Gå til innhold
Hundesonen.no

Hun tisser så fælt

Carina

Recommended Posts

Altså, jeg vet hva det vil si å ha valp, men hun her tisser altså så sinnsykt mye at jeg har ikke hørt om maken. Mannebeinet har hatt flere valper, og hun er min tredje valp, og ingen av oss har vært borti noe sånt. Nå har hun nettopp tisset 4 store dammer inne på 15 minutter, og den første kom maks 10 minutter etter at hun hadde vært ute og blitt luftet (hun tisset også ute). Det først hun gjør når hun har tisset er å drikke. Det virker jo som noe er galt? Jeg tenker urinveisinfeksjon, men hun holder seg på natten, men det er kanskje fordi hun stort sett ligger og sover? Er det andre ting som kan feile henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er urinveisinfeksjon, men det er fordi jeg har hatt to valper med det og ikke har erfaring med at det kan være andre grunner. Både Tia og Memphis hadde urinveisinfeksjon, og begge to tisset HELE tiden, men ikke om natten. Vi kunne komme hjem fra tur og allikevel satte hundene seg ned meg en gang vi kom inn for å tisse. Ut og lufte, og etter å ha vært inne i 5 minutter så kom det nytt tiss. Jeg var så utrolig lei av å tørke tiss, og hun hadde det flere ganger under oppveksten, så til slutt ble tiss-tørking en vane og hun ble ikke skikkelig stueren før hun var over året *skremme litt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket for UVI, og om hun har det, gitt c-vit og tranebær ved siden av ev antibiotika, og gitt henne det til hun var året gammel. Om det ikke er UVI, kan hun rett og slett ha en "vannfasinasjon" og da ville jeg hatt minimalt med vann i skåla hennes, nok til en smak, men ikke slik at hun kan drikke "i det uendelige" Dette selvsagt bare for en periode, for å se om vannet taper noe av interessen når det blir "borte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å fjerne alt av tyggebein de har, for når jeg nå tenker meg om så tygger hun en del på dette og da blir de jo gjerne veldig tørste, teit at jeg ikke kom på det med det samme. Så håper jeg at det kan hjelpe. Det virker ikke som hun har noe ubehag når hun tisser, absolutt ingenting, det virker bare som det er mye væske som skal igjennom liksom.

Hvis jeg ikke ser bedring i løpet av morgendagen så får jeg prøve å få tatt en sånn uvi-test på mandag, håper jo ikke at det er det.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine så ikke ut til å ha vondt når de tisset når de hadde uvi, men i motsetning til Tia så var Memphis sin behandling veldig enkel! En rask tur til veterinæren med tisseprøve og han fikk antibiotikakur og tranebærtabletter og så var han helt god igjen :) Men får håpe det ikke er uiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne må jeg og følge med på...

Valpen her tisser HELE tiden, og drikker enorme mengder. Nå var han nettopp ute tisset en svær dam, og så 4 min etter at han kom inn, nok en dam på kjøkkengulvet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine så ikke ut til å ha vondt når de tisset når de hadde uvi, men i motsetning til Tia så var Memphis sin behandling veldig enkel! En rask tur til veterinæren med tisseprøve og han fikk antibiotikakur og tranebærtabletter og så var han helt god igjen :) Men får håpe det ikke er uiv!

Ja, jeg håper iallefall ikke at det er sånn som Tia fikk det, det hørtes slitsomt ut for både hund og eier. Men får som sagt se på mandag om jeg ser en endring, så får bare krysse fingrene for at det er så enkelt som at hun drikker mye pga tyggebeinene. :)

Edit: Ja, Silje, er det ikke kjekt med valp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tispe jeg passet over lenger periode fikk urinveisinfeksjon, hun tisset hele tiden, men det kom nesten ingenting ut. Hun drakk heller ikke mer enn ellers. Tror mer de får følelsen av at de må tisse. På det værste ville hun ut å sette seg hvert 5 min. Også om natten.

Dette var min erfaring med urinveisinfeksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixen har hatt et perioder hvor hun har tisset ørtogfjørti ganger pr dag, og spesielt ille har det vært på kvelden. Men her har det sett ut til å ha sammenheng med at hun de dagene har drukket veldig mye, eller at vi har vært på langturer i myrområder (= mye smaking på diverse vannpytter). Nå er det lenge siden hun har vært veldig lekk da, heldigvis. Lille sprinkelanlegget vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, har glemt å skrive hvordan dette gikk. Vel, jeg fjernet den frie tilgangen til tyggebein, også var det gjort. Nå har hun ikke tisset inne på et par-tre dager, og hun går mer normalt ofte på do.

:) :) ;)

Her er man på sin fjerde hund, tredje valp da, og allikevel er man hysterisk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det går bedre nå da :) Hvorfor var det tyggebeinene som gjorde at hun tisset så mye forresten? Huff, jeg tenkte diabetes med en gang jeg leste historien din, bra det ikke var det! ;)

Fordi hun var veldig ivrig på tyggebeinene, og det er jo egentlig ganske logisk at de blir tørste av å ligge å tygge på tørkede muskler ol hele dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt og sjekke for urinveis infeksjon altså. Du tar med en tisseprøve ned til dyrlegen, så sjekker de. Ikke er det dyrt heller ;) Lurt å gjøre, i tilfelle...

Hvorfor skal man det, når hunden er fin? :)

Godt det går fint med henne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt og sjekke for urinveis infeksjon altså. Du tar med en tisseprøve ned til dyrlegen, så sjekker de. Ikke er det dyrt heller ;) Lurt å gjøre, i tilfelle...

Hehe, jeg er fullstendig klar over det altså, men jeg ser ikke hensikten i å løpe til dyrelegen med en hund som tilsynelatende er helt frisk, men bare har drukket mye vann i en periode hvor tilgangen på tyggebein var uendelig. ;)

Hvorfor skal man det, når hunden er fin? :)

Godt det går fint med henne! :)

Takk, ofte er det enklere enn man kommer på først. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det bare var vannet. :)

Begynner å lure på om Vixen har fått UVI nå, hun har ikke drukket særlig mye men tisser kjempeofte! Etter bare halvannen time siden hun ble luftet godt for natten hadde hun laget ikke mindre enn 3-4 dammer. Og allikevel tisset hun i alle fall 3 ganger (som jeg så) ute da jeg luftet henne midt på natten. Og da jeg stod opp idag så lå det et par nye dammer i gangen og TJ hadde luftet henne da han stod opp. Og jeg vet hun har drukket lite. Hmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det bare var vannet. ;)

Begynner å lure på om Vixen har fått UVI nå, hun har ikke drukket særlig mye men tisser kjempeofte! Etter bare halvannen time siden hun ble luftet godt for natten hadde hun laget ikke mindre enn 3-4 dammer. Og allikevel tisset hun i alle fall 3 ganger (som jeg så) ute da jeg luftet henne midt på natten. Og da jeg stod opp idag så lå det et par nye dammer i gangen og TJ hadde luftet henne da han stod opp. Og jeg vet hun har drukket lite. Hmmm.

Gir dere henne V&H? Og evt. vann i det?

Det jeg merket i sommer var at hundene mine drakk nesten ikke på de varmeste dagene når de fikk V&H. Det inneholder jo mye vann, noe jeg så på som en stor fordel i sommer da hundene holdt godt i varmen.

Det er bare en tanke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...