Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi kaster oss på hesten igjen


LeneG

Recommended Posts

Kan desverre ikke til helgen men takk for tilbudet :lol: Skulle gjerne møtt noen tisper jeg for det er det jeg isåfall skal ha.

Kanskje dra på en sånn trening da?

Nå er det jo sånn det at selvom du skal ha tispe er det greit å møte de aussiene du får møtt, før du bestemmer deg om noe som helst. Jeg skal ha tispe selv, men jeg har møtt flest hanner. Mitt råd er å møte flest mulig uansett kjønn for å kunne se forskjellen på linjer, utseende og væremåte. (At du ikke har tid i helga er greit nok det altså, ikke missforstå det :getlost:) Her er det bare snakk om å få møtt så mange individer som mulig før man bestemmer seg. ;)

(edit: skrivefeil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar
Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal få kritikk i en tråd hvor jeg spør om raseforslag.

Jeg synes jeg selv skal få lov til å velge hvilken hund jeg ender opp med.

Jeg VET hva jeg har tid til og hva jeg trenger. Jeg trengte bare flere tips til raser å vurdere.

Den siste kommentaren var å slå litt under beltestedet synes jeg men det forundret meg ikke at den kom.

Men Lene, det er jo sant. Du fikk mange advarsler og du fikk mange råd underveis, som kanskje ikke alltid var like hyggelige å høre. Det er jo ikke for å være ekle at dette bringes opp, men for å se rasevalget ditt i lys av både hva som har vært, hva som er og litt hva det er realistisk å forvente seg.

Tenk om jeg hadde visst om sonen før vi fikk Fibi. Vi gikk inn i det med åpne øyne og trodde nok egentlig at vi skulle snu en superstressa, nervøs, myk, liten tollerfrøken, til å bli en solid, harmonisk en. Hadde enda noen bombardert meg med advarsler, egne erfaringer, plukket fra hverandre mine erfaringer (det gjelds ikke å ha hatt to normaltfungerende hunder over en tjueårsperiode fra før) og brølt NEI, ikke gjør det. Men vi visste ikke om sonen, kjente ikke så mange som visste noe om tullinghunder og jeg lot hjertet styre. Kan ikke si jeg angrer for vi elsker henne jo, men hadde aldri gjort det igjen.

Når det gjelder disse flotte brukshundene våre (nå tenker jeg på de som i utgangspunktet er normale i hue), så ser jeg ikke på dem som familiehunder, men på hunder som kan fungere fint i en familie. Det er en forskjell der som jeg lurer på om du har vurdert betydningen av. I den canadiske tollerboka står det faktsik at man ikke er anbefalt å ha toller i familier med barn under tretten år. Nå vet jeg at du ikke vil ha toller, men alle de "myke" rasene har visse fellestrekk, selvom de kan komme ulikt til utrykk.

Siden jeg er så godt igang, kan jeg jo tipse deg om at ungene ikke akkurat blir mindre krevende etterhvert, men kravene endrer seg. Har du flaks får du en som deler din hundeinteresse. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal få kritikk i en tråd hvor jeg spør om raseforslag.

Jeg synes jeg selv skal få lov til å velge hvilken hund jeg ender opp med.

Jeg VET hva jeg har tid til og hva jeg trenger. Jeg trengte bare flere tips til raser å vurdere.

Den siste kommentaren var å slå litt under beltestedet synes jeg men det forundret meg ikke at den kom.

Såklart skal du få kjøpe din egen hund!

Men når du spør om råd til hvilken rase du skal velge for å få en stødig, rolig og velfungerende familiehund (først og fremst) som du vil trene litt lydighet med og freestyle, så er det kanskje en grunn til at noen mener at brukshund-raser blir feile veien å gå.

Jeg lurer fortsatt på hvordan du får belgeren til å bli mer hund enn du kan ta deg av - mens du absolutt kan ha en aussie. Det er hunder som er helt på linje på veldig mange måter. Syns du en belger er mye, så er en aussie også mye.. Mest sannsynlig ihvertfall.

Jeg får følelsen av at det er aussien du vil ha fordi den er fin og søt og du har møtt verdens vakreste showaussie nå nylig eller noe. Og da ville du kanskje ha en selv..

Kanskje det er på tide å komme ned av den høye hesten sin og innse at kanskje ikke en brukshund er veien å gå akkurat NÅ - men at det kanskje er det perfekte valget om noen år frem i tid hvor barna er eldre, du er sikrere på hva du vil med hunden og du har bedre tid på deg til å studere linjer til den store gullmedaljen? Det handler kanskje litt om å sette seg selv litt til siden kanskje... Og sette hunden og barna foran sine egne følelser. Syns jeg. Akkurat som du syns jeg burde komme meg ned av min høye hest..

Forøvrig trenger visst Huldras innlegg å quotes litt siden det var så fint:

Personlig syns jeg det virker som om du mer og mer henger deg opp i de som er kritiske, kanskje også uenige med noen raseforslag.. Jeg tipper på at du er på nippet til å kjøpe en aussie, nesten på "trass", bare fordi det finnes flere her som prøver å få deg på andre tanker. Du avfeier jo konsekvent deres svar, og takker og bukker dersom noen skriver at "dette klarer du" "aussie er en flott familiehund". Sett fra utsiden virker det ikke spesielt voksent; kanskje ER det faktisk noe I det disse folkene prøver å si deg som er verdt å tenke på?

Men hvis du absolutt vil ha BC, så kjøp det da! Ikke leit etter mer eller mindre gode erstatninger for en BC, bruk heller tiden på å finne en GOD BC. I mitt hode er både BC, belger og aussie "samme ulla" hva angår "krevendehet", men BC kan du ikke ha sier du, belger er for krevende, men aussie går bra? Hvorfor det egentlig? Og hvorfor vurderer du den type hunder hvis det egentlig er en stødig familiehund du vil ha? Akkurat dèt er det flere enn jeg som har "hengt oss opp i", og vi venter fremdeles på et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke folk kan velge rase selv istedenfor å spør alle andre,så slipper man unna slike kritikker som høljer ut her.

Helt ok å spør om linjer osv,og om eventuelle gode oppdrettere,men rasevalg er og blir en privatsak,og man kan helt sikkert få nok info om en rase uten og få mange på nakken som mener man ikke burdte ha.

I enkelte tilfeller er det ok med råd,men og overstyre eller la seg overstyre er jeg imot.

Er man i bunn og grunn et fornuftig menneske med generell hundetekke så vet man vel selv hvilken hund man vil ha,og kan ha.Dette også utfra andres erfaringer,uten at man får dem tredd over hodet.

Men det er min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo spennende og følge med..!

Jeg synes LeneG skal vurdere selv hvilken rase hun vil ha og hvilken hun tror passer sitt behov. Og jeg tror heller ikke en Aussie hadde vært SÅ vanskelig som mange her skal ha det til å være. Nå aner jeg ikke hva de forrige hundene og hun har gjort, men jeg tror hun har nok kunnskap til å vurdere sitt eget hundehold.

Og ja jeg synes folk "blåser" opp aussien og får den til å virke SUPERvanskelig å ha som familiehund. Og dette kommer jo seff fra de som har Aussier, gjerne hunder som er helt arbeidsgale også som ikke tåler en eneste dag med ro... (Med unntak av de som har den og sier at ikke alle individer trenger å være helt høl i huet)... LeneG sier jo hun har tid til å trene. Og en Aussie MÅ ikke jobbe hver bidige dag.. Det blir hva den blir vant med som valp også.

Og det å velge hund ut i fra utseende er vel ikke så ille? Sånn har jeg det ihvertfall. Første man ser er da hvordan hunden ser ut og så finner man ut hvordan den hunden passer til sitt bruk. Jeg kunne heller ikke tenke meg å ha en hund jeg ikke liker utseende på.

Uansett hvilken rase man velger så kan man gå på en "smell".. Dette gjelder ikke bare de O store brukshundene...

Synes 2ne har mange gode tanker å komme med. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke folk kan velge rase selv istedenfor å spør alle andre,så slipper man unna slike kritikker som høljer ut her.

Helt ok å spør om linjer osv,og om eventuelle gode oppdrettere,men rasevalg er og blir en privatsak,og man kan helt sikkert få nok info om en rase uten og få mange på nakken som mener man ikke burdte ha.

I enkelte tilfeller er det ok med råd,men og overstyre eller la seg overstyre er jeg imot.

Er man i bunn og grunn et fornuftig menneske med generell hundetekke så vet man vel selv hvilken hund man vil ha,og kan ha.Dette også utfra andres erfaringer,uten at man får dem tredd over hodet.

Men det er min mening...

Ja det hadde nok vært det beste å ikke legge ut denne tråden.

Vet jo noen raser jeg vil ha men ville se om noen hadde andre forslag jeg ikke hadde tenkt på.

Det finnes jo veldig mange raser der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde nok vært det beste å ikke legge ut denne tråden.

Vet jo noen raser jeg vil ha men ville se om noen hadde andre forslag jeg ikke hadde tenkt på.

Det finnes jo veldig mange raser der ute.

Så dumt at du ikke syns det er fint at folk engasjerer seg, da. Selvom vi kanskje tar av litt i den ene og andre retningen, er det jo i beste mening. Vi er jo egentlig ganske greie, vet du. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt at du ikke syns det er fint at folk engasjerer seg, da. Selvom vi kanskje tar av litt i den ene og andre retningen, er det jo i beste mening. Vi er jo egentlig ganske greie, vet du. ;)

Jada Ida :lol: det er nok i beste mening men det høres nesten ut på enkelte som jeg skal komme å stjele hunden deres.

Tror ikke jeg orker å følge med lenger. Blir helt sliten jeg :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med i tråden, og har ikke sett et eneste sted at du, LeneG, har hengt deg opp i Aussien. Og på meg så virker det som om du helst vil ha en Berner eller noe i den duren. Men det er ikke bare bare å velge rase, selv tok jeg en helomvending og et impulskjøp av miniatyrhund. Det var nok ikke det lureste og anbefales absolutt ikke.

Men hvis man har tenkt lenge på det og finner en rase man kunne tenke seg og som passer til en selv. Hørte faktisk noen på hundetreningen igår som sa at man bør velge en hund med mindre aktivitetsnivå enn en selv. Så det er jo noe å ha i bakhodet! :getlost:

Og nå er jo Bernere nydelig, og etter at (husker ikke navn) skrev at det visstnok er ganske greit å velge en hund med lite sjanse for HD og AA så er du ganske garantert å få en frisk hund. For den skal jo være både fysisk og mentalt frisk! Og jeg skjønner deg veldig godt når du bryr deg om utseende, for det gjør jeg også. Og det får du jo i pose og sekk. Men til syvende og sist er det ditt valg. Kanskje det beste er å gå i tenkeboksen (ignorere sonen litt) og komme tilbake når du har bestemt deg for å få hjelp til å finne oppdretter?!

Uansett så skal du ha masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med i tråden, og har ikke sett et eneste sted at du, LeneG, har hengt deg opp i Aussien. Og på meg så virker det som om du helst vil ha en Berner eller noe i den duren. Men det er ikke bare bare å velge rase, selv tok jeg en helomvending og et impulskjøp av miniatyrhund. Det var nok ikke det lureste og anbefales absolutt ikke.

Men hvis man har tenkt lenge på det og finner en rase man kunne tenke seg og som passer til en selv. Hørte faktisk noen på hundetreningen igår som sa at man bør velge en hund med mindre aktivitetsnivå enn en selv. Så det er jo noe å ha i bakhodet! ;)

Og nå er jo Bernere nydelig, og etter at (husker ikke navn) skrev at det visstnok er ganske greit å velge en hund med lite sjanse for HD og AA så er du ganske garantert å få en frisk hund. For den skal jo være både fysisk og mentalt frisk! Og jeg skjønner deg veldig godt når du bryr deg om utseende, for det gjør jeg også. Og det får du jo i pose og sekk. Men til syvende og sist er det ditt valg. Kanskje det beste er å gå i tenkeboksen (ignorere sonen litt) og komme tilbake når du har bestemt deg for å få hjelp til å finne oppdretter?!

Uansett så skal du ha masse lykke til!

Du har helt rett. Jeg har ikke hengt meg opp i Aussien, men det har tydeligvis alle andre.

Jeg kan ikke ignorere sonen helt. Da får jeg abstinens ;)

Så du at jeg foreslo en rase i mellom alle diskusjonsinnleggene?

Nei jeg gjorde ikke det før du sa det nå :getlost: Beklager.

Jeg tror ikke jeg vil ha Terrier selv om de er faktisk litt fine :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Sånn helt ærlig tror jeg denne diskusjonen er ganske dødfødt før du finner ut hva du egentlig vil med hunden jeg Lene. Hva er det viktigste? Vil du ha en stødig familiehund du kan trene litt med for moro og kanskje starte et par konkurranser en gang? Eller vil du ha en hund å trene med og muligens konkurrere (og kunne komme oppover i klassene) med som også fungerer greit som familiehund, men som kanskje ikke er den superstødige, rolige familiehunden? Det høres ut som flisespikkeri, men hva vil du egentlig ha? Hva er viktigst?

Som jeg forsto deg først ville du ha den stødige familiehunden du kan trene litt med. Men nå syns jeg plutselig fokuset er endra mot treningskompis som også kan fungere som familiehund. Både av alle andre og deg. Hva vil du ha? Blir du enig med deg selv om det først blir det også enklere å komme med tips som passer ønskene dine. Og det er ikke alltid et spørsmål om hvordan/hvor mye hund man kan klare, men hva man vil trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg orker å følge med lenger. Blir helt sliten jeg :getlost:

hehe, det skjønner jeg godt sånn som det tar av her nå! Og visse kommentarer kunne virkelig folk spart seg for her....

Akkurat nå føler jeg at det værste du får ved å velge en aussie, er alle andre aussieeiere rundt om som vet best for din del ;)

Masse lykke til med valget! og som sagt, bare å rope om du vil hilse på Bridie, eller hundene til oppdretter for den del ;) Fikser nok noe. Der er det jo en gjeng på 5 stk, både fra sånne og sånne linjer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt ærlig tror jeg denne diskusjonen er ganske dødfødt før du finner ut hva du egentlig vil med hunden jeg Lene. Hva er det viktigste? Vil du ha en stødig familiehund du kan trene litt med for moro og kanskje starte et par konkurranser en gang? Eller vil du ha en hund å trene med og muligens konkurrere (og kunne komme oppover i klassene) med som også fungerer greit som familiehund, men som kanskje ikke er den superstødige, rolige familiehunden? Det høres ut som flisespikkeri, men hva vil du egentlig ha? Hva er viktigst?

Som jeg forsto deg først ville du ha den stødige familiehunden du kan trene litt med. Men nå syns jeg plutselig fokuset er endra mot treningskompis som også kan fungere som familiehund. Både av alle andre og deg. Hva vil du ha? Blir du enig med deg selv om det først blir det også enklere å komme med tips som passer ønskene dine. Og det er ikke alltid et spørsmål om hvordan/hvor mye hund man kan klare, men hva man vil trives med.

Har litt problemer med å bli enig med meg selv ja. Vet jeg vil ha en hund å trene med og nå er jeg vant til BC.

Kan godt tenkes jeg trives med en roligere hund også.

Det utrolige er at gubben faktisk har meninger også og da blir det enda mer innviklet :getlost:

hehe, det skjønner jeg godt sånn som det tar av her nå! Og visse kommentarer kunne virkelig folk spart seg for her....

Akkurat nå føler jeg at det værste du får ved å velge en aussie, er alle andre aussieeiere rundt om som vet best for din del :lol:

Masse lykke til med valget! og som sagt, bare å rope om du vil hilse på Bridie, eller hundene til oppdretter for den del ;) Fikser nok noe. Der er det jo en gjeng på 5 stk, både fra sånne og sånne linjer. ;)

Takk igjen Marit ;) Kan nok hende jeg benytter meg av den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har det :getlost:
Da vet du sikkert også at en eurasier som regel er lite interessert i mennesker som ikke er familie eller venner. Nå vet jeg ikke på hvilken måte du har vært sammen med eurasiere, men et menneske på en kennel vil ikke få riktig inntrykk av hunden. Dersom man skal uttale seg om visse raser er det litt viktig å tilføye hva slags erfaring det egentlig er man har hatt. Har du hunder i familien som du virkelig kjenner er det liksom noe annet.

Kan tilføye at vi både har hatt eurasier og berner sennen, og at de to rasene oppleves veldig like. Eurasiern hakket mer lettlært og kjappere i kropp og hode, og bernern mer omgjengelig i forhold til fremmede og mindre stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du sikkert også at en eurasier som regel er lite interessert i mennesker som ikke er familie eller venner. Nå vet jeg ikke på hvilken måte du har vært sammen med eurasiere, men et menneske på en kennel vil ikke få riktig inntrykk av hunden. Dersom man skal uttale seg om visse raser er det litt viktig å tilføye hva slags erfaring det egentlig er man har hatt. Har du hunder i familien som du virkelig kjenner er det liksom noe annet.

Kan tilføye at vi både har hatt eurasier og berner sennen, og at de to rasene oppleves veldig like. Eurasiern hakket mer lettlært og kjappere i kropp og hode, og bernern mer omgjengelig i forhold til fremmede og mindre stress.

Jeg hadde faktisk ikke nevnt rasen hvis jeg ikke selv hadde hatt relevant erfaring. Men - siden TS ikke later til å vurdere eurasieren, så har jeg heller ingen interesse av å utbrodere videre mine erfaringer med den, over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk ikke nevnt rasen hvis jeg ikke selv hadde hatt relevant erfaring. Men - siden TS ikke later til å vurdere eurasieren, så har jeg heller ingen interesse av å utbrodere videre mine erfaringer med den, over hodet.

Greit nok at spesifikt eurasiern ikke er noe tema her, men å komme med en så omfattende uttalelse som dette;

"Jeg vil bare hive meg på Marthe sine tips. De fleste spisshunder, golden retriever og berner sennenhund er ikke raser jeg anbefaler noen, ikke fordi det ikke finnes trivelige individer av dem der ute, men fordi man skal ha litt flaks for å finne dem.

Og; eurasier som er en salig blanding av diverse tyske spitzer, chow chow og samojed, ville jeg virkelig holdt meg langt, langt unna."

...er det lite poeng i når man over hodet ikke begrunner eller spesifiserer det man sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg masse lykke til med valget Lene.. Ikke enkelt dette, men jeg holder en knapp på Berner jeg. Trener litt hobby lydighet og går tur innimellom med en gjeng med Bernere, og jeg liker de! Har ikke noe vondt å si om de..

Du kan jo bli med en dag da Lene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg masse lykke til med valget Lene.. Ikke enkelt dette, men jeg holder en knapp på Berner jeg. Trener litt hobby lydighet og går tur innimellom med en gjeng med Bernere, og jeg liker de! Har ikke noe vondt å si om de..

Du kan jo bli med en dag da Lene?

Sender en PM jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at spesifikt eurasiern ikke er noe tema her, men å komme med en så omfattende uttalelse som dette;

"

...eurasier som er en salig blanding av diverse tyske spitzer, chow chow og samojed, ville jeg virkelig holdt meg langt, langt unna."

...er det lite poeng i når man over hodet ikke begrunner eller spesifiserer det man sier.

Enig. Mitt spm om hvilken erfaring du har med Eurasier var ikke surt ment på noen måte, men jeg ble veldig nysgjerrig på hvilke erfaringer du har gjort deg med Eurasier som tilsier at du kommer med en slik uttalelse. Du kan ikke bare slenge ten en såpass 'krass' uttalelse og så nekte å begrunne den? En ting er at TS ikke vurderer Eurasier, men det er jo også andre som leser denne tråden, og jeg synes det er synd at det blir spredd negativ omtale av rasen uten å begrunne hva man mener er negativt og hvilke forutsetninger man har til å uttale seg om rasen. Du kan gjerne sende meg en PM og ta det der om du heller vil :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at spesifikt eurasiern ikke er noe tema her, men å komme med en så omfattende uttalelse som dette;

"Jeg vil bare hive meg på Marthe sine tips. De fleste spisshunder, golden retriever og berner sennenhund er ikke raser jeg anbefaler noen, ikke fordi det ikke finnes trivelige individer av dem der ute, men fordi man skal ha litt flaks for å finne dem.

Og; eurasier som er en salig blanding av diverse tyske spitzer, chow chow og samojed, ville jeg virkelig holdt meg langt, langt unna."

...er det lite poeng i når man over hodet ikke begrunner eller spesifiserer det man sier.

Jeg så ikke noe poeng å begrunne det videre. Og jeg gidder ikke å kaste meg ut i en diskusjon med rasefantaster som går helt av skaftet hvis jeg sier et skeivt ord om deres rase, og skal fortelle meg hvor feil jeg tar. Jeg vet godt selv hva og hvor mye jeg har opplevd, sett, hørt og lest.

For øvrig vil jeg da ikke si at uttalelsen min er særlig omfattende, snarere tvert i mot :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke noe poeng å begrunne det videre. Og jeg gidder ikke å kaste meg ut i en diskusjon med rasefantaster som går helt av skaftet hvis jeg sier et skeivt ord om deres rase, og skal fortelle meg hvor feil jeg tar. Jeg vet godt selv hva og hvor mye jeg har opplevd, sett, hørt og lest.

For øvrig vil jeg da ikke si at uttalelsen min er særlig omfattende, snarere tvert i mot :wub:

Herremin da, så vrang du gjør deg. Jeg kan ikke svare for mathilde&divo sin del, men jeg er i hvert fall ingen rasefantast. Har en Eurasier, men har hatt annen rase før, og det er godt mulig min neste hund ikke blir Eurasier.

Du kan da virkelig ikke mene at jeg er en "rasefantast som går helt av skaftet hvis jeg sier et skeivt ord om deres rase, og skal fortelle meg hvor feil jeg tar" fordi jeg blir nysgjerrig på hvorfor du mener TS bør holde seg langt, langt unna Eurasier?? Det er da helt naturlig å bli nysgjerrig på en slik uttalelse om sin egen rase. Jeg får gjenta meg selv, siden du ikke fikk det med deg første gangen jeg skrev det: mine spm om hvilken erfaring du har med Eurasier var ikke på noen måte surt ment, de ble stilt av nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin da, så vrang du gjør deg. Jeg kan ikke svare for mathilde&divo sin del, men jeg er i hvert fall ingen rasefantast. Har en Eurasier, men har hatt annen rase før, og det er godt mulig min neste hund ikke blir Eurasier.

Du kan da virkelig ikke mene at jeg er en "rasefantast som går helt av skaftet hvis jeg sier et skeivt ord om deres rase, og skal fortelle meg hvor feil jeg tar" fordi jeg blir nysgjerrig på hvorfor du mener TS bør holde seg langt, langt unna Eurasier?? Det er da helt naturlig å bli nysgjerrig på en slik uttalelse om sin egen rase. Jeg får gjenta meg selv, siden du ikke fikk det med deg første gangen jeg skrev det: mine spm om hvilken erfaring du har med Eurasier var ikke på noen måte surt ment, de ble stilt av nysgjerrighet.

Sendt deg PM :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...