Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi kaster oss på hesten igjen


LeneG

Recommended Posts

Du tar virkelig kaka Anniken. Hvorfor i all verden trenger DU en brukshund når du har My.

Du gjør jo ikke mer med My enn jeg gjorde med Bonnie.

Hopp ned fra den høye hesten din vær så snill.

Amen og god natt :sint_01:

Det jeg tenkte når jeg leste siste innlegget i Aussie-tråden. Skulle til å svare, men jeg sto over :) Så der ser du Lene, det var vist ingen stor kunst alikevel. :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar
Du tar virkelig kaka Anniken. Hvorfor i all verden trenger DU en brukshund når du har My.

Du gjør jo ikke mer med My enn jeg gjorde med Bonnie.

Hopp ned fra den høye hesten din vær så snill.

Amen og god natt :sint_01:

Jeg skjønner ikke hvorfor du misforstår så inni granskauen...

Jeg vet ikke hva du har gjort med Bonnie, for det har du ikke sagt noe om. Hva har det med saken å gjøre egentlig? og nei - jeg har ikke sagt at jeg er nødt til å ha en aussie. Jeg har sagt flere ganger at jeg kunne gjort det enklere for meg selv, slik livet mitt er nå, ved å velge en annen rase. Men jeg elsker aussien min og er evig taknemmelig for at jeg valgte den rasen og akkurat henne. Men jeg er også smertelig klar over at jeg kunne gått på en mega-smell...

Hadde jeg valgt en cavalier hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet de dagene jeg ikke kommer meg ut i skogen med My og får gitt henne noen ordentlige oppgaver hun må løse. Jeg klør i fingrene når jeg leser om sporkurs, og jeg sitter og lurer hver eneste dag på om vi er klare til å melde oss på en lp-konkurranse nå eller om det blir å bæskje på leggen. Etter nesten hver trening sitter jeg og lurer.. Bortsett fra når vi har hatt en dårlig en :)

Og selv når jeg trener med henne og ikke trenger å ha dårlig samvittighet har jeg det alikevel fordi jeg føler at hun kunne vært så mye om hun hadde vært hos noen andre enn meg. Skjønner noen hva jeg mener? Hun er mye hund, nesten litt for mye hund for meg akkurat nå - i den situasjonen jeg er i. Ikke tidsmessig, siden jeg har all tid i verden - men kanskje mer... For meg personlig.

Jeg skriver det jeg skriver fordi jeg mener det kan hjelpe deg på et vis. Og fordi jeg har en aussie selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo for å hjelpe å illustrere at Aussien kan være en større gambling og et vanskeligere valg enn en f.eks Berner Sennen at Anniken og alle andre skriver om Aussien her/andre tråden. Og nettopp fordi det er større gambling og "vanskeligere" enn med andre raser, så stiller vi oss skeptiske (med godwill bak skepsisen!). Hvorfor? Jo - nettopp fordi vi ønsker at dere skal treffe rett denne gangen.

For å si det på en kort og enkel måte :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo for å hjelpe å illustrere at Aussien kan være en større gambling og et vanskeligere valg enn en f.eks Berner Sennen at Anniken og alle andre skriver om Aussien her/andre tråden. Og nettopp fordi det er større gambling og "vanskeligere" enn med andre raser, så stiller vi oss skeptiske (med godwill bak skepsisen!). Hvorfor? Jo - nettopp fordi vi ønsker at dere skal treffe rett denne gangen.

For å si det på en kort og enkel måte :)

Kjipt å få en dårlig aussie som blir vanskelig å leve med i en familie og som kanskje må omplasseres eller avlives :sint_01: Det finnes så mye tryggere raser å velge til det formålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver det jeg skriver fordi jeg mener det kan hjelpe deg på et vis. Og fordi jeg har en aussie selv...

Jeg har aussie, jeg sier at aussie ikke er noe problem for LeneG, så lenge hun er 100% sikker på at hun VIL ha en aussie...Og det tror jeg det er flere med aussie som er enige i.

Men det teller jo ikke det.. Hvilken erfaring og hvilket syn andre har på Aussien.. For det stemmer jo aldri med din erfaring av My.. Sorry, vil ikke 'gå til angrep' på deg, men uansett hva det er du prøver å forklare om aussien, så tror jeg ikke du formulerer det riktig. For de fleste forstår ikke hva du synes er så spesielt med aussien, som ikke finnes hos noen andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aussie, jeg sier at aussie ikke er noe problem for LeneG, så lenge hun er 100% sikker på at hun VIL ha en aussie...Og det tror jeg det er flere med aussie som er enige i.

Men det teller jo ikke det.. Hvilken erfaring og hvilket syn andre har på Aussien.. For det stemmer jo aldri med din erfaring av My.. Sorry, vil ikke 'gå til angrep' på deg, men uansett hva det er du prøver å forklare om aussien, så tror jeg ikke du formulerer det riktig. For de fleste forstår ikke hva du synes er så spesielt med aussien, som ikke finnes hos noen andre raser.

Det virker som om Anniken bare prøver å få fram at man bør være sikker på at man vil ha Aussie, og jobbe med å finne en god oppdretter og allikevel være klar over at man kan gå på en smell.

Men nå vet ikke jeg så mye om Berner Sennen og HD, men grunnet størrelse og vekt vil jeg gjette på at de er veldig utsatt. Og da er det jo like ille med en Berner Sennen med kraftig HD, som kanskje tilslutt må avlives grunnet dette (er bare et eksempel, jeg kan for lite om HD til å vite om de engang avlives pga sterk grad, men det er litt for sent/tidlig på morgenen til å sette meg inn i det).

Man kan sikkert gå på en smell med alle raser, og bør uansett være kritisk til oppdrettere og undersøke nøye. Men det ser du ut som LeneG har tenkt til uansett hva hun velger så den saken er jo i orden.

Så når man kommer til valg av rase er det jo mye man kan prioritere og LeneG ser ut til å sette gemytt på førsteplass, kanskje utseende på andre, og div. bruksområder deretter. (correct me if i'm wrong i uttalesen min).

Når jeg først skulle ha hund bodde jeg hjemme. Og da fikk jeg klar beskjed fra foreldrene mine at jeg ikke fikk lov, med mindre det var en stående fuglehundrase. For å være helt ærlig kunne jeg helt sikkert skaffet meg en vorsther og gitt den det den trenger og fått en hund jeg kunne jobbet med innen LP, agility og freestyle (sånn som med Tinka). Men jeg tror så absolutt ting hadde blitt MYE vanskeligere for meg og jeg med min litt slappe livstil (går gjerne en tur i marka eller jogger, men er litt dårlig på å faktisk gjøre det!) så ville jeg nok følt meg ganske tvunget til å ta vorstheren med ut for de trenger jo vesentlig mer fysisk trim enn Tinka.

Det er der man bør velge rasen som passer en selv, og en selvs situasjon best. Og da er jo bare spørsmålet om Aussien dekker det LeneG ønsker, og verken er for lite eller for mye hund. Og bra individer er det jo mulig å finne av hver eneste rase, hvis ikke hadde nok ikke rasen eksistert. Men jeg ser ikke poenget med å ha en hund som trenger mindre tur, men mye mentalt til en person som elsker å sykle/løpe i marka og en ivrig hund som trenger mye fysisk og ikke så mye mentalt til en som føler at det å lunte i timesvis med masse innlagte øvelser (ala LP øvelser) på nærmeste friareal. Da burde jo disse to bytte, eller hva?

Hope I've made myself clear!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hovawart da Lene? Har selv hatt ei tispe i 5 år.. Var utrolig lettlært, morsom hund.. Gikk overens med alt og alle.. Hun var en fryd å trene med.. Måtte dessverre omplassere henne da minstemann ble født da ingen av oss hadde tid til å trene henne lenger, og det var masse personlige problemer hjemme... men den dagen barna er blitt såpass store at de kan være litt hjemme alene, så er absolut hovawart aktuelt igjen :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo for å hjelpe å illustrere at Aussien kan være en større gambling og et vanskeligere valg enn en f.eks Berner Sennen at Anniken og alle andre skriver om Aussien her/andre tråden. Og nettopp fordi det er større gambling og "vanskeligere" enn med andre raser, så stiller vi oss skeptiske (med godwill bak skepsisen!). Hvorfor? Jo - nettopp fordi vi ønsker at dere skal treffe rett denne gangen.

For å si det på en kort og enkel måte :sint_01:

Ja, sant, det er jo akkurat det. Jeg tviler absolutt ikke på at Lene kan takle en Aussie (det tror jeg ingen gjør), hun har da hatt BC, sant, og er vant til aktivitetsnivået. Det jeg, og flere med meg tror jeg, prøver å snakke om, er jo at Lene selv sier at hun først og fremst vil ha en trygg og stabil familiehund denne gangen- og da tenker jeg at det finnes raser med mindre fallhøyde enn Aussien. Jeg tror nemlig ikke at Aussier generelt har mindre diller og "greier" enn BC'er, og når det er det som gjør at hun avstår fra å kjøpe BC, så ville jeg heller ikke kjøpt Aussie- punktum. Jeg tror isåfall at Lene heller bør legge krefter i å finne en god BC (det er ikke umulig- tenker det er omtrent like lett/vanskelig som å finne en god Aussie), hvis det nå er sånn at det er det hun egentlig har mest lyst på. Er det en stabil, allsidig og god familiehund, så ville jeg nok gått vekk fra gjeterhundene og sett på Berner Sennen, eller lignende hunder.

Det er iallefall det JEG mener, det har ingenting med Lenes kompetansenivå eller mulighet for å kunne aktivisere en bruksrase, men med hva hun selv har sagt at hun ønsker av/med hunden! Jeg håååper at Lene finner en hund som de kan ha i mange år, og som bare gir gleder, for det er så leit når man har uflaks gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hovawart da Lene? Har selv hatt ei tispe i 5 år.. Var utrolig lettlært, morsom hund.. Gikk overens med alt og alle.. Hun var en fryd å trene med.. Måtte dessverre omplassere henne da minstemann ble født da ingen av oss hadde tid til å trene henne lenger, og det var masse personlige problemer hjemme... men den dagen barna er blitt såpass store at de kan være litt hjemme alene, så er absolut hovawart aktuelt igjen :sint_01:

Det er flotte hunder men har ikke satt meg så mye inn i den rasen.

Skal se på det også :)

Ja, sant, det er jo akkurat det. Jeg tviler absolutt ikke på at Lene kan takle en Aussie (det tror jeg ingen gjør), hun har da hatt BC, sant, og er vant til aktivitetsnivået. Det jeg, og flere med meg tror jeg, prøver å snakke om, er jo at Lene selv sier at hun først og fremst vil ha en trygg og stabil familiehund denne gangen- og da tenker jeg at det finnes raser med mindre fallhøyde enn Aussien. Jeg tror nemlig ikke at Aussier generelt har mindre diller og "greier" enn BC'er, og når det er det som gjør at hun avstår fra å kjøpe BC, så ville jeg heller ikke kjøpt Aussie- punktum. Jeg tror isåfall at Lene heller bør legge krefter i å finne en god BC (det er ikke umulig- tenker det er omtrent like lett/vanskelig som å finne en god Aussie), hvis det nå er sånn at det er det hun egentlig har mest lyst på. Er det en stabil, allsidig og god familiehund, så ville jeg nok gått vekk fra gjeterhundene og sett på Berner Sennen, eller lignende hunder.

Det er iallefall det JEG mener, det har ingenting med Lenes kompetansenivå eller mulighet for å kunne aktivisere en bruksrase, men med hva hun selv har sagt at hun ønsker av/med hunden! Jeg håååper at Lene finner en hund som de kan ha i mange år, og som bare gir gleder, for det er så leit når man har uflaks gang på gang.

Takk Aya :sint_01: Det håper jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aussie, jeg sier at aussie ikke er noe problem for LeneG, så lenge hun er 100% sikker på at hun VIL ha en aussie...Og det tror jeg det er flere med aussie som er enige i.

Ja dem sier så, men man kan aldri være 100% sikker kan man det? Først etter å ha levd med rasen i noen år har man lært å kjenne rasen. Man kan sitte og lese om raser til øynene detter ut, men man kan aldri være helt sikker før man har lært å kjenne rasen ved egen erfaring. Det er slik jeg føler det da. Selvføgelig jo bedre research man gjør på forhånd jo større sjanse har man for å lykkes, men valg av rase og ikke minst valp er et sjansespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå vet ikke jeg så mye om Berner Sennen og HD, men grunnet størrelse og vekt vil jeg gjette på at de er veldig utsatt. Og da er det jo like ille med en Berner Sennen med kraftig HD, som kanskje tilslutt må avlives grunnet dette (er bare et eksempel, jeg kan for lite om HD til å vite om de engang avlives pga sterk grad, men det er litt for sent/tidlig på morgenen til å sette meg inn i det).

Nei, du vet tydeligvis ikke det, så jeg tar meg den frihet å svare.

Cirka 20 prosent av røntgede bernere har HD, og det er ikke så mye når en ser på statistikken for raser en kan sammenligne seg med. AA har lavere prosent - hunden har fire bein, vi må ta hensyn til og vite om alle fire.

Av de som får HD og/eller AA, er cirka halvparten av diagnosene som gis C - og en C er ikke et helsemessig problem for en hund, det skal ikke gjøre noe med livskvaliteten til en hund.

Altså sitter vi igjen med ti prosent av rasen som får en D eller E, og mange kan leve helt fint med det veldig lenge - i forrige uke døde en berner nesten ti år gammel, med D på bakbeina. Hun døde av kreft - og fikk en mer enn anstendig levealder for det. Ja, noen må avlives fryktelig unge på grunn av for sterke grader av HD eller AA, men ikke så mange at det er noe en skal bekymre seg mye over, slik jeg ser det.

Jeg ser ikke på berner som en veldig utsatt rase for HD eller AA, og det som også skiller berner positivt ut fra en god del andre raser det er riktig å sammenligne seg med er at vi har en veldig høy røntgenprosent. Mellom 75 og 80 prosent av alle registrerte hunder røntges, og det kan jaggu ikke mange andre raser vise til. Det betyr at de røntgenprosentene jeg oppgir over (altså hvor mange som er fri og ikke) er meget nøyaktige og troverdige - sammenlignet med raser hvor kun avlsdyr røntges, hvor kun bildene til de hundene som er fri sendes inn, hvor en benytter seg av forhåndsrøntgen, og på andre måter pynter på statistikken.

Det å finne linjer med gode HD- og AA-resultat er det minste problem på rasen, spør du meg - uten at det gir noen garanti for å få en fri hund. Men vi har så bred statistikk at om en vil ta hensyn til det, klarer en det fint. Lene som har hatt leonberger vet sikkert mye om HD og AA, og betydningen av å skjele til mer enn bare kullets foreldre ved valg av kombinasjon å kjøpe valp fra. Ta for eksempel min hunds mor - 39 fødte valper, så langt er 33 røntget (det siste kullet har nettopp nådd røntgenalder), og av de 33 er 30 fri for HD og 31 fri for AA. Meget pen statistikk, og vi ser også at hennes valpers avkom også har en røntgenstatistikk som er betydelig bedre enn rasegjennomsnittet. Så HD og AA ville jeg knapt hatt som ankepunkt på rasen, fordi det er så lett i Norge å finne gode linjer - og å sjekke bredden, ikke bare kullets mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hovawart da Lene? Har selv hatt ei tispe i 5 år.. Var utrolig lettlært, morsom hund.. Gikk overens med alt og alle.. Hun var en fryd å trene med.. Måtte dessverre omplassere henne da minstemann ble født da ingen av oss hadde tid til å trene henne lenger, og det var masse personlige problemer hjemme... men den dagen barna er blitt såpass store at de kan være litt hjemme alene, så er absolut hovawart aktuelt igjen :getlost:

Umm?? ;) Lene kan ha hovawart til tross for at hun har tre (?) barn som trenger oppfølging, men du med hjelp av typen din klarte det ikke bare dere fikk en unge? Hvorfor anbefaler du henne da en slik hund? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lene.. nå til helga, så skal jeg kanskje møte Jeppe og Comma (gwoofer.com) kan du ikke være med da? Om Tex er grei med hannhunder så skulle det vel ikke være noe problem :getlost:

Om du vil møte flere så kan du jo sikkert dukke opp på treningen til NOHK for der vandrer det veldig mye aussies. (dukk opp litt før treningen så får du hilst på osv.) og om ei uke tror jeg(eier er bortreist) det er nå så skal jeg møte Kaos også (en motsetning til Jeppe) skulle vel sikkert gå ann å bli med da å. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umm?? :lol: Lene kan ha hovawart til tross for at hun har tre (?) barn som trenger oppfølging, men du med hjelp av typen din klarte det ikke bare dere fikk en unge? Hvorfor anbefaler du henne da en slik hund? :getlost:

Lene har jo hatt border collie og det virker som hun har tid til å trene hund, og hun har sikkert mye hjelp og avlastning med barna .. Hun vurderer jo en BC eller aussi igjen, og en hovawart trenger ikke mere en noen av de rasene...

(og dessuten synes jeg det er ufint av deg å spekulere i mitt privatliv.. Hvorfor jeg ikke hadde tid til å trene hund, og hvordan mitt liv var på det tidspungtet har du ingen aning om...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lene har jo hatt border collie og det virker som hun har tid til å trene hund, og hun har sikkert mye hjelp og avlastning med barna .. Hun vurderer jo en BC eller aussi igjen, og en hovawart trenger ikke mere en noen av de rasene...

(og dessuten synes jeg det er ufint av deg å spekulere i mitt privatliv.. Hvorfor jeg ikke hadde tid til å trene hund, og hvordan mitt liv var på det tidspungtet har du ingen aning om...)

Nemlig. Hun vurderer aussie, og det virker som om det er ganske mange her inne som mener at hun burde velge noe annet. Du foreslår hovawart, og det eneste jeg vet om ditt "privatliv" på det tidspunktet, begrenser seg til det du så offentlig forteller; nemlig at du fikk et barn. Nå vet jeg at Lene har flere barn (vet ikke hvor mange, men innbiller meg det er tre, kanskje to?), og når du sier du ikke fikk tid til å trene, hva skal få meg til å tro at Lene skal få tid? :getlost: Det har da ingenting å gjøre med "spekulering" av ditt "privatliv" å gjøre? :lol:

Derimot syns jeg det virker som om DU spekulerer tildels mye i Lenes "privatliv", hvor du antar at hun både har mye tid til å trene hund, og at hun antageligvis får hjelp og avlastning med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Hun vurderer aussie, og det virker som om det er ganske mange her inne som mener at hun burde velge noe annet. Du foreslår hovawart, og det eneste jeg vet om ditt "privatliv" på det tidspunktet, begrenser seg til det du så offentlig forteller; nemlig at du fikk et barn. Nå vet jeg at Lene har flere barn (vet ikke hvor mange, men innbiller meg det er tre, kanskje to?), og når du sier du ikke fikk tid til å trene, hva skal få meg til å tro at Lene skal få tid? :getlost: Det har da ingenting å gjøre med "spekulering" av ditt "privatliv" å gjøre? :lol:

Derimot syns jeg det virker som om DU spekulerer tildels mye i Lenes "privatliv", hvor du antar at hun både har mye tid til å trene hund, og at hun antageligvis får hjelp og avlastning med barna.

Hun skriver selv at trening ikke skal bli noe problem, og har jo hatt Bonnie, så da går jeg faktisk ut i fra at hun har mere avlastning en det jeg hadde da... Hun har kanskje en mann som hjelper til og større barn en det jeg hadde da.. Hva vet jeg..

Uansett... Om jeg foreslår en hoffe så er det vel Lenes eget valg å vurdere eller?? Hun er voksen og vet sikkert selv hva hun har tid eller ikke tid til ... Og dessuten er det stor forskjell på hoffe og aussie,så at mange fråråder henne en aussie går kanskje ikke akkurat bare på det med aktivitets nivået?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umm?? :P Lene kan ha hovawart til tross for at hun har tre (?) barn som trenger oppfølging, men du med hjelp av typen din klarte det ikke bare dere fikk en unge? Hvorfor anbefaler du henne da en slik hund? ;)

For det første er det litt forskjell på å ha større barn og ett spebarn og det er forskjellig hva folk føler de har tid til.

Margrete har jo to barn og hund i eliten, ikke sant?

Dessuten skrev Blondiemamma at hun hadde problemer på den tiden også uten at vi skal spekulere i hva det er.

Utrolig hva du henger deg opp i Huldra.

Lene.. nå til helga, så skal jeg kanskje møte Jeppe og Comma (gwoofer.com) kan du ikke være med da? Om Tex er grei med hannhunder så skulle det vel ikke være noe problem :getlost:

Om du vil møte flere så kan du jo sikkert dukke opp på treningen til NOHK for der vandrer det veldig mye aussies. (dukk opp litt før treningen så får du hilst på osv.) og om ei uke tror jeg(eier er bortreist) det er nå så skal jeg møte Kaos også (en motsetning til Jeppe) skulle vel sikkert gå ann å bli med da å. :lol:

Kan desverre ikke til helgen men takk for tilbudet ;) Skulle gjerne møtt noen tisper jeg for det er det jeg isåfall skal ha.

Kanskje dra på en sånn trening da?

Hun skriver selv at trening ikke skal bli noe problem, og har jo hatt Bonnie, så da går jeg faktisk ut i fra at hun har mere avlastning en det jeg hadde da... Hun har kanskje en mann som hjelper til og større barn en det jeg hadde da.. Hva vet jeg..

Barna mine klarer seg såpass mye selv at jeg fint har tid til trening. Det er verre med trening til fastsatte tidspunkt for det blir en del aktiviteter på barna i løpet av uka som kan krasje litt. Har forresten 3 barn på 6, 8 og 10 år ;)

Uansett... Om jeg foreslår en hoffe så er det vel Lenes eget valg å vurdere eller?? Hun er voksen og vet sikkert selv hva hun har tid eller ikke tid til ... Og dessuten er det stor forskjell på hoffe og aussie,så at mange fråråder henne en aussie går kanskje ikke akkurat bare på det med aktivitets nivået?

Takk skal du ha Blondiemamma! Ja tenk, jeg er faktisk voksen og kan tenke helt selv hvor mye jeg har tid til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det litt forskjell på å ha større barn og ett spebarn og det er forskjellig hva folk føler de har tid til.

Margrete har jo to barn og hund i eliten, ikke sant?

Dessuten skrev Blondiemamma at hun hadde problemer på den tiden også uten at vi skal spekulere i hva det er.

Utrolig hva du henger deg opp i Huldra.

:getlost: Har du behov for å si at jeg "henger meg opp i" ting, fordi du selv er uenig eller helst ikke vil se det på den måten?

Det jeg leste var: Blondiemamma har hatt hovawart som måtte omplasseres pga manglende tid pga barn. Du har barn og hun anbefalte hovawart. Hvorfor skulle jeg tro at du har mer tid? Og er ikke "tid" et relevant tema her?

Personlig syns jeg det virker som om du mer og mer henger deg opp i de som er kritiske, kanskje også uenige med noen raseforslag.. Jeg tipper på at du er på nippet til å kjøpe en aussie, nesten på "trass", bare fordi det finnes flere her som prøver å få deg på andre tanker. Du avfeier jo konsekvent deres svar, og takker og bukker dersom noen skriver at "dette klarer du" "aussie er en flott familiehund". Sett fra utsiden virker det ikke spesielt voksent; kanskje ER det faktisk noe I det disse folkene prøver å si deg som er verdt å tenke på?

Men hvis du absolutt vil ha BC, så kjøp det da! Ikke leit etter mer eller mindre gode erstatninger for en BC, bruk heller tiden på å finne en GOD BC. I mitt hode er både BC, belger og aussie "samme ulla" hva angår "krevendehet", men BC kan du ikke ha sier du, belger er for krevende, men aussie går bra? Hvorfor det egentlig? Og hvorfor vurderer du den type hunder hvis det egentlig er en stødig familiehund du vil ha? Akkurat dèt er det flere enn jeg som har "hengt oss opp i", og vi venter fremdeles på et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Enig med Huldra. Det virker jo som om du ikke kan ta noe kritikk, og ingen skal få si at en rase kanskje kan være for krevende. Da er det ikke bare snakk om aktivitetsnivået hunden kommer til å ha, men de å oppdra og opprettholde en velfungerende hund. Unnskyld meg at jeg sier det, men jeg synes å huske at du ble sterkt advart mot å kjøpe Bonnie, men du ville ikke høre og det gikk som en del hadde forutsett.

EDIT: Men når det er sagt ønsker jeg deg lykke til med å finne ny hund og håper på det beste for deg og dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Huldra. Det virker jo som om du ikke kan ta noe kritikk, og ingen skal få si at en rase kanskje kan være for krevende. Da er det ikke bare snakk om aktivitetsnivået hunden kommer til å ha, men de å oppdra og opprettholde en velfungerende hund. Unnskyld meg at jeg sier det, men jeg synes å huske at du ble sterkt advart mot å kjøpe Bonnie, men du ville ikke høre og det gikk som en del hadde forutsett.

EDIT: Men når det er sagt ønsker jeg deg lykke til med å finne ny hund og håper på det beste for deg og dine!

Merkelig at folk går i forsvarsposisjon med innlegg som dette..

Når ble det sånn at man åpnet for kritikk av eget hundehold i en rasetråd, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk går i forsvarsposisjon med innlegg som dette..

Når ble det sånn at man åpnet for kritikk av eget hundehold i en rasetråd, forresten?

Merkelig at noen er så raske med å hakke på andre som prøver å ha et snev av realisme. Det er vel bare noen spede forsøk på realitetsorientering sånn jeg leser det, men bevares kall det gjerne kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk går i forsvarsposisjon med innlegg som dette..

Når ble det sånn at man åpnet for kritikk av eget hundehold i en rasetråd, forresten?

Neida, neida det er det ikke. Mitt inntrykk er bare at hun er konstant i forsvarsposisjon når det kommer til eventuelle egne begrensinger, men det er jo såklart meget forståelig og gjelder vel de fleste av oss.

Om jeg forstår deg rett nå Tone så, tja, hennes foregående hundehold er vel relevant når hun nå skal ha seg ny hund. Både det negative og det positive. Nå fokuserte jo jeg mest på det negative, men det er vel også dog slik at hun har skaffet seg endel kunnskap gjennom Bonnie og det er jo bra.

Jeg forsøkte bare å påpeke at det å ikke ville ta til seg råd som ikke går bare går ut på det man helst vil høre kan man svi seg på senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Huldra. Det virker jo som om du ikke kan ta noe kritikk, og ingen skal få si at en rase kanskje kan være for krevende. Da er det ikke bare snakk om aktivitetsnivået hunden kommer til å ha, men de å oppdra og opprettholde en velfungerende hund. Unnskyld meg at jeg sier det, men jeg synes å huske at du ble sterkt advart mot å kjøpe Bonnie, men du ville ikke høre og det gikk som en del hadde forutsett.

EDIT: Men når det er sagt ønsker jeg deg lykke til med å finne ny hund og håper på det beste for deg og dine!

Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal få kritikk i en tråd hvor jeg spør om raseforslag.

Jeg synes jeg selv skal få lov til å velge hvilken hund jeg ender opp med.

Jeg VET hva jeg har tid til og hva jeg trenger. Jeg trengte bare flere tips til raser å vurdere.

Den siste kommentaren var å slå litt under beltestedet synes jeg men det forundret meg ikke at den kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at noen er så raske med å hakke på andre som prøver å ha et snev av realisme. Det er vel bare noen spede forsøk på realitetsorientering sånn jeg leser det, men bevares kall det gjerne kritikk.

Dette skreiv SusieB - legg merke til uthevelsen:

Enig med Huldra. Det virker jo som om du ikke kan ta noe kritikk, og ingen skal få si at en rase kanskje kan være for krevende. Da er det ikke bare snakk om aktivitetsnivået hunden kommer til å ha, men de å oppdra og opprettholde en velfungerende hund. Unnskyld meg at jeg sier det, men jeg synes å huske at du ble sterkt advart mot å kjøpe Bonnie, men du ville ikke høre og det gikk som en del hadde forutsett.

EDIT: Men når det er sagt ønsker jeg deg lykke til med å finne ny hund og håper på det beste for deg og dine!

Om jeg skulle spørre på forumet her at jeg ønsket meg en hund som var sånn og slik - mener du virkelig at da åpner jeg for at enhver idiot på dette forumet skal få gjette og synse i vilden sky hvorvidt jeg kan ha en sånn hund eller ikke, ut fra deres snevre oppfatning av meg og mitt liv, Ida? Har virkelig dette forumet rett OG forutsetning til å si noe om hva jeg klarer eller ikke? Og er det virkelig nødvendig å gni det inn at hun nettopp har måtte avlive en hund? Uten å i det hele tatt tenke tanken på at den hunden kanskje hadde vært en idiotbikkje selv hos f.eks deg?

Neida, neida det er det ikke. Mitt inntrykk er bare at hun er konstant i forsvarsposisjon når det kommer til eventuelle egne begrensinger, men det er jo såklart meget forståelig og gjelder vel de fleste av oss.

Om jeg forstår deg rett nå Tone så, tja, hennes foregående hundehold er vel relevant når hun nå skal ha seg ny hund. Både det negative og det positive. Nå fokuserte jo jeg mest på det negative, men det er vel også dog slik at hun har skaffet seg endel kunnskap gjennom Bonnie og det er jo bra.

Jeg forsøkte bare å påpeke at det å ikke ville ta til seg råd som ikke går bare går ut på det man helst vil høre kan man svi seg på senere.

Det er en merkelig mekanisme mange levende organismer har det der, å gå i forsvar når man blir angrepet. At man spør om råd, betyr heller ikke at man er nødt til å følge hvert eneste ett av de rådene hun får - det er lov til å sile, også for folk som kanskje har gått på snørra en gang eller to..

Hadde jeg spurt deg om råd, så hadde jeg tydeligvis ikke hatt belger lenger, jeg måtte avlive de to første tervene mine før de var voksne jeg - og da er vel det en rase som er altfor krevende for teite, uvitende meg, sant? Flaks for meg at jeg ikke spurte noen her om råd da - for her tar man tydeligvis ikke forbehold om at det faktisk finnes hunde-individer som er bedritne mentalt, samme hva slags linjer de kommer fra, samme hva slags oppdragelse de får..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...