Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor importere hunder


Midas

Recommended Posts

Hva er grunnen til at noen importerer hunder til Norge, som er kuperte og av andre årsaker ikke kan stilles og brukes i avl i Norge?

Dette gjelder raser vi har MER enn nok av fra før. Jeg forstår at det kan være bra for motarbeiding av innavl og div andre ting å importere avlshunder, men akkurat dette forstår jeg ikke...

Ei jeg kjenner har nettopp kjøpt en JRT som er importert, og som for all del er en helt herlig liten skapning, men jeg synes bare det er veldig merkelig at denne rasen blir importert. Hunden er kupert, og det har også blitt importert hunder som er syke av samme importør, som selges her til lands. Den ene døde bare ni dager etter den var kommet til ny eier her i Norge.

Er dette et vanlig fenomen? Er det økonomiske gevinster ved å kjøpe poppis raser i utlandet for så å selge de her?

Jeg må si jeg fikk en litt uggen magefølelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kuperte hunder, så kjøper folk det fordi de vil ha det og ikke kan få det her til lands.

Jeg kan skjønne at hvis man har hørt supermye positivt om en oppdretter i et annet land, som har fått mye skryt av hunder og avel, så ville jeg kanskje vurdert det, hvis rasen her hjemme hadde vært litt dårligere utvalg av, sånn oppdrettere, helse osv har vært litt dårlig..

men ja, hvis man ikke har tenkt å drive med avel og tilføre nye linjer inn i landet, så skjønner jeg ikke heeeelt at folk vil bruke så mye penger på import for å få en familiehund. :D Det blir jo ofte mer penger involvert.

En sjelden rase, ja, skjønner, men feks en golden fra frankrike?. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke lov å avle på hunde med kupperte ører i Norge?? ser jo stadigvekk dobbertisper som er kupperte og får valper, hannhunder som er far til kull i Norge for den saks skyld også. mange som er helkuppert.

En del GD hanner, i avl også (andre land) som parrer norske hunder :D de har også kupperte ører... valpene blir jo ikke født med kupperte ører selv om foreldrene har det. Så må ærligtalt inrømme at jeg ikke skjønner problemet med å bruke kupperte hunder i avlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at noen importerer hunder til Norge, som er kuperte og av andre årsaker ikke kan stilles og brukes i avl i Norge?

Dette gjelder raser vi har MER enn nok av fra før. Jeg forstår at det kan være bra for motarbeiding av innavl og div andre ting å importere avlshunder, men akkurat dette forstår jeg ikke...

Ei jeg kjenner har nettopp kjøpt en JRT som er importert, og som for all del er en helt herlig liten skapning, men jeg synes bare det er veldig merkelig at denne rasen blir importert. Hunden er kupert, og det har også blitt importert hunder som er syke av samme importør, som selges her til lands. Den ene døde bare ni dager etter den var kommet til ny eier her i Norge.

Er dette et vanlig fenomen? Er det økonomiske gevinster ved å kjøpe poppis raser i utlandet for så å selge de her?

Jeg må si jeg fikk en litt uggen magefølelse...

ja var det jeg mente å, at de hadde lov å avle på dem, men ikke stille dem... men de kan stilles i sverige så vidt jeg veit... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg skal importere, skal ikke avles og kommer til å stille minimalt. hvorfor?

Fordi jeg ønsker en viss standard, jeg ønsker visse resultater på stamtavla som tilsier at her har instinktene vært i behold. Her har du hunder som vil og krever å bli arbeidet med.. for all del jeg kunne funnet noen i Norge.. Men jeg er ikke interresert i utstillingsresultater og de som faktisk kan vise til arbeidene resultater som funker for meg som person er det få av og få kull av i Norge. Pluss at den ene bor såpass langt vekke at det å hente en i DK er faktisk kortere for meg, men igjen så er jeg halvt dansk og synes en dk tur er vanlig, har bedre kontakt med DK oppdrettere enn svenske...Og synes det er lettere å hente DK enn Sverige...

edit: jeg skal ha en ikke-kupert rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har importert hund uten at hun skal brukes i avl(ble kastrert i 1 års alder). Nå var dette riktignok fra Danmark, men kunne like gjerne vært fra hvilket som helst annet land. Å importere er som regel ikke noe dyrere enn kjøp i Norge, det er som regel billigere med fly fra Spania til Oslo, enn fra Tromsø til Oslo. Selve hunden koster som regel mindre enn den gjør i Norge(betalte 7300,- for Kokos fra Danmark og 15 000,- for Kenya fra Norge).

Hvorfor noen importerer når de ikke skal bruke de i avl, blir litt som å spørre hvorfor noen kjøper valp 10 miil vekk fra eget hjem om de ikke skal brukes i avl. Om man må reise litt for å få det man vil ha, så skal man ha hunden i 10-15 år, så reisen/summen blir svært ubetydelig uansett.

Og kuperte hunder kan brukes i avl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner ikke problemstillingen jeg.. 10% av alle registerte hunder ca går i avl. Så da kan man vel stille spørsmålet: Hva skal eierne med de resterende 90%..? For de færreste kjøper vel en hund til avl uansett om den blir kjøpt i Steinkjer eller i Kolding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par av de rasene jeg vil ha neste gang har jeg funnet ut at jeg kan få bedre fra andre land enn Norge og da importerer jeg heller enn å kjøpe fra Norge, selvom jeg ikke er interresert i avl.

Hovedpoenget for meg neste gang er å ha så frisk stamme som mulig på hunden jeg skal ha og det er ikke programforpliktet at en hund som er importert skal avle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, mulig jeg formulerte meg litt klønete her...

Jeg lurer på hvorfor noen importerer små valper fra utlandet, for så å selge dem videre her i Norge, når det er overflod av den rasen fra før. Som sagt hadde jeg skjønt det om det var pga avl, og få nytt blod i linjene, eller til bruks hvis man vil ha noe spesielt som man ikke får tak i her, men dette er ikke grunnen. Jeg snakker om en person som tilsynelatende iporterer hunder som selges dyrt i Norge, fra et annet land, for så å selge de her. Flere av valpene har vært syke, og de fleste er kuperte. Jeg vet at man kan bruke kuperte hunder i avl i Norge, men man kan ikke stille de ut.

Jeg fikk bare en veldig vond magefølelse av det her.... Det er mer enn nok JRT og pomeranian i Norge om ikke man skal begynne å importere (syke) individer... Jeg bare lurer på om det er vanlig å importere hunderaser man har mer enn nok av her til lands, for å ha de som familiehunder? Hva er vitsen, det må jo ligge penger i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen, det må jo ligge penger i det?

Selvfølgelig ligger det penger i det!

Det er en kjengsgjerning at det å spille på sentimentalitet gir gode penger, og så lenge folk betaler er det et marked.

Det er butikk i å selge miniatyrhunder til 20.-30.000, særlig hvis de er produsert til kostpris og knapt det.

Det er avslørt flere steder i for eksempel Spania som hevder at de redder eierløse gatehunder, og selger de til gode hjem i Norge - stakkars hunden som ingen vil ha, kanskje noen i Norge vil hjelpe? Stråmenn i Norge og Sverige formidler kontakt, mens sannheten trolig er at valpene/hundene aldri har vært gatehunder, men er produsert i valpefabrikker med det formål å selges til lettlurte skandinavere.

Hundene smugles inn ulovlig til mennesker som ikke har tenkt på at det er importregler.

Det har vært gjort flere funn i Sverige, hvor en for eksempel har funnet fem neddopete valper i en stresskoffert i en ordinær bil. Verdi 150.000, ok én valp overlever ikke den tøffe reisen, men likevel har en tjent 120.000 for de fire før utgifter. Fin fortjeneste, og noen nordmenn går rundt og tror de har reddet en stakkars hund - og fordi de er oppdrettet under slike vilkår og innført ulovlig vet en ikke noe om helsestatus, og ja, noen dør rett etter ankomst.

Dette er svartmaling, dette er de stygge historiene - men det er trolig historien bak mange miniatyrhunder avertert på finn.no

I Sverige har myndighetene og kennelklubben vært mye flinkere til å sette et offentlig fokus på dette, enn en har vært i Norge - synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...