Gå til innhold
Hundesonen.no

Alaska Husky

Kristian_

Recommended Posts

Skrevet

Hvis man parrer en Siberian Husky med f.eks. en fuglehund, vil man/dere automatisk kalle avkommet en Alaska Husky? Hva om man isteden parret med en Labrador, Schäferhund eller en annen "tilfeldig" rase, får man da en Alaska Husky?

Ville man/dere bare kalt avkommet en blandingshund uansett, avhenger det av om man planlegger å bruke avkommet som trekkhund og derfor føles mer naturlig å kalle den Alaska Husky?

Må rasen som er krysset inn være egnet som opphav til en trekkhund for at avkommet skal "kvalifiseres" som Alaska Husky?

Skrevet
Hvis man parrer en Siberian Husky med f.eks. en fuglehund, vil man/dere automatisk kalle avkommet en Alaska Husky? Hva om man isteden parret med en Labrador, Schäferhund eller en annen "tilfeldig" rase, får man da en Alaska Husky?

Ville man/dere bare kalt avkommet en blandingshund uansett, avhenger det av om man planlegger å bruke avkommet som trekkhund og derfor føles mer naturlig å kalle den Alaska Husky?

Må rasen som er krysset inn være egnet som opphav til en trekkhund for at avkommet skal "kvalifiseres" som Alaska Husky?

jeg vil si at rasen som krysses inn må være egnet som trekkhund.

En labrador/huskyblanding er ikke en alaska husky.

Skrevet

Men har du noen klar formening om hvilke raser som kan brukes til å avle fram Alaska Husky? Hva med f.eks. Dalmatiner, hvis hunden får pels som minner mer om Husky?

Noen som ville reagert på om denne blandingen ble omtalt og markedsført som Alaska Husky? 50/50 av Siberian Husky og Dalmatiner.

Er det slik at det som nå kalles Alaska Husky hovedsaklig er Alaska Husky som har blitt avlet fram tidligere (vanskelig å formulere :ahappy:), og det er nå Alaska Husky som parres med Alaska Husky?

Skrevet

Er det ikke slik at det er som du sier, hovedsakelig alaska husky som har blitt avlet frem tidligere, men ved ett visst antall (vet ikke om det er noe bestemt jeg), så krysses vorsthe fks. inn. Grunnen til det er visst for å få en "dummere" hund, altså en som trekker og trekker, og ikke sparer seg til neste dag så og si. (Jeg skriver bare det jeg ble fortalt av en med A.H, jeg vet ikke noe mer)

Jeg ville kanskje reagert litt på om en AH/Dalmatiner blanding ble annonsert som AH, ikke fordi den er en dårlig trekkhund, men fordi den er så forfrossen om vinteren :ahappy: Men om den fikk ah pels så... men synes det høres rart ut uansett.

Skrevet
Men har du noen klar formening om hvilke raser som kan brukes til å avle fram Alaska Husky? Hva med f.eks. Dalmatiner, hvis hunden får pels som minner mer om Husky?

Noen som ville reagert på om denne blandingen ble omtalt og markedsført som Alaska Husky? 50/50 av Siberian Husky og Dalmatiner.

Er det slik at det som nå kalles Alaska Husky hovedsaklig er Alaska Husky som har blitt avlet fram tidligere (vanskelig å formulere :ahappy:), og det er nå Alaska Husky som parres med Alaska Husky?

det siste der tror jeg er mest vanlig nå. ah/fuglehundmix kalles nå gjerne krysninger.

En dalmis/sh mix er ikke noen AH.

Skrevet

En "gammel traver" sa det så treffende en gang; en AH (Alaska Husky) er en hund som er avlet for å trekke langdistanse i god fart, og som faktisk gjør det. Alt annet er bare blandingshunder..

Og jeg er enig i det. Huskyblandinger som blir avlet til et formål, nemlig å få en bedre trekkhund (bedre fysisk, kjappere, sterkere m.m.) er en Alaska Husky. Alt annet er bare for meg blandingshunder, og hunder blandet med husky er huskyblandinger (evt goldenblandinger, dalmisblanding m.m.).

AH er ikke en rase, men det er en "spesialisert" blandingshund som er avlet med et formål og en langsiktig plan. Stort sett i alle fall.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg er enig med Mailin. En AH er en hund som er avla for et formål, for å bli en god trekkhund, og som dermed er avla på egenskaper man tror vil være gunistig for det formålet. Og det er også oppfatninga til de langdistansekjørerne jeg har snakka med. I mitt hode er en AH en langdistanse trekkhund, og har dermed god utholdenhet, pels, poter, trekklyst osv. Men her vet jeg det er forskjellige meninger ute og går. Noen kaller sprintblandingene (som stort sett inneholder fuglehund og iblandt noe mynde) AH. Men AH er selvfølgelig like mye blandingshund som en tilfeldig huskyblanding.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...