Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på HD A og B


Recommended Posts

Skrevet

Hva er forskjellen på HD A og HD B? Begge blir regnet som fri, har jeg skjønt. Men hva utgjør forskjellen på en hund som for resultat A og en som får resultat B?

Skrevet

En måler og ser etter det samme som når en skal se etter forskjell på B og C eller D og E - det er en skala fra A til E (noen opererer med F, men de hundene når ikke røntgenalder i så fall), og to bokstaver er innenfor fri-området, de tre andre er ikke. En hund som er fri har ikke forkalkninger, ellers er det hoftekule og hofteskålas utvikling og hvor godt de sitter sammen som måles.

Skrevet
En måler og ser etter det samme som når en skal se etter forskjell på B og C eller D og E - det er en skala fra A til E (noen opererer med F, men de hundene når ikke røntgenalder i så fall), og to bokstaver er innenfor fri-området, de tre andre er ikke. En hund som er fri har ikke forkalkninger, ellers er det hoftekule og hofteskålas utvikling og hvor godt de sitter sammen som måles.

Jeg skjønner noe av det du sier, men samtidig så skjønner jeg ikke :ahappy:

Det jeg ikke skjønner er at både A og B er fri, men sånn jeg tenker ser er man enten fri eller så har man en grad av HD. Hvorfor regnes da både A og B som HD? Hva har en HD B hund som en HD A hund ikke har?

Kanskje jeg spør litt rotete, men jeg håper dere forstår.

Skrevet
Jeg skjønner noe av det du sier, men samtidig så skjønner jeg ikke :ahappy:

Det jeg ikke skjønner er at både A og B er fri, men sånn jeg tenker ser er man enten fri eller så har man en grad av HD. Hvorfor regnes da både A og B som HD? Hva har en HD B hund som en HD A hund ikke har?

Kanskje jeg spør litt rotete, men jeg håper dere forstår.

Det er ikke så lett å forklare på en annen måte - hunden er litt mindre perfekt om den får diagnose B, men det er fremdeles innenfor de verdiene som er definert som HD-fritt. Du kan ikke tenke på HD som enten eller, du må tenke på det som grader på en skala. Hva er forskjellen på en Sg og en Mg+ i norsk? Veldig lite, og fremdeles to veldig gode karakterer.

Før ble HD i Norge kategorisert som fri, svak, middels og sterk. Men det kom en endring da en internasjonalt ønsket en samkjøring fordi det ble operert med flere skalaer. Dermed ble B innført. I Tyskland bruker de for eksempel en skala med syv verdier, i England og Australia bruker de en tallskala fra 0 til 106. Så en ble enig om hva en australsk grad skulle bety i Norden, hva en amerikansk grad tilsvarer i Tyskland, også videre.

Skrevet
Det er ikke så lett å forklare på en annen måte - hunden er litt mindre perfekt om den får diagnose B, men det er fremdeles innenfor de verdiene som er definert som HD-fritt. Du kan ikke tenke på HD som enten eller, du må tenke på det som grader på en skala. Hva er forskjellen på en Sg og en Mg+ i norsk? Veldig lite, og fremdeles to veldig gode karakterer.

Før ble HD i Norge kategorisert som fri, svak, middels og sterk. Men det kom en endring da en internasjonalt ønsket en samkjøring fordi det ble operert med flere skalaer. Dermed ble B innført. I Tyskland bruker de for eksempel en skala med syv verdier, i England og Australia bruker de en tallskala fra 0 til 106. Så en ble enig om hva en australsk grad skulle bety i Norden, hva en amerikansk grad tilsvarer i Tyskland, også videre.

Takk for svar :ahappy: Da tror jeg at jeg skjønner det bedre.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...