Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene slipp og kom hit med skinnfelle?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg prøver å finne en leke som er god nok i treningsammenheng. Et biteskinn er favoritten, og drakamp er toppen. Men hun nekter å slippe. Og holder fast, selv om hun kommanderes i sitt eller dekk. Hvordan skal jeg få inn slipp? Godbiter eller andre leker responderer hun ikke på når hun biter. Prøver passitivitet, men hun bryr seg ikke, og drar bakover.

Jeg lærte dette en gang på en RIK samling, men jeg husker ikke hvordan vi gjorde det..

Og så, når jeg slipper filla som belønning, så løper hun avsted med den, og kommer ikke tilbake med den. Hun bare løper og løper i sirkler, og vil ikke komme tilbake med den. På IPO treningen var det naturlig at hundene søkte mot fører for å få mer drakamp, og ville at vi skulle holde igjen, men ikke denne hunden. Hun vil ha alt for seg selv.

Så hvordan skal jeg få henne til å komme til meg med den?

Og så er vi tilbake til problem 1, at når hun først kommer til meg, så vil hun ikke slippe.

Er litt upraktisk å skal prøve å få inn hunden og prøve å få ut skinnfellen, på treningene, og dette tar 10 minutter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lære inn slipp under lek, til å begynne med? Under rolige omgivelser. På trening er jo hunden mye mer gira.

Jeg sa SLIPP samtidig som jeg tok den fra han. Jeg måtte hjelpe til med hånda, for å få han til å slippe til å begynne med. Jeg belønnet når han slapp taket. Tok ikke lang tid før det satt, men han har noe seig i begynnelsen.. "skal jeg slippe, eller skal jeg ikke :lol: ".

Nå slipper han med en gang, samme hva han har i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. :lol:

Men jeg ser ikke forskjell på lek og trening, for trening er leking, og hun er like gira uansett nårtid det er, så lenge hun har en leke i kjeften. Men kan jo kanskje begynne med en ball og se om hun slipper lettere. og så prøve å belønne slipp da. Så ta bitefille tilslutt.. *tenke høyt*

Hun har ikke mye i munnen ellers, bortsett fra under lek, så tror det må bli andre leker vi må trene på da.

Er spesiellt nysgjerrig på punkt 2, hvor hun ikke vil komme tilbake med leken. Bør jeg da har langtau på og trekke henne inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. :lol:

Men jeg ser ikke forskjell på lek og trening, for trening er leking, og hun er like gira uansett nårtid det er, så lenge hun har en leke i kjeften. Men kan jo kanskje begynne med en ball og se om hun slipper lettere. og så prøve å belønne slipp da. Så ta bitefille tilslutt.. *tenke høyt*

Hun har ikke mye i munnen ellers, bortsett fra under lek, så tror det må bli andre leker vi må trene på da.

Er spesiellt nysgjerrig på punkt 2, hvor hun ikke vil komme tilbake med leken. Bør jeg da har langtau på og trekke henne inn?

Jeg tror også du bør prøve å trene slipp innendørs. Kanskje ikke gire opp hunden så mye med leken (prøve hvertfall), bare gi hunden leken innendørs og trene slipp, og enten belønne med godbit eller gi en ny leke som belønning. Evt prøve en annen leke som hun ikke er like tent på, som blir foreslått her.

Jeg ville ikke ha dratt henne inn i langline dersom hun ikke kommer inn. Du får nok ikke et bedre samarbeid av den grunn, hun lærer vel heller bare når hun har langline på og når den er av.

Om du får til en slipp-kommando, så ville jeg ha prøvd å bytte lekene/skinnet med supre belønninger inne hos deg, ofte. Cita vilel også gjerne ha lekene for seg selv, løpe rundt og vente på at noen kom for å jage henne og hvertfall ikke levere det tilbake til meg. Derfor kjører jeg bytting inne hos meg hele tiden. Hun kan komme frivillig med leken og få byttet den med en godbit, eller få en ny leke eller godbit for å slippe den på kommando. Nå oppsøker hun meg mye oftere når hun har leke hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer nok ikke til deg med "leken" siden da det blir noe slikt "Jeg har leken, kom og ta meg da" slik er det med Zorba og. Hva med og brukt streng stemme? Med en gang jeg sier "takk" eller "slipp" med litt bestemt stemme til Milla løsner grepet hennes i leken litt etter litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd! Kjempebra!

Skal prøve med mye bytting. Er enda såpass fersk i treningen med henne, så må bare prøve ut ting.:lol:

Å snakke strengt nytter overhodet ikke, hun bryr seg ikke noe om det. Hun stakk av idag og det var umulig å få henne inn. Hun skulle bare leke og løpe unna meg hver gang. Prøvde også strengstemmen og holdningen, men hun bare lo av meg og løp avsted. :( Dobbere har ofte en gi fan holdning til ting, det gjør ting litt vanskelig iblandt, så tror jeg bare må prøve å lokke og lure litt og se om det kan fungere. *dra på butikken og finne noe som lukter deilig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd dette med bytting. Om hun har den ene, så har du det kjempe gøy med den andre tingen. Sitt på huk, kanskje med ryggen til når hun har løpt unna og fikl med den andre filla f.eks. Den filla hun selv har nå bryr ikke du deg noe om, gjør den du sitter med interessant og prøv å få henne til å bytte. Får du til dette vil det kanskje løse begge problemene.

Når dette er inne så vil hun komme inn til deg for å bytte, og når dette er inne kan dere bytte med andre ting (ball, andre leker eller godbiter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne en leke som er god nok i treningsammenheng. Et biteskinn er favoritten, og drakamp er toppen. Men hun nekter å slippe. Og holder fast, selv om hun kommanderes i sitt eller dekk. Hvordan skal jeg få inn slipp? Godbiter eller andre leker responderer hun ikke på når hun biter. Prøver passitivitet, men hun bryr seg ikke, og drar bakover.

Jeg lærte dette en gang på en RIK samling, men jeg husker ikke hvordan vi gjorde det..

Og så, når jeg slipper filla som belønning, så løper hun avsted med den, og kommer ikke tilbake med den. Hun bare løper og løper i sirkler, og vil ikke komme tilbake med den. På IPO treningen var det naturlig at hundene søkte mot fører for å få mer drakamp, og ville at vi skulle holde igjen, men ikke denne hunden. Hun vil ha alt for seg selv.

Så hvordan skal jeg få henne til å komme til meg med den?

Og så er vi tilbake til problem 1, at når hun først kommer til meg, så vil hun ikke slippe.

Er litt upraktisk å skal prøve å få inn hunden og prøve å få ut skinnfellen, på treningene, og dette tar 10 minutter :P

Du skal være glad at du har dette luksusproblemet :lol:

At hunden holder på skinnet i passivitet og fortsetter å kampe er helt topp :(

Jeg tror stikkordet for treningen din blir bitt i nytt bitt :P

Når det gjelder det å ta seiersrunder høres det utrolig kjent ut ja. Mallen min gjorde det samme. Her fungerer også bitt i nytt bitt bra i starten. Jeg brukte alltid langline eller koppel på han slik at han aldri fikk belønnet seg selv med å ta seiersrunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uklart for meg om du allerede bruker filla som belønning?

Jeg gikk for en stund siden på et såkalt leke-/belønnigskurs, og det vi da startet med var å klargjøre reglene for lek. Det gjorde vi rett og slett ved å ha rene lekeøkter med hundene. Nå hadde jeg med meg en hund som er null interessert i lek, men prinsippet var at hunden skulle slippe på passivitet. (og min hund tok aldri leken, så det var ikke noe problem...)Dette ble belønnet med lek. Altså; for at vi igjen skulle engasjere oss i samlek med hunden, måtte den slippe leken. For enkelte ble jo dette en tålmodighetsprøve, men det gikk raskere og raskere ettersom hunden skjønte poenget. Passivitet=slipp. Jeg har tenkt for meg selv at dette må være en grei regel for dem som trener bitearbeid, men vet det egentlig ikke.

Vi ble fortalt at vi ikke skulle bruke lek som belønning før hunden valgte lek foran godbit, men det problemet har jo ikke dere. Men jeg tenker at det er lurt å vente med å bruke lek som belønning før dere er enige om spillereglene. I så fall bør du bruke en leke som du har kontrollen over,- et eller annet med tau (dette var også noe vi ble anbefalt på kurset). Dette bør du kanskje bruke uansett. Jeg synes det må være riktigere å sette line på leken enn på hunden for å si det slik,- i alle fall fra et læringsmessig synspunkt. Den som har leken styrer jo leken/treningen enten det er du eller hunden.

Noen lykkes med å bytte med såkalte identiske leker, men mange hunder vet at lekene slett ikke har lik verdi. Bitt i bitt vet jeg ikke hva er, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Hunder liker jo ulike sider ved leken. Jeg har nå en lekekamerat som synes det er artig når vi begge drar i leken. Slipper jeg, så er det ikke noe gøy lenger. Så da slipper han også,- eller prøver å engasjere meg til å ta tak. Din hund synes tydeligvis det er artigst å vinne leken,- med de utfordringer det fører med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uklart for meg om du allerede bruker filla som belønning?

Jeg gikk for en stund siden på et såkalt leke-/belønnigskurs, og det vi da startet med var å klargjøre reglene for lek. Det gjorde vi rett og slett ved å ha rene lekeøkter med hundene. Nå hadde jeg med meg en hund som er null interessert i lek, men prinsippet var at hunden skulle slippe på passivitet. (og min hund tok aldri leken, så det var ikke noe problem...)Dette ble belønnet med lek. Altså; for at vi igjen skulle engasjere oss i samlek med hunden, måtte den slippe leken. For enkelte ble jo dette en tålmodighetsprøve, men det gikk raskere og raskere ettersom hunden skjønte poenget. Passivitet=slipp. Jeg har tenkt for meg selv at dette må være en grei regel for dem som trener bitearbeid, men vet det egentlig ikke.

IPO-hunder skal ikke slippe ved passitivitet i bitearbeidet :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...