Gå til innhold
Hundesonen.no

noen spørsmål


Rocket

Recommended Posts

Vi hadd et 60liters akvarium for noen år siden, men vi gidde opp i og med det så så skittent ut hele tiden. Og at alle fiskene døde pga rommet akvariet sto i ble overopphetet(søster som skrur ovnen på altfor varmt :icon_cry: ) og derreter kjapt luftet ut og dermed veldig kaldt(vinter og åpne vinduer).

Vi hadde en standarpumpe og filter(kjøpe på slutten en kraftigere pumpe). Og rensket bunnen i akvariet ca 1 gang i uka med sånn pumpeslange sak. Og skiftet alt vannet kanskje 2-3ganger i løpet av 1-2år. (husker ikke presis, 3år siden vi hadde akvariumet nå)

Vi hadde litt forskjellige fisker. Husker ikke navnene på alle, men. Vi hadde 2 maller, hvorav den ene gikk på bunn og ble ca 3-4cm lang(trro dtevar en Corydoras Sterbai) og den andre gikk på bunn og glass og ble vel nermere 20-30cm(svær sak tilslutt som vi gidde til noen med et "akvaribord" mener å huske at den kunne bli hele 40cm stor) Om jeg husker rett. (noe lignende den øverste saken her, men tror vår var mer prikkete en tigret. )

Så hadde vi 2 kampfisker en periode.(de drepte hverandre, butikkeier glemte å nevne at vi burde ha flere en 1 hunn pr hann). Noen Zebra fisker(5-6 tror jeg) noen Platyer.(noen oransje, ikke mikkemus). 4-6 Neon Tetra(er det ikke det de heter?) og så 2-3 gjennomsiktige saker som du så skjelettet på.(anre ikke hva disse heter).

Mistet en del av disse når fiskene fikk en sykdom(slike hvite prikker).

Så husker jeg ikke hvilke andre fisker vi hadde, men tror vi hadde 2-3 typer til.

Hadde jo planter, men de varte ikke alltid så lenge. Fikk også slike småsnegler hele tiden. Og selvfølgelig noen huler og noen små trestammer.

Kan ikke huske at vi sjekket Hardheten på vannet eller noe slikt.

Det jeg lurer på. Var dette en god "kombinasjon" fisk?

Hva gjorde vi feil?

Hva gjorde vi rett?

Og så: Hva burde man gjøre når man "starter" et akvarium? Og hva er viktig å passe på med et akvarium?

Hvor ofte burde man skifte alt vannet? Hvor ofte burde man renske bunnen med en slik pumpeslange sak?

Altså det jeg spør om er HVA gjør man med et akvarium :blink: Og hvordan man vedlikeholder osv på best mulig måte

Leker med ideen om å kjøpe nytt akvarium.(noe aka dette Her, eventuelt noe større om jeg får teken på det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på. Var dette en god "kombinasjon" fisk?

Nei, dette var ikke en god kombinasjon. Som en tommelfinger regel så heter det seg at man ikke skal ha fisk som legger egg og fisker som føder levende bebiser sammen.

Hva gjorde vi feil?

Tja, det meste tror jeg :icon_cry: Neida, men:

1. dere hadde aaaaaltfor mye fisk til for lite kar + den veldig store fisken har ikke noe å gjøre oppi et så lite kar, stakkars

2. dere hadde typer fisk som ikke skal være sammen

3. vannbytter bør gjøres en gang i uka

4. slamsuging bør gjøres en gang i mnd ca

Hva gjorde vi rett?

Fint at dere sjekket hardheten, men husk og og sjekke pH og nitritt :wub:

Bra at dere hadde planter og røtter oppi der.

Og så: Hva burde man gjøre når man "starter" et akvarium? Og hva er viktig å passe på med et akvarium?

Ha i sand/grus, planter, steiner, røtter og vann + pumpe og varmekolbe. La karet stå i MINST 3 uker, dette er for at de riktige bakteriene skal få dannet seg i filteret. Før du kjøper fisk bør du sjekke vannverdiene, spesiellt viktig at du sjekker nitritten. Dette er gift for fisker, og kan dannes i nyoppstartede kar og i kar som blir dårlig stelt, for mye fisk, for mye foring osv.

Ellers er det viktig å ikke ha for mye fisk, ha riktig sammensettning av fisk og ha gode rutiner på vannbytter og ellers stell av karet.

Leker med ideen om å kjøpe nytt akvarium.(noe aka dette Her, eventuelt noe større om jeg får teken på det)

Det er veldig moro med akvarium, man blir hekta, jeg lover *flirer*

En ting som er noe å tenke på er at jo større kar, jo lettere er det. Å få stabile vannverdier i et lite kar (under 100 liter) kan være vanskelig, ergo fiskene kan fort gå med og det er jo kjedelig.

Noe jeg glemte å svare på nå..? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser i tråden min om Akvarium vil du nok få svar på mye rart, og akvaforum er en fin nettside. Ellers tror jeg ikke jeg kan hjelpe så mye :lol:

Takk skal lese der :wub:

Nei, dette var ikke en god kombinasjon. Som en tommelfinger regel så heter det seg at man ikke skal ha fisk som legger egg og fisker som føder levende bebiser sammen.

Oki.

Tja, det meste tror jeg :) Neida, men:

1. dere hadde aaaaaltfor mye fisk til for lite kar + den veldig store fisken har ikke noe å gjøre oppi et så lite kar, stakkars

2. dere hadde typer fisk som ikke skal være sammen

3. vannbytter bør gjøres en gang i uka

4. slamsuging bør gjøres en gang i mnd ca

Det skal jeg huske :lol: Den veldig store fisken ble vel ca 15cm(troor jeg, etter grunig huskeprøving) og ble derreter gitt bort til noen med mye større kar :blink:

Fint at dere sjekket hardheten, men husk og og sjekke pH og nitritt :icon_cry:

Bra at dere hadde planter og røtter oppi der.

Tror jeg skrev: "Kan ikke huske at vi sjekket hardheten" :lol: Vi gjorde nokk masse feil, men så husker jeg ikke alt da det ikke var jeg som fikset med det(men så mye på når det ble gjort)

Ha i sand/grus, planter, steiner, røtter og vann + pumpe og varmekolbe. La karet stå i MINST 3 uker, dette er for at de riktige bakteriene skal få dannet seg i filteret. Før du kjøper fisk bør du sjekke vannverdiene, spesiellt viktig at du sjekker nitritten. Dette er gift for fisker, og kan dannes i nyoppstartede kar og i kar som blir dårlig stelt, for mye fisk, for mye foring osv.

Ellers er det viktig å ikke ha for mye fisk, ha riktig sammensettning av fisk og ha gode rutiner på vannbytter og ellers stell av karet.

Det hadde jeg ingen aning om, ble ikke sakt noe om det i butikken helder. Karet vårt sto ikke mer kanskje noen timer før de første fiskene kom oppi :S

Det er veldig moro med akvarium, man blir hekta, jeg lover *flirer*

En ting som er noe å tenke på er at jo større kar, jo lettere er det. Å få stabile vannverdier i et lite kar (under 100 liter) kan være vanskelig, ergo fiskene kan fort gå med og det er jo kjedelig.

Noe jeg glemte å svare på nå..? :)

Trodde et måtte være enklere med et lite kar jeg, men det er altså omvendt? hmm.. Hadde jeg aldri trodd.

Et lite spørsmål til:

Er saltvannsfisk/kar enklere eller vanskeligere en ferskvannsfisk/kar? Er så facinert av disse saltvanssfiskene, men om det er vanskelig tror jeg ikke jeg skal prøve meg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg huske :P Den veldig store fisken ble vel ca 15cm(troor jeg, etter grunig huskeprøving) og ble derreter gitt bort til noen med mye større kar :(

Godt det da :P Men sånn til neste gang så er det jo greit å holde seg til fisk som ikke blir så store :P

Tror jeg skrev: "Kan ikke huske at vi sjekket hardheten" :P Vi gjorde nokk masse feil, men så husker jeg ikke alt da det ikke var jeg som fikset med det(men så mye på når det ble gjort)

*Fnis* Ja der kan du se, sånn går det når man multitasker på et høyt plan og svarer i tråden samtidig :P

Det hadde jeg ingen aning om, ble ikke sakt noe om det i butikken helder. Karet vårt sto ikke mer kanskje noen timer før de første fiskene kom oppi :S

Nei, det er dessverre en vanlig feil. Det er mye uvitende personer som står bak kassa på dyrebutikker :P

Trodde et måtte være enklere med et lite kar jeg, men det er altså omvendt? hmm.. Hadde jeg aldri trodd.

Jepp, det er jo litt bakvendt, men det er sånn det er :(

Jeg har 2 19 litere, 63 liter og 240 liter stående oppe nå, og det er ingen tvil om at det er mer "pes" med de 19 literene enn feks 240'n.

Et lite spørsmål til:

Er saltvannsfisk/kar enklere eller vanskeligere en ferskvannsfisk/kar? Er så facinert av disse saltvanssfiskene, men om det er vanskelig tror jeg ikke jeg skal prøve meg på det.

Saltvann er mye vanskeligere, for ikke snakke om myyyyye dyrere enn ferskvann. De er dritstilige å se på, men det er så vidt jeg vet, mye mer jobb med saltvann.

Det er mye lekkert i ferskvann og, hvis du bare styrer unna de vanlige nybegynnerfiskene som guppy, sverdragere og platy, de er kjeeedelige! Syns jeg da :)

Men bruk akvaforum, titt litt rundt og gjerne spør der. Der er det mange mennesker med MYE erfaring og du får stort sett svar på alle spørsmål :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Godt det da :P Men sånn til neste gang så er det jo greit å holde seg til fisk som ikke blir så store :P

jupp :P

*Fnis* Ja der kan du se, sånn går det når man multitasker på et høyt plan og svarer i tråden samtidig :P

hehe :P

Nei, det er dessverre en vanlig feil. Det er mye uvitende personer som står bak kassa på dyrebutikker :D

Plagsomt det der :P Men men, kan ikke kreve at de skal kunne alt, men akkurat at du burde vente en stund før du putter oppi fisk burde jo være ganske basic å kunne om man skal selge akvarier og fisk.

Jepp, det er jo litt bakvendt, men det er sånn det er :P

Jeg har 2 19 litere, 63 liter og 240 liter stående oppe nå, og det er ingen tvil om at det er mer "pes" med de 19 literene enn feks 240'n.

hehe :P Rart det der. :P

Saltvann er mye vanskeligere, for ikke snakke om myyyyye dyrere enn ferskvann. De er dritstilige å se på, men det er så vidt jeg vet, mye mer jobb med saltvann.

Det er mye lekkert i ferskvann og, hvis du bare styrer unna de vanlige nybegynnerfiskene som guppy, sverdragere og platy, de er kjeeedelige! Syns jeg da :P

Men bruk akvaforum, titt litt rundt og gjerne spør der. Der er det mange mennesker med MYE erfaring og du får stort sett svar på alle spørsmål :P

Da holder jeg meg unna saltvannsfisk/kar til å begynde med. :P Sto å sikla litt på et 58liters saltvannskar og noen saltvannsfisker i går. De hadde en nyyyyydelig blå/grønn farge. Og å en kul gul og hvit stripete fisk med sort "antenne" xD hehe :P Også disse morsomme røde krepsedyrene. :P

Men de hadde mangen stilige ferskvannsfisker også :P Og om jeg husker rett et kar på 190liter. Klør ganske mye i fingrene etter et akvarium kjenner jeg. Får lese på det forumet så får vi se hva jeg greier å stappe inn i hodet av info :P Så kanskje det blir akvarium om noen mnd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...