Jump to content
Hundesonen.no

Hva koster egentlig en BC?

Bambi

Recommended Posts

Nå må jeg si meg nysgjerrig.. jeg har sittet å lett etter aktuelle valper til tanta mi en mindre stund nå ihnt deres bruk og ønsker, men jeg kan jo ikke la være med å kikke innom BC annonnsene. Siden jeg synes det er mye å forstå rundt det å lese linjer, parringer osv osv osv på BC er det noe jeg har lagt fra meg en stund, men nå må jeg si jeg stusser på prisene altifra gratis til 10 000,- for en BC? og altifra regget til uregga? i forskjellige prisklasser det å.

Noen som har ett fornuftig svar og godt om mulig en om mulig logisk mening om hva prisen bør ligge på ihnt til BC'ns aktivitet, standard og krav, samt etterspørsel(evt mer om jeg har glemt det)?

Guest Gråtass

Hvis du skal ha en registrert bc fra en seriøs oppdretter som preger valpene, vaksinerer og behandler med ormekur. En oppdretter som HD røntger, som ikke selger valper til hvem som helst, en oppdretter som er der for valpekjøperen, en oppdretter som har meriterte hunder, som har resultater å vise til.. De selger ikke valper for under 7000kr. Hvis alt det ovenfor ikke er viktig for deg, så kan du kjøpe bc fra noen som selger de billigere. Bc'er finnes i prisklassen gratis til 50.000kr (ferdig trent gjeterhund) men som regel får du det du betaler for..

Hvis du skal ha en registrert bc fra en seriøs oppdretter som preger valpene, vaksinerer og behandler med ormekur. En oppdretter som HD røntger, som ikke selger valper til hvem som helst, en oppdretter som er der for valpekjøperen, en oppdretter som har meriterte hunder, som har resultater å vise til.. De selger ikke valper for under 7000kr. Hvis alt det ovenfor ikke er viktig for deg, så kan du kjøpe bc fra noen som selger de billigere. Bc'er finnes i prisklassen gratis til 50.000kr (ferdig trent gjeterhund) men som regel får du det du betaler for..

Jeg skal ikke ha noen BC nå, jeg bare lurte på hva som var vanlig for regga eller ikke.

SKullejeg hatt BC valp selvfølgelig skal den være registrert og preget! :wub: Men er det merkelig man lurer på hva som er vanlig med forskjellene på registrert og ikke? Fant jo en her for noen uker tilbake en annonnse hvor far og mor var registrerte, valper skulle bli chippet, vaksinert osv osv.. men de bodde på låven og der fikk de bli. det skulle dem ha 2500,- per valp..

og en annen annonnse var det samme med der ble valpene preget osv osv en "god" oppdretter i den forstand av hva h*n gir til valpene. skulle ha 6000,-

Guest Gråtass
Jeg skal ikke ha noen BC nå, jeg bare lurte på hva som var vanlig for regga eller ikke.

SKullejeg hatt BC valp selvfølgelig skal den være registrert og preget! :wub: Men er det merkelig man lurer på hva som er vanlig med forskjellene på registrert og ikke? Fant jo en her for noen uker tilbake en annonnse hvor far og mor var registrerte, valper skulle bli chippet, vaksinert osv osv.. men de bodde på låven og der fikk de bli. det skulle dem ha 2500,- per valp..

og en annen annonnse var det samme med der ble valpene preget osv osv en "god" oppdretter i den forstand av hva h*n gir til valpene. skulle ha 6000,-

Selv om foreldrene er registrert er det ikke automatikk i at valpene blir registrert, ergo kan man ikke ta like mye betalt for de uten papirer som for de med. Det er ikke bare hva oppdretter gjør med valpene, det er også hvilke resultater foreldrene har å vise til som speiler seg i prisen. I tillegg er det mange som senker prisen når de når leveringsklar alder (uansett rase) som regel fordi det haster å bli kvitt dem, da er det ikke en seriøs oppdretter, mener jeg.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt, men hvis du lurer på hvorfor noen hunder er billige og noen hunder er dyre, så er det som regels sånn jeg sa i mitt første svar til deg, man får det man betaler for.

Jeg vil aldri anbefale noen å kjøpe en bc valp uten å vite hva du skal ha og hvem som kan tilby det du ønsker.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

• Create New...