Gå til innhold
Hundesonen.no

Dansk/svensk gårdshund

Beauvoir

Recommended Posts

Skrevet

En god venninne av meg vurderer å skaffe seg en gårdshund. Dette vil være hennes andre hund og hun har brukt lang tid på å velge rase.

Det hun lurer på er om noen har tips til gode, seriøse oppdrettere? Det trenger ikke å være i Norge.

Skrevet

Be henne ta en titt på www.rdsg.no :)

Om hun har mulighet, så er det årlige rasetreffet i helgen. Det er i Elverum, og det kommer til å kry av gårdshunder der + mange oppdrettere :wub:

Skrevet
Be henne ta en titt på www.rdsg.no :)

Om hun har mulighet, så er det årlige rasetreffet i helgen. Det er i Elverum, og det kommer til å kry av gårdshunder der + mange oppdrettere :)

Hun har vært der inne og jeg vet at hun har lyst til å dra til Elverum i helgen :wub:

Jeg selv er ikke "i hundemiljøet", men jeg kjenner oppdrettere og vet jo det snakkes. Noen avler på syke dyr, noen lar ikke valpene være lenge nok med mammaen osv., og slike ting er jo ikke så lett for sånne som meg å vite. Skjønner godt om folk ikke vil skrive: "Ikke kjøp av Ola Nordmann, han er useriøs", men kanskje noen kan skrive: "Kjøp av Kari Trestakk, jeg har kjøpt av henne og hun er veldig seriøs". Det er vel litt slike råd jeg fisker etter.

Skrevet

Nå vet ikke jeg om noen tilfeller av dette innenfor de som blir oppgitt på raseklubben sin side i så fall. Nå ser jeg det har kommet en del nye og de kjenner jeg ikke til. Men har ett inntrykk av seriøsitet.

Men nå har det kommet krav fra klubben om at HD statusen skal være kjent og de skal være fri (A eller B).

Skrevet

Jeg tror de fleste Norske oppdretterne er rimelig seriøse.

Og de leverer valper som er riktig skrudd sammen og godt håndtert.

Bortsett fra de som avler uregistrerte DSG og lurer folk til å tro at de kan innmønstres og dermed stilles og avles som en renraset med papirer.

Og det er desverre noen av disse sistnevnte på markedet.

Noen går i fella, holdt på å gjøre det selv, noe som ville vært veldig kjipt siden jeg skulle ha en hund for utstilling den gangen jeg kjøpte min DSG.

Ellers er det jo mye større utvalg i Danmark og Sverige.

Det avles mange flere DSG der, og mye bra.

Var på rasetreffet i Tollarp ( Sverige ) første helga i august, da var det nesten 200 DSG samlet.

I alle farver og fasonger, og fra flere land.

Så det er verdt å ta en titt på sidene for Raseklubben i Sverige og Danmark også.

Spesielt med tanke på at det er lange ventelister på de fleste Norske kenneler.

En tur på helgas rasetreff er lurt ja.

Da får man se de forskjellige typene og gjort seg opp en mening om hvilken type DSG man liker.

Da er det lettere å finne den "perfekte" valpen...

Skrevet
Hvilken oppdretter har dere kjøpt deres hund av?

Jeg kjøpte Hampus fra Moonix kennel utenfor Bergen.

Men hun har lagt ned oppdrettet og driver ikke med DSG lengre.

Skrevet

Jeg fikk valpen min i våres, og gikk igjennom en lang prosess med å finne den rette oppdretteren for meg, og finne noen som jeg visste var seriøse. Pratet med et par stykker i sverige og danmark i tillegg, og som de andre sier over her, det er større utvalg der.

Endte derimot med å kjøpe valp her i Norge fra kennel Stallogaisa. Alle de kennelene som står på raseklubben sine sider følger avls kravene, og de er alle seriøse. Vil tro det er helt trygt å kjøpe fra disse, men som sagt er det lange ventelister særlig her i Norge.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg(henne) og ta en titt på www.rdsg.no eller å ringe Mette Røsver som er valpeformidler i klubben. Hun har oversikt over planlagte og aktuelle kull.

Det er også mulig å ringe forskjellige oppdrettere for en gårdshund prat, de fleste oppdrettere setter pris på at det blir tatt en telefon før man overhodet bestemmer seg for hvem man skal kjøpe fra.

Ellers finnes det endel bra kenneler i Sverige og Dk som er værdt å titte på!

Om dere lurer på noe spesifikt, så er det bare å sende en PM så skal jeg forhøre meg rundt dersom jeg ikke selv kan svare!

Lykke til i jakten på den rette oppdretter! :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...