Gå til innhold
Hundesonen.no

Dansk/svensk gårdshund


Beauvoir

Recommended Posts

En god venninne av meg vurderer å skaffe seg en gårdshund. Dette vil være hennes andre hund og hun har brukt lang tid på å velge rase.

Det hun lurer på er om noen har tips til gode, seriøse oppdrettere? Det trenger ikke å være i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be henne ta en titt på www.rdsg.no :)

Om hun har mulighet, så er det årlige rasetreffet i helgen. Det er i Elverum, og det kommer til å kry av gårdshunder der + mange oppdrettere :)

Hun har vært der inne og jeg vet at hun har lyst til å dra til Elverum i helgen :wub:

Jeg selv er ikke "i hundemiljøet", men jeg kjenner oppdrettere og vet jo det snakkes. Noen avler på syke dyr, noen lar ikke valpene være lenge nok med mammaen osv., og slike ting er jo ikke så lett for sånne som meg å vite. Skjønner godt om folk ikke vil skrive: "Ikke kjøp av Ola Nordmann, han er useriøs", men kanskje noen kan skrive: "Kjøp av Kari Trestakk, jeg har kjøpt av henne og hun er veldig seriøs". Det er vel litt slike råd jeg fisker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om noen tilfeller av dette innenfor de som blir oppgitt på raseklubben sin side i så fall. Nå ser jeg det har kommet en del nye og de kjenner jeg ikke til. Men har ett inntrykk av seriøsitet.

Men nå har det kommet krav fra klubben om at HD statusen skal være kjent og de skal være fri (A eller B).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste Norske oppdretterne er rimelig seriøse.

Og de leverer valper som er riktig skrudd sammen og godt håndtert.

Bortsett fra de som avler uregistrerte DSG og lurer folk til å tro at de kan innmønstres og dermed stilles og avles som en renraset med papirer.

Og det er desverre noen av disse sistnevnte på markedet.

Noen går i fella, holdt på å gjøre det selv, noe som ville vært veldig kjipt siden jeg skulle ha en hund for utstilling den gangen jeg kjøpte min DSG.

Ellers er det jo mye større utvalg i Danmark og Sverige.

Det avles mange flere DSG der, og mye bra.

Var på rasetreffet i Tollarp ( Sverige ) første helga i august, da var det nesten 200 DSG samlet.

I alle farver og fasonger, og fra flere land.

Så det er verdt å ta en titt på sidene for Raseklubben i Sverige og Danmark også.

Spesielt med tanke på at det er lange ventelister på de fleste Norske kenneler.

En tur på helgas rasetreff er lurt ja.

Da får man se de forskjellige typene og gjort seg opp en mening om hvilken type DSG man liker.

Da er det lettere å finne den "perfekte" valpen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk valpen min i våres, og gikk igjennom en lang prosess med å finne den rette oppdretteren for meg, og finne noen som jeg visste var seriøse. Pratet med et par stykker i sverige og danmark i tillegg, og som de andre sier over her, det er større utvalg der.

Endte derimot med å kjøpe valp her i Norge fra kennel Stallogaisa. Alle de kennelene som står på raseklubben sine sider følger avls kravene, og de er alle seriøse. Vil tro det er helt trygt å kjøpe fra disse, men som sagt er det lange ventelister særlig her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg(henne) og ta en titt på www.rdsg.no eller å ringe Mette Røsver som er valpeformidler i klubben. Hun har oversikt over planlagte og aktuelle kull.

Det er også mulig å ringe forskjellige oppdrettere for en gårdshund prat, de fleste oppdrettere setter pris på at det blir tatt en telefon før man overhodet bestemmer seg for hvem man skal kjøpe fra.

Ellers finnes det endel bra kenneler i Sverige og Dk som er værdt å titte på!

Om dere lurer på noe spesifikt, så er det bare å sende en PM så skal jeg forhøre meg rundt dersom jeg ikke selv kan svare!

Lykke til i jakten på den rette oppdretter! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...