Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som stresser lett


mushi

Recommended Posts

Hunden min har det med å stresse veldig på tur. Inne er hun veldig rolig og kontrollerbar, men når vi går tur i bånd er det full fres hele turen. Får hun ikke puste, ja da får hun ikke puste tenker hun, og stresser mer.

Har det gått en dag hvor vi ikke har gått en tur på 1-2 timer løs, skal hun "ta" alt neste dag og stresse på alt fra asfalt til biler og ting som kanskje er der.

Har trent mye på å gå pent i bånd, men føler det er rimelig håpløst når hunden har så mye energi at hun MÅ få en tur på en time før vi kan trene, og i tillegg er alt glemt dagen etterpå.

De siste ukene har vi vært i byen når jeg veit det er mye mennesker der for å trene på å gå pent, og jeg ser stor fremgang der. :hyper: Dessverre skjønner hun forskjell på by og tur hehe.

Er det noen som har fler tips til hvordan man få roet ned en hund som absolutt må stresse på alt som er her i verden? :hyper:

Er ikke alle dager hun er sånn, men innimellom er hu helt extrem. Er som å bo med en som er scitsofren eller noe :console: Hun er ca 20 mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drar til hun nesten svimer av hvis hun har halsbånd. Er stressing i alle rettninger og rundt meg. Går rundt og rundt og rundt meg hvis jeg ikke stopper henne. Hun bjeffer/er sint kun på andre hunder, men det er en annen ting jeg jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drar til hun nesten svimer av hvis hun har halsbånd. Er stressing i alle rettninger og rundt meg. Går rundt og rundt og rundt meg hvis jeg ikke stopper henne. Hun bjeffer/er sint kun på andre hunder, men det er en annen ting jeg jobber med.

Det virker nesten som om du aldri har lært hunden din å gå pent i bånd. Den kan det jo ikke av seg selv. Putt lomma full av godbiter og gi den en godbit hver gang båndet er slakt. Snu eller rygg hver gang båndet strammer seg. Gå tilbake til der hvor båndet sist var helt slakt. En tur kan på denne måten til å begynne med kanskje ikke blir på mer enn femti meter, men være i en halvtime. Ikke gi deg. Det er forresten bare tull at hun må gå en time før hun kan trene. Det bestemmer da ikke hun. Tenk at fra nå av tillater du faktisk ikke stramt bånd i det hele tatt. Ingen kjefting eller nykking. Bare godbiter og rygging. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har fler tips til hvordan man få roet ned en hund som absolutt må stresse på alt som er her i verden? :console:

Sjekk tråden: "atferd og Valerina"

Hvorfor ikke dempe reaktiviteten og få større - eller i det hele tatt - læringsgevinst av turer og trening?

Min hund skiller også på "by og land".

I hennes tilfelle er det jaktinstinktet som slår ut på stimuli fra de "landlige omgivelser".

Dessuten fikk hun mer frihet - langline etc - på turer på "landet" i begynnelsen. Så jeg skiftet regime en periode - dvs samme "regler" - dvs grad av frihet - for turgåing, enten det var i by eller på landet. Da bedret det seg betraktelig.

Dessuten: Jeg gikk i fella på at hun skjønte forskjellen på grad av frihet ettersom kobbelet var festet. (langline = sele m feste under magen), og tenkte det skulle holde. Så prøvde hun seg. Nå er det kobbelfeste i halsbånd - whatsoever - enten det er by eller land. (siden hun da assosierte halsbåndkobling med gå-pent-på vei/eller bytur)

Dessuten kom Valerina til - siden hun ble angrepet og bitt av en hund. Det viste seg å senke stressnivået/reaktiviteten betraktelig også generelt - dermed også overfølsomheten for "landlige" stimuli, - og dermed blokkerer hun mindre og lærer mer - også i "stimulerende" omgivelser - dvs med "forstyrrelser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...