Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som stresser lett

mushi

Recommended Posts

Hunden min har det med å stresse veldig på tur. Inne er hun veldig rolig og kontrollerbar, men når vi går tur i bånd er det full fres hele turen. Får hun ikke puste, ja da får hun ikke puste tenker hun, og stresser mer.

Har det gått en dag hvor vi ikke har gått en tur på 1-2 timer løs, skal hun "ta" alt neste dag og stresse på alt fra asfalt til biler og ting som kanskje er der.

Har trent mye på å gå pent i bånd, men føler det er rimelig håpløst når hunden har så mye energi at hun MÅ få en tur på en time før vi kan trene, og i tillegg er alt glemt dagen etterpå.

De siste ukene har vi vært i byen når jeg veit det er mye mennesker der for å trene på å gå pent, og jeg ser stor fremgang der. :hyper: Dessverre skjønner hun forskjell på by og tur hehe.

Er det noen som har fler tips til hvordan man få roet ned en hund som absolutt må stresse på alt som er her i verden? :hyper:

Er ikke alle dager hun er sånn, men innimellom er hu helt extrem. Er som å bo med en som er scitsofren eller noe :console: Hun er ca 20 mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drar til hun nesten svimer av hvis hun har halsbånd. Er stressing i alle rettninger og rundt meg. Går rundt og rundt og rundt meg hvis jeg ikke stopper henne. Hun bjeffer/er sint kun på andre hunder, men det er en annen ting jeg jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drar til hun nesten svimer av hvis hun har halsbånd. Er stressing i alle rettninger og rundt meg. Går rundt og rundt og rundt meg hvis jeg ikke stopper henne. Hun bjeffer/er sint kun på andre hunder, men det er en annen ting jeg jobber med.

Det virker nesten som om du aldri har lært hunden din å gå pent i bånd. Den kan det jo ikke av seg selv. Putt lomma full av godbiter og gi den en godbit hver gang båndet er slakt. Snu eller rygg hver gang båndet strammer seg. Gå tilbake til der hvor båndet sist var helt slakt. En tur kan på denne måten til å begynne med kanskje ikke blir på mer enn femti meter, men være i en halvtime. Ikke gi deg. Det er forresten bare tull at hun må gå en time før hun kan trene. Det bestemmer da ikke hun. Tenk at fra nå av tillater du faktisk ikke stramt bånd i det hele tatt. Ingen kjefting eller nykking. Bare godbiter og rygging. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har fler tips til hvordan man få roet ned en hund som absolutt må stresse på alt som er her i verden? :console:

Sjekk tråden: "atferd og Valerina"

Hvorfor ikke dempe reaktiviteten og få større - eller i det hele tatt - læringsgevinst av turer og trening?

Min hund skiller også på "by og land".

I hennes tilfelle er det jaktinstinktet som slår ut på stimuli fra de "landlige omgivelser".

Dessuten fikk hun mer frihet - langline etc - på turer på "landet" i begynnelsen. Så jeg skiftet regime en periode - dvs samme "regler" - dvs grad av frihet - for turgåing, enten det var i by eller på landet. Da bedret det seg betraktelig.

Dessuten: Jeg gikk i fella på at hun skjønte forskjellen på grad av frihet ettersom kobbelet var festet. (langline = sele m feste under magen), og tenkte det skulle holde. Så prøvde hun seg. Nå er det kobbelfeste i halsbånd - whatsoever - enten det er by eller land. (siden hun da assosierte halsbåndkobling med gå-pent-på vei/eller bytur)

Dessuten kom Valerina til - siden hun ble angrepet og bitt av en hund. Det viste seg å senke stressnivået/reaktiviteten betraktelig også generelt - dermed også overfølsomheten for "landlige" stimuli, - og dermed blokkerer hun mindre og lærer mer - også i "stimulerende" omgivelser - dvs med "forstyrrelser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...