Gå til innhold
Hundesonen.no

Blir litt oppgitt...

TonjeRA

Recommended Posts

Snakket med en fyr da vi var ute i dag...han drev visst nok hundeskole og hadde mange staffer inne...

Reagerte veldig på at det eneste han sto og gjentok og gjentok til meg var at det var MYE HUND for en førstegangseier, at jeg burde vært på kurs med han mange ganger allerede (vi begynner på valpekurs den 26. denne mnd), at det var skummelt med så mye rød staffer som ble importert fra Sverige siden de ofte var blanda med pitbull og greier og greier...og da jeg sa jeg ville trene lydighet med han etterhvert svarte han bare surt "Det burde du begynt med for lenge siden"...

Da jeg sa vi prøvde å være flinke til å sosialisere han, svarte han kort "han er jo bare 5 mnd, ikke rart han går så bra med andre hunder da vettu!! dere får nok problemer etterhvert...."

Synes egentlig selv jeg satt meg godt inn i rasen og ble desverre bare stående å jatte med han...Sa at vi selvfølgelig skulle på kurs og greier, men han dømte oss ganske tydelig nedenom og hjem...

Måtte bare få ut litt frustrasjon over denne mannen som så tydelig visste bedre enn meg åssen detta skulle gå framover...er nok ikke håp for meg og Ailo! :aww::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg mest over at jeg bare ble stående å jatte...regner jo ikke mes å høre sånt fra folk som driver hundeskole!

Og selvfølgelig kom jeg jo på alt det smarte jeg burde sagt ETTERPÅ! :aww:

He he. Kjenner meg igjen i det. Så kunne man ønske man kunne ta hele samtalen på nytt og si alt det man har tenkt på i ettertid :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye Pitbull i røde staffer? Ja, da har jeg hørt det og.

Det er alltid noen der ute som vet mer enn deg. Og spesielt om en rase de selv ikke har eller har hatt.

Han sa så , ja...Det var jo derfor de var så hissige og greier dissa røde staffene...for de var mye værre enn andre staffer...hehe...må jo bare le av det!!! Utrolig tåpelig utsagn fra en hundetrener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev også et innlegg for en tid tilbake med MYE frustrasjon over folks enorme behov for å fortelle meg, som valpeeier, den virkelige sannheten om hva som er riktig og galt. Og jeg ble også ofte stående uten helt å vite hva jeg skulle si. Jeg blir bare så utrolig forundret over mennesker innimellom... Som jeg skrev der; jeg er opplært til å ikke gi råd uten at noen har spurt om det (for da er de jo ikke ute etter råd). Meeeen, er visst få andre som lever etter det...

Selv om jeg fortalte disse fjerne menneskene at jeg har vokst opp med hund, og i tillegg har vokst opp med hunder av den samme rasen jeg nå selv eier, så fant jeg fort ut at dette gikk dem hus forbi. Mine erfaringer og kunnskap var visst totalt urelevant i forhold til deres "såkalte" sannhet som de absolutt måtte videreformidle. :( Selv om jeg i løpet av få sekunder fant ut at de sjelden hadde noe som helst peiling på rasen min og i hvertfall ikke på dressur!

Etter å ha møtt en del sånne, og blitt ganske :o av at jeg bare ble stående uten å si noe tilbake, fant jeg ut at det var like greit å bare informere dem enda en gang om at jeg faktisk HAR hatt hund og denne rasen før, og enkelt og greit si at det finnes mange forskjellige meninger om hvordan man skal dressere hunden sin. Og hvis det var råd av den "gode, gamle sorten" som: bruke makt etc., så sa jeg bare tørt at det er godt at kunnskapen har utviklet seg en del siden den tiden. Og så snu på helen og ta med meg vofsen min videre. Sånne folk trenger jeg ikke prate mer med...

Og i forhold til alt du kommer på at du burde sagt etterpå (i ALLE situasjoner der det gjerne skjer), gjør en mental huskelapp av det og bestem deg allerede nå for at du faktisk SKAL si noe neste gang du er i en lignende situasjon, og HVA du skal si. Jeg er drit lei av å være "snill jente" og ikke si det jeg egentlig føler for for å være høflig, når jeg opplever at andre ikke er det mot meg. Uavhengig av om de gjør det med vilje eller ikke. For gjør de det med vilje; da fortjener de å få samme mynt tilbake, og gjør de det ikke med vilje så får jeg bare informere dem om hva de faktisk sender ut og at det ikke er helt greit for meg at de snakker sånn til meg. :aww:

Og min erfaring er: DE SOM HAR MINST Å SI, ROPER HØYEST ... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa så , ja...Det var jo derfor de var så hissige og greier dissa røde staffene...for de var mye værre enn andre staffer...hehe...må jo bare le av det!! Utrolig tåpelig utsagn fra en hundetrener...

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge... Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte, jeg, man forventer jo liksom litt mer fra en som påstår å kunne hund :whistle:

Sa han hvilken hundeskole han jobbet ved? Kan du evt sende meg en PM med hva han het/hvor han jobbet? Det kunne høres litt kjent ut, skjønner du... Dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så røde pitter er verre enn svarte pitter og da? Siden røde staffer er verre enn andre farger? Interessant opplysning. Kanskje han har blingsa og tenkte på Red Cocker Syndrome? hehe

Jeg vil også ha en pm om hvem dette er, for ja, det virker kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreiv nettopp et dritbra svar til tråden her, men så klart kom det en error da jeg skulle trykke "Legg til svar".

Kort og godt. Han vet rett og slett ikke hva han snakker om.

Jo mer fordommer et menneske har mot et dyr, jo mer uviten er det. Ta det med deg neste gang du møter ham. Du vet best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var inne og tittet der i stad, men det rang ingen umiddelbare bjeller... Også er det jo alltid greiere å ha fakta å forholde seg til i stedet for "jeg tror at det var den og den"... :whistle:

Absolutt.

Selv mener jeg det er uprofft av en hundeinstruktør å uttale seg slik vedkommende her har gjort. Å "sverte" en rase og komme med påstander som det ikke er hold i (ref røde staffer) det blir veldig feil, og det gir jo også hundeskolen et dårlig rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt får jeg og høre med gjeven mellomrom... Ung jente med riesen, det er jo bare dømt til å gå galt. Så fra hun var 8 uker har jeg fått høre hvor hardt jeg må ta henne. Noen ganger svarer jeg tilbake og andre ganger jatter jeg bare med. Sånt må man regne med. Men, fryktelig dårlig reklame for en hundeskole når en av instruktørene snakker sånn. Ikke bra. Virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit nok at folk mener ditten og datten, men de trenger jo ikke slenge det i tryne på folk da :aww: mener mye jeg også, men er jo ikke alt jeg sier høyt, er det negativt kan man like gjerne holde kjeft mener nå jeg...

og hvis sliker rykter sprer seg spørs det hvor mange staffer som dukker opp på kurs der :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...Høres bra ut, Camo...Ble helt satt ut da en instruktør klarte å prestere å si sånne ting jeg... :whistle:

Hvordan jeg reagerer på staffe/pitbull/kamphundkommentarer kommer nok litt an på hvem jeg prater med...De fleste som har kommentert Ailo har faktisk vist seg å være trivelige mennesker...Heldigvis!! var kanskje derfor jeg reagerte som jeg gjorde i dag da han "instruktøren" brått var rimelig skarp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så røde pitter er verre enn svarte pitter og da? Siden røde staffer er verre enn andre farger? Interessant opplysning. Kanskje han har blingsa og tenkte på Red Cocker Syndrome? hehe

Jeg vil også ha en pm om hvem dette er, for ja, det virker kjent.

Jeg har lest det et sted, at røde pitter er mer aggressive enn andre farger. Hvor jeg leste det husker jeg ikke, trodde det var wikipedia men sto isåfall ikke der nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en fyr da vi var ute i dag...han drev visst nok hundeskole og hadde mange staffer inne...

Reagerte veldig på at det eneste han sto og gjentok og gjentok til meg var at det var MYE HUND for en førstegangseier, at jeg burde vært på kurs med han mange ganger allerede (vi begynner på valpekurs den 26. denne mnd), at det var skummelt med så mye rød staffer som ble importert fra Sverige siden de ofte var blanda med pitbull og greier og greier...og da jeg sa jeg ville trene lydighet med han etterhvert svarte han bare surt "Det burde du begynt med for lenge siden"...

Da jeg sa vi prøvde å være flinke til å sosialisere han, svarte han kort "han er jo bare 5 mnd, ikke rart han går så bra med andre hunder da vettu! dere får nok problemer etterhvert...."

Synes egentlig selv jeg satt meg godt inn i rasen og ble desverre bare stående å jatte med han...Sa at vi selvfølgelig skulle på kurs og greier, men han dømte oss ganske tydelig nedenom og hjem...

Måtte bare få ut litt frustrasjon over denne mannen som så tydelig visste bedre enn meg åssen detta skulle gå framover...er nok ikke håp for meg og Ailo! :aww::whistle:

Jeg er den heldige eier av en amstaff, og heldigvis er det ikke ofte jeg treffer på sånne forståsegpåere som jeg kaller de.

Men de få gangene jeg gjør det bruker jeg å la de lire av seg det de har på hjertet, før jeg vrir samtalen over på trening og hvilke aktiviteter en gjør med hunden.

Forståsegpåerne forteller stort sett at de har verdens snilleste hund og at de trener/konkurrerer i LP eller Bruks eller Agility.

Så ser de som regel litt nedlatende på meg og lurer litt på hvor ofte jeg går tur med min amstaff. Samtidig som de konkluderer med at han ser jo snill ut :(

Det er da jeg syns det er litt morsomt å fortelle at jeg konkurrerer i LP, foreløbig i kl 2, har opprykk til C i bruks, har opprykk i rallylydighet, har RIK lisens og trener IPO A, B og C. Hunden er karaktertestet og mh testet, og jeg bruker ham som terapihund i arbeidssammenheng. Samt at jeg slenger innom på en utstilling i ny og ned, og at han har gjort det rimelig bra der.

Da bruker som regel forståsegpåeren å plutselig komme på at h*n har noe viktig h*n skulle ha gjort og må gå med en gang…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...