Gå til innhold
Hundesonen.no

Will to please


LouDan

Recommended Posts

Hva er egentlig will to please?? Er det Will to please it self? Will to please you?

Min definisjon av Will to please er at hunden vill glede deg for å oppnå eller unngå noe. Altså, under klikkertrening så vil hunden glede deg for å oppnå en godbit/dra kamp/ball etc., ikke vet jeg om hunder tenker på den måten, gjør du?

Jeg synes det blir feil å si at en hund ikke har Will to please, for hva er det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willing to please...

Viljen og lysten til å utføre det fører ber om kun for å behage fører og dermed skal det også bli hundens behag.

Mennesker har et sånt aspekt ved seg, kanskje det er derfor det er overført til hundene. Skal ikke dra for mye psykologi inn i dette, selv om det er ufattelig spennende.

Eks Du henter posten når din mor ber om det fordi du vet din mor blir glad og dermed føler du også glede. (Så kan man også dra inn den andre siden av saken som i noen tilfeller blir gjeldende, i dette eksempelet: du henter posten for å ikke ubehage din mor, gjøre henne sint/trist osv.)

Egentlig et litt merkelig begrep, man skal ha det til at hundens egen eksistens og egenfølelse baserer seg på hva den kan gjøre for å gjøre sin Alpha/fører/eier til lags uten egne interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har hørt dette er det blitt brukt som at hunden har en indre trang til å gjøre eieren til lags. Cecilie køste mente det måtte være forvekslet med " Willing to eat " eller " willing to stay out of trouble " hva som er det riktige ønsker jeg ikke å ha noe bastant mening om, men slik jeg ser det, om hunden er villig til å gjøre meg til lags må den ha en evne til å tenke abstrakt og det ville revolusjonere treningen, men dette er ikke noe jeg trenger for å trene hund . Om dette betyr at en hund må være villig til å oppnå en forsterker så er jeg enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Cecilie køste mente det måtte være forvekslet med " Willing to eat " eller " willing to stay out of trouble "

He he..jeg synes den der er så treffende...jeg har heller aldri hatt noen hunder som er willing to please...

Han jeg har nå er visst ikke willing to stay out of trouble engang :D

Men han er heldigvis willing to eat og mer enn willing to play så da er det ikke noe problem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting til fra meg om den engelske grammatikken brukt i den sammenhengen der; Willing to please= Villig til å glede, dette betyr ikke at hunden gjør alt for å glede, det betyr at den er villig til å glede, ikke at den gjør det. F.eks: Jeg er villig til å hente avisa, men det betyr ikke at jeg gjør det for det :wink::D

En mer korrekt frase ville jo ha vært Need to please= Trang til å glede... Blir vel egentlig mer treffende i denne sammenhengen :D

(ikke for å virke som en "bedrewisser" altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting til fra meg om den engelske grammatikken brukt i den sammenhengen der; Willing to please= Villig til å glede, dette betyr ikke at hunden gjør alt for å glede, det betyr at den er villig til å glede, ikke at den gjør det. F.eks: Jeg er villig til å hente avisa, men det betyr ikke at jeg gjør det for det :wink::D

En mer korrekt frase ville jo ha vært Need to please= Trang til å glede... Blir vel egentlig mer treffende i denne sammenhengen :P

(ikke for å virke som en "bedrewisser" altså :D

Takk for rettelsen, den er notert. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut at en hund skal ha noen trang til å glede et menneske...

Tror nok heller det et flokkinstinktet (gjør som ledern siern) og overlevelsesinstinktet (jobbe for maten) som slår inn.

Helt enig. Hvorfor i all verden skal hun ville glede meg uten å oppnå/unngå noe? Tviler på hun gjør det "fordi hun har lyst."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...