Gå til innhold
Hundesonen.no

Over ett år siden saken startet

BDD Girl

Recommended Posts

Uff da, får håpe det ikke "tar av" igjen ...

Hestene KAN jo ha hatt på seg flue-dekken eller eksem-dekken. Ikke alltid en journalist er hestekyndig kanskje (?).

På nyhetene så det ut som vinterdekken. Jeg har samme type dekken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det som overrasker meg er at denne damen har fått tak i nye hunder, at politiet ikke har grepet inn..

Det viser bare hvor dårlig retts-systemet her i Norge er... at de ikke kan nekte en dame som har gjort slike ting å ha hund er helt sykt.

Nei det viser ikke hvor dårlig rettsystemet i Norge er, det viser hvor bra rettssystemet er; Man må faktisk fradømmes retten til å ha dyr. POlitiet kan ikke bare etter eget forgodtbefinnende nekte noen å kjøpe dyr. Det som er synd er at det lokale lensmannsdistriktet har brukt så lang tid på å etterforske saken og legge en påtale (anklage) til grunn slik at saken kan komme opp i rettsystemet så snart som mulig.

Det er ett helt fritt marked, det som er synd er at folk har valgt å selge til henne, men jeg vet at det er i hvertfall to, om ikke flere av de hundene som er uregistrert og som folk har ønsket å kvitte seg med uten å engasjere seg så mye i hvor de havnet. Da er det vel litt urimelig å komme i ettertid å si at "jeg visste ikke hvem det var, men når jeg fant det ut, så angrer jeg.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Dette er en forferdelig sak. Blir den aldri ferdig?

Det jeg lurer på nå er hva som skal til før man kan fradømmes retten til å ha dyr.. Det står jo i innlegget at ifølge lovverket vi har i dag ikke kan fradømme denne personen å ha dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en forferdelig sak. Blir den aldri ferdig?

Det jeg lurer på nå er hva som skal til før man kan fradømmes retten til å ha dyr.. Det står jo i innlegget at ifølge lovverket vi har i dag ikke kan fradømme denne personen å ha dyr...

Nei, det står at Mattilsynet ikke kan fradømme noen retten til dette. Myndigheten til dette ligger til rettsvesenet, noe som i utgangspunktet er en bra ting sett ut fra behovet vi alle har for rettssikkerhet. Hvorvidt Mattilsynet burde ha muligheten til å gjøre dette midlertidig kan selvsagt diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette er bare så utrolig forferdelig... Det som antakelig også ligger til grunn er at lensmannen har lite ressurser, og dermed tar saken lang tid. Det baller jo bare på seg, og i mellomtiden så holder denne damen dyr som hun overhodet ikke burde hatt. Hun må jo være syk? Hun kan jo tydeligvis ikke ha innsikt i sin egen situasjon siden hun vil ha dyr når hun veldig åpenbart ikke klarer å ta seg av de.... Uff det er så trist. Kan mattilsynet dra dit å ta fra henne dyrene igjen? Hvordan kan rettsikkerheten til dyr sikres i Norge hvis mattilsynet ikke kan ta fra folk dyr som blir mishandlet? Hvis de syke og vannskjøtte dyrene må vente i 1,5 år før de får nye hjem er det nok alt for sent for de fleste av de... :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Uff, dette er bare så utrolig forferdelig... Det som antakelig også ligger til grunn er at lensmannen har lite ressurser, og dermed tar saken lang tid. Det baller jo bare på seg, og i mellomtiden så holder denne damen dyr som hun overhodet ikke burde hatt. Hun må jo være syk? Hun kan jo tydeligvis ikke ha innsikt i sin egen situasjon siden hun vil ha dyr når hun veldig åpenbart ikke klarer å ta seg av de.... Uff det er så trist. Kan mattilsynet dra dit å ta fra henne dyrene igjen? Hvordan kan rettsikkerheten til dyr sikres i Norge hvis mattilsynet ikke kan ta fra folk dyr som blir mishandlet? Hvis de syke og vannskjøtte dyrene må vente i 1,5 år før de får nye hjem er det nok alt for sent for de fleste av de... :icon_cry:

Det er ingenting som tilsier pr i dag at de dyrene som damen har pr i dag blir mishandlet, vanskjøtt eller plaget på noen som helst måte. Det er for de fleste en vesentlig forskjell på å kunne ta seg av 48 hunder + div andre gårdsdyr, kontra 4-6 hunder og 2 hester.

Som regel kan det være en fordel å sette seg inn i saker før man uttaler seg om de implisitte parter, både hva gjelder deres mentale helse, kapasitet eller fysikk. I dette tilfellet er det det lokale mattilsynet som skulle ha ansvaret for oppfølgingen av vedkommende, som ikke er tildelt de ressurser som trengs for å følge opp regionkontoret sitt vedtak. Her har det sviktet i mange ledd over lengre tid, men det er ikke noe som tilsier at de dyrene som lever på Finnskogen i dag , lider i utrengsmål, altså bryter med lov om dyrevern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som tilsier pr i dag at de dyrene som damen har pr i dag blir mishandlet, vanskjøtt eller plaget på noen som helst måte.

Neivel?

Det er for de fleste en vesentlig forskjell på å kunne ta seg av 48 hunder + div andre gårdsdyr, kontra 4-6 hunder og 2 hester.

De fleste ja, ikke denne dama. Hester og geit uten vann, halt hund og drektig tispe med avrevet øre. Men antallet er kanskje for høyt fortsatt? Jeg vil si at et passende antall dyr er 0. Eventuelt så mange plysjdyr fra IKEA hun kan få plass til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så forferdelig, at jeg har ikke ord !

Denne Amstaffen, som kom flyttende med eierene fra sverige: Den ble hentet asap, og står vel fortsatt på kennel i vente om avliving. Familen ber om å få den igjen, så den kan få flytte tilbake til sverige.

Politiet skal heller bruke opp en hel masse tid, penger og energi på "ingenting", fram til det blir klart om hunden må dø eller ikke.

Det samme gjelder vel denne Grand Daniosen, som skal ha bitt en nabogutt.

Og her er det altså MANGE hunder det er snakk om, samt at dama har nye hunder(og hun fikk vel beholde noen også?).

Med sistnevnte, så har de ikke gjort en dritt annet enn å ta fra henne en gjeng hunder. Hun går fortsatt ustraffet fra det, med de nye hundene sine.

Hva er det som skjer med hundenorge???

Det er jo ingenting som skjer. Alt står på pause, og fortvilet hundeeiere kan ikke gjøre annet enn å vente på dommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er det altså MANGE hunder det er snakk om, samt at dama har nye hunder(og hun fikk vel beholde noen også?).

Med sistnevnte, så har de ikke gjort en dritt annet enn å ta fra henne en gjeng hunder. Hun går fortsatt ustraffet fra det, med de nye hundene sine.

Hva er det som skjer med hundenorge???

Det er jo ingenting som skjer. Alt står på pause, og fortvilet hundeeiere kan ikke gjøre annet enn å vente på dommen.

Om hundeeieren går ustraffet fra det, er for tidlig å si ennå. Etterforskningen er nettopp ferdig, og dermed kan rettssaken starte så fort den blir berammet. At ingenting skjer i media, er ikke det samme som at ingenting skjer i praksis. Denne saken HAR tatt lang tid, noe politiet også beklaget. I mellomtiden har Mattilsynet fremdeles mulighet til å gå inn og hente dyrene som er der dersom de lider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Neivel?

Hvis du har noen som helst indikasjoner på noe annet så syns jeg du øyeblikkelig skal ta kontakt med det lokale mattilsynet og politiet og levere en anmeldelse eller i det minste en bekymringsmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har noen som helst indikasjoner på noe annet så syns jeg du øyeblikkelig skal ta kontakt med det lokale mattilsynet og politiet og levere en anmeldelse eller i det minste en bekymringsmelding.

Å, de vet det de. De aller fleste som ser på TV2 vet det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Å, de vet det de. De aller fleste som ser på TV2 vet det også.

Saklig.. At det finnes noen idioter i dette landet som en skulle tro hadde sitti under en stein i Nordmarka de siste årene, velger å kvitte seg med dyra dine uten å sjekke hverken referanser eller vedkommende de omplasserer til, fordi de er mest opptatt av å få dyra ut av huset. De oppdager etterpå hvem de har gitt bikkja til og da begynner ramaskriket om å få dem tilbake- for hadde de visst så hadde de ikke.... Derifra til at dyrene blir vanskjøttet og mishandlet er et veldig langt skritt. Jeg vil tro Mattilsynet i distriktet føler de har hatt det varmt nok under beina om ikke en tv-reportasje skal bekrefte det " alle vet og tror" at de ikke gjør jobben sin. Snakk om å rette baker for smed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklig.. At det finnes noen idioter i dette landet som en skulle tro hadde sitti under en stein i Nordmarka de siste årene, velger å kvitte seg med dyra dine uten å sjekke hverken referanser eller vedkommende de omplasserer til, fordi de er mest opptatt av å få dyra ut av huset. De oppdager etterpå hvem de har gitt bikkja til og da begynner ramaskriket om å få dem tilbake- for hadde de visst så hadde de ikke.... Derifra til at dyrene blir vanskjøttet og mishandlet er et veldig langt skritt. Jeg vil tro Mattilsynet i distriktet føler de har hatt det varmt nok under beina om ikke en tv-reportasje skal bekrefte det " alle vet og tror" at de ikke gjør jobben sin. Snakk om å rette baker for smed.

Leste du hva jeg skrev overhodet? Jeg sa ingenting om hvor hundene kommer fra, jeg snakker om tilstanden deres etter at de kom dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Leste du hva jeg skrev overhodet? Jeg sa ingenting om hvor hundene kommer fra, jeg snakker om tilstanden deres etter at de kom dit.

Joda jeg leste hva du skrev og jeg har så langt ikke sett noen idikasjon på at det du sier nødvendigvis er riktig. Jeg vet at hunden som ble vist på tv som haltet også haltet hos forrige eier, selv om dette ikke kom fram på tv. Jeg vet også at minst en av rottweilerne hadde vært avlivet om den ikke sto på Finnskogen nå. Jeg har tro på at det lokale mattilsynet hadde vært der og fjernet flere dyr om det var slik at de i følge lov om dyrevern at de led i utrengsmål.

Men det er tydelig at det viktigste her er ikke dyra men eiere som gir blanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg leste hva du skrev og jeg har så langt ikke sett noen idikasjon på at det du sier nødvendigvis er riktig. Jeg vet at hunden som ble vist på tv som haltet også haltet hos forrige eier, selv om dette ikke kom fram på tv. Jeg vet også at minst en av rottweilerne hadde vært avlivet om den ikke sto på Finnskogen nå. Jeg har tro på at det lokale mattilsynet hadde vært der og fjernet flere dyr om det var slik at de i følge lov om dyrevern at de led i utrengsmål.

Men det er tydelig at det viktigste her er ikke dyra men eiere som gir blanke..

Siden den har haltet før (om det er sant), så kan den like gjerne fortsette med det eller? Halthet er liksom ikke noe som krever behandling det, da. Jeg er ikke så sikker på om det er trist at hunder avlives fremfor å bli omplassert dit. Og ja, det er høl i huet at folk ikke er mer oppegående eller bryr seg mer om dyra sine enn at de havner der- det burde ikke være alt for vanskelig å google navnet hennes, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt høl i huet at man i det hele tatt har lov til å anskaffe seg nye dyr etter å ha blitt fratatt rundt 50 dyr, hvorav flere av de ble avlivet pga vanskjøtsel, så lenge hun ikke har blitt frifunnet.. Og jeg regner med at den dagen hun blir frifunnet, så fryser det i ******* - for det kan da virkelig ikke være noen tvil om at denne dama ikke burde ha daglig omsorg for noe annet levende vesen enn seg selv i lang, lang, lang tid fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...