Gå til innhold
Hundesonen.no

valp- hvordan klarer man det utenom ferien?


henrikke

Recommended Posts

man begynnner jo å tenke... Når gamlegutten begynner å trekke på åra, og en vil jo ikke være hundeløs en dag... eller hvordan det nå blir..

Men jeg har vel egentlig en lite prinsipp om når evnt valp/hund skal i hus..

Fikk Henrik på sommeren, ved st hans tider og det funket utmerket.. Da skolen begynte igjen i august hadde vi blitt godt kjent, han var så godt som husren og null separasjonsangst..

men kan jeg være så innmari streng på det om jeg skal ha valp? En kan si mye fint om lærerferie, men å bare ta seg fri utenom sommer/høst/jul/vinterferie, det er så godt som umulig.Og en ukes ferie er da ikke nok??

jeg mener: om drømmehunden skulle seile forbi, hvor dumt er det da ikke med beinhardt "valp i juni-prinsipp"?

Hva er andres erfaring med dette? Hva gjør dere som får valper ellers i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er en fordel å få hund i ferien.. Pga at man har mye tid til å bli kjent med hverandre...

Men jeg synes ikke det er en NØDVENDIGHET.. Man kan fint få en like glad, "normal" valp fordi om man ikke har mulighet til å ta seg fri.. Men treffer man den perfekte valpen utenom feritider så er det jo bare å prøve å få så mye tid man bare kan den første tiden.. Med å bli kjent med valpen.. Kanskje ta den med på jobb HVIS man har mulighet til det.. Men ser den ja..

Alle her er jo så fastsatt på at det å få valp uten å ha minst 3 uker ferie, det er nesten dyreplageri.. :rolleyes2: Ikke ta det bokstavelig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Kanskje ta den med på jobb HVIS man har mulighet til det.. Men ser den ja..

Ikke alle har den muligheten.. jobber en i skoleverket? Glem det!

Alle her er jo så fastsatt på at det å få valp uten å ha minst 3 uker ferie, det er nesten dyreplageri.. :rolleyes2: Ikke ta det bokstavelig.. :)

er vel litt der for egen del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har haft vinterhvalp før og kommer til at have det igen, her har jeg haft 2 ukers ferie med hvalpen, og allerede trenet hjemme alene trening med den fra dag 3 i hjemmet, til at starte med kommer den lidt med i bilen, evt kommer hjem i pauser om muligt, eller har fået nogle til at komme til hvalpen, så den ikke er alene i lang tid.

Neste valp som kommer i hus(inden 1 år) bliver formegentlig nok også vinterhvalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre med erfaring kan gjerne slenge ned noen ord. :)

Får selv valp tidlig i sept og har skole alle dager i uken. Noen dager er lengre enn de andre, men jeg tror jeg har mulighet til å ha med valpen på skolen. Vi får se hva foreleser sier :|

Tenker å ta fri føste uken, evt andre, valpen kommer, og kanskje få en venninne til å passe de dagene jeg må på forelesning. Venninnen min har akkurat selv fått valp. Hun har valpen sin i bilen fra 09.30-13.00, med luftepauser.

Men er likevel veldig spent på hvordan dette går... Kom med tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Birken i mai, var hjemme fra jobb i halvannen uke.

Etter det var det fulle dager mandag-fredag, midt på dagen ble han luftet de første 3(?) ukene.

Ikke noe tur, men en rask tissetur i hagen.

Fungerte helt fint her :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får selv valp tidlig i sept og har skole alle dager i uken. Noen dager er lengre enn de andre, men jeg tror jeg har mulighet til å ha med valpen på skolen. Vi får se hva foreleser sier :|

Ikke bare foreleser, men også dine medstudenter. Jeg hadde denne runden i fjor vinter. Men - når jeg sitter med den erfaringen så vet jeg at jeg ikke hadde godtatt det om jeg skulle være foreleser. Det tok mye fokus bort fra studiene, både for meg og de andre studentene.

Problemet til ts er jo at man jo ikke har så store muligheter til å ta ut ferie midt i skoleåret når man jobber der. Men hvis man ikke bor for langt unna jobb og har en hund hjemme som er stødig så bør det kunne gå greit om man bare får en uke fri. Stikke hjem i lunsjpauser og fritimer for selskap og lufting. Hadde jeg derimot ikke hatt en hund hjemme sammen med den så hadde jeg ikke kjøpt valp på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare foreleser, men også dine medstudenter. Jeg hadde denne runden i fjor vinter. Men - når jeg sitter med den erfaringen så vet jeg at jeg ikke hadde godtatt det om jeg skulle være foreleser. Det tok mye fokus bort fra studiene, både for meg og de andre studentene.

Problemet til ts er jo at man jo ikke har så store muligheter til å ta ut ferie midt i skoleåret når man jobber der. Men hvis man ikke bor for langt unna jobb og har en hund hjemme som er stødig så bør det kunne gå greit om man bare får en uke fri. Stikke hjem i lunsjpauser og fritimer for selskap og lufting. Hadde jeg derimot ikke hatt en hund hjemme sammen med den så hadde jeg ikke kjøpt valp på vinteren.

Ja. Det var jo også noe...

Jeg har ingen mulighet til å dra hjemom for å lufte. Men jeg har relativt korte dager.

Jeg er ennå ikke sikker på om jeg vil ha valp og Ace sammen alene... Ace liker ikke å være alene hjemme, og vil ikke lære valpen unoter der.

Kanskje jeg kan få snille naboen min til å passe, de dagene jeg er lengst vekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk begge hundene mine midt på vinteren, for jeg kunne selv ikke velge tidspunktet for løpetid. For meg er selve linjene viktige, og ikke at valpene er født i mai. Det er ganske vanskelig på mange raser å få løpetid til å klaffe akkurat da.

Så jeg måtte spare ferien til da jeg..

Men skjønner at du har det værre hvis du er lærer.. Da vet jeg ikke hva jeg ville gjort egentlig. Prøvd så godt jeg kunne på å få ferieuker da. Enn mann/samboer? Han kan jo ta ut ferie også, og da er det lit lettere sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hunden min fikk jeg på sommeren så det var jo greit.Hun jeg har nå bare "kom" jeg over og hadde ikke nå fri.Hentet på fredag og jeg skulle på jobb mandag.Gikk kjempe fint da hun var til en venn med en annen hund i mange uker til vi hadde øvd på være alene hjemme.

Håper det ordner seg for deg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omplasseringshunden min som da var 10 måneder fikk jeg rett før jul og fikk ei uke til å bli kjent med henne før jeg måtte på jobb igjen. Fungerte fint. Nå var hun husren og vant til å være hjemme alene.

Hund nr 2 kom som 8 ukers valp i juni og jeg hadde 3 uker ferie. Kjempegod tid, og vi tilbragte masse tid på plena så hun ble fort vant til å gjøre fra seg ute. Vi traff hunder og folk. Var veldig deilig å ha så mye fritid med henne som baby. Mange bilder ble det også :|

Hund nr 3 kom i hus plutselig siden hund nr 2 døde helt uventet. Hadde ingen ferie og ikke mulighet for å flytte min da all ferie hadde blitt satt opp for lenge siden. Ei uke veksla jeg på å ha henne med i bil og sette henne igjen sammen med mamma. Fungerte egentlig helt greitt. Og uka etterpå hadde jeg ei uke fri som jeg brukte så godt jeg kunne.

Egentlig fungerte alle tre løsningene, men selvsagt var nr 2 optimal. Det er bare det at det er litt vanskelig å planlegge slikt noen ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk valp nå i sommer og var/er ganske bestemt på at vi kun kunne skaffe oss hund på sommeren. Sambo er lærer og jeg er student, så vi har lang sommerferie (jeg må jobbe litt da), men liten mulighet til fri ellers i året. Jeg hadde aldri tatt sjansen på å skaffe meg valp med kun 1-2 uker fri (med mindre man vet at man kan ha med valpen på jobb/studiested), hva om alenetreningen ikke går som planlagt? Vår valp kan i hvert fall ikke være hjemme en hel arbeidsdag + reisetid, selv om vi har hatt han i over en måned. Hadde vært krise for oss om vi begge nå måtte være hjemmefra i 8 (+?) timer man - fre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom hunden på en skikkelig dårlig tid, en uke etter studiestart på nytt studie :console: reiste torsdag, henta henne fredag og var hjemme fredagsnatt. Skole på mandag. Det gikk utrolig bra på lørdagen lot vi henne møte nabobikkja(som og er mine foreldres) så fikk hun leke litt i hundegården, og når mandag kom var hun og mine foreldres hund ute sammen. Nå skal det sies at jeg var en bortskjemt student med 2 dager fri i uka og korte dager( ikke så heldig i år) så det ble ikke mye alene tid på henne.

Altså ikke optimalt men mener det var bedre enn om sommeren da jeg jobber mye. Derfor hentet jeg henne 2 uker etter hun var leveringsklar.

Selv om sommeren for mange er optimalt, er det mye annet og som fungerer ikke alle hunder er født i mai men de fleste klarer seg helt fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...