Gå til innhold
Hundesonen.no

Import fra Finland


TonjeRA

Recommended Posts

av valp veldig enkelt, søke mattilsynet ( når den er under 3 mnd)

Over tre mnd, så må den ha rabies vaksinasjon som fra andre land :rolleyes2:

Du finner jo alt av regelverk og sånn på mattilsynets hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Håper det går greit for AiloStaff at jeg kupper tråden litt. Syntes det blir litt dumt å lage en ny tråd!

Lurer også på litt om import fra Finland. Da av Korthårs Collie. Og har jo fått med meg at man søker om tillatelse fra Mattilsynet, har vet. attest i orden og alt det der.

Men så kommer dette med mva inn! Visstnok så kan man ta meg seg verdier til 6000kr momsfritt hvis man oppholder seg over 24t ute av landet. Prisen på en korthårs ligger rundt 7000. Så da burde det jo være mulig for meg å f.eks. si til oppdretter at jeg sender henne 1000kr i depositum eller noe. Og så betaler jeg kun 6000kr for valpen, og får dette påskrevet på kontrakten osv. Vil jeg da slippe unna mva'en??

Det er jo liksom nesten 2000kr man slipper unna. Og det burde jo ihvertfall dekke en natt på hotell i Finland. Men for all del, alt skal gjøres (så) lovlig (som mulig)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...du skal være klar over at toller'ne, hvis de fatter mistanke til for lav verdi på "varen", har listerpriser de følger. Og hvis den "varen" du tar inn iflg listeprisen er høyere enn hva kontrakten sier gir de blanke i hvorfor du har fått varen billigere og vil momse deg deretter. Og er du riktig uheldig får du straffegebyr på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må å tenke på at dette da blir summen du må sende inn til forsikrings selskapet osv..

Neida. Mulig de sjekker hva normalprisen for den rasen er, men om man har kjøpt den billig, eller fått den, kan man allikevel forsikre for listepris. Alle mine er enten fått eller egenproduserte, men de er forsikret for full "normal"pris for rasen allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror å husker jeg måtte sende inn kjøps kontrakt da hunden min døde for å få igjen forsikring. og hadde da kjøpssummen vært på 6, mens det sto at jeg hadde kjøpt han får 11 hadde de jo skjønnt at det skurret liksom..

Kjøpekontrakten har ingenting med forsikringssummen å gjøre.

Har du forsikret den for 11 000,- er det det du betaler premie for. Det er likegyldig hvor mye du betalte for hunden den gang du kjøpte den. Jeg har fått to av mine, ingen kjøpekontrakt, og begge er fullforsikret iflg vanlig rasepris. En er egenprodusert og også fullforsikret. Forsikring er en avtale mellom deg og selskapet og har ingenting med selger av varen å gjøre. Om man fx har fått et dyrt smykke kan man allikevel forsikre det for hva det er verdt iht takst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, tollerene kan se på bankkontoen din. Vet om mange som har fått en telefon i ettertid og som må forklare hvorfor de har tatt ut så og så mye, overført så og så mye e.l. Det er veldig få som tror at renrasede hunder koster mindre enn 7-8000kr.

Da får jeg bare gi 1000kr kontakt ekstra da. Evt. få samboer/kjæreste til å overføre for meg. Vil anta at de ikke sjekker alle transaksjoner gjort til Finland, eller finner ut av hvem vennnene mine er!

Dessuten er det jo ofte man får hunder noen lapper billigere pga av mangler, eller feil. Eller at man ikke tror de kommer til å gjøre det så bra i ringen. (utseende altså).

Og forsikringen burde ikke være noe problem. De koster jo uansett mer i Norge, så de burde jo la meg forsikre til norsk pris.

Men er det ikke noe sånn at man også betaler for frakt også denslags. Altså frakt+varens verdi/sum er det man betaler moms på. For frakten blir jo liksom, enten 0kr (for den går jo som håndbagasje) eller hvis de velger å si flybilletten min. Men da betaler jeg jo moms på meg selv også liksom.

Nei, uff dette er komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg bare gi 1000kr kontakt ekstra da. Evt. få samboer/kjæreste til å overføre for meg. Vil anta at de ikke sjekker alle transaksjoner gjort til Finland, eller finner ut av hvem vennnene mine er!

Dessuten er det jo ofte man får hunder noen lapper billigere pga av mangler, eller feil. Eller at man ikke tror de kommer til å gjøre det så bra i ringen. (utseende altså).

Og forsikringen burde ikke være noe problem. De koster jo uansett mer i Norge, så de burde jo la meg forsikre til norsk pris.

Men er det ikke noe sånn at man også betaler for frakt også denslags. Altså frakt+varens verdi/sum er det man betaler moms på. For frakten blir jo liksom, enten 0kr (for den går jo som håndbagasje) eller hvis de velger å si flybilletten min. Men da betaler jeg jo moms på meg selv også liksom.

Nei, uff dette er komplisert.

Som jeg skrev lengre opp:

Men...du skal være klar over at toller'ne, hvis de fatter mistanke til for lav verdi på "varen", har listerpriser de følger. Og hvis den "varen" du tar inn iflg listeprisen er høyere enn hva kontrakten sier gir de blanke i hvorfor du har fått varen billigere og vil momse deg deretter. Og er du riktig uheldig får du straffegebyr på toppen.

Toller'ne bryr seg ikke om hvorvidt hunden har en utstillingsfeil e.l., de forholder seg til listepris hva varen er verdt. Deres lister sier ingenting om hva som kan gi avslag i pris på en hund og de har ingen forutsetning for å sjekke dette selv, at den faktisk har en feil og derfor avslag i pris. Ved enhver importert vare skal det følge en proforma-faktura som sier noe om varens verdi, i en hunds tilfelle, en kjøpekontrakt. Og avviker den verdien veldig fra normal listepris kan de forta en toll-kontroll og i verste fall får du straffe-gebyr oppå mva fordi du da har forsøkt å smugle. Ingen regel uten unntak, noen vil sikkert godta en lavere kjøpesum, men de kan se bort fra det og momse av normal listepris.

Hvis det hadde vært så enkelt at man bare kunne senke kjøpesummen pga en feil på hunden for å unngå å betale mva hadde vel sikkert flesteparten av de importerte hunden hatt utstillingsfeil.

Ja, du skal betalt mva av frakten. Er den en del av din håndbagasje momses du ikke av det, da er den innenfor hva du har lov å ha med deg av bagasje. Betaler du ekstra for å ha hunden med, fx den går på din billett, men er over grensen for tillatt bagajse så du må betale overvekt, eller går som ren cargo, skal dette plusses på kjøpesummen og du skal momses av hele beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev lengre opp:

Toller'ne bryr seg ikke om hvorvidt hunden har en utstillingsfeil e.l., de forholder seg til listepris hva varen er verdt. Deres lister sier ingenting om hva som kan gi avslag i pris på en hund og de har ingen forutsetning for å sjekke dette selv, at den faktisk har en feil og derfor avslag i pris. Ved enhver importert vare skal det følge en proforma-faktura som sier noe om varens verdi, i en hunds tilfelle, en kjøpekontrakt. Og avviker den verdien veldig fra normal listepris kan de forta en toll-kontroll og i verste fall får du straffe-gebyr oppå mva fordi du da har forsøkt å smugle. Ingen regel uten unntak, noen vil sikkert godta en lavere kjøpesum, men de kan se bort fra det og momse av normal listepris.

Hvis det hadde vært så enkelt at man bare kunne senke kjøpesummen pga en feil på hunden for å unngå å betale mva hadde vel sikkert flesteparten av de importerte hunden hatt utstillingsfeil.

Ja, du skal betalt mva av frakten. Er den en del av din håndbagasje momses du ikke av det, da er den innenfor hva du har lov å ha med deg av bagasje. Betaler du ekstra for å ha hunden med, fx den går på din billett, men er over grensen for tillatt bagajse så du må betale overvekt, eller går som ren cargo, skal dette plusses på kjøpesummen og du skal momses av hele beløpet.

Takk for kjempebra svar. Får snakke litt med evt. oppdretter om hvordan de gjør det. Og uansett bare være forberedt på å betale moms.

Men hvis hunden koster 7000 så betaler man moms av hele beløpet ikke sant? Ikke bare av de 1000 som er over, stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...