Gå til innhold
Hundesonen.no

valp og 3åring


morwen

Recommended Posts

hva kan jeg lære min 3åring om hva hun skal gjøre om valpen blir for ivrig og biter henne (valpebiting men det merkes jo)

3åringen er hundevant og veldig "voksen og fornuftig" av seg. og det er aldri for tilig å lære. hun har da ikke hatt så mye å gjøre med små valper.

til nå har hun lært seg ar blir valpen for ivrig så stopper hun og da roer valpen seg, gir ett hyl om hun biter (funker ikke) og bytter ut armen med en leke (men ikke alltids hun når en leke da)

det er ikke noen stort problem nå da men vil jo at de får en best mulig tid sammen.

det er jo en stor valp jeg har selv om hun kun er 8.5uke

minstejenta er det ingen problemer med, utenom hun blir dyttet litt overende :) og det er jo helt normalt

og valpen har funnet ut at den "tyggeleken" har en for høy volumknapp til å være morsom :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din jobb å passe på, en 3 åring skal ikke behøve å passe på sånt selv.

hallo selvfølgelig, det var ikke det jeg spurte om!

hun vil selv lære og lurte på hvilken enkle triks hun kunne lære å bruke.

vi har ingen problemer i sammholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke jeg ville latt en treåring og en valp leke i det hele tatt, jeg. Nå vet jeg jo altfor lite om deres situasjon til å kunne si noe om hva, hvordan og hvorfor ting forgår hos dere, men sånn generellt sett er all herjing unødvendig, slik jeg ser det. Kose med valpen under oppsyn (rotrening for dem begge :aww: ), formidle forsterkere under trening (gi godbiter, få kaste ballen), få sette ned matskålen, altså delta i aktivitetene rundt valpen ut fra egne forutsetninger og dermed bygge et selvstendig og riktig forhold til hunden etter hvert som begge vokser opp, ser jeg på som kjempelurt. Men formålsløs leking som bare skrur opp valpen som slett ikke kan vite hvor grensen går, er da ikke nødvendig i det hele tatt. Vi har jo overtatt en hund som ungene i den første familien hadde lekt og herja med over alle grender, med det resultat at hun ble levert tilbake til oppdretter fordi hun var aggressiv åtte måneder gammel. Ja, det var vel flere faktorer inne i bildet der, men uansett er det viktig å tenke på at for en vilter og leken valp er det kanskje vel så viktig å finne gode rotreningsteknikker som leketeknikker. Leking klarer de helt av seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke jeg ville latt en treåring og en valp leke i det hele tatt, jeg. Nå vet jeg jo altfor lite om deres situasjon til å kunne si noe om hva, hvordan og hvorfor ting forgår hos dere, men sånn generellt sett er all herjing unødvendig, slik jeg ser det. Kose med valpen under oppsyn (rotrening for dem begge :aww: ), formidle forsterkere under trening (gi godbiter, få kaste ballen), få sette ned matskålen, altså delta i aktivitetene rundt valpen ut fra egne forutsetninger og dermed bygge et selvstendig og riktig forhold til hunden etter hvert som begge vokser opp, ser jeg på som kjempelurt. Men formålsløs leking som bare skrur opp valpen som slett ikke kan vite hvor grensen går, er da ikke nødvendig i det hele tatt. Vi har jo overtatt en hund som ungene i den første familien hadde lekt og herja med over alle grender, med det resultat at hun ble levert tilbake til oppdretter fordi hun var aggressiv åtte måneder gammel. Ja, det var vel flere faktorer inne i bildet der, men uansett er det viktig å tenke på at for en vilter og leken valp er det kanskje vel så viktig å finne gode rotreningsteknikker som leketeknikker. Leking klarer de helt av seg selv. :)

gode råd. det er ikke vilter lek her, rulle lek med ball som regel

nå er da valpen ganske ung så det var mest spm om framover i ungtiden.

og barn og dyr lar man ikke være alene uten tilsyn

her mater som regel 3åringen henne og passer på hun har vann er veldig opptatt av å ta del i dyreholdet.

3åringen er rolig av seg og liker ikke vilter lek selv da flytter hun seg unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt voksnes ansvar og følge med hund og barn,men dette innlegget handler ikke om at eier fraskriver seg ansvaret og vil overlate hund og barn for seg selv slik jeg ser det.

Selvfølgelig skal barn lære omgang med dyr!Det er ikke dermed sagt at de voksne skal være passive.

Ellers ville jeg ikke være redd for å la hund og barn leke.Men ikke med hverandre som leketøy!

Selv har jeg hatt barn og hund sammen der 2-3 åringen lekte med den store hunden.

Barnet fikk leketøy for hunder og tilby hunden,og ble fortalt hvordan ting fungerte.

Kun lek under oppsyn,og veiledning underveis.

Når det gjelder bitingen ville jeg be ungen om å si skarpt AU,eller NEI og gå derfra.Vekk fra valpen.

Du skriver at dette ikke fungerer så bra,og da anbefaler jeg at du stepper inn og sier fra for henne,mens hun selv gir lyd.

Hunden skal ikke lære seg at barn er tyggeleker,men har bare godt av og utvikle en lek med barnet som begge er fornøyde med.Så jeg ville anskaffet,eller tatt i bruk eksisterende leker og fått hunden fokusert på disse.

En 3 åring kan helt fint leke med en hund under visse rammer,og i korte perioder av gangen.

Som Ida nevner er rotrening også viktig.Lær hunden og slappe av rundt barnet,og lær barnet og ikke gire hunden til lek hele tiden.Ha faste små perioder med lek mellom barn hund der du har tid til å studere det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt voksnes ansvar og følge med hund og barn,men dette innlegget handler ikke om at eier fraskriver seg ansvaret og vil overlate hund og barn for seg selv slik jeg ser det.

Selvfølgelig skal barn lære omgang med dyr!Det er ikke dermed sagt at de voksne skal være passive.

Ellers ville jeg ikke være redd for å la hund og barn leke.Men ikke med hverandre som leketøy!

Selv har jeg hatt barn og hund sammen der 2-3 åringen lekte med den store hunden.

Barnet fikk leketøy for hunder og tilby hunden,og ble fortalt hvordan ting fungerte.

Kun lek under oppsyn,og veiledning underveis.

Når det gjelder bitingen ville jeg be ungen om å si skarpt AU,eller NEI og gå derfra.Vekk fra valpen.

Du skriver at dette ikke fungerer så bra,og da anbefaler jeg at du stepper inn og sier fra for henne,mens hun selv gir lyd.

Hunden skal ikke lære seg at barn er tyggeleker,men har bare godt av og utvikle en lek med barnet som begge er fornøyde med.Så jeg ville anskaffet,eller tatt i bruk eksisterende leker og fått hunden fokusert på disse.

En 3 åring kan helt fint leke med en hund under visse rammer,og i korte perioder av gangen.

Som Ida nevner er rotrening også viktig.Lær hunden og slappe av rundt barnet,og lær barnet og ikke gire hunden til lek hele tiden.Ha faste små perioder med lek mellom barn hund der du har tid til å studere det hele.

takk! det var dette jeg mente.

jeg er hjemmeværende husmor så har god tid til oppfølging.

det med rotrening skal jeg passe på, hun bruker skarp stemme når hun biter og snur ryggen til henne så det skal hun få forsette med. lekebiting skjer som oftes når en av dem blir litt ivrig, da skal d som regel bare en beskjed fra meg så roer det det seg straks..

og det er viktig or meg at både barn og hund får ro og alenetid når de har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...