Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som hopper over skritt, hva kan det være?


Recommended Posts

Jeg har en JRT på 8 mnd som hopper over noen skritt med det ene bakbenet. Det er veldig varierende hvor mange ganger han gjør det. Noen ganger kan han gjøre det 3-4 ganger i løpet av de første 100 m, andre ganger ka vi gå en time uten at han gjør det i hele tatt. Han virker ikke plaget av dette eller viser tegn til smerter, verken når han går, løper eller når vi tar på benet hans. Jeg har i det siste tenkt tanken om det kan være PL, da jeg ha lest at noen av symptomene kan være at de hopper over skritt. Men ved PL, har de vondt? Jeg har bestilt time til mandag, men tenkte jeg ville høre om noen har erfaring med PL eller lignende symptomer?

I og med at han ikke viser noen tegn til smerte er jeg litt usikker på hvor alvorlig det kan være, men vil sjekke det så vi er sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sjekke en hund for PL er egentlig ganske enkelt, og noe en veterinær sikkert gjør uten påslag i honorar om en er der for andre typer av konsultasjoner, eks vis vaksinering eller lignende.

Om en har en rase hvor PL forekommer kan en bare be veterinæren om å sjekke det ut når en er der alikevel.

Det du beskriver kan være symptomer på PL - hvor smertefullt det er - vel en konstant luxerende patella - en som ligger på "utsiden" hele tiden er sikkert smertefullt.

Hos tisper vil PL kunne bli mer uttalt i tiden rundt løpetid/drektighet. En tispe kan få påvist PL under løpetid - og være fri i tidsrommet utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt veldig vanlig for miniatyrraser å hoppe over skritt/hinke litt. Det kan bety PL, men det er slettes ikke sikkert. Du gjør uansett lurt i å sjekke hunden fin for PL for sikkerhetsskyld. For å få en nøyaktig PLundersøkelse skal hunden være sedert.

Jeg sjekket nylig min dvergpuddel for PL og han er fri på begge knær, men han hinkehopper for det. Han har ikke vondt i knærne, hinkehoppingen er bare en "greie" han (og flere andre hunder jeg kjenner) har. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sjekke en hund for PL er egentlig ganske enkelt, og noe en veterinær sikkert gjør uten påslag i honorar om en er der for andre typer av konsultasjoner, eks vis vaksinering eller lignende.

Om en har en rase hvor PL forekommer kan en bare be veterinæren om å sjekke det ut når en er der alikevel.

Det du beskriver kan være symptomer på PL - hvor smertefullt det er - vel en konstant luxerende patella - en som ligger på "utsiden" hele tiden er sikkert smertefullt.

Hos tisper vil PL kunne bli mer uttalt i tiden rundt løpetid/drektighet. En tispe kan få påvist PL under løpetid - og være fri i tidsrommet utenom.

Han viser ingen tegn til smerter. Man ser det kun ved at han går litt rart med det ene bakbenet. Det er altså en hannhund. Jeg leste et sted at det var flere tisper som hadde PL enn hanner?

Det er vel strengt tatt veldig vanlig for miniatyrraser å hoppe over skritt/hinke litt. Det kan bety PL, men det er slettes ikke sikkert. Du gjør uansett lurt i å sjekke hunden fin for PL for sikkerhetsskyld. For å få en nøyaktig PLundersøkelse skal hunden være sedert.

Jeg sjekket nylig min dvergpuddel for PL og han er fri på begge knær, men han hinkehopper for det. Han har ikke vondt i knærne, hinkehoppingen er bare en "greie" han (og flere andre hunder jeg kjenner) har. :aww:

Da krysser jeg det som kan krysses at det bare er en "greie" han har også.

Hvis man får påvist PL, hva skal man unngå at hunden gjør (varier vel ut i ra hvilken grad)? Jeg har hørt at verken jogging eller agility er bra. Har dere noen tips til internettsider med bra info om PL? Jeg får ikke om så me når jeg googler, men ut i fra hva jeg har skjønt er det ikke noe det er forsket veldig mye på enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om PL, men har en venninne som driver med miniatyrer og fanger opp litt der. Og jeg har forstått det på henne at en ikke kan konstatere sikkert PL før hunden er minst et år gammelt - samtidig som ting kan endre seg, slik at det bør sjekkes jevnlig i hvert fall på avlsdyr. Noen som vet noe mer om det?

Jeg vet om en hund av miniatyrrase som fem ganger på rad (avlshund) ble sjekket for PL, og fikk fridiagnose - h*n hadde også slike hopp og sprett innimellom, haltet på enkelte underlag i ringen. Sjette gangen ble hunden diagnostisert med alvorligste grad. Kan det forverre seg så enormt, eller er de fem første sjekkene feil?

Beklager om det blir litt på siden, men jeg er nysgjerrig på å vite mer om PL etter å ha sett også et par bernere få diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eldste cavalieren min har patella grad 2-3 på begge bakben, han ble diagnostisert når han var 8 mnd, og de som har det medfødt får det gjerne tidlig. (var det vetten min sa den gangen)

På min så artet det seg sånn at han plutselig hylte av smerte en ettermiddag vi hadde vært på skogtur, og jeg skulle løfte han inn i bilen..Det fortsatte med at han trakk benet opp når han gikk på tur og slet virkelig med å løfte på bena når han skulle tisse. Og i siste instans smatt kneet ut i lek eller når han løp.

Ang.smerte, tror jeg det var ille for han før venstre side ble operert, men høyre ser ut til å ikke plage han noe nevneverdig ennå, men på siste PL sjekk nå i Juli fikk vi beskjed om at det bare er et spm om tid før han må under kniven igjen.. :aww:

PL reduserer mye hva slags aktiviteter hunden din kan være med på, Både agility, sykling, og tildels jogging er ikke bra for de, men svømming er veldig bra for de. Ellers lar jeg min stort sett gjøre som han vil i lek , fordi han er veldig flink til å klare å begrense seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om PL, men har en venninne som driver med miniatyrer og fanger opp litt der. Og jeg har forstått det på henne at en ikke kan konstatere sikkert PL før hunden er minst et år gammelt - samtidig som ting kan endre seg, slik at det bør sjekkes jevnlig i hvert fall på avlsdyr. Noen som vet noe mer om det?

Jeg vet om en hund av miniatyrrase som fem ganger på rad (avlshund) ble sjekket for PL, og fikk fridiagnose - h*n hadde også slike hopp og sprett innimellom, haltet på enkelte underlag i ringen. Sjette gangen ble hunden diagnostisert med alvorligste grad. Kan det forverre seg så enormt, eller er de fem første sjekkene feil?

Beklager om det blir litt på siden, men jeg er nysgjerrig på å vite mer om PL etter å ha sett også et par bernere få diagnosen.

Det er bare å spørre i vei, da jeg lurer på mye av det samme selv. Jeg har også hørt at man skal sjekke når hunden er minst 1 år, men i og med at jeg har meldt oss på agilitykurs når han er 9 mnd vil jeg sjekke det før jeg begynner. Msn ksn vel se det allerede nå, men man får ingen attest på det? Jeg vet svært lite om det, og syns ikke det er så lett å finne info på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han viser ingen tegn til smerter. Man ser det kun ved at han går litt rart med det ene bakbenet. Det er altså en hannhund. Jeg leste et sted at det var flere tisper som hadde PL enn hanner?

---

Hvis man får påvist PL, hva skal man unngå at hunden gjør (varier vel ut i ra hvilken grad)? Jeg har hørt at verken jogging eller agility er bra. Har dere noen tips til internettsider med bra info om PL? Jeg får ikke om så me når jeg googler, men ut i fra hva jeg har skjønt er det ikke noe det er forsket veldig mye på enda?

Det som er viktig er å holde hunden din godt musklert, svømming og turer i ulendt terreng er veldig bra, jogging på asfalt/agility, hopp og sprett burde unngås. Gluckosamin tilskudd skal også være veldig bra.

Jeg finner dessverre ikke så mye ny informasjon om patella selv, men denne siden var litt interessant:http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1524842 .

Jeg kan ikke så mye om PL, men har en venninne som driver med miniatyrer og fanger opp litt der. Og jeg har forstått det på henne at en ikke kan konstatere sikkert PL før hunden er minst et år gammelt - samtidig som ting kan endre seg, slik at det bør sjekkes jevnlig i hvert fall på avlsdyr. Noen som vet noe mer om det?

Jeg vet om en hund av miniatyrrase som fem ganger på rad (avlshund) ble sjekket for PL, og fikk fridiagnose - h*n hadde også slike hopp og sprett innimellom, haltet på enkelte underlag i ringen. Sjette gangen ble hunden diagnostisert med alvorligste grad. Kan det forverre seg så enormt, eller er de fem første sjekkene feil?

Beklager om det blir litt på siden, men jeg er nysgjerrig på å vite mer om PL etter å ha sett også et par bernere få diagnosen.

Det som gir det mest riktige bildet er å ta røntgen av kneskålene og palpere kneskålene mens hunden er sedert, det er mange veterinærer som ikke gjør det på denne måten, men som palpere kneskålen mens hunden er våken og "nøyer" seg med det. Slik jeg forsto min vet kan det gi et feil bilde av kneskålens tilstand, en godt muskulert hund vil kunne ha strammere sener/muskler i våken tilstand slik at kneskålen ikke så lett lar seg luksere. Er hunden sedert vil den ikke kunne "påvirke" resultatet. Det er også viktig å se på røtgenbilder av knærne for å se etter forkalkninger bla.

Sølve ble nylig røntget, både rygg, hofter og knær. Knærne er stramme og fine, de lot seg ikke luksere i sedert tilstand og bildene viste ingen tegn til problemer. Han hinkehopper likevel, men viser ingen tegn til smerte, når han løper hender det han kaninhopper som også er et tegn på PL. Sølves kiropraktor mener det hele kommer av vinklen på kneet og svake lender, med mer trening vil "problemet" med tid forsvinne.

Som du nevner utvikler PL seg over tid, så jeg vil fortsette å sjekke knærne hans for sikkerhetsskyld. Jeg må jo si det høres forferdelig trist ut med en "fri" hund som utvikler alvorlig grad av PL på 5. sjekken. Er den hunden røntget og sjekket i sedert tilstand tidligere?

Her er forøvrig en link som kort beskriver problemer med PL (lateral luksasjon) hos større raser: http://chihuahuaforum.onlinegoo.com/Patella-h28.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos tisper vil PL kunne bli mer uttalt i tiden rundt løpetid/drektighet. En tispe kan få påvist PL under løpetid - og være fri i tidsrommet utenom.

Det hører ikke til samme myte som det med HD rønge under løpetid?

Så vidt jeg har hørt så skjer det ikke noen fysiske endringer med skjelettet, sener e.l. til dyr under løpetid, (heller ikke hos mennesker.) :aww:

I Sverige er det slik at bare godkjente veterinærer får stille offisiell diagnose på PL. Jeg regner med at dem har noe ekstra kurs på diagnose stilling, kanskje det er en av grunnene til at man får ujevne resultater i Norge? Hvermans-veterinær kan gjøre det, og det er nå slik at ikke alle er like dyktige til alt. Kanskje dem er usikker på hvor mye trykk dem kan ligge på kneet for å stille diagnose og dermed gir dem diagnosen fri uten å ha gjort en korrekt undersøkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lest meg frem til er at under løpetid og drektighet blir ligamenter mykere, forsåvidt på både mennesker og hunder. Om det er en myte eller ikke vet ikke jeg - men her på forumet er det vel slik at alt som ikke er selvopplevd og selverfart er en myte - eller hur ? En myte er alt som ikke passer inn i ens eget virkelighetsbilde.

Ellers er det vel slik at en patella som ikke spretter ut når hunden er våken - heller ikke kommer til å sprette ut når den ligger og sover - for da beveger den seg jo ikke. Hvis du er nødt til å sedere en hund for å få patellaen løs - ja da er kanskje ikke problemet så stort ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette var skremmenes! Blondie gjør av og til slikt hun også. Men en veterinær som mamma liker veldig godt som hun går til ofte (altså hun er flink i mamma sine øyne) sa at Blondie hadde gode knær. Hun viser heller ikke noe smerte tegn av noe slag. Men jeg tror som oftest Blondie gjør det når hun har noe mellom tredeputene, f.eks en barnål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lest meg frem til er at under løpetid og drektighet blir ligamenter mykere, forsåvidt på både mennesker og hunder. Om det er en myte eller ikke vet ikke jeg - men her på forumet er det vel slik at alt som ikke er selvopplevd og selverfart er en myte - eller hur ? En myte er alt som ikke passer inn i ens eget virkelighetsbilde.

Ellers er det vel slik at en patella som ikke spretter ut når hunden er våken - heller ikke kommer til å sprette ut når den ligger og sover - for da beveger den seg jo ikke. Hvis du er nødt til å sedere en hund for å få patellaen løs - ja da er kanskje ikke problemet så stort ?

Vel når det gjelder HD så er det en myte som lever i beste velgående hos oppdrettere. Iallefall i følge Veterinær høyskolen, fins det noen dokumentasjon på dette når det gjelder partella?

En av grunnene til at jeg lurer er pga ene hunden min Blaze ble avlest under løpetiden, og en i kullet jeg har hatt ble det under løpetid (samtidig som HD). Og ingen av dem har noen anmerkninger.

Er det da pga dem har en svakhet fra før av dem blir "slappere"? Det er jo rart at dem skal få en kneeskål som hopper ut av ledd pga løpetid :aww: Det er jo absolutt ikke funksjonelt! Eller er det en unnskyldning på lik linje med HD om resultatene blir dårlig? Det er utrolig mange der ute som sier hundene får dårlige resutlater oga løpetid før/under/etter løpetid.

Jeg syns bare det er veldig rart at en hund skal få en så belastene feil pga løpetid liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed når vi var hos dyrlegen med Gulla og hun fikk påvist PL i ene bak at vi kunne være heldig at hun kanskje kunne vokse det av seg og eller at det kunne forsvinne hvis var flinke med å trene opp musklene hennes.

Så jeg fikk forståelse at hun har PL, selv om hun er under året, men vi kan være heldig å bli kvitt det på hun.

Håper alt går bra og at det ikke er PL :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bare det er veldig rart at en hund skal få en så belastene feil pga løpetid liksom...

Slik går teorien; Under løpetid forbereder kroppen seg på en mulig drektighet og fødsel. For at tispa skal få en lettere fødsel mykner ligamentene - eller brusken (?) rundt ledd, slik at skjelettet lettere kan bevege seg når hvalper skal ut. Om en tispe ikke blir drektig - så går ligamentene tilbake til det normale.

Under den perioden ligamentene er myke - vil en kunne presse ut patellaen på en hund som ellers har faste patellaer. Slik er teorien og om den er sann eller ikke kaverer jeg ikke for. Men hvorfor på død og liv sjekke PL under løpetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik går teorien; Under løpetid forbereder kroppen seg på en mulig drektighet og fødsel. For at tispa skal få en lettere fødsel mykner ligamentene - eller brusken (?) rundt ledd, slik at skjelettet lettere kan bevege seg når hvalper skal ut. Om en tispe ikke blir drektig - så går ligamentene tilbake til det normale.

Under den perioden ligamentene er myke - vil en kunne presse ut patellaen på en hund som ellers har faste patellaer. Slik er teorien og om den er sann eller ikke kaverer jeg ikke for. Men hvorfor på død og liv sjekke PL under løpetid...

Vel, ja.. Ligament rundt bekken vil nok bli løsere, som det gjør hos mennesker, men hvorfor skal ligament i hele kroppen bli løsere fordi man forbereder seg på drektighet og fødsel? Hvorfor skulle man få løsere knær av at man skulle føde? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ja.. Ligament rundt bekken vil nok bli løsere, som det gjør hos mennesker, men hvorfor skal ligament i hele kroppen bli løsere fordi man forbereder seg på drektighet og fødsel? Hvorfor skulle man få løsere knær av at man skulle føde? :aww:

Og du spør mer enn hva ti vise kan svare.... som jeg skriver - jeg vet ikke hva som er virkelighet - jeg refererer en teori. Jeg har aldri sittet inni et kneledd og fulgt med på hva som skjer der når tispa får løpetid. Veterinærmedisin er ikke nødvendigvis alltid eksakt vitenskap - like lite som psykiatri er det.

Kan det være at de hormoner eller virkestoffer som påvirker ligamenter i bekkenet inneholder substanser som ikke bare påvirker bekkenet - men også ligamenter andre steder i kroppen ? Er det så totalt utenkelig at ligamenter på forskjellige steder i kroppen kan påvirkes av de samme substansene ? Hvilken funksjon det muligens skulle kunne ha kan jeg ikke avsløre for deg da det er tilsløret for meg også. La oss be om en åpenbaring.

Som sagt - jeg kaverer ikke for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ja.. Ligament rundt bekken vil nok bli løsere, som det gjør hos mennesker, men hvorfor skal ligament i hele kroppen bli løsere fordi man forbereder seg på drektighet og fødsel? Hvorfor skulle man få løsere knær av at man skulle føde? :icon_confused:

:) Tenkte på det samme! Det høres jo veldig rart ut - hva skal løse kneskåler være godt for under en evt drektighet? Skulle tro at de trengte all mulig styrke i knær og andre bærende ledd, for å tåle den påkjenningen en drektighet jo er. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du spør mer enn hva ti vise kan svare.... som jeg skriver - jeg vet ikke hva som er virkelighet - jeg refererer en teori. Jeg har aldri sittet inni et kneledd og fulgt med på hva som skjer der når tispa får løpetid. Veterinærmedisin er ikke nødvendigvis alltid eksakt vitenskap - like lite som psykiatri er det.

Kan det være at de hormoner eller virkestoffer som påvirker ligamenter i bekkenet inneholder substanser som ikke bare påvirker bekkenet - men også ligamenter andre steder i kroppen ? Er det så totalt utenkelig at ligamenter på forskjellige steder i kroppen kan påvirkes av de samme substansene ? Hvilken funksjon det muligens skulle kunne ha kan jeg ikke avsløre for deg da det er tilsløret for meg også. La oss be om en åpenbaring.

Som sagt - jeg kaverer ikke for noe.

Vel, jeg syns det høres feil ut. Jeg hadde selv bekkenløsning når jeg gikk gravid, men resten av leddene i kroppen holdt seg jammen meg på plass allikevel. Det er de samme mekanismene bak vil jeg tro - at kroppen blir klargjort for fødsel.. Og jeg må jo si at jeg syns det virker ulogisk at kroppen skal gjøre seg enda mer sårbar i den perioden hvor den utsettes for størst belastning (drektighet). Det virker lite hensiktsmessig?

Det er alltid en haug med grunner til at hunder får HD/AA/PL, og merkelig nok så er det sjeldent avl som er grunnen :icon_confused: De er for unge, for gamle, har spist for mye, har spist for lite, fått for mye mosjon, for lite mosjon, de snubla, de ble skadd, de har gått i trapper, eller de hadde løpetid.. Og en sjeldent gang i blant, så ligger det på linjene - og det er bare når det ikke er dine egne linjer..

Og når man snakker om viten som ikke er eksakt, så er avl fullt av rare overtroer og fordommer.. Det er ikke eksakt det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man snakker om viten som ikke er eksakt, så er avl fullt av rare overtroer og fordommer.. Det er ikke eksakt det heller :icon_confused:

Der har du så evig rett - gener leser ikke statistikk.

Utover det er du hjertlig velkommen til å tro hva du vil, mene hva du vil og synes hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som om han har en svak grad av PL. Han er igjen hos dyrlegen for å ta røntgen, så vi får vite mer senere i dag. Vi fikk beskjed om at siden han var så ung og graden så svak kan det mest sannsynlig trenes bort.

Stemmer dette? Jeg skjønner at man kan trene opp musklene rundt så det holdes bedre på plass, men borte vil det vel ikke bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du nevner utvikler PL seg over tid, så jeg vil fortsette å sjekke knærne hans for sikkerhetsskyld. Jeg må jo si det høres forferdelig trist ut med en "fri" hund som utvikler alvorlig grad av PL på 5. sjekken. Er den hunden røntget og sjekket i sedert tilstand tidligere?

Jeg TROR at hundene kun undersøkes i våken tilstand, samtidig med vaksine etc. Jeg kan ikke huske å ha hørt om sedering i forbindelse med Pl-sjekk, og det er en del hunder og sjekker som har blitt gjort opp gjennom årene...

Da ser det ut som om han har en svak grad av PL. Han er igjen hos dyrlegen for å ta røntgen, så vi får vite mer senere i dag. Vi fikk beskjed om at siden han var så ung og graden så svak kan det mest sannsynlig trenes bort.

Stemmer dette? Jeg skjønner at man kan trene opp musklene rundt så det holdes bedre på plass, men borte vil det vel ikke bli?

Jeg aner som sagt ikke noe om PL, men prinsippiet for HD er at en dårlig trent hund kan ha en svak grad fordi kroppen ikke er sterk nok til å holde hoftekula på plass i hofteskåla, kula sklir ut av posisjon, har ikke nok støtte - malt med bred pensel og forklart enklest mulig. En hund med gode muskler klarer å gi kula støtte slik at den ligger korrekt i skåla si, og kan dermed få en fridiagnose når den er eldre = når den er bedre muskulert og har et mer ferdig skjelett.

HD handler også om forkalkninger, deformeringer av kule og skål (så de aldri vil passe godt sammen uansett hvor bolet hunden er - sammenlign det med et puslespill, det er bare en tut og en trakt som passer sammen, og om tuten ryker vil du aldri få brikka til å sitte godt i trakta).

Jeg vet ikke om det kan være samme funksjon med PL - at manglende støtte gjør at leddet glipper ut/smetter ut, mens en godt muskulert hund vil gi nok støtte? I naturen vil jo dyrene ha god muskulatur som gjør kroppene velfungerende, mens en del av landets hunder er sofagriser som tasser asfaltturer på kvelden, og neppe er bygget til beste for egen kropp...

Edit: En svak grad av PL er neppe noen større dødsdom enn en svak grad av HD - det er viktig å ta hensyn til i avl, men jeg vil tro de kan leve et like godt liv som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...