Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosial dominans


dualknot

Recommended Posts

Hei alle.

I de klassiske funksjonsanalysene så beskrives hundens sosiale dominans i ett av momentene.

Kan noen beskrive hva sosial dominans er? Gjerne definisjoner osv. I tester hvor vi se hunder scorer høyt på sosial dominans, hvilken adferd er det hunden da viser? Har den en dominant adferd, eller har den noe annet?

Se vedlegg som beskriver alternativene.

post-2387-1249323071_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Sosial dominans kan i mange tilfeller ses på en hund som har en kamplek i fille med en fig, da kan man se forskjellige signaler hunden viser ved å trykke på fig'en ved å riste i gjenstanden, presse hodet/kroppen mot gjenstanden eller fig'en. I tillegg til intensiteten i kamphandlingene, som sier noe om hundens evne og vilje til å "eie"gjenstanden. Dette ser man gjerne i slipp-fasen hvor hunden ikke alltid er like villig til å gi den fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Takker gråtass. Grunnen til at jeg spør, er fordi ordet "sosial dominans" ikke er beskrevet i etologien eller i læringsteoriene. Man mener at en hund ikke klatrer på rangstigen ovenfor mennesker...

Nei, noen mener det, mange er uenige.

Jeg tror sosial dominans er ett uttrykk og begrep som brukes fordi man kanskje mangler ett bedre ord- utfordrende.. Det er ett uttrykk som blir mye misforstått og misbrukt som begrep, nettopp fordi det ikke ligger noen definisjon i etologien. Men vi ser det brukt i "dagligtale" og tester, hvor jeg antar at de fleste legger de samme adferdskjedene til grunn for å definere handlingene og ikke nødvendigvis motivene for handlingene. Dette handler om en konkurranse for å oppnå ett gode, noe som i utgangspunktet ikke nødvendigvis er "rangklatring" mot mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være små tegn som å holde konstant øyekontakt, ta sinnsyke riste-tak som nesten rister skuldra di ut av ledd for så å ta en pause mens de bare står der med kampleken i munnen og holder godt fast - og ser deg rett i øynene? (også gjentar det hele seg XXX antall ganger helt til mennesket i den andre enden gir seg eller sier "slipp" ...) Hun kan også begynne å knurre i slike situasjoner, og noen ganger er knurringen helt sinnsyk mørk - som om hun henter den fra helt nederst i magen. Høres nesten skummelt ut så jeg bruker å advare folk som vil leke med henne :wub:

Sånn er My veldig ofte nemlig.. Men jeg har ikke inntrykk av at hun mener noe mer med det enn at kampen vekker innstinkter/drifter i henne. Hun er ikke aggressiv eller prøver å dominere meg på noe vis ellers liksom, hun er heller ganske underlegen i hverdagen - og er veldig opptatt av å være "snill" og "likt" på en måte, med meg og andre mennesker. Men hun kan være veldig "pågående" fysisk, vil gjerne opp i fanget og bruker labbene mye for å kommunisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er mulig jeg er helt blåst, og lever fullstendig i villfarelse - men sosial dominans testes vel på punktet "sosial kamp" - de går under samme, og jeg trodde det handlet om hvordan hunden svarer og alternativt utfordrer figuranten på dette punktet.

Når hunden leker med testleder og fører på første punktet så testes lekelyst - og om den har lekelyst, hvor intens osv. Altså har det sosial dominans ingenting med filleristing å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosial dominans kan i mange tilfeller ses på en hund som har en kamplek i fille med en fig, da kan man se forskjellige signaler hunden viser ved å trykke på fig'en ved å riste i gjenstanden, presse hodet/kroppen mot gjenstanden eller fig'en. I tillegg til intensiteten i kamphandlingene, som sier noe om hundens evne og vilje til å "eie"gjenstanden. Dette ser man gjerne i slipp-fasen hvor hunden ikke alltid er like villig til å gi den fra seg.

Hva bygger du dette utsagnet på? Jeg synes denne atferden du beskriver her viser stor lekelyst, samt invitasjon til mer lek. Hva mener du med "trykke på figuranten"? Det å presse nesa mot noe(n) er for meg en invitasjon, og dersom hunden har en leke og presser siden av kroppen mot noen, det være seg to-/eller firbente så ser jeg jaggu det som en invitasjon til lek og... At hunden skal være trygg for å gjøre dette er en annen sak, men jeg skjønner ikke at dette er sosial dominans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er mulig jeg er helt blåst, og lever fullstendig i villfarelse - men sosial dominans testes vel på punktet "sosial kamp" - de går under samme, og jeg trodde det handlet om hvordan hunden svarer og alternativt utfordrer figuranten på dette punktet.

Når hunden leker med testleder og fører på første punktet så testes lekelyst - og om den har lekelyst, hvor intens osv. Altså har det sosial dominans ingenting med filleristing å gjøre.

Sosial kamp og sosial dominans er ikke nødvendigvis det samme, du kan se at hunden viser sosial dominans i flere momenter og også mellom momentene. Jeg er uenig i at ved lek så testes kun lekelyst, jeg syns man ser mye av den sosiale dominansen i leken, særlig da i slipp fasen. Man ser også hunder som stadig kommer inn til testleder/figurant og utfordrer til mer sosial kamp, disse har også en viss sosial dominans. Dette er jo ikke ting man kan lage "skillevegger" på- her starter ditt og avslutter datt, det er jo mange ting som foregår i en hund som man kan se flere adferdskjeder som representerer flere handlinger.

Hva bygger du dette utsagnet på? Jeg synes denne atferden du beskriver her viser stor lekelyst, samt invitasjon til mer lek. Hva mener du med "trykke på figuranten"? Det å presse nesa mot noe(n) er for meg en invitasjon, og dersom hunden har en leke og presser siden av kroppen mot noen, det være seg to-/eller firbente så ser jeg jaggu det som en invitasjon til lek og... At hunden skal være trygg for å gjøre dette er en annen sak, men jeg skjønner ikke at dette er sosial dominans?

Tja, hva bygger man ett utsagn på? Erfaring, oppfattelse, observasjon.. Ja det kan være stor lekelyst, men i den lekelysten finnes det også en grad av sosial dominans, utfordring og til og med i noen tilfeller forsvar. Det er forskjell på en lek hvor hunden "slenger innom" med en gjenstand og f eks en malle som henger i filla, holder fast på testleders bein og slår hodet inn i kampgjenstanden for å eie situasjonen.

Det er helt umulig å skal si noe som dekker adferder i mange raser og med mye bredde, nettopp fordi vi har forskjellige observasjoner og erfaringer. Det er vel dette TS påpeker ved at sosial dominans er ett uttrykk som ikke eksisterer i etologiens teori, men brukes i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosial kamp og sosial dominans er ikke nødvendigvis det samme, du kan se at hunden viser sosial dominans i flere momenter og også mellom momentene. Jeg er uenig i at ved lek så testes kun lekelyst, jeg syns man ser mye av den sosiale dominansen i leken, særlig da i slipp fasen. Man ser også hunder som stadig kommer inn til testleder/figurant og utfordrer til mer sosial kamp, disse har også en viss sosial dominans. Dette er jo ikke ting man kan lage "skillevegger" på- her starter ditt og avslutter datt, det er jo mange ting som foregår i en hund som man kan se flere adferdskjeder som representerer flere handlinger.

Tja, hva bygger man ett utsagn på? Erfaring, oppfattelse, observasjon.. Ja det kan være stor lekelyst, men i den lekelysten finnes det også en grad av sosial dominans, utfordring og til og med i noen tilfeller forsvar. Det er forskjell på en lek hvor hunden "slenger innom" med en gjenstand og f eks en malle som henger i filla, holder fast på testleders bein og slår hodet inn i kampgjenstanden for å eie situasjonen.

Det er helt umulig å skal si noe som dekker adferder i mange raser og med mye bredde, nettopp fordi vi har forskjellige observasjoner og erfaringer. Det er vel dette TS påpeker ved at sosial dominans er ett uttrykk som ikke eksisterer i etologiens teori, men brukes i praksis.

Interessant tråd.

I forhold til det jeg har satt i kursiv, vil det si at Tulla viser sosial dominans når hun holder i draleken (uten å rive og slite så voldsomt) samtidig som hun klamrer seg fast til beinet mitt og jokker når vi leker? Jeg har i grunnen alltid tenkt at det var stress; at leken ble for voldsom for henne (for det er kun da det skjer). Og hva når hun tar spenntak på beina mine med alle beina sine; er det sosial dominans da også, eller noe annet?

Jeg skjønner likevel ikke helt hva du mener med å "slå hodet inn i kampgjenstanden"; jeg ser det liksom ikke for meg? Kan du forklare mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Interessant tråd.

I forhold til det jeg har satt i kursiv, vil det si at Tulla viser sosial dominans når hun holder i draleken (uten å rive og slite så voldsomt) samtidig som hun klamrer seg fast til beinet mitt og jokker når vi leker? Jeg har i grunnen alltid tenkt at det var stress; at leken ble for voldsom for henne (for det er kun da det skjer). Og hva når hun tar spenntak på beina mine med alle beina sine; er det sosial dominans da også, eller noe annet?

Jeg skjønner likevel ikke helt hva du mener med å "slå hodet inn i kampgjenstanden"; jeg ser det liksom ikke for meg? Kan du forklare mer?

Det vet jeg ikke, for jeg syns som jeg sa tidligere det er helt umulig å si noe om adferd og handlinger man ikke ser, nettopp fordi det er så stort spenn i rasenes variasjon. Jeg oppfatter sosial dominans som en hund som er meget intens i kamp handlingene, ikke bare står og holder passivt. Jukking har ikke noe med sosial dominans å gjøre, tror jeg, det er nok mere stressrelatert. Men jeg har observert flere hunder av forskjellige raser som holder rundt bena på mennesker (ser ut som ekorn), som ikke jukker, kun holder fast hele "byttet". Sosial dominans har ikke bare med handlingene hunden utfører, men hele hundens holdning i adferden, du ser at hunden eier situasjonen uten å måtte nødvendigvis vise kjønnsdrift (selv om noen eks rottweiler hanner kan gjøre dette).

Det er vanskelig å beskrive en adferd for andre om man ikke har sett det, men som ett eksempel, så hadde vi en malle hannhund med meget høy sosial dominans. Han kunne sitte i en bevoktning på en figurant med arm og kaste hodet sitt mot armen og presse på armen og figuranten. Det var to ting på en gang, det var sosial dominans ovenfor figuranten og det var en forsvars handling. Dvs at han spilte på flere adferdskjeder samtidig. Grunnen til dette vet jeg ikke, men det var veldig enkelt å observere, for det var så tydelig. Han eide situasjonen,med både figuranten og byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er helt blåst, og lever fullstendig i villfarelse - men sosial dominans testes vel på punktet "sosial kamp" - de går under samme, og jeg trodde det handlet om hvordan hunden svarer og alternativt utfordrer figuranten på dette punktet.

Når hunden leker med testleder og fører på første punktet så testes lekelyst - og om den har lekelyst, hvor intens osv. Altså har det sosial dominans ingenting med filleristing å gjøre.

Husk at i dette momentet så er leken på en måte gjort i forrige "moment" Testfiguranten "måler" på en måte krefter med hunden ved å belaste den. Sette øynene i den, utfordre den og plutselig heve hånden raskt over hodet på hunden osv. Hvis hunden her slipper byttet tidlig i belastningsfasen så er den pr.def lite sosial dominant, mens svarer den og kanskje til og med TYGGER seg oppover filla mot testlederens hånd, så er den mer sosial dominant.

Vet ikke om det klarla litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at i dette momentet så er leken på en måte gjort i forrige "moment" Testfiguranten "måler" på en måte krefter med hunden ved å belaste den. Sette øynene i den, utfordre den og plutselig heve hånden raskt over hodet på hunden osv. Hvis hunden her slipper byttet tidlig i belastningsfasen så er den pr.def lite sosial dominant, mens svarer den og kanskje til og med TYGGER seg oppover filla mot testlederens hånd, så er den mer sosial dominant.

Vet ikke om det klarla litt?

For meg klarla det ihvertfall alt! :angry: Tusen takk for en enkel og forståelig forklaring!

For meg er det interessant å lese om dette - for mine to hunder er helt motsatt av hverandre. Begge blir gira av en viss mengde utfordring som beskrevet ovenfor (for eksempel) - men den eldste og minste terrierblandingen gir seg raskt og overser meg og leken. Den andre gir seg aldri og blir bare mer og mer intens jo mer hun føler seg utfordret/belastet/you name it. Vi bruker bare å kalle det "konkurranseinnstinkt" i hverdagen jeg og sambo :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en FA iht NKKs regelverk eller er det en annen type FA? Grunnen til at jeg spør, er at jeg ikke kjenner igjen dette helt. Vanligvis leser man dominans gjennom store deler av testen, ikke minst i momentene "sosial kamp" og "dominans", akkurat slik som belgerpia har oppfattet det. Moment 2 i FA heter "lekelyst" og er det eneste momentet i FA som inneholder drakamp-lignende ting. Det står i regelverket at leken skal startes som jaktlek og ikke som kamplek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utsnittet som er klippet ut i trådstarters første innlegg er ikke sakset ut i fra NKK's offisielle funksjonsanalyse. Dominans i NKK's FA leses igjennom hele testen og i hovedsak på kjelken og i lek. På Fa skal ikke testleder heve hånda over hodet på hunden, men først starte i side lengs jaktlek for så å stramme filla og dra hunden opp i mot seg samtidig som testleder gjør seg stor og stirrer ned på hunden. En mindre sosial hund vil da ofte trekke seg eller dempe, mens den mer dominante hunden ofte stirrer tilbake, topper ører, hever hale og tar i mot inbydelsen.

I forhold til hvordan dominans leses igjennom resten av løypa er det avhengig av om hunden viser dominans eller ikke. Fordi om man på spøkelsene ( forsvarslyst) eller sosial kamp forsøker å påvirke hunden til å vise forsvar og sosial kamp kan hunder med mye dominans svare med lite av det vi forsøker å påvirke å feks heller vise mye dominans, da skal hunden beskrives i det den viser og få trekk på det den ikke viser.

I hovdesak så leses dominans på kjelken som rolig blir trukket mot hunden i FA. Og her gjelder det å være våken på hva hunden faktisk viser av signaler, det er ikke nødvendigvis dominans i alle reaksjoner man kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Husk at i dette momentet så er leken på en måte gjort i forrige "moment" Testfiguranten "måler" på en måte krefter med hunden ved å belaste den. Sette øynene i den, utfordre den og plutselig heve hånden raskt over hodet på hunden osv. Hvis hunden her slipper byttet tidlig i belastningsfasen så er den pr.def lite sosial dominant, mens svarer den og kanskje til og med TYGGER seg oppover filla mot testlederens hånd, så er den mer sosial dominant.

Vet ikke om det klarla litt?

Dette er slik man gjør i politiet og forvarets test, ikke sivil FA.

Edit: Ser nå at Kennel Xo har skrevet ett langt og utførlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...