Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasesuppe


Iago

Recommended Posts

Har tenkt litt på å lage denne tråden en liten stund. Bare for å få litt innspill av forskjellige hundeeiere med erfaring om rasen sin. Har så bittesmått begynt å kikke på raser, både litt for moro skyld, og litt av en grunn.

Først var jeg helt sikker på at det er Bearded Collie jeg vil ha. Jeg liker pelsstell og hundene ser morsomme ut. Men jeg har kun sett dem på utstilling. Jeg aner ikke hvordan de er, gemytt, mentalt, div. innstinkter? Så fikk jeg øynene opp for puddel. Fortsatt en del pelsstell. Men jeg aner fortsatt veldig lite om hvordan denne rasen egentlig er. Og jeg kan innrømme at jeg ikke er helt begeistrert for de utstillingsklippene rasen har, selv om jeg liker pelsstell. Så en dag, så jeg en gammel episode fra Lassie, som forresten var veldig koselig. Lassie er jo en Collie langhåret så jeg kikket litt på den både på nett og i bøker. Ble litt betatt av dem, og de virker så milde, så greie. Men fortsatt vet jeg lite.

Men så, for ikke mange uker siden, ble jeg veldig interessert i retriever rasene. Og det er de tre mest kjente jeg ville vurdert, Golden, Flat eller Labrador. Men jeg har litt vanskeligheter for å finne gode og dårlige egenskaper med hver av dem da jeg har veldig lite kjennskap til noen av retrieverne.

Som dere skjønner, har det vært litt frem og tilbake. Jeg er ganske livredd for å velge feil hund, en feil rase til meg personlig og mitt bruk. Veldig redd. Så for at dere skal hjelpe meg litt, legger jeg ut litt info som kanskje kan hjelpe.

Jeg starter på ungdomskolen, der er det 6 timer lange dager + gåing til og fra. Gjennom skoleåret er hunden da alene denne tiden. Når jeg kommer hjem, har jeg lekser å gjøre, som de fleste. Etter dette har jeg ingen andre aktiviteter enn stall og hest. Jeg jobber mye i stallen med både foringer, møkking, trening og det som hører med. Det hadde vært greit å hatt med hunden på dette, noe jeg tror hvilken som helst hund egentlig kan, med tilvenning. Utenom det, kommer jeg til å bruke mye tid på trening og aktivisering. Sosial trening og kurs. Har en liten drøm om å drive med LP, noe jeg vet retrieveren utmerker seg i. Men de andre rasene kan vel nå langt også?

Også har jeg to søsken, når en ny hund i så fall blir aktuell, er de mellom 5-10 år. De er oppvokst med hund (som meg), og vet hva som er greit og ikke. Det ligger også en stor, fin skog like ved huset jeg bor i, den bruker jeg mye. Helt trygt for hunder å løpe løst. Må også nevne jeg er en ganske følsom og sårbar sjel. Jeg vil gjerne ha et tett forhold til hunden, jeg vil kunne stole på hunden og jeg vil at den skal stole på meg. Gjensidig respekt som må bygges opp fra starten av. Jeg er veldig opptatt av at begge parter skal trives i ens samvær.

Ble langt dette. Men ser etter litt hjelp og er åpent for alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Sånn akkurat nå har jeg ikke noe å komme med, men må bare få si at det er utrolig at du bare begynner på ungdomskolen, kan ikke huske at jeg var så reflektert, og skrev så bra i den alderen.

(skikkelig ot, men måtte bare si det :) )

Edit: jeg tror en golden ville vært fin for deg jeg, hengiven rase som kan brukes til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg vet ikke så mye om denne Bearded Collie rasen,men de lille jeg har vore borti dem var på kurs,og h*n så eigde dem,hadde hatt mye problemer med dene tispen sin som var agressiv,og den yngste unghunden hennes var gaaaanske treig og vanskelig under treningene,og var vanskelig og få til og jobbe.

puddel finnes jo i forskellige str og er noen livlige skapninger,trener hund med en som har 2stkk av disse små puddlene,og di er råå! men de er ganske mye stell,og dille dall med pelsen da.

flaten er jo en veldig aktiv hunderase! som egner seg kanon til folk som har tenkt å bruke hunden. men har hørt disse kan fort få forkalkninger og bli stive i ledda..

Collie er vell den som ofte blir kallet den "perfekte familie hunden",lettlærte,godt gemytt og fin med folk,og fungerer til de meste. men det er jo selfølgeligt pelstell på dem.

har aldrigt hatt noen av disse hunderasene selv,men dette er jaffal det jeg har hørt av folk som selv eiger dem :)

masse lykke til med ditt valg! :)

hei!

jeg vet ikke så mye om denne Bearded Collie rasen,men de lille jeg har vore borti dem var på kurs,og h*n så eigde dem,hadde hatt mye problemer med dene tispen sin som var agressiv,og den yngste unghunden hennes var gaaaanske treig og vanskelig under treningene,og var vanskelig og få til og jobbe.

haha! må nesten le litt av meg selv der! kan heldigvis skylle på at det er sent nå :D hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg vet ikke så mye om denne Bearded Collie rasen,men de lille jeg har vore borti dem var på kurs,og h*n så eigde dem,hadde hatt mye problemer med dene tispen sin som var agressiv,og den yngste unghunden hennes var gaaaanske treig og vanskelig under treningene,og var vanskelig og få til og jobbe.

Da blir man jo litt usikker på om hunden ER vanskelig i natur eller om det er invid.

puddel finnes jo i forskellige str og er noen livlige skapninger,trener hund med en som har 2stkk av disse små puddlene,og di er råå! men de er ganske mye stell,og dille dall med pelsen da.

De er veldig kule ja.

flaten er jo en veldig aktiv hunderase! som egner seg kanon til folk som har tenkt å bruke hunden. men har hørt disse kan fort få forkalkninger og bli stive i ledda..

Men sånt kan man vel forebygge? Og hvis rasen har et sånt "gen" så burde man være flink når man velger oppdretter og linjer.

Collie er vell den som ofte blir kallet den "perfekte familie hunden",lettlærte,godt gemytt og fin med folk,og fungerer til de meste. men det er jo selfølgeligt pelstell på dem.

har aldrigt hatt noen av disse hunderasene selv,men dette er jaffal det jeg har hørt av folk som selv eiger dem :)

masse lykke til med ditt valg! :)

De høres veldig koselige ut. Har lyst til å møte noen, så får se om jeg får snakket med en del folk på Bjerke :D

haha! må nesten le litt av meg selv der! kan heldigvis skylle på at det er sent nå :blink: hehe!

Jeg la ikke merke til det, hehe. Sent sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn akkurat nå har jeg ikke noe å komme med, men må bare få si at det er utrolig at du bare begynner på ungdomskolen, kan ikke huske at jeg var så reflektert, og skrev så bra i den alderen.

(skikkelig ot, men måtte bare si det :) )

Edit: jeg tror en golden ville vært fin for deg jeg, hengiven rase som kan brukes til det meste.

Jeg synes også du skriver utrolig bra Mathea! :) Jeg selv begynner også på ungdomsskolen :D

Kanskje du kan beskrive hvordan hunden skal være med pelsstell, aktivitetsnivå, størrelse, gemytt osv.? Er oppi samme suppen selv :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du skriver utrolig bra Mathea! :) Jeg selv begynner også på ungdomsskolen :D

Kanskje du kan beskrive hvordan hunden skal være med pelsstell, aktivitetsnivå, størrelse, gemytt osv.? Er oppi samme suppen selv :blink:

Takk igjen :)

Jeg mener bestemt jeg har fått med det viktigste i starterinnlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sakt Langhåra bikkje + stall = skitten pels xD Vet om del folk med Belgere og BCr osv og de hundene der klapper jeg sjelden. :D Er jo som å klappe en hest som nettopp har komt inn fra beite hvor den har rulla seg godt :blink: Tror ikke jeg hadde orka noe sånt i hus etterpå ivertfall.

Men om du liker pelstell og ikke har imot litt skitt så går det jo helt fint :)

Har du vært innom Aussien da? (australsk Gjeterhund) og Toller? (Nova Scotia Duck Tolling Retriever)

Personlig skal jeg gå for Whippeten etterhvert :) Har blitt helt forelska i denne mynderasen :) (synst den passer ganske så godt til kriteriene dine utenom at de ikke har noe spesielt med pelsstell) Er ikke så glad i repetisjoner da, men om du varierer treningen og gjør det kjekt for bikkja så kan de nok gå litt opp i LP.. utenom når det er rim i bakken å du skal ha den til å dekke. Det er den nok ikke med på xD Er jo kaldt må vite :)

Ellers kan du jo alltid ta noen av disse rasetestene og se om du får noen fellesnevnere. :aww: (var en tråd med mangen forskjellige rasevelgere. Personlig tror jeg det var Iams sin(om jeg ikke husker feil) som ga meg det beste resultatet :aww: )

Edit: Her er tråden. Så at du hadde tatt dem også så hjelper nokk ikke så mye alikevell :)http://hundesonen.no/forum/index.php?showt...p;hl=rasevelger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sakt Langhåra bikkje + stall = skitten pels xD Vet om del folk med Belgere og BCr osv og de hundene der klapper jeg sjelden. :blink: Er jo som å klappe en hest som nettopp har komt inn fra beite hvor den har rulla seg godt :) Tror ikke jeg hadde orka noe sånt i hus etterpå ivertfall.

Men om du liker pelstell og ikke har imot litt skitt så går det jo helt fint :)

Har aldri hatt noe ekstremt møkkette hund etter stallen jeg. Så tror det fungerer fint hvis jeg skal ha en langhåret rase. Stalleier har 3 lapphunder, aldri skittne etter stallen og de har en del pels.

Har du vært innom Aussien da? (australsk Gjeterhund) og Toller? (Nova Scotia Duck Tolling Retriever)

Aussie har jeg kikket på, men lagt fra meg igjen. Tror jeg heller går for en collie hvis jeg skal ha en gjeterhund av den typen. Toller har jeg også sett på, men som skrevet, liker de 3 nevnte retrieverne best.

Personlig skal jeg gå for Whippeten etterhvert :) Har blitt helt forelska i denne mynderasen :) (synst den passer ganske så godt til kriteriene dine utenom at de ikke har noe spesielt med pelsstell) Er ikke så glad i repetisjoner da, men om du varierer treningen og gjør det kjekt for bikkja så kan de nok gå litt opp i LP.. utenom når det er rim i bakken å du skal ha den til å dekke. Det er den nok ikke med på xD Er jo kaldt må vite :)

Ellers kan du jo alltid ta noen av disse rasetestene og se om du får noen fellesnevnere. :aww: (var en tråd med mangen forskjellige rasevelgere. Personlig tror jeg det var Iams sin(om jeg ikke husker feil) som ga meg det beste resultatet :aww: )

Edit: Her er tråden. Så at du hadde tatt dem også så hjelper nokk ikke så mye alikevell :Dhttp://hundesonen.no/forum/index.php?showt...p;hl=rasevelger

Whippet er nok ikke akutelt for meg da det ikke er helt det jeg ser etter.

Rasetester stoler jeg ikke på, derfor jeg spør om råd i denne tråden i steden.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt deg PM jeg :)

Takk :)

Jeg å innrømme at jeg bare skummet det, men jeg kunne ikke se noen spesifikke øsnker der? :D Jeg liker når det er stilt opp i ett skjema, da er det lettere å se :blink:

Jeg er vel egentlig ikke opptatt av det, for jeg tilpasser meg det meste både innen aktivitet og pels. I startinnlegget har jeg skrevet om raser jeg kunne tenke meg å vite mere om og erfaringer. Har også skrevet om meg selv så andre kan bedømme hva de syns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo skriver litt om golden retriever og min erfaring med den rasen. Det er nok det eneste jeg kan bidra med av personlige erfaringer her.

Jeg fikk min egen golden når jeg startet i 9. klasse (5 år siden). Jeg var da ung, og skulle få min første hund. Golden retriever var slettes ikke et dumt valg har jeg sett i ettertid. Min erfaring er at golden er en hengiven og rolig hund med god avknapp. De er balanserte og lettlærte, men kan fort bli en smule late og "giddalause". Sykdom er også et stort problem her, noe jeg personlig har begynt å erfare, dessverre.. Her er det viktig å være veldig nøye på leting etter valp. En golden kan bli veldig voldsom i ung.tiden, og hannene kan ofte ha høy kjønnsdrift og kan fort bli litt for glad i jenter. Med tanke på trening av LP, AG og andre hundesporter varierer tempoet og motivasjonen veldig fra hund til hund, og linje til linje. Innenfor min hunds nærmeste familie finner vi gode LP-resultater, men min egen hund er en god nøtt og knekke på dette punktet, og er ingen konkurranse hund. Om du veit hva du vil ha må du undersøke linjer godt for å finne det du leter etter. Husk at du fremdeles kan ende opp med noe annet enn søsken og foreldre!

Ellers vil jeg si at golden er en ukomplisert hund som er veldig hengiven og herlig å ha med å gjøre! Det finnes utrolig mange oppdrettere og kull rundt om kring, men vær kritisk om du velger denne rasen. Mye rart ligger dessverre i de forskjellige linjene, både gemyttmessig og helsemessig. Nervøsitet er noe som dessverre er blitt mer utbrett, og de kan lett bli "pysete". Den trygge, gode familiehunden blir det lenger i mellom, men den finnes fremdeles i høyt antall, heldigvis.

Lykke til med hundevalget, og som andre har nevnt virker du som en veldig reflektert og flink 8. klassing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Jeg er vel egentlig ikke opptatt av det, for jeg tilpasser meg det meste både innen aktivitet og pels. I startinnlegget har jeg skrevet om raser jeg kunne tenke meg å vite mere om og erfaringer. Har også skrevet om meg selv så andre kan bedømme hva de syns.

Det er ikke bedre å skaffe en hund som passer deg, enn en hund du må tilpasse deg etter? Bare en tanke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HundeHeidi: Tusen takk for svar. Tenker litt over det du sier, for jeg har allerede merket at det finns mye golden rundt om kring. Synd det har blitt diverse "tullball" med rasen. Og uansett hvilken rase jeg skal ha i fremtiden, skal jeg være nøye med valgene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bedre å skaffe en hund som passer deg, enn en hund du må tilpasse deg etter? Bare en tanke. :)

Jo, men jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare det i startinnlegget. Hvis du vil hjelpe kan du jo lese det en gang til? Jeg er ute etter en hund som passer meg, men jeg tilpasser meg også etter aktivitetsnivå og hundens behov for mental trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ganske trøtt, men kan jo forsøke ett svar fordetom. :)

Puddelene jeg har møtt (er ikke mange, det altså) har vært sprettne livlige hunder, men litt skvetne mot fremmede og de "boffer" litt for å varsle at der kommer det noe skummelt. De har hatt veldig dårlig matlyst også, vanskelig å trene.

Flatene jeg har møtt har vært fine hunder, men det har vært hett i topplokket! De har hatt full fart og hatt det veldig travelt, litt slitsomt synes jeg.

Goldene er ganske tunge og store utav de jeg har møtt. Late er de også, sikkert typisk show golden. Tror ikke de kan hoppe så mye i agility, og ikke tror jeg de er så raske heller, så jeg vet ikke med det. Samme med show labrador egentlig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ganske trøtt, men kan jo forsøke ett svar fordetom. :)

Puddelene jeg har møtt (er ikke mange, det altså) har vært sprettne livlige hunder, men litt skvetne mot fremmede og de "boffer" litt for å varsle at der kommer det noe skummelt. De har hatt veldig dårlig matlyst også, vanskelig å trene.

Åh, vanskelige å trene, det visste jeg ikke. Men dårlig matlyst har jeg hørt om, kan hende det stemmer.

Flatene jeg har møtt har vært fine hunder, men det har vært hett i topplokket! De har hatt full fart og hatt det veldig travelt, litt slitsomt synes jeg.

Topplokket inne? Da har den vel ikke fått dagens behov for tur og trening? Topplokket ute er ikke så farlig.

Goldene er ganske tunge og store utav de jeg har møtt. Late er de også, sikkert typisk show golden. Tror ikke de kan hoppe så mye i agility, og ikke tror jeg de er så raske heller, så jeg vet ikke med det. Samme med show labrador egentlig.

Har hørt de har lett for å legge på seg, og hvis jeg skal ha retriever hadde jeg holdt den bare litt tynnere en for feit og tung. Er en lat hund typisk show-golden? Det har jeg litt vanskelig for å tro, alt kan vel endres på i valpetiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelene jeg har møtt (er ikke mange, det altså) har vært sprettne livlige hunder, men litt skvetne mot fremmede og de "boffer" litt for å varsle at der kommer det noe skummelt. De har hatt veldig dårlig matlyst også, vanskelig å trene.

Bare så det er sagt, så er DET tull! Puddler er langt ifra vanskelige å trene, og jeg har bodd og hatt daglige ansvaret for fire forskjellige Puddler og min mening var totalt forandret da! De er glade lykkelige hunder- Og med sosialisering så er de ikke skvetne mot fremmede. Jeg har møtt mange forskjellige Puddler, alle veldig opptatt av eierne sine- Men vanskelig og trene? Ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vanskelige å trene, det visste jeg ikke. Men dårlig matlyst har jeg hørt om, kan hende det stemmer.

De puddlene jeg har sett har ikke vært vanskelige å trene, så der tror jeg det går veldig på individ. De har vært lærevillige og har ønsket å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet mange er uenige med meg, men de pudlene jeg har passet har virket overlegne, uinteressert i mat, og i det hele tatt en fryktelig kjedelig rase som tryner rett som det er og ikke har kontroll på beina. Har sett EN puddel som var med på trening, ellers er de vanskelige å få igang. Enkle, dog kjedelige.

Golden: mye lyd, uansett linjer nesten. De fleste har lett for å kjedebjeffe. Gjelder også jaktgolden. Mange utstillingsvarianter BLIR daffe med årene, sånn er det bare. Ville vært svært nøye ved valg av linjer. Selskapssjuke, sta, omgjengelige med andre hunder. Ikke alltid 100% matvrak.

Flat: stressbomber, mye lyd og lite ro i kroppen. Vimsete. Fungerer definitivt best med mye hodetrim. Ikke 100%matvrak alltid. Virker enkel å trene.

Labrador: lite lyd, ikke så stressa, men er temmelig hypre som unghunder. Definitivt mer aktiv enn golden, og den av retrieverne jeg ville valgt (tror jeg). Røyter mye, vanskelige å holde i fin form ser det ut til.. 99% er matvrak - positivt! Enkel å trene.

Ser at du på rasetesttråden skriver du ikke vil ha springer, men springere er stort sett matvrak, enkle å trene, og du får pelsstellet du liker. De er mer lik en retriever i gemytt, bare ikke så himla sta som retrieverne kan være noen ganger. Mindre lyd enn retrievere. Brukelig til det aller meste man får lyst å prøve seg på. Men hvis du ikke liker de, så liker du de ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vanskelige å trene, det visste jeg ikke. Men dårlig matlyst har jeg hørt om, kan hende det stemmer.

Huff, nå missforsto dere alle meg! :) Jeg mente bare at de har hatt dårlig matlyst, derfor har det muligens vært litt vanskelig å finne godbiter til dem... :) Den ene puddelen på kurset jeg var på ville ikke ha noen godbiter i det hele tatt, og venninna mi sin puddel vil nesten ikke ha tørrfôret sitt. :)

Topplokket inne? Da har den vel ikke fått dagens behov for tur og trening? Topplokket ute er ikke så farlig.

Jeg vet ikke hvordan de er inne, jeg har bare sett de på utstillinger osv. :aww:

Har hørt de har lett for å legge på seg, og hvis jeg skal ha retriever hadde jeg holdt den bare litt tynnere en for feit og tung. Er en lat hund typisk show-golden? Det har jeg litt vanskelig for å tro, alt kan vel endres på i valpetiden?

Nå er det bare gamle damer som har de hundene jeg har møtt, de har vært overvektige og ganske trege. :D På utstillig virker det nesten som det er de tykkeste labradorene som vinner, vet ikke hvordan det er på golden :aww:

Bare så det er sagt, så er DET tull! Puddler er langt ifra vanskelige å trene, og jeg har bodd og hatt daglige ansvaret for fire forskjellige Puddler og min mening var totalt forandret da! De er glade lykkelige hunder- Og med sosialisering så er de ikke skvetne mot fremmede. Jeg har møtt mange forskjellige Puddler, alle veldig opptatt av eierne sine- Men vanskelig og trene? Ihvertfall ikke.

Se over, jeg var dårlig å formulere meg :) De er veldig lettlærte, men jeg synes det er vanskelig litt å finne god nokk forsterker til de storpuddelene jeg har møtt, men man kan jo bruke leke da :D Joda, det blir nok fine hunder med sosialisering :blink: Og bare så det er sagt, jeg har ingenting i mot puddler :)

De puddlene jeg har sett har ikke vært vanskelige å trene, så der tror jeg det går veldig på individ. De har vært lærevillige og har ønsket å jobbe.

Se over :)

Edit: endret litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med bearded collie gjennom ei venninne av meg som har det. Hennes hunder er lettrente, veldig glade og aktive og holder seg til eieren sin.

Jeg har selv hatt collie langhår, og den erfaringen jeg har med de er at man må være veldig trygg på seg selv som flokkleder, og bestemt men vennlig. Det er nok en rase som fort kan bli litt engstelig hvis de er usikker på grensene. Tror kanskje korthåret collie er mer stabil sånn sett. Ellers er collie en flott rase, som trenger passe med aktiviteter, og er lærevillig. Jeg synes det er en fin familiehund hvis den er trygg i sin rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, så er DET tull! Puddler er langt ifra vanskelige å trene, og jeg har bodd og hatt daglige ansvaret for fire forskjellige Puddler og min mening var totalt forandret da! De er glade lykkelige hunder- Og med sosialisering så er de ikke skvetne mot fremmede. Jeg har møtt mange forskjellige Puddler, alle veldig opptatt av eierne sine- Men vanskelig og trene? Ihvertfall ikke.

Jeg har motsatt erfaring. De pudlene jeg har vært borti boffer mye på alt de blir litt redd for (og da spesielt når det kommer besøk). Det er stor forskjell på pudlene jeg har vært borti, men ganske mange av dem er pinglebikjer. De er heller ikke enkle å motivere på mat mange av dem, og det gjør at de kan være en utfordring å trene. På jobben har vi hentet hunder fra hele Norge og Sverige, men mange er som beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...