Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer hunden alltid inn?

Iago

Recommended Posts

Satt å tenkte på dette i går kveld. Og av nysgjerrighet lager jeg denne tråden.

Hva gjør du når du ikke kommer overens med hunden? Når dere ikke er på bølgelengde, når hunden ikke fungerer i familien?

Hva er at "hunden ikke passer inn" eller kommer overens med alle? Og hva er grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden og jeg ikke går sammen så vil jeg finne ny eier til den, som da kan gi den det jeg ikke kan/klarer. Det skal være kos å ha hund og da skal man også gå overens. Å sitte på en hund sm man ikke går overens med er dumt for både en selv og hunden synes jeg.

Ikke alle kan likes av alle. Man liker ikke alle mennesker man treffer og man liker ikke alle hunder man treffer. Det er vel bare slik vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å tenkte på dette i går kveld. Og av nysgjerrighet lager jeg denne tråden.

Hva gjør du når du ikke kommer overens med hunden? Når dere ikke er på bølgelengde, når hunden ikke fungerer i familien?

Hva er at "hunden ikke passer inn" eller kommer overens med alle? Og hva er grunnen til dette?

Jeg vet ikke hva jeg gjør. Jeg går rundt og småfunderer på dette, og har gjort det i snart et år. Aynï og jeg har våre ting som gjør at vi ikke passer som hånd i hanske, for å si det sånn. Samtidig digger jeg måten hun er på, jeg synes hun er en kjempeflott hund og hun fortjener virkelig å ha et flott, aktivt liv. Men hun er kanskje ikke helt "MIN" for det.. :) Vi er rett og slett ikke helt på bølgelengde alltid nei, men hun fungerer såpass bra i den lille flokken og gjør så lite ut av seg at det ikke er et problem til hverdags. Egentlig syns jeg hun gjør for lite ut av seg, hun er for enkel og for grei å ha med å gjøre. :) Det er vel grunnen til at jeg vurderer hva jeg skal finne på med henne. Hun "passer inn" på den måten at hun er enkel og grei, men hun "passer" ikke meg, med tanke på at hun er så enkel. For mange andre ville hun vært drømmehunden, og det plager meg litt at jeg da sitter på henne. Det finnes ikke èn person som har møtt henne og som ikke har blitt sjarmert av henne; - til og med svigermor likte henne! :D Så det handler ikke så mye om hvordan hunden ER egentlig, det handler mest om at JEG ville hatt noe mer.. Det hadde vært mye enklere dersom hun ikke hadde vært så snill og enkel, dersom hun hadde hatt problematferd eller dersom hun ikke hadde gått så bra sammen med Tulla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden og jeg ikke går sammen så vil jeg finne ny eier til den, som da kan gi den det jeg ikke kan/klarer. Det skal være kos å ha hund og da skal man også gå overens. Å sitte på en hund sm man ikke går overens med er dumt for både en selv og hunden synes jeg.

Ikke alle kan likes av alle. Man liker ikke alle mennesker man treffer og man liker ikke alle hunder man treffer. Det er vel bare slik vi er.

Enig i det du skriver. Takk for innspillet begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en voksen hund på prøve som jeg ikke følte noen connection med i det hele tatt, jeg kunne nok aldri fått et forhold til henne sånn som jeg hadde med de andre hundene jeg har hatt i mitt eie så hun ble levert tilbake. Og jeg har jo kjøpt en voksen hund før som virkelig ble min øyensten (savne på..), så det hadde vel egentlig ikke noe med at hun var voksen å gjøre heller.

Nå har jeg aldri opplevd dette med en valp, jeg har jo bare vært med og oppdratt to valper og begge de to har jeg virkelig følt har vært mine. Så jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde sittet med den følelsen om en hund jeg hadde hatt siden den var valp.

Jeg innbiller meg at så lenge jeg er ærlig med meg selv og velger en rase som er riktig for meg - og kjøper valp som jeg oppdrar selv, så vil jeg føle at hundene er ordentlig mine, men det er kanskje naivt og tenke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...