Gå til innhold
Hundesonen.no

Medlem i den Norske Statskirke


PsychoLynx

Recommended Posts

Jeg står som medlem i den Norske Statskirke sånn hovedsaklig fordi jeg ble medlem en eller annen gang uten "at jeg ble spurt" :icon_confused: Men, hvorfor er man egentlig medlem her? Hvilke fordeler/ulemper er det ved å stå som medlem?

Hva vil bli annerledes om jeg evt skulle melde meg ut?

Jeg har het og holdent totalt null interesse for religion, og er vel heller kanskje "motstander" av det meste som blir uttalt i Den Norske Kirke.

Men ja, altså... hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står som medlem i den Norske Statskirke sånn hovedsaklig fordi jeg ble medlem en eller annen gang uten "at jeg ble spurt" :icon_confused: Men, hvorfor er man egentlig medlem her? Hvilke fordeler/ulemper er det ved å stå som medlem?

Hva vil bli annerledes om jeg evt skulle melde meg ut?

Jeg har het og holdent totalt null interesse for religion, og er vel heller kanskje "motstander" av det meste som blir uttalt i Den Norske Kirke.

Men ja, altså... hmm...

Tja, kan ikke helt se hva som blir anderledes for deg sånn i praksis om du melder deg ut? Selv har jeg aldri vært medlem, fordi jeg har vokst opp i en familie som er med i en pinse menighet. Jeg tror en av partene må være medlem i statskirka hvis man skal gifte seg der. Jeg og min mann er ikke medlemer av statskirken noen av oss, men vi giftet oss i Filadelfia. Det ville vi valgt uansett fordi det er der vi føler vi "hører til".

Om du føler deg som en "motstander" av Den Norske Kirke, så er det vel ikke veldig naturlig å stå som medlem der?

Men jeg kan ikke svare mer på fordeler/ulemper ved å være medlem/ikke medlem. Det har aldri vært noe problem for meg å ikke være medlem ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 når du er medlem går skattepengene dine en viss del til statskirken, melder du deg ut går de til noe annet i stedenfor. Så statskirken tjener på at du er medlem.

2 melder du deg ut merkr du INGEN TING i praksisk, jeg meldte meg ut for 3 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er vel i forbindelse med alle "kirkelige" ting. Som nevnt over så må minst en av partene være medlem av statskirka for at man kan gifte seg der. Ellers får du vel ikke være godkjent fadder for dåpsbarn om du ikke er medlem av statskirka (har ei venninne som sleit med å få lov til å ha med ikke-statskirkeregistrete faddere opp til døpefonten når dattera ble døpt for 4 år siden! De hadde en vanskelig prest da...) og da er det vel heller ikke sikkert du får være godkjent forlover? Vet ikke hvordan det er med begravelse... Du har jo egentlig ingenting å gjøre på en kirkegård etter at du er død om du ikke er medlem av statskirka, men det er nå eneste lovlige sted å begrave folk her i landet så vidt jeg vet...?

Edit: forsvant et sprmtegn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som medlem støtter du, som netteliten sier, statskirka og arbeidet de gjør (ja, de gjør faktisk en del veldedig arbeid f.eks). De får tildelt statsstøtte på bakgrunn av antall medlemmer.

Så lenge minst en av foreldrene er medlem, så blir barn medlem ved fødselen. Ellers kan man melde seg inn eller ut ettersom man vil. Hvis du ikke går i kirken eller er opptatt av arbeidet deres, så merker du nok ingenting i praksis ved å melde deg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende dette, for noen år siden da jeg oppdaget at jeg sto som medlem i statskirken ønsket jeg meg umiddelbart ut fordi jeg ikke ville at de skulle få noe støtte basert på mitt "medlemskap" hos dem. MEN, det jeg ble fortalt den gangen var at jeg konkret måtte ha en annen menighet (det være seg humanetisk eller annen trosretning) som da skulle motta for mitt medlemskap. Hvis jeg bare meldte meg ut, uten å melde meg "inn" et annet sted så sa vedkommende at statskirken uansett fikk støtte som om jeg fremdeles var medlem??!?!

Er det noen som vet hvordan dette fungerer i praksis per i dag? Det er absolutt ingen grunn for at jeg skal tilhøre statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte kirkerådet for noen år siden og spurte om jeg var medlem(siden jeg hadde hørt at folk som aldri hadde vært medlem plutselig stod som medlem der). Joda, jeg stod oppført som medlem, selv om jeg hverken er døpt eller konfirmert, og da meldte jeg meg ut.

Er ikke medlem noe annet sted, men følte at det ble feil å stå som medlem i noe jeg ikke tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 når du er medlem går skattepengene dine en viss del til statskirken, melder du deg ut går de til noe annet i stedenfor. Så statskirken tjener på at du er medlem.

2 melder du deg ut merkr du INGEN TING i praksisk, jeg meldte meg ut for 3 år siden.

Hmmm, men HVEM ANDRE får penger om jeg melder meg ut? Kan dyrebeskyttelsen få dem? :lol: (neida, det var en tull :()

Ulempen er vel i forbindelse med alle "kirkelige" ting. Som nevnt over så må minst en av partene være medlem av statskirka for at man kan gifte seg der. Ellers får du vel ikke være godkjent fadder for dåpsbarn om du ikke er medlem av statskirka (har ei venninne som sleit med å få lov til å ha med ikke-statskirkeregistrete faddere opp til døpefonten når dattera ble døpt for 4 år siden! De hadde en vanskelig prest da...) og da er det vel heller ikke sikkert du får være godkjent forlover? Vet ikke hvordan det er med begravelse... Du har jo egentlig ingenting å gjøre på en kirkegård etter at du er død om du ikke er medlem av statskirka, men det er nå eneste lovlige sted å begrave folk her i landet så vidt jeg vet...?

Edit: forsvant et sprmtegn...

Hmmm, ja hmmm... KAN jeg da være godkjent forlover? intr... Og ja, altså... Hadde jeg sluppet å ligge på en kirkegård jeg, så hadde jeg blitt glad. Noen kan gjerne tømme meg (i form av aske feks :() rundt på trevatn eller noe. Heller det. Men det er jo ikke lov det heller da....

Men, ja.. man havner vel der uansett vil jeg tro. På kirkegården altså. hmmm

Ang å gifte seg, dåp osv, så mistenker jeg at dette ikke blir det store problemet her uansett... :getlost:

Vedrørende dette, for noen år siden da jeg oppdaget at jeg sto som medlem i statskirken ønsket jeg meg umiddelbart ut fordi jeg ikke ville at de skulle få noe støtte basert på mitt "medlemskap" hos dem. MEN, det jeg ble fortalt den gangen var at jeg konkret måtte ha en annen menighet (det være seg humanetisk eller annen trosretning) som da skulle motta for mitt medlemskap. Hvis jeg bare meldte meg ut, uten å melde meg "inn" et annet sted så sa vedkommende at statskirken uansett fikk støtte som om jeg fremdeles var medlem??!?!

Er det noen som vet hvordan dette fungerer i praksis per i dag? Det er absolutt ingen grunn for at jeg skal tilhøre statskirken.

hmmmm.. ja, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ja hmmm... KAN jeg da være godkjent forlover? intr... Og ja, altså... Hadde jeg sluppet å ligge på en kirkegård jeg, så hadde jeg blitt glad. Noen kan gjerne tømme meg (i form av aske feks :() rundt på trevatn eller noe. Heller det. Men det er jo ikke lov det heller da....

Men, ja.. man havner vel der uansett vil jeg tro. På kirkegården altså. hmmm

Ang å gifte seg, dåp osv, så mistenker jeg at dette ikke blir det store problemet her uansett... :getlost:

Det KAN bli et problem. Hva hvis noen gifter seg, vil ha deg som forlover, men du ikke kan fordi du ikke står reg i statskirka. Eller jeg får en unge (*le høyt*), vil ha deg som fadder, men du står ikke reg i statskirka så jeg må finne en annen... Tror det kommer mye an på presten også da, hva de sier er ok og ikke. Men mener det var sånn at førnevnte venninne fikk ha de "troløse" vennene som faddere, men kun de "troende" (som overhode ikke er troende, men som er mdl av statskirka) som ble registrert som faddere i kirka.

hmmmm.. ja, noen som vet?

Jeg mener å huske at det var sånn at om man skulle melde seg ut av statskira måtte man melde seg inn i enten en annen meninghet eller i humanetisk forbund for noen år siden. Mulig dette har forandret seg, men tror det var umulig å være "fri" fra alt da iallefall.... Har i grunnen ikke tenkt så mye på det fordi jeg har tenkt å både døpe mine barn (som jeg ikke får) og gifte meg (yeah right) i kirka... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 når du er medlem går skattepengene dine en viss del til statskirken, melder du deg ut går de til noe annet i stedenfor. Så statskirken tjener på at du er medlem.

2 melder du deg ut merkr du INGEN TING i praksisk, jeg meldte meg ut for 3 år siden.

Hvis du melder deg ut av Den norske kirke uten å samtidig melde deg inn i et annet trossamfunn vil DNK fremdeles få statsstøtte for deg.

Ulempen er vel i forbindelse med alle "kirkelige" ting. Som nevnt over så må minst en av partene være medlem av statskirka for at man kan gifte seg der. Ellers får du vel ikke være godkjent fadder for dåpsbarn om du ikke er medlem av statskirka (har ei venninne som sleit med å få lov til å ha med ikke-statskirkeregistrete faddere opp til døpefonten når dattera ble døpt for 4 år siden! De hadde en vanskelig prest da...) og da er det vel heller ikke sikkert du får være godkjent forlover? Vet ikke hvordan det er med begravelse... Du har jo egentlig ingenting å gjøre på en kirkegård etter at du er død om du ikke er medlem av statskirka, men det er nå eneste lovlige sted å begrave folk her i landet så vidt jeg vet...?

Edit: forsvant et sprmtegn...

Alle har rett til å bli begravet på en kommunal gravplass, uavhengig av tro. Det er ikke nødvendig å bli begravet av en prest i DNK, alle trosssamfunn har rett til å benytte egen forretter og egne ritualer.

Dersom ingen i et par har noen tilknytning til DNK overhodet kan jeg ikke skjønne hvorfor de skal ha glede av å gifte seg i DNK heller? Det er for øvrig ingen lov som forbyr prester i DNK å vie par uten tilknytning til trossamfunnet, men det hender at man av lokale hensyn må gjøre det slik.

Når det gjelder hvorvidt du kan være fadder for barn som døpes i DNK, så er det opp til presten å vurdere -i samarbeid med foreldrene. Jeg er ikke medlem av DNK men allikevel fadder til to herlige guttunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...