Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken filosofi er du?

Djervekvinnen

Hvilken filosofi appelerer til deg?  

41 stemmer

1. 1.

• En helt annen metode? (spesifiser)
      5
    • Nordenstam metoden
      10
    • Klikkermetoden
      26

Recommended Posts

• Svar 98
  • Created
  • Siste svar
Ja, men hva hvis hun ikke gidder? Hva om hun stadig vekk bryter kontakten?

Har det ALDRI skjedd? :?

nei :P se hit kan belønnes med masse stemme, og noen ganger kan man hive ut en leke plutselig og uventet for å skape litt spenning. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ha en hund som sammarbeider med meg, ikke godbiten. Det kalles jo ikke kontakt når det er godbiten og hunden som er de eneste som har kontakten. Jeg vil jobbe sammen med min hund, ikke med en tørr frolik.

Til opplysning så spiser ikke min hund de tørre frolicene....-og les det jeg skrev ang utstilling..-jeg t r e n g e r ikke snop fordi han fokuserer mer enn godt nok på m e g...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Selv bruker jeg mye ball i lydighetstreningen, og den holder jeg i lomma mi, altså skjult. Når ballen ligger i lomma, så konsentrerer ikke hunden seg om den. Når den gjør riktig, så kommer plutselig ballen frem, og hun får lov til å hente den. Når man bruker godbit, så holder de fleste den i hånda eller har den i lomma, og det lukter jo forferdelig godt - og ødelegger konsentrasjonen, da hunden hele tiden fokuserer på hånda eller lomma. Altså; ballen kommer plutselig, mens godbiten liksom er der hele tiden - sett fra hundens perspektiv. Jeg mener det er stor forskjell på godbit og leke.

Det lurer jeg og på - belønning er belønning, uansett om den kan spises eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning så spiser ikke min hund de tørre frolicene....-og les det jeg skrev ang utstilling..-jeg t r e n g e r ikke snop fordi han fokuserer mer enn godt nok på m e g...

hihi.. det er ikk elitt tull en gang.. vakke det en dommer som sa det til deg og da?

jeg holdt odin en gang Calina skulle hente no i bilen..og hu løp avgårde og der holdt vi på å følge etter.. mer hengiven bikkje er det lenge siden jeg har sett:) hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikker appelerer absolutt mest til meg! Når jeg fikk hund visste jeg ikke så mye om det, så jeg synes det var vanskelig å begynne med det siden jeg var helt ny på hund, men med min neste hund blir det bare klikker!!

På felix bruker jeg ikke fullt klikker men bruker fler av prinsippene. jeg er ikke av den typen som tror på lederskap :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Selv bruker jeg mye ball i lydighetstreningen' date=' og den holder jeg i lomma mi, altså skjult. Når ballen ligger i lomma, så konsentrerer ikke hunden seg om den. Når den gjør riktig, så kommer plutselig ballen frem, og hun får lov til å hente den. Når man bruker godbit, så holder de fleste den i hånda eller har den i lomma, og det lukter jo forferdelig godt - og ødelegger konsentrasjonen, da hunden hele tiden fokuserer på hånda eller lomma. Altså; ballen kommer plutselig, mens godbiten liksom er der hele tiden - sett fra hundens perspektiv. Jeg mener det er stor forskjell på godbit og leke.

Jeg tror hunden kan lukte om du har ballen også jeg :wink: Og faktisk så titter Aro ikke på lommen, han titter på meg fordi han vet at han ikke får noe før han ser på meg, evt gjør det jeg sier. Jeg bruker også mye leke som belønning å da går jeg frem på samme måte...

Jeg synes det virker som om ordet godbit er et blitt et negativt ord hos noen her på sonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Charlotte: hunden får jo ingen godbit om den fokuserer på den, om den er ukonsentrert eller noe annet.. Da blir det jo ingen belønning da! Det er jo iallefalll INGEN klikkertrenere som gir hunden belønning om den nistirrer på lomma di. Og hos meg er det omvendt. Har jeg en ball, i lomma, under jakka, i trusa- hvor som helst så har jeg en hund som er dødsfokusert - på ballen!

Jeg klikkertrener og bruker godbit, drakamp, at han får snuse på den flekken han ville snuse på, at han kommer ut av døra, at han slippes løs fra bånden, at han får hilse på annet menneske, at han får snuse opp en leke, at han får apportere metallapporten- you name it. Alt jeg kan finne på som han har lyst på. Og det får han KUN når han er fokusert på meg, gir meg blikk kontakt og full oppmerksomhet. Da er det MEG han fokuserer på- ikke lomma med godbitene- og det får han belønning for. Ser ikke helt det store problemet med å belønne hunden for å gi meg oppmerksomhet, men men, det fungerer iallefall helt fantastisk bra på MIN hund. (men så er jo han bare en border collie da.. haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da tells det ikke hvis du har border collie.. Hehehe, tulla :P

Jeg mener fortsatt at godbit er altfor forstyrrende, og for min del med de hundene jeg trener, så oppnår jeg ikke den kontakten jeg vil ha dersom jeg bruker godbit. Også trener jeg konkurranserettet, og da må stemme og å trene være belønningen dem jobber for. Og med masse godt humør og en klovnete matmor så er det ikke vanskelig å oppnå riktig utførelse av øvelsene UTEN godbit, og med (som Astrid sier) ekte kontakt.

Men Charlotte: hunden får jo ingen godbit om den fokuserer på den' date= om den er ukonsentrert eller noe annet.. Da blir det jo ingen belønning da! Det er jo iallefalll INGEN klikkertrenere som gir hunden belønning om den nistirrer på lomma di. Og hos meg er det omvendt. Har jeg en ball, i lomma, under jakka, i trusa- hvor som helst så har jeg en hund som er dødsfokusert - på ballen!

Jeg klikkertrener og bruker godbit, drakamp, at han får snuse på den flekken han ville snuse på, at han kommer ut av døra, at han slippes løs fra bånden, at han får hilse på annet menneske, at han får snuse opp en leke, at han får apportere metallapporten- you name it. Alt jeg kan finne på som han har lyst på. Og det får han KUN når han er fokusert på meg, gir meg blikk kontakt og full oppmerksomhet. Da er det MEG han fokuserer på- ikke lomma med godbitene- og det får han belønning for. Ser ikke helt det store problemet med å belønne hunden for å gi meg oppmerksomhet, men men, det fungerer iallefall helt fantastisk bra på MIN hund. (men så er jo han bare en border collie da.. haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at du og din hund er likestilte? Går hunden din og finner mat til seg selv? Er det hunden din som bestemmer når den skal trene og leke?

Jeg mener ikke at hunden blir menneske :P Tror på klikker filosofien. Les klikkertrening for din hund hvis du vil vite hva jeg tenker. orker ikke å forklare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest Klikkertrening for din hund, og jeg veit du tror på klikkerfilosofien, men det besvarer ikke spørsmålet mitt: Går hunden din og finner maten sin selv i skapet? Bestemmer hunden din når dere skal trene og leke?

Jeg mener ikke at hunden blir menneske :P Tror på klikker filosofien. Les klikkertrening for din hund hvis du vil vite hva jeg tenker. orker ikke å forklare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest Klikkertrening for din hund' date=' og jeg veit du tror på klikkerfilosofien, men det besvarer ikke spørsmålet mitt: Går hunden din og finner maten sin selv i skapet? Bestemmer hunden din når dere skal trene og leke?

Nei. Sier en gang til, hunder er ikke mennesker :P Tro hva du vil, jeg tror i hvertfall det jeg vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT delux: trudde ikke det var lov og bruke godbit i utstillingsringen jeg?!

Du kan gi hunden din en skål med godbiter om du vil i utstillingsringen :P , men ikke i LP konkurranser selvfølgelig.

Bruker selv godbit i utstillingsring. Grunnen til det er at da får man frem det uttrykket dommeren vil se hos sheltien :P Men, prøver å mest mulig bruke min blideste stemme som "godbit" under LP trening. Altså kontakttrening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så hunden din finner ikke maten sin selv, ei heller bestemmer den når dere skal trene og lignende. Er det du selv som bestemmer dette? Hvis ja, da er du en leder. Og uten en leder ville det hersket kaos. quote="Line"]

Jeg har lest Klikkertrening for din hund' date=' og jeg veit du tror på klikkerfilosofien, men det besvarer ikke spørsmålet mitt: Går hunden din og finner maten sin selv i skapet? Bestemmer hunden din når dere skal trene og leke?

Nei. Sier en gang til, hunder er ikke mennesker :P Tro hva du vil, jeg tror i hvertfall det jeg vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Trening

Her får du en liten smak på hvordan jeg trener Milo..!

Jeg prøver først og fremst og få kontakt med han. Fra og med han var liten av så egynte vi å trene på kontakt treninger.

En treningsøkt UTEN kontakt er noe son ikke hører hjemme her i gården. En hund skal ikke være sjefen, det er eieren som skal være det. Eieren skal ligge øverst på rangstigen..Gjør han ikke det så har han problemer med et særriøst hundehold.

Jeg vil ha en hund som ikke prøver å ri på meg hver bidige dag for å vise hvem som er sterkest.

Fra og med når Milo var kommet i hus så lærte vi han hva som var rett og galt. Han var faktisk stueren så vi tenkte ikke å tenke på slike ting. Mens Milo fortsatte og vokse så vokste kontakten vår også. Nå er Milo 3 og 1/2 år og jeg syntes at vi har kjempegod kontakt..Dere som ikke syntes det kan bare drite og dra. Etter mye sosialisering og om å men, så har faktisk bikkja endret stil..På mange måter..

Milo har sluttet og oppføre seg agressivt på tur og bare gir fra seg et lite "boff" når vi møter på andre hunder. Holder med et hysj fra min side, så er kjeften hans lukka igjen. Holder faktisk kontakten også.

Men treninga består av å sosialisere valpen som liten, lære hva som er rett og galt..og sist men ikke minst, vise hvem som er sjefen. Mange skjemmer bort hunden som valp. De lar den ligge i sofaen, gir den godbiter når de spiser middag. Når "valpen" da blir voksen og kanskje er for stor for å være sofa hund så skal jeg vedde fingra mine på at du ikke får den bort fra sofaen, siden den fikk ligge der som valp!

Når Milo ikke gjør som jeg sier, jeg som er sjefen tilogmed, da prøver jeg å være mer tydeligere i språket mitt. Hvis ikke det holder så presser jeg rompa hannes ned hvis jeg foreksempel har sagt "sitt". Det vi eiere også bør tenke å er at det er ikke alltid hunden sin feil hvis den ikke lyder deg. Kanskje du ikke er tydeligere nok med språket ditt?!

HUNDER KAN IKKE NORSK!

Jeg syntes at det er facinerende når hunden kommer til deg om du roper hvert femte minutt, hvis de er HELT løse og har mulighet til å stikke av.. At de gidder...De gjør alt bare for DEG! Du som har tatt av deg hunden. Du som har bygd opp kontakt med den!

Og sist men ikke minst tilslutt:

Gi hunden en sjanse. Hunder kan ha dårlige dager de også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...