Gå til innhold
Hundesonen.no

Fritt hopp over hinder, med sitt


Ganzie

Recommended Posts

Problemstillingen er som følger: Hun hopper over hinderet på kommando, men jeg får henne ikke til å sette seg på andre siden. Enten løper hun rundt hinderet for å komme tilbake, eller så hopper hun over hinderet og kommer tilbake. dette gjør hun uhyggelig kjapt, og jeg får henne ikke til å vente på min kommando.

Jeg har prøvd musematte, problemet er bare at jeg får henne ikke til å sitte eller stå ved den. Hun smeller rett ned i dekk straks hun kommer på den.

Hjelp? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjenta noen repetisjoner med sitt, deretter lære henne å sette seg på musematten (før du tar frem hinderet), og så kjøre musematte med hinder?

Hva med å baklengskjede? Begynn med å belønne henne for å sitte på andre siden av hinderet (sett henne i sitt og gå ifra), for å ha den sikker. Deretter belønner du henne noen ganger i utgangsstilling hos deg på riktig side av hinderet. Deretter setter du henne fra deg på andre siden (i sitt), går over på din side, kommanderer hopp og lar henne komme i utgangsstilling. Etter noen repetisjoner der prøver du å kjøre hele øvelsen.

Det er da selvsagt viktig å ha lært inn alle delmomentene korrekt, men det kan få henne til å vente på ny kommando før hun gjør alt selv.

Eller hva med å bare belønne henne masse for å sitte på den andre siden? Ikke gi henne forventninger til at hun skal hoppe over, belønn kun for at hun sitter på andre siden av hinderet. Noen ganger kjører du frem hopp og får henne i sitt på andre siden, og belønner. Noen få ganger kjører du hele øvelsen, men for det meste belønner du henne kun for at hun blir sittende på den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte tips ;) skal prøve å baklengskjede øvelsen. Akkurat nå er jeg så frustrert at jeg nesten sitter og smeller huet i veggen :) Herregud jeg er en elendig trener, stakkars Ganzie som må slite med meg :ahappy:

(nei, jeg gir aldri uttrykk for sinne eller frustrasjon når jeg trener, jeg avslutter heller med noe hun kan, før jeg går og denger meg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også litt problemer med selve sittmomentet, men det løste seg kjapt når jeg gjorde følgende: jeg hadde rimelig kort avstand fra hinderet når jeg sendte henne ut, og løp selv bort til hinderet og "hjalp" henne med sitten på andre siden. Når vi begynte med denne øvelsen var ikke avstandskommanderingen vår særlig bra, så jeg måtte rett og slett være så nære henne som mulig for at hun skulle skjønne at hun faktisk skulle sette seg på andre siden av hinderet.

I tillegg prøvde vi baklengskjeding, men det er faktisk det førstnevnte som fungerte best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...