Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva sier FCi...


TordisElise

Recommended Posts

NKK sier i sin avlsstrategi: "4. 2. Et avlsprogram skal ikke utelukke mer enn 50% av rasen; avlsdyrene skal velges fra den beste halvparten av rasepopulasjonen".

De skriver også SKAL. Er dette noe raseklubbene må rette seg etter?

FCI sier: "The breeding regulations of the member countries and contract partners can go beyond those of the FCI in their requirements, but may not be (inconsistent) in conflict with the FCI International Breeding Regulations".

I følge FCI "Avlen må tjene formålet å bevare og fortrinnsvis utvide den genetiske variasjonen (polygeniteten) i rasen".

FCI er klare på at de enkelte klubber kan lage sine egne avlsregler, men de kan dog ikke vær strengere enn det FCI bestemmer.

Klarer noen å hjelpe meg å finne ut om FCI noe sted nevner at det skal avles på den beste halvparten av populasjonen? Blir litt diffus med "Avlen må tjen formålet å bevare...osv.

Jeg mener en raseklubbs CK-krav helt klart kommer i konflikt med på NKK og FCI lover og retningslinjer. Da det absolutt ikke åpner for bruk av den beste halvpart av populasjonen (50 %). Det er bare en liten prosent som oppnår en slik premiering. Og følgelig blir mange gode hunder aldri brukt og de som vinner mest blir brukt alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FCI sier: "The breeding regulations of the member countries and contract partners can go beyond those of the FCI in their requirements, but may not be (inconsistent) in conflict with the FCI International Breeding Regulations".

I følge FCI "Avlen må tjene formålet å bevare og fortrinnsvis utvide den genetiske variasjonen (polygeniteten) i rasen".

FCI er klare på at de enkelte klubber kan lage sine egne avlsregler, men de kan dog ikke vær strengere enn det FCI bestemmer.

Jo, "can go beyond" = "kan gå ut over", hvilket tilsier at de kan være strengere enn FCIs reglement som kun sier at hundene skal være raserene og friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, "can go beyond" = "kan gå ut over", hvilket tilsier at de kan være strengere enn FCIs reglement som kun sier at hundene skal være raserene og friske.

"FCI's breeding rules" sier mye mer enn det...deriblant det jeg siterte over: "Avlen må tjene formålet å bevare og fortrinnsvis utvide den genetiske variasjonen (polygeniteten) i rasen".

Det står også: "but may not be (inconsistent) in conflict with the FCI International Breeding Regulations".

Gjør man det når man ekskluderer de fleste fra avlen?

Reglene kan leses sin helhet på NKK` side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg ikke helt har fått frem hva jeg lurer på:

Kan raseklubbene vedta strengere avlskrav enn det som er bestemt i NKK gjennom "NKK`s etiske grunnregler for avl og oppdrett" og " NKK`s avlsstrategi"???

Det var bare det jeg lurte på..og om FCI like tydelig som NKK noen plass sier at avlsdyrene skal velges ut den beste halvpart av populasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubbene kan vel gjøre som de vil de. En hund nektes jo ikke registrering i NKK selv om raseklubben ikke vil anbefale kullet. De fleste raseklubbene opererer vel heller ikke med krav til CK, men rødsløyfe. Dette må jo uansett kunne sies å være et minimum for at hunden skal være en god representant for rasen.

Synes kanskje at problemet ditt er litt konstruert og ikke reellt. Man vet jo at kun et mindretall brukes i avl (er det 5% tro?), slik at den 50% ikke er noe annet enn et tall på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubbene har ikke noen formell makt over hvilke hunder som kan avles på eller ikke. De kan stille de kravene de vil til hvilke kull de vil godkjenne. NKK, derimot, bestemmer jo hvem som får registreres eller ikke, og de stiller jo ingen krav utover at begge foreldre er registrerte og over en viss alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CK osv er jo raseklubbenes regler, NKK registrerer alle som har stamtavle de så lenge de ikke har diskvalifiserende problemer som E på hoftene f eks.

Noe OT, men valper etter foreldredyr med E framme og/eller bak blir registrert - men med avlssperre, slik at de ikke kan brukes videre. Men de får stamtavle og kan konkurrere på lik linje med andre registrerte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe OT, men valper etter foreldredyr med E framme og/eller bak blir registrert - men med avlssperre, slik at de ikke kan brukes videre. Men de får stamtavle og kan konkurrere på lik linje med andre registrerte hunder.

Ah, jeg trodde hunder med E på hofter eller albuer automatisk fikk avlssperre jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubbene kan vel gjøre som de vil de. En hund nektes jo ikke registrering i NKK selv om raseklubben ikke vil anbefale kullet. De fleste raseklubbene opererer vel heller ikke med krav til CK, men rødsløyfe. Dette må jo uansett kunne sies å være et minimum for at hunden skal være en god representant for rasen.

Synes kanskje at problemet ditt er litt konstruert og ikke reellt. Man vet jo at kun et mindretall brukes i avl (er det 5% tro?), slik at den 50% ikke er noe annet enn et tall på papiret.

Jeg skulle egentlig ønske det var strengere krav en en rødsløyfe. Den er alt for alt for enkel og få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig ønske det var strengere krav en en rødsløyfe. Den er alt for alt for enkel og få...

Ok. Du synes ikke at en hund som er "typisk, i alt vesentlig riktig bygget hund, hvis feil er så uvesentlige, at den kan sies å være en meget god representant for sin rase", er god nok for avl hva eksteriør angår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg trodde hunder med E på hofter eller albuer automatisk fikk avlssperre jeg.

Nei, NKK har ikke mulighet til å sette avlssperre i andre situasjoner enn ved førstegangs registrering - en oppdretter som må omplassere en hund i voksen alder kan for eksempel ikke sette avlssperre da. Så du må gjerne avle på en E - men linjene kommer ikke så mye lengre enn neste generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du synes ikke at en hund som er "typisk, i alt vesentlig riktig bygget hund, hvis feil er så uvesentlige, at den kan sies å være en meget god representant for sin rase", er god nok for avl hva eksteriør angår?

Selvfølgelig er en hund som er premiert med 1. i kvalitet god nok til å gå i avl.

Vet ikke hvilken rase Tatijana har. Men om du skal sette så høye krav kan avlsgrunnlaget blir skrint. Med alle de faremomentene som følger med det.

Så vidt jeg vet er det bare min raseklubb i Norge som har ck-krav, og da bare på den ene størrelsesvarianten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK sier i sin avlsstrategi: "4. 2. Et avlsprogram skal ikke utelukke mer enn 50% av rasen; avlsdyrene skal velges fra den beste halvparten av rasepopulasjonen".

...

Jeg mener en raseklubbs CK-krav helt klart kommer i konflikt med på NKK og FCI lover og retningslinjer. Da det absolutt ikke åpner for bruk av den beste halvpart av populasjonen (50 %). Det er bare en liten prosent som oppnår en slik premiering. Og følgelig blir mange gode hunder aldri brukt og de som vinner mest blir brukt alt for mye.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener, men det står jo "avlsdyrene skal velges fra den beste halvparten av rasepopulasjonen", ikke at den beste halvparten nødvendigvis skal brukes...

FCI sier: "The breeding regulations of the member countries and contract partners can go beyond those of the FCI in their requirements, but may not be (inconsistent) in conflict with the FCI International Breeding Regulations".

...

FCI er klare på at de enkelte klubber kan lage sine egne avlsregler, men de kan dog ikke vær strengere enn det FCI bestemmer.

Jo, jeg tolker "can go beyond" som LinKr - altså at reglene kan være strengere, men ikke bryte det FCI har bestemt.

I følge FCI "Avlen må tjene formålet å bevare og fortrinnsvis utvide den genetiske variasjonen (polygeniteten) i rasen".

Interessant... Har NKK krav om å ivareta og fortrinnvis utvide genetisk variasjon?

OT - Æsj! Plukka nettopp en hjortelusflue ut av håret - ekle, plagsomme små krypa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...