Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamera

tm100001

Recommended Posts

Jeg har jo en annen tråd her hvor jeg lurer på digitalkamera. Tenkte bare jeg skulle høre litt med dere om andre typer kamera også.

Jeg har lyst å ta klare og fine bilder, og utvikle meg på fotofronten, fordi jeg alltid har likt å ta bilder. Sånn som det er nå kan jeg minimalt om det å ta bilder, men jeg håper å få et kamera og bli flinkere til det.

På en måte er det sikkert lurt å investere i ett ordentlig speilrefleks, som jeg har mulighet til å få ordentlig fine bilder med. På en annen side kan jeg ingenting om redigering av bilder, og speilrefleks er jo ganske kostbart.

Hvilket kamera burde jeg gå for? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Man må jo ikke kunne redigere bra for å ha speilrefleks. Jeg fotograferer med speilrefleks jeg, og bilderedigeringen min er elendig! Jeg bruker gratis bildeprogram.

Jeg ville gått for speilrefleks, dersom du har råd til det, eller et godt kompaktkamera :innocent:

Edit; Jeg redigerer bildene mine, men ikke så veldig bra :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fjortenåring kjøpte jeg meg et relativt avansert kompaktkamera, hvor jeg hadde mulighet til å ta bilder fullstendig med manuelle innstillinger. Da foreldrene mine et par-tre år senere kjøpte et speilreflekskamera, behersket jeg manuelle innstillinger uten problemer og kunne med en gang utnytte de andre mulighetene et slikt kamera tilbyr. Mens jeg nå har "oppgradert" og kjøpt et mer profesjonelt kamera enn det foreldrene mine har, mens de fremdeles kun bruker automatiske innstillinger fordi de ikke har tatt seg bryet med å lære manuelle.

Det jeg prøver å si, er at du nok vil ha like mye glede av å "leke deg" med et kompaktkamera (ikke nødvendigvis et "helautomatisk" et, men et av de litt bedre - Canon har en del fine, for eksempel) et par år, for så å oppgradere til et speilrefleks når du føler at du behersker bildetaking, bildekomposisjon, bruk av innstillinger også videre. Da vil du ha mye mer oversikt over hva du skal se etter i et speilreflekskamera + objektiv, og du vil også ha mer glede av det som bor i et slikt kamera. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jeg bruker et veldig bra kompaktkamera som jeg er veldig fornøyd med (eller jeg brukte og skal bruke, mitt ble ødelagt, men jeg skal kjøpe nytt). Det er Panasonic DMC-FX37

Jeg bruker også et speilreflekes avogtil (foreldrene mine sitt), det er Nikon D70, men en må jo kunne en del for å ta gode bilder. Jeg lærer jo av faren min da, men det er ikke alltid bildene blir så klare og gode.

Lykke til! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

*dra opp gammel tråd*

Jeg har noen kriterier, kanskje dere kan hjelpe meg å finne kamera? :)

- Det skal være lett å ha med seg over alt, på hytta, ferie, utstilling, agilitybanen osv.

- Det skal ta bilder best mulig bilder av motiv i fart, som hunder som løper og bølger

- Det skal være nok MP til at man kan beskjære bildet på pc

- Det skal være brukervennlig

- Det skal ha manulle innstillinger

- Det skal ha godt batteri

- Det skal ha mest mulig optisk zoom

- Det skal være hardfør, sånn at det ikke blir ødelagt hvis det detter i gulvet eller blir fuktig

- Det skal ha lader og ladbart batteri

- Det skal ha mulighet for minnekort

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gått for et godt kompaktcamera! :-)

Mitt første (egne) camera var et digital camera med 3 mp. Fikk det i julegave av broren min som hadde hatt det i 1-2 år før meg, men det funka supert for meg! Tror jeg hadde det i 2-3 år, før jeg oppgraderte til et godt kompaktcamera. Lite, enkelt, samme instilingene som på et speilrefleks, 8mp. (om jeg ikke husker feil..) og med mulighet til og filme.

Til komfirmasjonen min etter og ha hatt foto-intresse en god stund kjøpte jeg meg et digitalt speilrefleks camera, Nikon d40, har hatt det i 2 år nå, og funker enda supert! Ingen planer om og oppgradere enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gått for et godt kompaktcamera! :-)

Mitt første (egne) camera var et digital camera med 3 mp. Fikk det i julegave av broren min som hadde hatt det i 1-2 år før meg, men det funka supert for meg! Tror jeg hadde det i 2-3 år, før jeg oppgraderte til et godt kompaktcamera. Lite, enkelt, samme instilingene som på et speilrefleks, 8mp. (om jeg ikke husker feil..) og med mulighet til og filme.

Til komfirmasjonen min etter og ha hatt foto-intresse en god stund kjøpte jeg meg et digitalt speilrefleks camera, Nikon d40, har hatt det i 2 år nå, og funker enda supert! Ingen planer om og oppgradere enda.

Anbefaler Olympus sine digitalkameraer på det varmeste.. :) Det jeg har, tåler vann i tillegg til å ha alle funksjonene du er ute etter. Det er pitte lite, ikke spesielt dyrt, og tar gode bilder.. :P

Har dere noen spesielle modeller å anbefale? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Canon 450D,redigerer bildene mine veldig lite,bruker et gratis redigeringsprogram som er veldig enkelt å lære seg :) (Photofiltre)

Vi har samme kamera, men hvilket objektiv har du? :)

Jeg har et Lumix - Panasonic DMC-FX55 og det er et helt greit kamera.

- Lett og ha med, og jeg bruker det når vi drar på klasseturer o.l. og ikke vil ta med speilrefleksen.

- Inne må man jo nesten uansett bruke blitz. Jeg vet ikke helt hva som er vanlig for fart når det gjelder kompaktkameraer? Om du får fokus blir bildene greie.

- Det går fint. :P

- Ja, det er brukervennlig og lett og skjønne.

- Jepp, manuelle innstillinger har det (om jeg tolket rett. :P )

- Batteriet varer lenge.

- Akkurat det vet jeg ikke helt. Optisk zoom? Den har god zoom hvertfall, men det blir jo uklart når du zoomer masse.

- Jeg tror ikke det blir det, tåler ganske mye. Men jeg er veldig forsiktig med tingene mine, så det har ikke blitt så veldig skadet. Men det har vært med på masse. Regn, snø osv. Har sikkert falt i gulvet også :(

- Det følger med. Og det tar ikke så lang tid og lade.

- Vet ikke helt hva du mente med det, men det er minnekort, ja :)

Ellers har jeg brukt et Canon kompaktkamera, og det er og annbefale!

EDIT: Lumix kamera falt akkurat i gulvet, og det lever fortsatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ett brukt speilrefleks. Du får en bedre modell for samme pris som 450D/500D osv.

Om ikke billigere til og med.

Edit: Jeg irriterer meg grønn over kompaktkameraer etter å brukt speilrefleks over lengre tid.

Jeg har ett kompaktkamera som har noen manuelle innstillinger, men ingenting i forhold til speilrefleks.

Btw, Canon sitt vanntette kompaktkamera har bedre bildekvalitet enn Olympus sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme kamera, men hvilket objektiv har du? :)

Jeg har et Lumix - Panasonic DMC-FX55 og det er et helt greit kamera.

- Lett og ha med, og jeg bruker det når vi drar på klasseturer o.l. og ikke vil ta med speilrefleksen.

- Inne må man jo nesten uansett bruke blitz. Jeg vet ikke helt hva som er vanlig for fart når det gjelder kompaktkameraer? Om du får fokus blir bildene greie.

- Det går fint. :)

- Ja, det er brukervennlig og lett og skjønne.

- Jepp, manuelle innstillinger har det (om jeg tolket rett. :P )

- Batteriet varer lenge.

- Akkurat det vet jeg ikke helt. Optisk zoom? Den har god zoom hvertfall, men det blir jo uklart når du zoomer masse.

- Jeg tror ikke det blir det, tåler ganske mye. Men jeg er veldig forsiktig med tingene mine, så det har ikke blitt så veldig skadet. Men det har vært med på masse. Regn, snø osv. Har sikkert falt i gulvet også :P

- Det følger med. Og det tar ikke så lang tid og lade.

- Vet ikke helt hva du mente med det, men det er minnekort, ja :P

Ellers har jeg brukt et Canon kompaktkamera, og det er og annbefale!

EDIT: Lumix kamera falt akkurat i gulvet, og det lever fortsatt! :)

Sa du ikke at det ble beveglesesskygger eller hva det het på ting som bevgde seg på ditt digitalkamera? :)

Kjøp ett brukt speilrefleks. Du får en bedre modell for samme pris som 450D/500D osv.

Om ikke billigere til og med.

Edit: Jeg irriterer meg grønn over kompaktkameraer etter å brukt speilrefleks over lengre tid.

Jeg har ett kompaktkamera som har noen manuelle innstillinger, men syns ikke de fungerer så bra.

Er det så lett å ha med seg over alt, da? :( Hva synes du er forskjellen?

Edit: La til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som regel alltid bevegelseskygger når du tar bilder med kompaktkamera, med mindre det er sol og null skyer på himmelen, noe som ikke akkurat er det beste fotoværet..

Speilrefleks, da må man ha med seg fotobag, man kan kjøpe en liten som man har rundt livet, eller en liten sekk, eller en som du har på skulderen.

Har du speilrefleks har du som regel mer enn 1 objektiv, og da må man kunne frakte det med seg også, og det er ikke akkurat ideelt å hele tiden ha kameraet hengende rundt nakken.

Jeg syns ikke det er noe ekstra bry å ha med seg ett speilrefleks, det er som regel alltid verdt det i forhold til bildekvalitet.

Jeg syns de manuelle innstillingene på kompaktkameraer er for få, men du får sikkert kompaktkameraer med fler innstillinger enn det som er på mitt.

Ja, jeg er helfrelst i speilrefleks.

Selv om det er gøy med ett kompaktkamera som kan ta bilder under vann. :)

159_Fishy_lite.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Nikon D40 brukt, D60, D3000 eller brukt Canon EOS450D - de kommer BILLIG nå. Speilreflekskameraer er så billige i dag (ned i 3-4000 kroner) at det er verdt å kjøpe det og deretter "vokse" på de. Bare vær obs på å kjøpe noe enkelt som D40/D60 / Canon 450, så du har en god auto du kan lene deg på når du er usikker.

Jeg kjøpte mitt digitalkamera (kompaktkamera) til 2499 kroner i 2006, og det er helt elendig dårlig i forhold til speilrefleksen jeg kjøpte til 3499 med TO objektiver (vanlig + zoom). Forskjellen i pris er kun 1000 kroner. It's worth it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det kan være kjekt med kompaktkamera også jeg(selv om jeg foretrekker mitt speilreflekskamera), men jeg anbefaler canon fremfor olympus. Er ikke fornøyd med farger og bildekvalitet på mitt olympus kompaktkamera.

Jeg vil anbefale deg å gå for et kompaktkamera som ikke er av de minste og slankeste modellene. Canon har flere fine modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som regel alltid bevegelseskygger når du tar bilder med kompaktkamera, med mindre det er sol og null skyer på himmelen, noe som ikke akkurat er det beste fotoværet..

Speilrefleks, da må man ha med seg fotobag, man kan kjøpe en liten som man har rundt livet, eller en liten sekk, eller en som du har på skulderen.

Har du speilrefleks har du som regel mer enn 1 objektiv, og da må man kunne frakte det med seg også, og det er ikke akkurat ideelt å hele tiden ha kameraet hengende rundt nakken.

Jeg syns ikke det er noe ekstra bry å ha med seg ett speilrefleks, det er som regel alltid verdt det i forhold til bildekvalitet.

Jeg syns de manuelle innstillingene på kompaktkameraer er for få, men du får sikkert kompaktkameraer med fler innstillinger enn det som er på mitt.

Ja, jeg er helfrelst i speilrefleks.

Selv om det er gøy med ett kompaktkamera som kan ta bilder under vann. :)

159_Fishy_lite.jpg

Se under.

Det skjønte jeg ikke helt.. :)

Du sa når jeg snakket med deg at det ble uklart når ting bevegde seg, når du tok bilder med kompaktkameraet ditt :)

Kjøp Nikon D40 brukt, D60, D3000 eller brukt Canon EOS450D - de kommer BILLIG nå. Speilreflekskameraer er så billige i dag (ned i 3-4000 kroner) at det er verdt å kjøpe det og deretter "vokse" på de. Bare vær obs på å kjøpe noe enkelt som D40/D60 / Canon 450, så du har en god auto du kan lene deg på når du er usikker.

Jeg kjøpte mitt digitalkamera (kompaktkamera) til 2499 kroner i 2006, og det er helt elendig dårlig i forhold til speilrefleksen jeg kjøpte til 3499 med TO objektiver (vanlig + zoom). Forskjellen i pris er kun 1000 kroner. It's worth it.

Jeg synes at det kan være kjekt med kompaktkamera også jeg(selv om jeg foretrekker mitt speilreflekskamera), men jeg anbefaler canon fremfor olympus. Er ikke fornøyd med farger og bildekvalitet på mitt olympus kompaktkamera.

Jeg vil anbefale deg å gå for et kompaktkamera som ikke er av de minste og slankeste modellene. Canon har flere fine modeller.

Jeg er veldig i tvil om speilrefleks eller kompaktkamera. :) Jeg kjenner en som mener at den eneste forskjellen på digital kompakt og speilrefleks er at man kan bytte til bedre objektiv på speilrefleks, og at speilrefleksen har manuell fokus.

Hvordan er de kompaktkameraene som ser ut som speilrefleks?

Vet dere noe om Casio Exilim Z270 og Panasonic Lumix DMC-ZX1?

Pappa har ett eldre Canon EOS kamera, men det er ikke digitalt. Det er ganske stort og tungt, hvordan er de egentlig å løpe rundt med en hel dag? :)

Kan dere sett ett avansert kompaktkamera og en speilrefleks opp mot hverandre og sammenligne dem? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa når jeg snakket med deg at det ble uklart når ting bevegde seg, når du tok bilder med kompaktkameraet ditt :)

Alle bilder kan bli uklare når motivet beveger seg. Dette kommer an på lysforhold (bevegelige motiver krever mye lys om de skal bli skarpe og fine) og om man greier å sikte riktig på motivet, om man greier å fokusere riktig etc etc. Jeg fotograferte i mange år med digitale kompaktkamera, og lærte meg ganske fort hvordan jeg måtte bruke kameraet for å få klare bilder.

Kan dere sett ett avansert kompaktkamera og en speilrefleks opp mot hverandre og sammenligne dem? :)

Et kompaktkamera har ofte en mye mindre bildebrikke enn speilreflekskameraet (det har ikke noe med megapixler å gjøre). Det gjør at dybdeskarpheten i bildene blir stor i et kompaktkamera og "alt" i bildet blir skarpt liksom (du får ikke den effekten at motivet du fotograferer, f eks hunden, blir skarp mens bakgrunnen er uskarp). DET er kanskje den største forskjellen når man ser på bildene.

De kompaktkameraene som er på markedet i dag (de som kan se ut som et speilrefleks men ikke er det) er veldig bra og kan brukes til alt, egentlig. De har god makrofunksjon (dvs at du kan komme kjempenært motivet), de har god zoom (langt bedre enn det du får kjøpt for en overkommelig pris til et speilreflekskamera), de har gjerne seriebildefunksjon som gjør at du kan ta mange bilder i serie av hundene f eks, de har videofunksjon som jo kan være morsom (men som selvsagt ikke er like bra som på et vanlig videokamera), de er lette, du slipper å bytte objektiv for å ta nærbilder/bilder av ting langt borte etc)... De fleste av disse kameraene har jo også muligheter for manuelle innstillinger, men av erfaring har jeg vel sett at de manuelle muligheten kanskje ikke gir noen større effekter på bildene (mht dybdeskarphet og slikt).

De er ofte litt dårligere på lysfølsomheten (bildene blir kornete når det er dårlig lys f eks), men et speilrefleks er heller ikke noen magisk når det kommer til lys - det er objektivet som bestemmer mye når det gjelder hvor bra bildene blir, og gode objektiver er svindyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at når det ikke blir fokus, så blir ting uklart. Men jeg synes det er litt vanskelig og forklare siden det er leeeeenge siden jeg har brukt det. :) Egentlig har jeg det bare for og filme og ta med på ting jeg ikke vil ha med speilrefleksen på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kompaktkamera har ofte en mye mindre bildebrikke enn speilreflekskameraet (det har ikke noe med megapixler å gjøre). Det gjør at dybdeskarpheten i bildene blir stor i et kompaktkamera og "alt" i bildet blir skarpt liksom (du får ikke den effekten at motivet du fotograferer, f eks hunden, blir skarp mens bakgrunnen er uskarp). DET er kanskje den største forskjellen når man ser på bildene.

I tillegg til at størrelsen på bildebrikken dermed også spiller en hviss rolle i den generelle skarphet på bildene. Jeg finner mine speilrefleksbilder mye skarpere, mer klar og tydelig i både farge og "streker".

Siden paws allerede har et kompaktkamera som er "helt okei" og ordinært, ser jeg ikke hvorfor hun skal trenge på kjøpe digitalkamera for de argumentene som er listet tidligere (video, macro etc).

Speilrefleksen er litt større å dra med seg, men ikke værre enn at jeg har hatt den med meg både på fjelltur på svalbard med rifla på ene skuldra og kamera på den andre, på hundetrening, i cockpit på et boeing 737, på en lengre skogtur uten noe annet enn kameraveska (som forøvrig er kjekk å bruke til mobil + mat veske på slike turer), på fjæreturer, på lengre sykkeltur...

Man klarer å raske det med seg så lenge man har behov for det, det er utrolig hva som går an :)

Du kan få prøve D40'en min hvis du enda skal på NKK Tromsø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden paws allerede har et kompaktkamera som er "helt okei" og ordinært, ser jeg ikke hvorfor hun skal trenge på kjøpe digitalkamera for de argumentene som er listet tidligere (video, macro etc).

Jeg vet ikke helt hva problemet ditt er, men nå SPURTE hun om forskjellene, og jeg har listet opp noen av dem.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...