Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hunden skal trave, hvor vil du ha den?


Isabel

Recommended Posts

Jeg tenkte på her om dagen, veldig mange stiller jo opp, og ikke minst løper veldig forskjellig med sine hunder!

Men det er vel egentlig ikke noe "fasit" på hvor hunden skal trave med hensyn til handler? (Utenom at den naturligvis skal være på handler's venstre side) men tenker på hundens plassering ellers.

Hva liker du best, eller hva syns du ser mest stilig ut

A: Hunden ved siden av handler

B: Hunden løpende foran handler

Jeg må selv si at jeg blir imponert av hunder som har driv og som løper foran handler, og driver nå og prøver å få lille Papillonen til å få dette "drivet" foran meg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på her om dagen, veldig mange stiller jo opp, og ikke minst løper veldig forskjellig med sine hunder!

Men det er vel egentlig ikke noe "fasit" på hvor hunden skal trave med hensyn til handler? (Utenom at den naturligvis skal være på handler's venstre side) men tenker på hundens plassering ellers.

Hva liker du best, eller hva syns du ser mest stilig ut

A: Hunden ved siden av handler

B: Hunden løpende foran handler

Jeg må selv si at jeg blir imponert av hunder som har driv og som løper foran handler, og driver nå og prøver å få lille Papillonen til å få dette "drivet" foran meg :innocent:

Da er jeg utenfor fasit - har stadig hunden på høyre side :whistle:

Jeg har hunden ved siden av meg, men man skal jo ikke kline seg oppi hunden/ eller at hunden kliner seg oppi beinet ditt. Man må jo lage litt space liksom :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie vil gjerne gå forann meg, ihvertfall hvis det er hunder forann. Men jeg liker at hun går ved siden av meg og ser opp på meg. Da går hun finest :whistle: Jeg gjør og som over her, tar hånden ut så hun har avstand fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil at hunden skal gå med løs line (som vi gjør med min rase) så er det i alle fall enklest om hunden går et lite stykke bak deg - men såklart litt ut til venstre også, da..

På hunder som skal vises med strak line vil det selvsagt være en enorm fordel at de har så mye "go" at de løper der litt foran handleren sin. I alle fall ser det veldig flott ut!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker at hunden "gir på" i fullt trav, mens jeg leder den i stram line et lite stykke bak. (Ikke langt bak)

Her går Mille ganske fint. Dennis går fint på langsiden, men blir litt distrahert i svingen på gruppefinalen:

Det kommer vel litt an på hva slags rase du har også? Schafere skal gjerne gi på foran, mens små miniatyrer helst skal gå pent ved siden av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt forskjell fra rase til rase, ja..

Husker at jeg flere ganger fikk "tilsnakk" fordi jeg stilte min amerikanske cocker spaniel på løs line (fordi hun mislikte virkelig å bli "hengt slik de skal" stilles)...

Terrierne mine ble vist omtrent slik basenji'ene til Yodel ble - ikke hengt, men med stram line rett oppover.

Men beardisene, som sagt, litt løsere line som gjerne går under øret på høyre siden deres og henger "fremover og oppover" på en måte..

Amerikansk coker og schäfer er vel de mest ekstremt handlete (fremviste) rasene, tror jeg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det værste jeg ser er hunder som henger etter i linen, iallefall i min rase. For meg gir det ett utypisk inntrykk av en arbeidsvillig, ernergisk hund som skal være full av energi.

Selv liker jeg at dem løper litt forann meg, da uten at linen strammer. Eller ved siden, men helst litt forann da jeg har bedre oversikt (føler jeg).

Film av Blaze som alltid løper litt forann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste jeg ser er hunder som henger etter i linen, iallefall i min rase. For meg gir det ett utypisk inntrykk av en arbeidsvillig, ernergisk hund som skal være full av energi.

Selv liker jeg at dem løper litt forann meg, da uten at linen strammer. Eller ved siden, men helst litt forann da jeg har bedre oversikt (føler jeg).

Film av Blaze som alltid løper litt forann.

Har du et valg? ;) De er ikke akkurat late, de ekornene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Har du et valg? ;) De er ikke akkurat late, de ekornene dine!

Nei jeg har vel egentlig ikke noe valg :P

Men jeg syns alikavel at det er finest på andre hunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig stilig når hunden løper fram foran handleren (kommer litt an på rasen), er vel også derfor jeg har amerikansk cocker, da er råstilige når de drar seg fremover, men foreløbig trener jeg Karma kun på siden da de kan bli litt vinglete av å løpe fram i så ung alder..

Oscar derimot løper kun når han får løpe etter eller så går han på siden med kontakt noe som gjør at han løfter bena for høyt fordi han følger så med opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Det kommer jo helt an på hvilken rase en handler.

Det er lettere å få fallende overlinje på en hund som drar i båndet foran deg.

Sloughi / azawakh skal jo ha rett overlinje ( azawakhen skal faktisk se ut som den er høyere bak )

dette er mye lettere å få frem, om hunden går i slakk line ved siden / litt etter, handleren.

Bevegelsene blir også friere og med naturlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne hatt Norma litt foran meg i "stram" line, men vi er ikke der per i dag. Utstilling er litt ekkelt det... På min rase er det gjerne som med amerikansk cocker; det er "penest" om de er litt foran og i godt driv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste jeg ser er hunder som henger etter i linen, iallefall i min rase. For meg gir det ett utypisk inntrykk av en arbeidsvillig, ernergisk hund som skal være full av energi.

Gjelder for min rase også ! Hunder som henger etter anser jeg å ha et litt raseutypisk temperament faktisk (den nye rasestandarden sier klart og tydelig at hundene skal være livlig og våkne, hvilket i min verden også betyr med driv framover i ringen). Jeg foretrekker en hund som ligger noe foran meg i ringen, uten å dra halsen av seg selvsagt. Det skal være kontrollert liksom, sånn at man kan styre hunden. Gamle Lotta var suveren der - lå akkurat litt foran meg og gjorde ringen på egen hånd. Babs har hatt sine dager hun også, men vel så ofte har jeg vært nødt til å løpe med kontakt for å få henne fram. Willy løper gjerne framover, han, men det kan være bittelitt ukontrollert kan man si *ler*.

På dette klippet ser man tendenser til sånn jeg ønsker å ha det, men det er ikke HELT der riktig ennå ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg ser, uavhengig av rase, er en hund som løper på fri line med rasetypiske bevegelser, uten korrigeringer av noe slag. De finnes, og det er et syn for øyet.

Min ene løper gjerne foran, en annen på linje med meg, og den tredje må lokkes litt før hun "løsner", men typisk for dem alle er frie, lette, uanstrengte rasetypiske bevegelser, som om linen ikke var der. Det vil jeg ha ;)

Jeg skal være enig i at det ser dritlekkert ut med en hund som løper foran og har full kontroll, men på noen av rasene jeg har sett dette forekomme er det ikke rasetypisk å springe slik, men at det er et lekker show-skue...ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...