Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingstelt


Recommended Posts

Hei

Jeg har tenkt og kjøpe meg et utstillingstelt som jeg kan bruke når jeg skal på agility konkuranser.

Har sett på en hel del på nette, men synes det er veldig vanskelig og se kvaliten på teltene via bilder. Jeg har aldri hatt et utstillingstelt før så hvet liksom ikke helt hva jeg skal legge vekt på.

Men teltet må være litt stor fordi jeg har en Flat og en Collie som skal ha plass med to bur og meg :icon_redface: Hadde hvert fint om det hadde hatt plass til litt til å :innocent: er som regel flere som dra sammen.

Er det noen som har erfaring med utstillingstelt?

Kan dere hjelpe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke kjøpt meg et telt, da jeg er ute etter noe brukt siden vi ikke deltar sååå mye på utstillinger og har kun en hund. Men har vært på 4 utstillinger, alle med forskjellig værtype og plass, og har i hvert fall gjort meg opp en mening om krav jeg setter til teltet.

På kalde dager bør teltet være sånn at det kan lukkes mest milig. Det finnes telt som er helt åpne i fronten uten mulighet for lukking. Dette ville på sånne dager blitt for kaldt for meg.

Teltet må også ha en duk foran "døren" som fungerer som en slags markise, da regn fort regner "skakt" og kommer inn i teltet hvir det mangler sånn foran.

Men det aller viktigste for meg ved teltet er at de har mulighet for å åpnes foran og bak. Dette fordi at på veldig varme dager så er teltet nærmest en badstue hvis det ikke kan åpnes på to steder slik at det bli gjennomlufting. Det hjelper lite at det er skygge der så lenge det blir varmere inni teltet enn ute i sola.

Siden du skal ha et stort telt, så er kanskje "easy up teltet" noe for deg? Selger blant annet hos hundeshop.no.

Eller kanskje "Turbo-tent" til havbo.no?

Det siste teltet synes jeg er knallfint, men desverre for dyrt for min student-lommebok :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøpte på canis i fjor, og er veldig fornøyd med det. Fint på varme og kalde dager, er stort og kan lukkes og åpnes med "tak" på begge sider..pluss sidevinduer med netting som kan lukkes eller stenges helt etter ønske:-) Ikke var det så dyrt heller.. underkant av 2000 tror jeg jeg ga..*tenke*

Sjekket: 1800,-

telt1_mveske.jpg

I fjor sommer fikk jeg plass til meg, sambo, baby, barnevogn, bur, grand danois og div pakkerier hehe :whistle:

Vet også at det selges en del brukte telt på finn.no, husker jeg titta der også. Mange av dem er jo nesten ubrukte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canisteltet er jo ganske lite da, i forhold til en del andre. Barehundteltet er ganske stort, spør du meg. Jeg har canis-teltet, og det høres ut til å være mer enn stort nok til ditt bruk. Barehund-teltet virker enklere å sette opp, men canisteltet er enkelt det også altså! Endel billigere tror jeg også det er. Eneste grunnen til at jeg evt ville valgt noe annet enn canisteltet, er pga plassen (hvis man virkelig trenger SÅ stor plass altså), og da ville jeg valgt barehund-teltet (eller tilsvarende), pga at det er noe enklere å sette opp, pluss at åpningsmulighetene er litt flere. På canisteltet kan man kun åpne fronten helt, baksiden nesten helt, ellers er det vindu i de to andre sidene med plast (teit plast forøvrig). Liker åpningsmulighetene på barehund-teltet best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på en ukes-tur nå med dette easy-up utstillngsteltet som "tak-over-hodet-telt".

Regnet hver eneste dag så vanntett er det definitivt, er vel noe slikt som 3*3 meter, kan åpnes fra 2 sider og med myggnetting i alle 4 sider.

Anbefales !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp, jeg tror nok det blir easy-up telet jeg går for. Det virker veldig bra :)

For hvis alle sammen skal på samme konkurere sammen da blir vi 5 personer og 5 hunder. Hvet at ikke alle kan få plass, men jeg vil ha så mye som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp, jeg tror nok det blir easy-up telet jeg går for. Det virker veldig bra :)

For hvis alle sammen skal på samme konkurere sammen da blir vi 5 personer og 5 hunder. Hvet at ikke alle kan få plass, men jeg vil ha så mye som mulig

Joda, dere får god plass! Eller, i alle fall plass.. :) Jeg har delt et sånt barehund-telt (easy up mener jeg bestemt det er det også) med noen som hadde med seg tre hunder. Da var det god plass til mine to (i samme bur), og kun halve teltet var brukt. Kommer litt an på størrelsen på hundene, hvor store bur de har, om noen ligger i samme bur, om alle folka MÅ sitte inni teltet samtidig, osv. Har også delt telt med fire andre hunder, pluss mine to, da satt det tre folk inni, og vi hadde plass til flere folk. Springere alle sammen, bortsett fra Aynï.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det var bra og høre :)

For vi er 5 som trener sammen pluss at vi drar på stevner sammen. Når alle er med da er det mine to (Flat og Collie) en Finsk Lappehund, en Dvergpinscher og en cavalier king charles spaniel ( kanskje to eller hvert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal gå helt greit! Det blir nok litt trangt dersom det regner og alle skal sitte inni teltet samtidig, spesielt hvis alle hundene skal ha hvert sitt svære (og da mener jeg svære!) bur. Du får sikkert plass til fire bur i bredden bakerst av normal stor størrelse, og da har du jo bare brukt en tredjedel av teltet enda. Har sett folk med metallbur som stabler i høyden; da får man plass til enda flere! :)

Lånte canisteltet mitt bort en gang, og da var det to chihuahuaer i samme bur, fem cairner i hvert sitt bur, pluss en dvergschnauser. I åpningen var et stellebord, og i midten var det plass for to personer å stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canisteltet er jo ganske lite da, i forhold til en del andre. Barehundteltet er ganske stort, spør du meg. Jeg har canis-teltet, og det høres ut til å være mer enn stort nok til ditt bruk. Barehund-teltet virker enklere å sette opp, men canisteltet er enkelt det også altså! Endel billigere tror jeg også det er. Eneste grunnen til at jeg evt ville valgt noe annet enn canisteltet, er pga plassen (hvis man virkelig trenger SÅ stor plass altså), og da ville jeg valgt barehund-teltet (eller tilsvarende), pga at det er noe enklere å sette opp, pluss at åpningsmulighetene er litt flere. På canisteltet kan man kun åpne fronten helt, baksiden nesten helt, ellers er det vindu i de to andre sidene med plast (teit plast forøvrig). Liker åpningsmulighetene på barehund-teltet best.

Har du kanskje en eldre modell?...for er ikke plast i mitt canis telt iallefall, er myggnetting.På sidene altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ja da er det samme modell. Trodde det var kun plast du mente. For det kan jo rulles opp mener jeg :)

Jeg mener å huske det er både plast og myggnetting. Men plasten er teit åkke som! :D Syns solen varmer opp teltet mye mer der det er plast enn der det er netting. I tillegg får man jo ikke gjennomtrekk av plasten. Sikkert fint på regnværsdager da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...