Gå til innhold
Hundesonen.no

Shaping


tm100001

Recommended Posts

Fant ingen egnet emnetittel, så det ble bare en enkel en :ahappy:

Jeg lurer altså på om det går an å trene en adferd sånn at hunden gjør den utenom treningen og uten forsterker?

F. eks. at hunden skal legge seg når det ringer på døra. Går det an å shape denne adferden sånn at hunden gjør det automatisk uten at man trener på det eller forsterker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen egnet emnetittel, så det ble bare en enkel en :ahappy:

Jeg lurer altså på om det går an å trene en adferd sånn at hunden gjør den utenom treningen og uten forsterker?

F. eks. at hunden skal legge seg når det ringer på døra. Går det an å shape denne adferden sånn at hunden gjør det automatisk uten at man trener på det eller forsterker det?

Nei... om jeg forstår spørsmålet ditt rett, så må du forsterke denne atferden. Hunden vil ikke automatisk skjønne det av seg selv, og knytte den atferden til ringeklokken. Det er noe du må trene på det, dessverre :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva noen av dere mener, men altså: Det går finfint an å trene den til å legge seg i sengen når dørklokken ringer. Det vil deretter kunne automatiseres slik at den gjør det av seg selv. Å slutte helt å forsterke ville jeg vært skeptisk til, spesielt om hunden er veldig hilseglad i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... om jeg forstår spørsmålet ditt rett, så må du forsterke denne atferden. Hunden vil ikke automatisk skjønne det av seg selv, og knytte den atferden til ringeklokken. Det er noe du må trene på det, dessverre :innocent:

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva noen av dere mener, men altså: Det går finfint an å trene den til å legge seg i sengen når dørklokken ringer. Det vil deretter kunne automatiseres slik at den gjør det av seg selv. Å slutte helt å forsterke ville jeg vært skeptisk til, spesielt om hunden er veldig hilseglad i utgangspunktet.

Huff, jeg er dårlig å forklare... :icon_redface: Jeg lurte på om man kunne lære hunden med klikkertrening å f. eks. legge seg når det ringer på døra, og at hunden vil legge seg, når den kan det automatisk, uten at man forsterker det mer. Men da må man altså bruke variabel forsterkning så den blir forsterket noen ganger, for å opprettholde adferden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg er dårlig å forklare... :icon_redface: Jeg lurte på om man kunne lære hunden med klikkertrening å f. eks. legge seg når det ringer på døra, og at hunden vil legge seg, når den kan det automatisk, uten at man forsterker det mer. Men da må man altså bruke variabel forsterkning så den blir forsterket noen ganger, for å opprettholde adferden?

Neida, men kommunikasjon er vanskelig noen ganger. Jeg tror det er en viss fare for utslokking eller i hvert fall reduksjon i ønsket atferd, om du aldri forsterker. Jeg ville neppe tatt sjansen på det i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men kommunikasjon er vanskelig noen ganger. Jeg tror det er en viss fare for utslokking eller i hvert fall reduksjon i ønsket atferd, om du aldri forsterker. Jeg ville neppe tatt sjansen på det i hvert fall.

Nå skal jo ikke jeg lære noen hund akkurat det nå, men jeg bare lurte på det, og brukte ringeklokka som eksempel :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er sosial og glad i folk, vil jeg anta at det egentlig ikke er nødvendig å fortsette med å forsterke selve det å legge seg ned på et bestemt sted når det ringer på døra. Belønningen vil jo da bli å få hilse på de som kommer på besøk, og selv om denne belønningen ikke vil komme hver gang (det er jo ikke alltid at de som ringer på skal inn, liksom), vil den komme ofte nok til å holde atferden ved like. Det er jo selvfølgelig et par forutsetninger for at dette skal fungere: 1) hunden er glad i folk og vil se på det å få hilse på dem som en god nok forsterker og 2) hunden får ikke sjansen til å hilse på de som kommer inn før den får lov av deg - da vil man risikere at hunden begynner å slurve med å legge seg og i det hele tatt prøve å snike seg unna for å få hilse på menneskene. Dette bør du derfor være obs på i innlæringsfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere hengte dere litt opp i dette med å ringe på døra og legge seg? Jeg brukte det bare som ett eksempel fordi jeg lurte på om hunden ville fortsette med en innlært adferd uten at man fortsatte å opprettholde den på noen måte :icon_cry:

Akkurat. Da skjønner jeg hva du er ute etter. I utgangspunket vil atferd som ikke forsterkes, være utsatt for ekstinksjon, se f.eks. http://www.pegahuman.no/Atferdsanalyse/Alf...ikkord%20-2.htm under "ekstrinksjon". http://www.snl.no/ekstinksjon/psykologi gir også en god definisjon.

Hvor fort det skjer, avhenger av flere faktorer, f.eks.

- Om atferden er forsterket variabelt eller kontinuerlig

- Hvor mye atferden "koster" (atferd som koster lite, vil antakelig være mindre utsatt for ekstinksjon enn atferd som koster mye. Kostnaden er her knyttet til å utføre atferden. Komplekse atferder vil lettere fjernes enn enkle atferder f.eks. Som et eksempel klikket jeg (feil) EN gang for touch i ansiktet på meg når hunden min var valp. Dette tilbyr han fremdeles. Det tar bare et lite sekund, og dermed koster det lite for ham å tilby det).

- Om forsterkningen faktisk uteblir. Ofte har man ikke kontroll på alle forsterkere, eller det kan være vanskelig å vite hva som er den egentlige forsterkeren, f.eks i forhold til en del problematferd.

Konklusjonen for meg har blitt at jeg muligens kan klare å forme atferd som aldri mer trenger forsterkning fordi den kanskje vil vare resten av hundens levetid, men jeg er ikke villig til å ta sjansen. Atferd jeg ønsker å opprettholde, forsterker jeg variabelt.

Andre kan sikkert mer om dette enn meg og kan korrigere eller supplere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Da skjønner jeg hva du er ute etter. I utgangspunket vil atferd som ikke forsterkes, være utsatt for ekstinksjon, se f.eks. http://www.pegahuman.no/Atferdsanalyse/Alf...ikkord%20-2.htm under "ekstrinksjon". http://www.snl.no/ekstinksjon/psykologi gir også en god definisjon.

Hvor fort det skjer, avhenger av flere faktorer, f.eks.

- Om atferden er forsterket variabelt eller kontinuerlig

- Hvor mye atferden "koster" (atferd som koster lite, vil antakelig være mindre utsatt for ekstinksjon enn atferd som koster mye. Kostnaden er her knyttet til å utføre atferden. Komplekse atferder vil lettere fjernes enn enkle atferder f.eks. Som et eksempel klikket jeg (feil) EN gang for touch i ansiktet på meg når hunden min var valp. Dette tilbyr han fremdeles. Det tar bare et lite sekund, og dermed koster det lite for ham å tilby det).

- Om forsterkningen faktisk uteblir. Ofte har man ikke kontroll på alle forsterkere, eller det kan være vanskelig å vite hva som er den egentlige forsterkeren, f.eks i forhold til en del problematferd.

Konklusjonen for meg har blitt at jeg muligens kan klare å forme atferd som aldri mer trenger forsterkning fordi den kanskje vil vare resten av hundens levetid, men jeg er ikke villig til å ta sjansen. Atferd jeg ønsker å opprettholde, forsterker jeg variabelt.

Andre kan sikkert mer om dette enn meg og kan korrigere eller supplere.

Takk for svar! Jeg skrev ett ganske langt svar, men det ble borte. Tar en kortversjon. Den første artikkelen forsto jeg, men den andre ikke.

Ordene som gikk igjen som jeg ikke forsto var: klassisk betinging, instrumentell betinging, ubetinget/betinget, respons, refleks, stimulus og reaksjon. Hva betyr dette? :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordene som gikk igjen som jeg ikke forsto var: klassisk betinging, instrumentell betinging, ubetinget/betinget, respons, refleks, stimulus og reaksjon. Hva betyr dette? :icon_cry:

En forklaring på klassisk vs. instrumentell betinging finnes her: http://www.snl.no/betinging/psykologi

Men den var også stappfull av vanskelige ord, så jeg skal prøve med en enklere:

Klassisk betinging:

En refleks som allerede finnes (f.eks. sikling) knyttes til et nytt stimulus (f.eks. fløyte). Klassisk eksempel: hunder sikler ofte når de får mat. Dersom man blåser i en fløyte rett før de får mat, vil de begynne å sikle når de hører fløyten.

Instrumentell betinging (=operant betinging):

Læring som følge av at stimulus inntreffer som en konsekvens av noe vedkommende gjør (en atferd). Hunden setter seg og får godbit. Der den etterfølgende stimulus er ønsket, inntreffer forsterkning (=økt forekomst av atferden).

Stimuli/stimulus (flertall/entall):

enhver påvirkning som gir opphav til en respons (et «svar» eller reaksjon) fra organismen, og som evt. ved betinging kan knyttes til nye responser.

Respons:

Respons brukes i fagpsykologi om spesifikke atferdsformer, enten det er reaksjoner (se også refleks) eller atferd som er utløst uten kjent stimulering (handlinger). Det at et barn gråter, kan være en reaksjon (f.eks. på at barnet har slått seg), eller en handling (barnet gråter for å oppnå noe); i begge tilfeller tales det om responser. En respons kan være synlig eller skjult. Frykt uttrykt ved flukt er et eksempel på det første, mens frykt manifestert ved indre uro og ubehag er et eksempel på det siste.

Reaksjon:

Den psykologiske aktivitet (respons, bevegelse, tale, følelse osv.) som utløses hos et individ som svar på en stimuluspåvirkning

Betinget/ubetinget:

Et stimulus er ubetinget før det har skjedd en betingingsprosess gjennom klassisk eller operant betinging.

Spør igjen om noe er uklart :-) Dette ble en hel liten avhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forklaring på klassisk vs. instrumentell betinging finnes her: http://www.snl.no/betinging/psykologi

Prøvde å se på den i ste, men jeg skjønte jo ikke så mye :getlost:

Men den var også stappfull av vanskelige ord, så jeg skal prøve med en enklere:

Klassisk betinging:

En refleks som allerede finnes (f.eks. sikling) knyttes til et nytt stimulus (f.eks. fløyte). Klassisk eksempel: hunder sikler ofte når de får mat. Dersom man blåser i en fløyte rett før de får mat, vil de begynne å sikle når de hører fløyten.

Instrumentell betinging (=operant betinging):

Læring som følge av at stimulus inntreffer som en konsekvens av noe vedkommende gjør (en atferd). Hunden setter seg og får godbit. Der den etterfølgende stimulus er ønsket, inntreffer forsterkning (=økt forekomst av atferden).

Når bruker man instumentell og når bruker man klassisk betinging? Jeg skjønte ikke helt definisjonen på instumentell betinging..? :icon_cry: Hva er forskjellen på de to?

Stimuli/stimulus (flertall/entall):

enhver påvirkning som gir opphav til en respons (et «svar» eller reaksjon) fra organismen, og som evt. ved betinging kan knyttes til nye responser.

Respons:

Respons brukes i fagpsykologi om spesifikke atferdsformer, enten det er reaksjoner (se også refleks) eller atferd som er utløst uten kjent stimulering (handlinger). Det at et barn gråter, kan være en reaksjon (f.eks. på at barnet har slått seg), eller en handling (barnet gråter for å oppnå noe); i begge tilfeller tales det om responser. En respons kan være synlig eller skjult. Frykt uttrykt ved flukt er et eksempel på det første, mens frykt manifestert ved indre uro og ubehag er et eksempel på det siste.

Er en respons en adferd som utføres uten at det er gitt en "kommando" med vilje, da?

Reaksjon:

Den psykologiske aktivitet (respons, bevegelse, tale, følelse osv.) som utløses hos et individ som svar på en stimuluspåvirkning

Betinget/ubetinget:

Et stimulus er ubetinget før det har skjedd en betingingsprosess gjennom klassisk eller operant betinging.

Spør igjen om noe er uklart :-) Dette ble en hel liten avhandling.

Takk for ett langt svar! Stimuluspåvirkning er altså en bestemt "kommando"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å se på den i ste, men jeg skjønte jo ikke så mye :getlost:

Det skjønner jeg godt. Den ER vanskelig skrevet.

Når bruker man instumentell og når bruker man klassisk betinging? Jeg skjønte ikke helt definisjonen på instumentell betinging..? :icon_cry: Hva er forskjellen på de to?

Klassisk betinging brukes i forhold til atferder/annet hunden ikke styrer i noen særlig grad, altså mer type reflekser som sikling, men også i forhold til observerte følelser som redsel/aggresjon. En vanlig måte å bruke klassisk betinging på, er å bruke motbetinging der hunden har fryktaggresjon. Man prøver da å skape en assosiasjon mellom andre hunder og mat. Se f.eks. http://hundetrening.blogspot.com/2008_05_01_archive.html for en forklaring.

Instrumentell brukes på all annen innlæring (stort sett, korriger meg om jeg tar feil) i forhold til atferder hunden selv kontrollerer. Sitt, ligg, stå, osv. Klassisk klikkertrening nærmest.

Er en respons en adferd som utføres uten at det er gitt en "kommando" med vilje, da?

Eller med vilje. Hunden setter seg, du gir godbit. Hunden har fått en respons. Når hunden deretter setter seg nok en gang, er det også en respons fordi den da setter seg fordi den har fått et stimulus (godbiten) En respons er egentlig bare en atferd som er en reaksjon på et stimulus. Jeg ser at den første definisjonen jeg la ut på respons var unødig detaljert. Jeg tror vi normalt bare bruker respons på den måten jeg har gjort i dette svaret (men igjen, korriger meg om noe er feil her).

Takk for ett langt svar! Stimuluspåvirkning er altså en bestemt "kommando"?

En slags kommando, ja. Den utløser en reaksjon (respons).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt. Den ER vanskelig skrevet.

Klassisk betinging brukes i forhold til atferder/annet hunden ikke styrer i noen særlig grad, altså mer type reflekser som sikling, men også i forhold til observerte følelser som redsel/aggresjon. En vanlig måte å bruke klassisk betinging på, er å bruke motbetinging der hunden har fryktaggresjon. Man prøver da å skape en assosiasjon mellom andre hunder og mat. Se f.eks. http://hundetrening.blogspot.com/2008_05_01_archive.html for en forklaring.

Instrumentell brukes på all annen innlæring (stort sett, korriger meg om jeg tar feil) i forhold til atferder hunden selv kontrollerer. Sitt, ligg, stå, osv. Klassisk klikkertrening nærmest.

Så klassisk betinging kan brukes for å få stimuluskontroll på adferden hunden ikke har kontroll på selv?

Eller med vilje. Hunden setter seg, du gir godbit. Hunden har fått en respons. Når hunden deretter setter seg nok en gang, er det også en respons fordi den da setter seg fordi den har fått et stimulus (godbiten) En respons er egentlig bare en atferd som er en reaksjon på et stimulus. Jeg ser at den første definisjonen jeg la ut på respons var unødig detaljert. Jeg tror vi normalt bare bruker respons på den måten jeg har gjort i dette svaret (men igjen, korriger meg om noe er feil her).

En slags kommando, ja. Den utløser en reaksjon (respons).

Ordet respons har jeg hørt før, men jeg visste ikke hva det betydde i denne sammenhengen. Responsen er en forsterker som øker sannsynligheten av adferden/frekvensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klassisk betinging kan brukes for å få stimuluskontroll på adferden hunden ikke har kontroll på selv?

Ordet respons har jeg hørt før, men jeg visste ikke hva det betydde i denne sammenhengen. Responsen er en forsterker som øker sannsynligheten av adferden/frekvensen?

Nei, egentlig ikke om jeg har skjønt det riktig. Mer for å erstatte en atferd med en annen, men fremdeles utenfor kontroll. Som f.eks. assosiasjonen hund - frykt til hund - mat. Man har ikke atferden under kommando (=stimuluskontroll).

Eller ikke øker. Det kan like gjerne være reduksjon i atferd (=straff), selve responsordet er nøytralt og sier ikke noe om konsekvensene. Det sier bare at noe har skjedd som hunden har reagert på på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig ikke om jeg har skjønt det riktig. Mer for å erstatte en atferd med en annen, men fremdeles utenfor kontroll. Som f.eks. assosiasjonen hund - frykt til hund - mat. Man har ikke atferden under kommando (=stimuluskontroll).

Den der forsto jeg ikke helt. Kan du forklare? :icon_cry:

Eller ikke øker. Det kan like gjerne være reduksjon i atferd (=straff), selve responsordet er nøytralt og sier ikke noe om konsekvensene. Det sier bare at noe har skjedd som hunden har reagert på på en eller annen måte.

Da skjønner jeg! :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der forsto jeg ikke helt. Kan du forklare? :icon_cry:

Du hadde egentlig rett, beklager. Det blir en slags stimuluskontroll, men ikke slik vi vanligvis bruker ordet. Vi bruker det vanligvis om den prosessen hvor vi legger kommando på en atferd. Bare husk på at man kan endre både stimulus og respons. En og samme respons kan altså knyttes til ulike stimuli, og et og samme stimulus kan knyttes til ulike responser (eksempelet med mat og fløyte for den første biten, og eksempelet med hundeaggresjon for den andre). I sistnevnte tilfelle vil man i hvert fall ikke snakke om stimuluskontroll selv om assosiasjonen er endret.

Edit: Dette var interessant, og utfordrer virkelig hjernevinningene mine. Tusen takk for at du spør når noe er uklart, jeg forstår det bedre selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde egentlig rett, beklager. Det blir en slags stimuluskontroll, men ikke slik vi vanligvis bruker ordet. Vi bruker det vanligvis om den prosessen hvor vi legger kommando på en atferd. Bare husk på at man kan endre både stimulus og respons. En og samme respons kan altså knyttes til ulike stimuli, og et og samme stimulus kan knyttes til ulike responser (eksempelet med mat og fløyte for den første biten, og eksempelet med hundeaggresjon for den andre). I sistnevnte tilfelle vil man i hvert fall ikke snakke om stimuluskontroll selv om assosiasjonen er endret.

Edit: Dette var interessant, og utfordrer virkelig hjernevinningene mine. Tusen takk for at du spør når noe er uklart, jeg forstår det bedre selv også.

Kjenner at jeg er litt utslitt, så jeg må konsentrere meg ekstra for å skjønne dette :hyper:

Bob Bailey oppdaget jo den betingede forsterkeren med å ringe med en bjelle før hundene på kennelen fikk mat. Etterhvert så man at hundene begynte å sikle når bjellen ringte, fordi de skjønte at de fikk mat da. Siklingen kan jo ikke hunden kontrollere selv, det er jo økt spyttproduksjon for å fordøye maten. Da har man jo kontroll over det hunden ikke selv kan kontrollere, er det det som er klassisk betinging? :lol:

Må innrømme at dette med stimuluskontroll og responser og alt går inn det ene øret og ut det andre akkurat nå :D Mente du at ett "signal" (stimulis) kan bety flere ting for en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg er litt utslitt, så jeg må konsentrere meg ekstra for å skjønne dette :D

Bob Bailey oppdaget jo den betingede forsterkeren med å ringe med en bjelle før hundene på kennelen fikk mat. Etterhvert så man at hundene begynte å sikle når bjellen ringte, fordi de skjønte at de fikk mat da. Siklingen kan jo ikke hunden kontrollere selv, det er jo økt spyttproduksjon for å fordøye maten. Da har man jo kontroll over det hunden ikke selv kan kontrollere, er det det som er klassisk betinging? :lol:

Klassisk betinging har ingenting om hva vi har kontroll på eller ikke. Klassisk betinging er, enkelt forklart, "ikke-viljestyrt" atferd. F.eks følelser eller reflekser.

Stimuluskontroll, som du snakker litt om, handler jo om å ha fullstendig kontroll over en atferd. Hunden skal utføre atferden hver gang den får signal om det, men når den ikke får noe signal skal den heller ikke utføre atferden.

Derfor kan vi ikke få stimuluskontroll på klassisk betinging, som på operant betinging. Vi kan få en hund til å kun snurre rundt på kommando, og ikke ellers, men vi kan ikke få en hund til å kun sikle når den hører bjellen som assosieres med mat, og ikke ellers. Dette, igjen, fordi klassisk betinging ikke er viljestyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk betinging har ingenting om hva vi har kontroll på eller ikke. Klassisk betinging er, enkelt forklart, "ikke-viljestyrt" atferd. F.eks følelser eller reflekser.

Stimuluskontroll, som du snakker litt om, handler jo om å ha fullstendig kontroll over en atferd. Hunden skal utføre atferden hver gang den får signal om det, men når den ikke får noe signal skal den heller ikke utføre atferden.

Derfor kan vi ikke få stimuluskontroll på klassisk betinging, som på operant betinging. Vi kan få en hund til å kun snurre rundt på kommando, og ikke ellers, men vi kan ikke få en hund til å kun sikle når den hører bjellen som assosieres med mat, og ikke ellers. Dette, igjen, fordi klassisk betinging ikke er viljestyrt.

Takk for svar! :lol:

Leste linken til @breton nå, og da skjønte jeg klassisk betinging! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

*dra opp*

Takk for svar! :lol:

Leste linken til @breton nå, og da skjønte jeg klassisk betinging! :P

Skjønte jeg det da? Isåfall er det glemt nå :wub:

Hvis klassisk betinging er følelser man ikke kan kontrollere, hvorfor heter det betinging da? Er det det at man setter en ny stimuli på en allerede etablert adferd, eller?

Og hva er diskriminative stimulus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*dra opp*

Skjønte jeg det da? Isåfall er det glemt nå :lol:

Hvis klassisk betinging er følelser man ikke kan kontrollere, hvorfor heter det betinging da? Er det det at man setter en ny stimuli på en allerede etablert adferd, eller?

Og hva er diskriminative stimulus?

Det er ikke nødvendigvis følelser. Enkelt forklart så er det responser/reflekser som hunden ikke selv kan styre. Individet lærer seg å koble en viss stimulus sammen med en annen stimulus. Den første stimulusen vil da utløse responsen/refleksen.

Diskriminative stimulus er stimulus som "forteller hunden at akkurat nå vil en bestemt adferd ha bestemte konsekvenser". Det kan f.eks være kommandoen "sitt". Sier du "sitt" til hunden, så vet den at dersom den setter seg så utløser det en forsterker. Selve kommandoen "sitt" utløser ikke en forsterker- men dersom hunden setter seg når "sitt" presenteres, så kommer forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis følelser. Enkelt forklart så er det responser/reflekser som hunden ikke selv kan styre. Individet lærer seg å koble en viss stimulus sammen med en annen stimulus. Den første stimulusen vil da utløse responsen/refleksen.

Diskriminative stimulus er stimulus som "forteller hunden at akkurat nå vil en bestemt adferd ha bestemte konsekvenser". Det kan f.eks være kommandoen "sitt". Sier du "sitt" til hunden, så vet den at dersom den setter seg så utløser det en forsterker. Selve kommandoen "sitt" utløser ikke en forsterker- men dersom hunden setter seg når "sitt" presenteres, så kommer forsterkeren.

Takk! Nå ble jeg litt klokere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...