Gå til innhold
Hundesonen.no

Dunker


Midas

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen her som har Dunker? Bør den rasen brukes aktivt som jakthund eller kan den fungere som familiehund i en aktiv familie? Hvordan er denne rasen i forhold til lydighetstrening, evt spor, agility? Finnes det utstillings/familielinjer eller er alle avlet kun for jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunker er en jakthund, den skal brukes som jakthund.

jeg er en av dem som ivrer for at hunderaser skal beholde egenskapene de er avlet frem for. Det betyr vel likevel ikke at man ikke kan ha en trekkhund om man ikke har tenkt å kjøre femundløpet? Det det betyr er at man må kunne gi hunden et aktivt liv. Er fullverdig liv, slik at den får brukt egenskapene sine. Siden jeg kan mest om trekkhunder drar jeg inn dem: jeg hadde med glede solgt en valp av trekkhundrase til en aktiv friluftsperson. Til tross for at trekkhunder er avlet frem for bruk i hundeSPANN.

jeg tror en jakthund kan få et bra liv som vanlig aktiv hund. Men disse bør da ikke avles på, fordi man ikke får noen indikator på hvor gode jakthunder de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
jeg er en av dem som ivrer for at hunderaser skal beholde egenskapene de er avlet frem for. Det betyr vel likevel ikke at man ikke kan ha en trekkhund om man ikke har tenkt å kjøre femundløpet? Det det betyr er at man må kunne gi hunden et aktivt liv. Er fullverdig liv, slik at den får brukt egenskapene sine. Siden jeg kan mest om trekkhunder drar jeg inn dem: jeg hadde med glede solgt en valp av trekkhundrase til en aktiv friluftsperson. Til tross for at trekkhunder er avlet frem for bruk i hundeSPANN.

jeg tror en jakthund kan få et bra liv som vanlig aktiv hund. Men disse bør da ikke avles på, fordi man ikke får noen indikator på hvor gode jakthunder de er.

Det er ett meget vanlig argument du kommer med der og jeg kan tildels være enig med deg innenfor noen av jakthundrasene sånn som settere/ vorsteh/spaniels/retrievere for de de er i besittelse av andre egenskaper man kan benytte seg av. Men når det kommer til Dunker så er dette en renavlet jakthund som jeg mener at man kun skal kjøpe om man har intensjoner om å jakte med. De har så høy jaktlyst at det vil faktisk bli ett problem for den "aktive" familien, uansett hvor gode intensjoner man har med hundeholdet sitt.

Jada man skal ha hund etter sitt eget ønske, men ikke om det faktisk forringer hundens livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, trampa jeg noen på tærne her nå eller? :) Jeg spør fordi jeg ikke har noen erfaring med denne rasen. For all del er jeg enig i at de aller fleste jakthunder, gjeterhunder osv bør brukes til det de er avlet til. Jeg kunne kjøpt en spaniel uten å bruke den til jakt, men å kjøpe en setter uten å bruke den til jakt ville jeg aldri ha gjort. Jeg lurte på hvordan Dunkeren er, om den kan være som en spaniel som kan ha et godt liv uten jakt, eller om den ikke kan det. Kan vel si at jeg har fått svar på det nå... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del er jeg enig i at de aller fleste jakthunder, gjeterhunder osv bør brukes til det de er avlet til.

Gjeterhunder blir ikke akkurat det samme, du kan fint bruke en gjeterhund til lydighet, agility e.l. uten å ha dårlig samvittighet. Men fint om de får prøve seg som gjetere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kjøpt en border collie å brukt den som familiehunder. Det er veldig mange gjeterhundraser som blir stressa og mistilpasset hvis de lever som familiehunder og ikke har en spesiell oppgave. Jeg synes ikke det er noe bedre enn ulykkelige jakthunder som ikke brukes på jakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett meget vanlig argument du kommer med der og jeg kan tildels være enig med deg innenfor noen av jakthundrasene sånn som settere/ vorsteh/spaniels/retrievere for de de er i besittelse av andre egenskaper man kan benytte seg av. Men når det kommer til Dunker så er dette en renavlet jakthund som jeg mener at man kun skal kjøpe om man har intensjoner om å jakte med. De har så høy jaktlyst at det vil faktisk bli ett problem for den "aktive" familien, uansett hvor gode intensjoner man har med hundeholdet sitt.

Jada man skal ha hund etter sitt eget ønske, men ikke om det faktisk forringer hundens livskvalitet.

jeg hadde aldri trodd jeg skulle ta denne siden av saken, men: hvor mange uker i året er det jakt tror du? (og så varer småviltjakta en stund, men ikke heele året) . Hva gjør hunden utenom jaktsesongen?

Ville selv aldri kjøpt jakthund om jeg ikke skulle jakte, fordi disse hundene ikke passer meg i utgangspunktet. Og jeg kan nok ikke tilby dem et bra nok liv heller, i og med at jeg ikke jakter. Er det ikke slik at rasen er truet, og man oppfordrer også ikke-jegere til å få seg en norsk hund? Forutsetningen må jo være at man gir hunden et godt nok liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeterhunder blir ikke akkurat det samme, du kan fint bruke en gjeterhund til lydighet, agility e.l. uten å ha dårlig samvittighet. Men fint om de får prøve seg som gjetere også.

Jeg ville aldri kjøpt en border collie å brukt den som familiehunder. Det er veldig mange gjeterhundraser som blir stressa og mistilpasset hvis de lever som familiehunder og ikke har en spesiell oppgave. Jeg synes ikke det er noe bedre enn ulykkelige jakthunder som ikke brukes på jakt...

og sammnehengen er...? Det kristian sier er ikke at man fint kan bruke en BC som familiehund, men at man kan la den utfolde seg på andre områder enn akkurat gjeting. :ahappy:

Det som kanskje er litt rart er at mens det er helt greit at man ikke bruker BC til gjeting er det fyfy å ikke bruke en jakthund til jakt. BC var opprinnelig en rase brukt til gjeting - dunkeren opprinnelig (og fremdeles) til jakt. Kan det kanskje hende at også dunkeren kan duge til noe annet, om man bare tørr å prøve? En gang må jo noen ha sett at BC'en kanskje kunne brukes til noe annet også. Jeg vet at de opprinnelige bruksoppgavene hos disse rasene gir dem et svært forskjellig utgangspunkt når det gjelder å kunne prestere i noe annet, men dog. Når det er sagt, støtter jeg på ingen som helst måte at jakthunder ikke på noen som helst måte får utnytte jaktinnstinktene sine, men det ville kanskje hjulpet Dunkeren som rase om det viste seg at den funker til andre ting enn bare jakt. Vil ikke gjøre om dette til en redd-de-norske-rasene-tråd, men det har jo vist seg at de norske spisshundene,som alle en gang var eller fremdeles er jakthunder - også fungerer helt fint i andre hundesporter. Kanskje på tide noen gir Dunkeren, Haldenstøveren, Hygenhunden og de andre jakthundrasene en mulighet til å vise at også de kan brukes mer allsidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett alle de kule Dunkerene på finn nå eller, Marit?? Hi hi :blink:

Jeg tenkte igår når jeg så dem at det er synd at de er KUN jakthunder, ellers så ville jeg hatt en.

Vi har flere her i området som har Dunker og det er IKKE kul hund å ha som kun aktiv familiehund, kommer den løs, så kan jeg garantere deg at den er over alle hauger fort som fy.

Jeg hadde iallefall ikke orket å ha en sånn hund hvis man ikke skal bruke den til jakt, finnes så mange andre raser som man kan få det mye hyggeligere med, syntes jeg da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg litt enig med skepsisen til drivende hunder som selskapshunder. Ikke fordi jeg ikke tror det går fint an å gi dem et fullverdig liv med annen aktivisering, eller at en og annen selskapshund vil "ødelegge" rasen. Snarere handler det vel om at akkurat det at hunden skal brukes til jakt blir en del av motivasjonen for å takle de utfordringene instinktene som ligger i en slik rase byr på i hverdagen.

Edit: Glemte å fullføre resonnementet: ... og uten den motivasjonen tror jeg fort de utfordringene kan gi grobunn for en del frustrasjon.

Ellers er jo mitt inntrykk av mange støvere at de er veldig omgjengelige og hyggelige hunder, og enkelte dunkere er nesten grenseløst flotte hunder i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...