Gå til innhold
Hundesonen.no

Dunker

Midas

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen her som har Dunker? Bør den rasen brukes aktivt som jakthund eller kan den fungere som familiehund i en aktiv familie? Hvordan er denne rasen i forhold til lydighetstrening, evt spor, agility? Finnes det utstillings/familielinjer eller er alle avlet kun for jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunker er en jakthund, den skal brukes som jakthund.

jeg er en av dem som ivrer for at hunderaser skal beholde egenskapene de er avlet frem for. Det betyr vel likevel ikke at man ikke kan ha en trekkhund om man ikke har tenkt å kjøre femundløpet? Det det betyr er at man må kunne gi hunden et aktivt liv. Er fullverdig liv, slik at den får brukt egenskapene sine. Siden jeg kan mest om trekkhunder drar jeg inn dem: jeg hadde med glede solgt en valp av trekkhundrase til en aktiv friluftsperson. Til tross for at trekkhunder er avlet frem for bruk i hundeSPANN.

jeg tror en jakthund kan få et bra liv som vanlig aktiv hund. Men disse bør da ikke avles på, fordi man ikke får noen indikator på hvor gode jakthunder de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
jeg er en av dem som ivrer for at hunderaser skal beholde egenskapene de er avlet frem for. Det betyr vel likevel ikke at man ikke kan ha en trekkhund om man ikke har tenkt å kjøre femundløpet? Det det betyr er at man må kunne gi hunden et aktivt liv. Er fullverdig liv, slik at den får brukt egenskapene sine. Siden jeg kan mest om trekkhunder drar jeg inn dem: jeg hadde med glede solgt en valp av trekkhundrase til en aktiv friluftsperson. Til tross for at trekkhunder er avlet frem for bruk i hundeSPANN.

jeg tror en jakthund kan få et bra liv som vanlig aktiv hund. Men disse bør da ikke avles på, fordi man ikke får noen indikator på hvor gode jakthunder de er.

Det er ett meget vanlig argument du kommer med der og jeg kan tildels være enig med deg innenfor noen av jakthundrasene sånn som settere/ vorsteh/spaniels/retrievere for de de er i besittelse av andre egenskaper man kan benytte seg av. Men når det kommer til Dunker så er dette en renavlet jakthund som jeg mener at man kun skal kjøpe om man har intensjoner om å jakte med. De har så høy jaktlyst at det vil faktisk bli ett problem for den "aktive" familien, uansett hvor gode intensjoner man har med hundeholdet sitt.

Jada man skal ha hund etter sitt eget ønske, men ikke om det faktisk forringer hundens livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, trampa jeg noen på tærne her nå eller? :) Jeg spør fordi jeg ikke har noen erfaring med denne rasen. For all del er jeg enig i at de aller fleste jakthunder, gjeterhunder osv bør brukes til det de er avlet til. Jeg kunne kjøpt en spaniel uten å bruke den til jakt, men å kjøpe en setter uten å bruke den til jakt ville jeg aldri ha gjort. Jeg lurte på hvordan Dunkeren er, om den kan være som en spaniel som kan ha et godt liv uten jakt, eller om den ikke kan det. Kan vel si at jeg har fått svar på det nå... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del er jeg enig i at de aller fleste jakthunder, gjeterhunder osv bør brukes til det de er avlet til.

Gjeterhunder blir ikke akkurat det samme, du kan fint bruke en gjeterhund til lydighet, agility e.l. uten å ha dårlig samvittighet. Men fint om de får prøve seg som gjetere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kjøpt en border collie å brukt den som familiehunder. Det er veldig mange gjeterhundraser som blir stressa og mistilpasset hvis de lever som familiehunder og ikke har en spesiell oppgave. Jeg synes ikke det er noe bedre enn ulykkelige jakthunder som ikke brukes på jakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett meget vanlig argument du kommer med der og jeg kan tildels være enig med deg innenfor noen av jakthundrasene sånn som settere/ vorsteh/spaniels/retrievere for de de er i besittelse av andre egenskaper man kan benytte seg av. Men når det kommer til Dunker så er dette en renavlet jakthund som jeg mener at man kun skal kjøpe om man har intensjoner om å jakte med. De har så høy jaktlyst at det vil faktisk bli ett problem for den "aktive" familien, uansett hvor gode intensjoner man har med hundeholdet sitt.

Jada man skal ha hund etter sitt eget ønske, men ikke om det faktisk forringer hundens livskvalitet.

jeg hadde aldri trodd jeg skulle ta denne siden av saken, men: hvor mange uker i året er det jakt tror du? (og så varer småviltjakta en stund, men ikke heele året) . Hva gjør hunden utenom jaktsesongen?

Ville selv aldri kjøpt jakthund om jeg ikke skulle jakte, fordi disse hundene ikke passer meg i utgangspunktet. Og jeg kan nok ikke tilby dem et bra nok liv heller, i og med at jeg ikke jakter. Er det ikke slik at rasen er truet, og man oppfordrer også ikke-jegere til å få seg en norsk hund? Forutsetningen må jo være at man gir hunden et godt nok liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeterhunder blir ikke akkurat det samme, du kan fint bruke en gjeterhund til lydighet, agility e.l. uten å ha dårlig samvittighet. Men fint om de får prøve seg som gjetere også.

Jeg ville aldri kjøpt en border collie å brukt den som familiehunder. Det er veldig mange gjeterhundraser som blir stressa og mistilpasset hvis de lever som familiehunder og ikke har en spesiell oppgave. Jeg synes ikke det er noe bedre enn ulykkelige jakthunder som ikke brukes på jakt...

og sammnehengen er...? Det kristian sier er ikke at man fint kan bruke en BC som familiehund, men at man kan la den utfolde seg på andre områder enn akkurat gjeting. :ahappy:

Det som kanskje er litt rart er at mens det er helt greit at man ikke bruker BC til gjeting er det fyfy å ikke bruke en jakthund til jakt. BC var opprinnelig en rase brukt til gjeting - dunkeren opprinnelig (og fremdeles) til jakt. Kan det kanskje hende at også dunkeren kan duge til noe annet, om man bare tørr å prøve? En gang må jo noen ha sett at BC'en kanskje kunne brukes til noe annet også. Jeg vet at de opprinnelige bruksoppgavene hos disse rasene gir dem et svært forskjellig utgangspunkt når det gjelder å kunne prestere i noe annet, men dog. Når det er sagt, støtter jeg på ingen som helst måte at jakthunder ikke på noen som helst måte får utnytte jaktinnstinktene sine, men det ville kanskje hjulpet Dunkeren som rase om det viste seg at den funker til andre ting enn bare jakt. Vil ikke gjøre om dette til en redd-de-norske-rasene-tråd, men det har jo vist seg at de norske spisshundene,som alle en gang var eller fremdeles er jakthunder - også fungerer helt fint i andre hundesporter. Kanskje på tide noen gir Dunkeren, Haldenstøveren, Hygenhunden og de andre jakthundrasene en mulighet til å vise at også de kan brukes mer allsidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett alle de kule Dunkerene på finn nå eller, Marit?? Hi hi :blink:

Jeg tenkte igår når jeg så dem at det er synd at de er KUN jakthunder, ellers så ville jeg hatt en.

Vi har flere her i området som har Dunker og det er IKKE kul hund å ha som kun aktiv familiehund, kommer den løs, så kan jeg garantere deg at den er over alle hauger fort som fy.

Jeg hadde iallefall ikke orket å ha en sånn hund hvis man ikke skal bruke den til jakt, finnes så mange andre raser som man kan få det mye hyggeligere med, syntes jeg da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg litt enig med skepsisen til drivende hunder som selskapshunder. Ikke fordi jeg ikke tror det går fint an å gi dem et fullverdig liv med annen aktivisering, eller at en og annen selskapshund vil "ødelegge" rasen. Snarere handler det vel om at akkurat det at hunden skal brukes til jakt blir en del av motivasjonen for å takle de utfordringene instinktene som ligger i en slik rase byr på i hverdagen.

Edit: Glemte å fullføre resonnementet: ... og uten den motivasjonen tror jeg fort de utfordringene kan gi grobunn for en del frustrasjon.

Ellers er jo mitt inntrykk av mange støvere at de er veldig omgjengelige og hyggelige hunder, og enkelte dunkere er nesten grenseløst flotte hunder i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...