Gå til innhold
Hundesonen.no

Konkurrere med nesten blind hund?

mowgli

Recommended Posts

Har nå i sommer trent mer bevisst mot kl. II med tanke på en kombinert debut/comeback med min collie på 8 år.

Har synes han har blitt tregere og tregere samtidig som han er blitt mer klønete enn til vanlig de siste månedene - kommer stadig i klem mellom dører, klarer alltid å tråkke ned blomsterpottene på trappen, bruker minst 4 min. på å finne godbiter vi kaster til han og leter leeeenge etter skåla med godbiter ved avstandsbelønning.

Men å trene synes han er gøy selv om tempoet stadig blir mer og mer labert...

I dag var vi hos vet'n til årlig vaksinering og helsesjekk på hele gjengen og der fikk vi bekreftet mistanken - han begynner å bli blind. Det var null pupillerespons på venstre øye og kun minimalt på høyre.

Er det totalt bortkastet energi å konkurrere med en slik hund?

Altså: vi har overhodet ingen ambisjoner om annet en godkjente øvelser og som "tidsfordriv" da han uansett er med som suportert for annen konkurransehund jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren hunden din og ha det moro, men glem konkurranser. Du kan ikke utsette hunden for et fremmed miljø, med fremmede hunder og folk rundt seg, og samtidig kreve at han skla prestere noe som helst, når han nesten ikke ser! Har du ikke konkurrert med ham før, er det litt seint nå, stakkaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren hunden din og ha det moro, men glem konkurranser. Du kan ikke utsette hunden for et fremmed miljø, med fremmede hunder og folk rundt seg, og samtidig kreve at han skla prestere noe som helst, når han nesten ikke ser! Har du ikke konkurrert med ham før, er det litt seint nå, stakkaren.

Nå er han verken miljøberørt eller fersk i ringen - han er godt premiert utstillingshund og har gått en del lp tidligere samt at han alltid er med på stevner. Så fremmede miljøer, folk og hunder er han godt vant med.

Han er en trygg og stabil hund som ikke finnes usikket eller er lett påvirkelig.

Det jeg tenker på er om andre, og spesielt dommerene, vil anse oss som "daukjøtt" på stevner (selv om det må nevnes at han har en tendens til å føre høy publikumsvennlighet...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iht NKK sitt reglement ikke tillatt å stille døve eller blinde hunder.

Han er ikke helt blind (enda), veterinæren mener han fremdeles ser i form av svake skygger. Men faller vi da under den reglene uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Det første jeg tenkte var at så lenge han har det gøy, så fortjener han å få trene og kanskje også konkurrere selv om han ser dårlig. Dumt at det ikke er lov med blinde og døve hunder, men samtidig støtter jeg litt det reglementet. Det er ikke alle hunder som er så trygge når de ser og hører dårlig, så da er det viktig at det blir tatt hensyn til. Uansett vil jeg tro at så lenge han ikke er helt blind kanskje du kan konkurrere en stund til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...