Gå til innhold
Hundesonen.no

Tyven, tyven...


Gjest

Recommended Posts

Etter at bikkja bikka 1 år (nå 4 mnd siden) var det ikke store forandringene å se, men én ting forandret seg. Bikkja mi ble en tyv over natten.

Har nå jobbet med dette i snart 4 mnd, med minimal suksess. Jeg har brukt metoden som alltid har fungert godt for oss; timeout. Stjeler hun noe er det ikke noen kjære mor, jeg går bort uten å se på henne, løfter hunden bort til timeout og fjerner objektet hun stjeler. Ingen øyenkontakt, ingen kjefting - kun forflytning. Hun slipper ikke ut av timeout før hun har lagt seg ned og slapper av.

Hva vil hunden oppnå med stjelingen? For å ytre en mer detaljert atferdbeskrivelse (for jeg er personlig drittlei dette, og vil ha det bort):

Bikkja stjeler i tilfeller hvor hun virker ganske "ønete". Hvor hun kanskje ville ha litt action, hvor hun ville ha oppmerksomhet eller en situasjon hvor det bare falt henne inn. Naturlig nok blir det en "jakt" hver gang hun stjeler noe, fordi hun gjemmer seg under et kjøkkenbord etc. Prøver å gjøre jakten så lite "lek" som mulig. Hunden har leken haleføring hele tiden. Hun har null og niks ressursforsvar, så når jeg suser under bordet for å "raskest mulig" få henne i timeout vet hun hva som venter og går i "**** og" modus, en litt passiv men framdeles selvsikker modus hvor jeg kan lese av bikkja at hun slettes ikke angrer og skulle ønske vi kunne lekt mer.

Nei, hunden er ikke understimulert. Nå på vår/sommeren går vi lange turer i fjell og mark så ofte vi kan, bader, trener LP i hagen som aldri før, leker masse med henne både på veranda og ute, nå kan man jo trene spor, og så videre. Nei, det er mer et slags ekstra ønske om å leke? MEN - jeg har tenkt på dette, og derfor prøvd en stund å ignorere hunden i det hun stjeler noe - istedet for å jakte på henne. Neste problem: Hun ødelegger bare tingene. Hun kan ta f.eks tørkepapir fra kjøkkenet når jeg er i stua uten at jeg hører noen ting før en gjenkjennelig lyd av ødeleggelse fyller kjøkkenet. Hun kommer ikke inn og viser hva hun har stjålet, hun sier ikke i fra på noen måte. Hun bare ødelegger. Halvparten av papiret ligger oppstrimlet på gulvet, halvparten ligger oppstrimlet i magen på hunden. Etterpå kan hun komme inn som om ingen ting har skjedd (med tørkepapir rundt barta....) og legge seg i soffaen. Dessuten er det ikke alt man kan "ignorere", f.eks fjernkontroller og pengbøker. Hun ødelegger de på 1-2-3.

Hun har leker som er plassert slik at de kan stjeles eller hentes om hun ellers skulle kjede seg så mye, men de ignorerer hun glatt. Har også sett en tendens i at hun ikke stjeler like mye av mine ting, men mest ting fra resten av familien. Mer respekt for meg har hun uansett, noe som kommer av at jeg er den eneste som gidder å prøve å gjøre noe med kleptomanen min.

Jeg skjønner ikke helt hva dette er et "rop om". Det virker som om hun har et "ustoppelig" behov for å stjele, et litt sånn "mamma jeg kan ikke noe for det, jeg bare MÅ". Instinktivt. Men da burde man jo kunne snu atferden med negativ input via timeout?

Må jeg fortsette med timeout og håpe på bedre tider? Det virker, men det virker i 1 musesteg per måned. Driver også forebyggende, med å fjerne alt som jeg husker å fjerne fra hunde-reach, og har kasserollelokk langs hele kjøkkenbenken (noe som forøvrig ikke skremmer henne, hun har fått dem i huet og på labber, men med kjeften full av tørr brødskiv logrer hun vilt og løper til **** på verandaen allikevel.... :blink: ). Dessverre er det ikke alltid man husker, eller klarer å holde huset klinisk rent for alt som kan hentes ned. Ikke alltid man klarer å se for seg alt som kan stjeles heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt hvilken irriterende situasjon du er i! :blink: Min hund stjeler også, men kun mat. Eller, det hender at hun av og til, hvis hun kjeder seg, stikker av med fjernkontroller o.l. Det som er med slike problemer er jo at for hver gang hunden klarer å stjele noe så virker det selvforsterkende for hunden. Og hvis det blir flere vellykkede enn mislykkede forsøk så blir hunden bare mer og mer motivert for å stjele. Jeg har gitt opp å trene min hund til å ikke stjele mat fra bordet - vi må bare passe på at maten står utenfor rekkevidde.

Ditt problem er jo litt annerledes, for her er det jo ikke bare mat hunden stjeler, og da er det vanskeligere å forebygge stjeling. Hva med å kjøpe en sånn "boks" som lager en høy SSSHHH-lyd når du trykker på den? De selger disse på enkelte dyrebutikker og meningen er jo, hvis den blir brukt i nøyaktig samme øyeblikk som hunden plasserer labbene på kjøkkenbenken o.l, å få hunden til å assosiere labber på bord med en høy, ubehagelig lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha det der er som å høre om Casper! :blink:

Han synes det er så festlig å erte meg ved å ta ting, og elsker å rive ting i tusen biter, hagen ser til tider ut som en søppelhaug.

Yndlingsleken til min hund er å bli jaget. Enten det er av meg, eller andre hunder. Han elsker det virkelig, og det er komisk å se hvordan han prøver å lure andre hunder til å løpe etter ham.

Og når han stjeler, får han det jo ofte som han vil da, at jeg løper etter. Men han er så fantastisk sjarmerende at jeg ikke har gjort så mye for å stoppe adferden *hunden har forhekset meg*. Derimot har det gått over litt etter litt, han er 16 mnd nå, og det blir mindre og mindre stjeling.

Ofte stjeler han også bare av gammel vane, han lunter bortover og uten å stoppe plukker han opp det første og beste å tar med seg, forså og spurte ut. Noen ganger bommer han, og må bare løpe videre uten "byttet".... han er festlig altså, så er ikke helt sikkert på om jeg vil fjerne den adferden helt heller ha ha ha han gir virkelig meg og de rundt ham mye å le av :) Skjønner dog at det kan bli plagsomt, høres ut som Luna er hakket verre, er egentlig bare uviktige ting han stjeler, og som sagt har det blitt mindre. Da han var under året var det jo alt, kunne ikke ha sko i gangen, det kan vi ¨nå. Selv om det hender at man må sjekke i hagen etter et manglene par av og til.

Nei, hadde ikke noen gode råd til deg altså, men må si hundene våres høres rimelig like ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...