Gå til innhold
Hundesonen.no

Råfôring og omega 3

Lemen

Recommended Posts

Dette lurer jeg også på. Jeg foret ca 80% VH, men da nr. 33. Med bare 20% tørrfor får hun vel ikke all den omega 3 hun trenger? Så jeg planlegger å begynne å tilsette enten selolje (med omega 3 og 6 om jeg ikke husker feil) eller fiskeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her veksler vi mellom den oljen jeg får tak i - har brukt alt fra Vita Hjertegod oljeblanding, rapsolje eller linfrøolje (blir som regel en av disse), seloljen til V&H og Dr. Baddaky`s Fiskeolje (?). Jeg startet med å helle en skvett over maten noen dager i uka, rett og slett fordi jeg syntes hun hadde litt tørre tredeputer. Den første gangen kjøpte jeg den svindyre oljen hos veterinær etter hans anbefaling - men etterhvert har jeg sett at hun må få i seg noe nyttig av f.eks. linfrø- og rapsoljer fra dagligvaren til en brøkdel av prisen, også - for jeg merker ingen forskjell på henne på hvor dyr oljen er eller om den er animalsk eller vegetabilsk. Noen hevder at hunder ikke vil ta opp så mye av vegetabilske oljer som av animalske, men det gjør uansett nytten sin her. Kanskje verdt et forsøk? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmopet :blink: Har rådført meg med Vom og Hundemat angående dette, vi forer 2/3 VogH Kylling, og 1/3 Hill´s, og bruker altså Salmopet som omega3-tilskudd. Dette skulle gjøre susen ifølge både VogH og veterinæren :lol:

Har forøvrig prøvd Dr. Baddakys også (en gang vi gikk tom og ikke fant Salmopet der vi var), men merket at pelsen ble tørrere og blassere nesten umiddelbart. Med Salmopet får vi ofte kommentarer på den fine pelsen på bisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :) Tror jammen jeg skal sjekke ut Vitaolje neste gang han går tom, men da ikke den som er ren rapsolje - jeg vet om flere hunder som har fått sår i huden og rar pels etter å ha godt lenge på rapsolje. Salmopet er jeg skeptisk til i og med Sølve ikke tåler laks - da er det greier å holde seg til sel, torsk og krillolje, evnt vegetabilsk. Variasjoner nok tingen :lol:

Siden Sølve lett får olje på skjeggstubbene og ørene har jeg gått til innkjøp av Dr. Baddaky kapsler. Jeg tenkte nemlig at en kapsel om dagen er mye rensligere enn gammel fiskeolje i pelsen.. - men kapslene er på 1000mg og det er ikke snakk om at Sølve svelger de... :)

Jeg har prøvd alt - fra lokking og luring til tvang og det eneste som skjer er at han harker opp en våt slimete kapsel og gjemmer den i sofaen når jeg ikke ser.. ;)

Så nå lurer jeg på om jeg bare skal helle olje over V&H før jeg fryser den, så kan han få en porsjon mat som er halvtint og forhåpentligvis får han ikke så mye olje i skjegget og ørene, men spørsmålet er da om fiskeolje tåler å bli fryst? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så klart vil jeg det, og jeg takket jo for innspillet om å ha eget teppe i sofaen til hunden, det var en god idé
    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...