Gå til innhold
Hundesonen.no

LP kl 2


Toller

Recommended Posts

Har du gått eller trener du fram til klasse 2 i LP? Da kan du sikkert svare på noen av disse spørsmålene! :icon_confused: Ja, jeg har lest reglementet til NKK, men jeg syns ikke alt var like klart der. Har dårlig med treningskamerater for tiden så derfor ber jeg om litt synspunkter her inne :whistle: Du MÅ ikke svare på alt, vil bare høre litt forskjellige meninger om noen av innlæringsteknikkene osv.

- Hvordan lærte du inn fremadsening med stå, og på plass?

- Hvordan lærte du inn fritt hopp over hinder med sitt? Og hvor langt unna hinderet (etter hoppet) bør hunden bli bedt om å sitte?

- Hvordan lærte du inn dekk under marsj?

- Har man "lov" til å gi kommando med både kropp og stemme under øvelsen "kontroll over hunden på avstand" uten at det regnes som dobbelkommando?

- Tips til hvordan man terper på kjappe stå, sitt og dekk?

Hmm.. Det tror jeg var alt for denne gang :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvordan lærte du inn fremadsening med stå, og på plass?

På Cita hadde jeg inne en knallbra stå-kommando. Hun bråstopper når jeg roper stå, og gjorde det derfor annerledes enn på Tia. Med Cita lærte jeg henne å touche tuppen på kjeglen og deretter plassere den lengre og lengre bort. Man får trekk dersom hunden velter kjeglen (eller er borti), men det fikk jeg raskt bort ved at jeg kommanderte "stå" like før hun var på kjeglen. Den fremadsendingen var forresten helt knallbra.

Med Tia bruker jeg musematte som jeg legger bak kjeglen og etterhvert tar vekk. Dette fordi targetpunktet hennes ikke må være på kjeglen, da hun har en elendig stå-kommando :whistle:

- Hvordan lærte du inn fritt hopp over hinder med sitt? Og hvor langt unna hinderet (etter hoppet) bør hunden bli bedt om å sitte?

Gudene vet hvorfor jeg la ned så mye energi i denne øvelsen! Bli ferdig med klasse 2, så blir du ferdig med drittøvelsen også, den har ingenting med klasse 3 og elite å gjøre, men er faktisk vanskeligere, hvertfall for oss, enn apportering over hinder som kommer i de høyere klassene.

Jeg er glad i target-trening, og har også her brukt musematte ca 1-1,2 meter unna hinderet, og lært hunden å sette seg på denne. Har etterhvert fjernet musematten/gjort den mindre og mindre. På min neste hund skal jeg ikke gidde å legge ned mye energi i denne øvelsen. Setter hunden seg tett inntil hinderet så får du kanskje en 8'er, men jeg har ingen planer om å bli værende i LP2 resten av hundens lydighetskarriere. Du bør helst få hunden et lite stykke fra hinderet for å få toppkarakter. Det ser ikke pent ut med en hund som sitter klistret til hinderet på den andre siden, dessuten får du trekk for berøring. Hunden bør også få litt avstand så den klarer hoppet uten å berøre.

- Hvordan lærte du inn dekk under marsj?

Med Cita fikk jeg henne til å tilby dekk foran meg i første omgang, før jeg begynte å rygge sakte bakover og få henne til å tilby dekk under fart. Brukte avstandsbelønning, eller hvertfall belønning bak henne, slik at forventningen ikke var fremover. Deretter la jeg på kommando, og lot henne kun få belønning for at hun dekket når jeg hadde sagt "dekk". Hun var helt rå på det, og dirret nesten og smalt ned i bakken hver gang hun "fikk lov" til å legge seg, det førte jo til belønning må vite :icon_confused:

Etterhvert vridde jeg kroppen min slik at jeg gikk sidelengs med henne ved siden av meg, og fortsatte å kun belønne dekker når jeg hadde gitt kommando. Har sjeldent sett at det har vært problemer for hunder å gå fra dekk-mens-eier-rygger til dekk-mens-eier-går-sidelengs. Etterhvert vridde jeg kroppen min helt om og vips, der hadde jeg en dekk under marsj. Dette tok utrolig kort tid å lære.

Med Tia gikk jeg rett på marsjen. Trente noen dekk fra sitt, før jeg begynte å gå saaaakte mens jeg sa dekk. Hun la seg (trolig fordi vi hadde hatt mange repetisjoner med dekk på forhånd) og jeg belønner bakover. Deretter øker jeg tempo gradvis. Hender at hun ikke legger seg, jeg har jo ikke gått like sakte frem som på Cita, men hun prøver igjen dersom hun ikke får det til første gangen.

http://www.vimeo.com/5393969

I begynnelsen av denne filmen trener vi dekk under marsj. Jeg fokuserer ikke så mye på at hunden legger seg helt ned her, fordi det sjeldent er et problem, jeg fokuserer mer på farten og at hun reagerer straks på kommandoen. Etterhvert øker jeg avstanden jeg går og lengden hunden må ligge.

- Har man "lov" til å gi kommando med både kropp og stemme under øvelsen "kontroll over hunden på avstand" uten at det regnes som dobbelkommando?

Jepp. Håndsignal og verbalkommando er tillatt. Ikke overdreven kroppsignal såklart.

- Tips til hvordan man terper på kjappe stå, sitt og dekk?

Tren kun på det når du vet at hunden er sprekkeferdig! Tren disse øvelsene når hunden er overivrig og stresset (selv om læringen ofte er mindre effektiv når hunden er veldig stresset), når du kommer hjem fra jobb, når hunden har vært lenge i bilen og bare venter på å få komme ut osv osv... Jeg bruker avstandsbelønning for å få opp stresset på labradoren, og lek for å få opp stresset på aussien. Kjør korte, korte økter med dette. Gjerne kun 4-5 repetisjoner av dem tilsammen og avslutt. Kjør heftig lek om hunden liker det, lek kort og avslutt på topp. Og ikke belønn de treige såklart. Har du en klikker etc, så er det supert å bruke når du skal få frem fart, det er gjerne enklere å belønne for raske reaksjoner med det.

Jeg bygger mye på egetinitiativ i treningen, mye shaping og legger på kommandoene etter at hunden har lært seg atferden, og den sitter som jeg vil. Kjør korte økter, noen få lengre, og ikke tren på en øvelse dersom du vet at den kommer til å gå dårlig (ikke tren på kjappe stå, sitt og dekk når hunden er sliten f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuuuusen takk for svar! :) Kjempe bra tips.

Frematsending: Tror jeg prøver Tia-metoden her! :) Tror jeg får en bedre stå kommando da. Foreløpig sliter jeg med at hun forventer å få stå kommandoen ved kjegla, så hun stopper gjerne før jeg har sagt "stå", og det hender hun stopper et stykke før kjega også. Syns det er vanskelig å ikke belønne de gangene hun stopper før jeg har bedt om det ettersom øvelsen er så ny for henne. Men kanskje jeg skal avbryte øvelsen og starte på nytt de gangene hun gjør det? Eller gå tilbake og sette kjeglen nærmere?

Fritt hopp over hinder med sitt: Ja det er en øvelse jeg har hørt lite om men jeg sliter med den! :whistle: Er altfor lenge siden jeg lærte inn musematte, så Phoebe har sikkert glemt det. Men jeg ser jo etterhvert at jeg kommer til å få veldig bruk for det! Må bare finne en passende musematte :) Er det forresten samme hvilken vei hunden setter seg etter hinderet? Jeg ser for meg at Phoebe kommer til å vri om i full fart og sette seg. Tror du man får trekk for det?

(så filmen) Så flinke dere er! :)

Dekk under marsj: Tror jeg prøver den Tia-metoden først og hvis jeg ser det går dårlig så går jeg over til Cita-metoden. Har jo egentlig boka Lydighet i teori og praksis hvor det står forslag til metoder til alle øvelsene, men har lagt den igjen på skolen for sommeren :icon_confused:

Ah, det med raske stå, sitt og dekk har jeg jo hørt utallige ganger før! :D Hvorfor gjør jeg aldri det?! hehe. MÅ begynne å høre på folk snart! Tror jeg skal prøve om morgenene. Når hun får komme ut da så er hun heeeelt i 100 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuuuusen takk for svar! :D Kjempe bra tips.

Frematsending: Tror jeg prøver Tia-metoden her! ;) Tror jeg får en bedre stå kommando da. Foreløpig sliter jeg med at hun forventer å få stå kommandoen ved kjegla, så hun stopper gjerne før jeg har sagt "stå", og det hender hun stopper et stykke før kjega også. Syns det er vanskelig å ikke belønne de gangene hun stopper før jeg har bedt om det ettersom øvelsen er så ny for henne. Men kanskje jeg skal avbryte øvelsen og starte på nytt de gangene hun gjør det? Eller gå tilbake og sette kjeglen nærmere?

Jeg tror du kan få det bort om du lærer inn en god touch på musematte, og legger musematten bak kjeglen. Er hunden sikker på musematten, så vil hun forhåpentligvis fort forstå at hun må løpe helt ut til den, og bak kjeglen, for å få belønning. Altså ikke prøve å stoppe før. Jeg avbryter og prøver på nytt om de ikke løper helt ut første gangen. Hvis ikke kan du risikere å få en liten kjede av det; hunden løper halvveis ut, venter to sekunder, løper helt ut. Og den atferden kan bli ganske irriterende etterhvert. Så jeg ville hatt nulltoleranse for det fra starten, og heller gjort kortere avstand om det blir for vanskelig for hunden.

Fritt hopp over hinder med sitt: Ja det er en øvelse jeg har hørt lite om men jeg sliter med den! :lol: Er altfor lenge siden jeg lærte inn musematte, så Phoebe har sikkert glemt det. Men jeg ser jo etterhvert at jeg kommer til å få veldig bruk for det! Må bare finne en passende musematte :) Er det forresten samme hvilken vei hunden setter seg etter hinderet? Jeg ser for meg at Phoebe kommer til å vri om i full fart og sette seg. Tror du man får trekk for det?

Å lære inn en skikkelig target kan du få MASSE igjen for! Den er jo ganske enkel å lære inn, men jeg har brukt target i uttallige lydighetsøvelser, fra fremadsending til avstandskommandering og apportering med dirigering.

Noen ville kanskje lagt godbiter lengre foran hinderet, men jeg er redd en del hunder vil få et uønsket søk og forventning til bakken av det. Eller du kan shape inn at hunden hopper lengre frem. Men jeg har ingen planer om å legge mye energi i det på Tia, jeg lærer henne kun å hoppe over hinderet, sette seg og hoppe tilbake på kommando. Avstand osv er ikke så viktig, jeg vil bare bli ferdig med LP2 så fort som mulig.

Hunden skal snu seg mot fører før den setter seg på andre siden av hinderet, har hvertfall aldri sett en hund som har sittet i retning vekk fra fører og hinder :P

(så filmen) Så flinke dere er! :)

Dekk under marsj: Tror jeg prøver den Tia-metoden først og hvis jeg ser det går dårlig så går jeg over til Cita-metoden. Har jo egentlig boka Lydighet i teori og praksis hvor det står forslag til metoder til alle øvelsene, men har lagt den igjen på skolen for sommeren :blink:

Takk :) Lydighetstrening i teori og praksis er en super bok som jeg bruker som oppslagsverk om jeg trenger ideer eller sitter fast. Har inntrykk av at metoden jeg har brukt på Cita ofte er mer sikker, men den andre metoden ser ut til å fungerer supert på Tia enn så lenge, så hvorfor ikke liksom....

Ah, det med raske stå, sitt og dekk har jeg jo hørt utallige ganger før! :P Hvorfor gjør jeg aldri det?! hehe. MÅ begynne å høre på folk snart! Tror jeg skal prøve om morgenene. Når hun får komme ut da så er hun heeeelt i 100

Hehe. Prøver du å være obs på det, så kommer det snart helt automatisk. Tren på øvelser hvor du vil at hunden skal ha lav intensitet, når hunden er i den modusen, og omvendt. Tren på øvelser hvor du vil ha høy intensitet når hunden er stresset eller veldig aktiv hvertfall.

Målet må jo være at hunden skal få en slags klassisk betinging til øvelsene. Lyden av kommandoen "sitt!" = stress og klaskesitt. Har enda ikke fått det til på Cita, og tviler på at det skjer, hun er jo bare en labrador stakkar ( ;) ), men hun har fått betydelig raskere posisjonsendringer etter at jeg gikk over til å kun gjøre innlæringen når hun var helt i hundre.

Synet av en apportbukk får stressnivået til Cita til å øke, ikke viljestyrt fra hennes side, men fordi hun har så høye forventninger til det og fordi apport har vi kun trent når hun har høyt stressnivå. Jeg ønsker å få den samme effekten på posisjonsendringene. (Jeg prøver også å få synet av neseprøvene til å roe henne ned, noe som begynner å bedre seg ettersom jeg kun trener på neseprøver når hun er sliten eller rolig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for svar igjen :ahappy: Jeg leste det med en gang, har bare ikke kommentert det ;)

Men en ting... sliter litt med å lære henne musematta jeg. Noen tips? Bruker klikker foreløpig, og klikker hver gang hun tråkker på den, men jeg tror virkelig ikke hun skjønner hva hun gjør riktig. Kan jo være, etter mange mange dager, men har du noen gode ideer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen :ahappy: Jeg leste det med en gang, har bare ikke kommentert det ;)

Men en ting... sliter litt med å lære henne musematta jeg. Noen tips? Bruker klikker foreløpig, og klikker hver gang hun tråkker på den, men jeg tror virkelig ikke hun skjønner hva hun gjør riktig. Kan jo være, etter mange mange dager, men har du noen gode ideer? :)

Jeg begynner alltid med musematten helt inne hos meg, men bruker litt påvirkning i den form at jeg plukker opp musematten etter hver gang hunden har tråkket på den. Når jeg legger ned musematten vil de fleste hunder oppsøke den av nysgjerrighet, klikk og belønn. Når hunden spiser godbiten eller leker tar jeg musematten bak ryggen, og når hunden er klar igjen legger jeg den ned. Forhåpentligvis lik reaksjon som sist (nysgjerrig på hva det er jeg hadde bak ryggen). Da lærer hunden fort at det hvertfall har noe med musematten å gjøre, selv om den ikke nødvendigvis forstår at den må trå på den. Få frem tråkke-atferden også inne hos deg, og fortsett å fjerne musematten mellom hver gang, og legge den frem igjen mellom hver gang. Det hjelper hunden med å forstå at det er musematten det handler om på denne treningsøkten.

Etterhvert kan du øke avstanden, og fortsatte å fjerne musematten mellom hver gang, og ta den først frem når hunden er oppmerksom igjen. Ikke la den ligge samme sted hver gang i starten, men flytt den rundt, så blir den litt mer spennende. Etterhvert som hunden blir tryggere på hva du skal gjøre kan du begynne å legge ut musematten før hunden er oppmerksom på den, og la den ligge samme sted hver gang uten at du plukker den opp.

Men veldig ofte på slike øvelser er det kun masse trening som kreves, før det plutselig går opp et lite lys for hundene.

Men aussien min hadde jeg derimot en interessant problemstillig (og veldig irriterende en også). Hun har tydeligvis litt problemer med å skille mellom jaktdrift og tiggeatferd. Er hun inne i en modus krever det mye av henne for å greie å skifte raskt over til en ny en. F.eks måtte jeg belønne apportering med leke i innlæringen. Belønnet jeg med godbit klarte hun rett og slett ikke å løpe ut og hente apporten, som stimulerer jaktdriften, når jeg belønnet med godbit. Men belønnet jeg med leke, som også stimulerer jaktdrift, var det veldig lett for henne.

Har hatt litt det samme problemet med musematten. Dersom jeg belønner med godbit (som hun elsker!) går læringen veeeldig tregt, og hun blir kjempefrustrert og begynner å tilby atferder inne hos meg i stedet. Hun forsøker å løpe ut, men ombestemmer seg og starter å pipe og bjeffe. Belønner jeg med leke er det flyt i det hele derimot. Løpe ut til musematte = klikk = raskt inn og leke = jeg sier "slipp" og hun springer ut til musematten igjen.

Hvor mye trekk får man for å si "PÅ PLASS" i det hunden er på vei inn med apporten? Ikke så veldig aktuelt for LP2, men mest brukslydigheten.

Jeg troor dommeren vil trekke cirka like mye som om det hadde vært en LP2 apportøvelse, altså 2 poeng minst. Men dommeren vil nok se det litt an også. Må du rope en ny kommando fordi hunden tydelig sliter, så kan du få mer trekk enn dersom det kun er en normal kommando får å få hunden inn i korrekt utgangsstilling for eksempel. Men ca 2 poeng minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye trekk får man for å si "PÅ PLASS" i det hunden er på vei inn med apporten? Ikke så veldig aktuelt for LP2, men mest brukslydigheten.

2 poeng regner jeg med, i bruks er det automatisk 2 poeng trekk for dobbel/ekstrakommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer inn med mye av de samme metodene som Benedicte. Har ingen faste fremgangsmåter og må variere litt for hver eneste treningsøkt, men det er et fint utgangspunkt. Jeg fokuserer på fart og reaksjon, så tar jeg presisjon (f.eks å ligge helt nede, stå i passe avstand fra kjegle, stå stille med alle labbene o.l.) i en egen økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer inn med mye av de samme metodene som Benedicte. Har ingen faste fremgangsmåter og må variere litt for hver eneste treningsøkt, men det er et fint utgangspunkt. Jeg fokuserer på fart og reaksjon, så tar jeg presisjon (f.eks å ligge helt nede, stå i passe avstand fra kjegle, stå stille med alle labbene o.l.) i en egen økt.

Samme her, og det er den fremgangsmåten som ser ut til å passe best for oss hvertfall. Det er ofte vanskeligere å få frem god fart dersom du først lærer inn en hel øvelse, eller moment, i sakte fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne det at jeg er av den typer som hjelper hunden ganske mye.

F.eks musematte kan jeg få en til å vifte og løpe avgårde med, legge den på bakken. Når jeg da slipper hunden, sprinter den bort til matta, og DA kaster jeg ballen og jubler som en gal.

På dekk u/masj kan jeg gå sakte med hunden på plass, kommandere dekk og være med hunden ned med belønningen (eksplosivt!). (dårlig forklart... hehe). Kanskje jeg kan filme det en dag... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...