Gå til innhold
Hundesonen.no

Bouvier des Flandres


Nihon Supittsu

Recommended Posts

Greit, da har jeg nesten bestemt meg for hvilken rase min neste hund skal være, og jeg har bare mer og mer falt for denne pelsdotten. Og da lurer jeg på om det er noen her inne som har en Bouvier, og hvilke erfaringer folk har med denne rasen. Tenker spesielt på hvor mye vakt instinkt og hvordan det er med pelsstell:)

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er eier av en Bouvier.

Vaktinstinkt ligger mer i individ.

Forrige Bouvieren min hadde litt vaktinstinkt, hun jeg har nå eier ikke vaktinstinkt overhode.

(jaktinstinkt derimot, altfor mye på hun jeg har nå. Hehe)

Jeg personlig syns det er lite pelsstell med rasen, de må børstes 1 gang i uka, noe som kan ta tid, men gjør du det oftere går det veldig kjapt å børste igjennom.

De må klippes og trimmes, hvor ofte avhenger av om du skal stille hunden eller ikke, og om du ikke har noe i mot lang pels på bikkja.

Her står det mer om pelsstell på rasen:

http://www.bouviax.com/pelsstell.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gå litt inn på jaktinstinkt? vil ikke ha så mye av det heller :) er ikke så farlig med pelsen, men jeg tenker mer på vist jeg skal stille ut bikkja.. om det da blir for vanskelig å gjøre det selv.

Og hvordan er hunden når det kommer til mental trening, har først og fremst lyst på en tur kompis, men som jeg kan prøve på lydighet osv, men den har ikke det sterkeste behovet for det, om du skjønner:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige Bouvieren min hadde ikke så veldig mye jaktinstinkt, henne kunne jeg ha løs uten å bekymre meg for at hun tok av etter fugler.

Hun jeg har nå derimot, hun går i jaktmodus bare hun ser en fugl, og nå er hun i tillegg i rette alder til å ikke høre så mye på innkalling, så hun går lite løs for tiden.

Det krever mye trening og prøving og feiling for å klare å klippe sin egen Bouvier til utstilling,

mangen dommere ikke går så mye på hvordan faktisk bikkja er konstruert, men hvordan du har klippa den.

Og i begynnelsen tar utstillingsklippen maaangen timer, helt til du blir dreven på det, og det går litt kjappere.

Det kan være bra å ha god kontakt med oppdretter, så du kan få hjelp til å lære deg å klippe hunden selv.

En Bouvier er en avslappet hund som gjør ting litt mer slow motion enn foreks en schæfer eller en Malle, de har en bedagelig gåstil, de er veldig rolige inne, men med en påknapp ute.

Men det er en brukshund (Selv om Norske Bouvier ikke akkurat er brukshunder, men hovedsakelig utstillingshunder) som trenger å brukes både mentalt og fysisk.

Så ville ikke anbefale en Bouvier som kun turkamerat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Schnauzer Bouvier Klubb gruppe Trøndelag har spesialutstilling på Trondheim Hundefestival. Dvs det er utstilling også lørdag, mens spesialen vår er på søndag 30.08.09 på Støren Idrettspark. Jeg vil tro at du vil kunne snakke med flere eiere og sikkert også oppdrettere der. Det er desverre ikke så mange med bouvier som er aktive i gruppa i forbindelse med treff osv, men aktiviteten er uansett på vei opp så da håper vi det endrer seg. Se hjemmesiden vår http://www.nsbk-trondelag.org/ for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bare ha den som tur kamerat, vil ha en hund jeg kan bruke til noe, men vil at den skal ha noe allsidige egenskaper, slik at jeg kan finne ut hva som er gøy for meg og hunden. men jeg vil ikke at den skal være som en belger, for eksempel. Meen kan hende jeg har nok med en puddel i stede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Bouvier skal være avbalansert, og du kan velge hva du vil bruke den til.

Det er en allsidig rase.

Lydighet er ikke en nødvendighet, de trives med hva som helst egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra:) Tror egentlig jeg hadde passet bra med en Bouvier, men ble litt enstelig når du sa at din hadde så mye jakt i seg, er dette vanlig? og har du kanskje noen oppdrettere og anbefale??

Det er en gjeterhundrase, det bør ikke være spesielt overraskende at den har jaktlyst. Uten jaktlyst ville den være totalt ubrukelig med mindre du skal ha den til å sitte til pynt på trappa.

Om du er redd for jaktlyst og kanskje skygger banen i forhold til Bouvier så bør du styre langt unna de belgiske fårehundene også, de ligger generelt langt høyere i jakt enn Bouvier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett jakt i begge mine Bouvierer, dog mye mer i henne jeg har nå, og det er litt vanskelig å forutse

på forhånd hvor mye jaktinstinkt en valp vil få.

Hun jeg har nå viste absolutt ingen tegn til jaktinstinkt når hun var 8 mnd, men nå når hun nærmer seg rundt 1 1/2 år er hun fæl..

Hehe.

Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe etter foreldre som er MH testet, og jeg kommer aldri igjen til å kjøpe

en der en av foreldre ikke er MH testet.

(Dårlig erfaring)

Jeg har ingen erfaring med Bouvier oppdrettere i Norge, så jeg kan ikke anbefale noen her, og oppdrettere jeg absolutt kunne anbefalt i andre land driver med mer bruksutgaven av Bouvier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i fremtiden, når jeg ikke lenger har hunden jeg har nå, kunne jeg tenke meg en bouvier.

Taz: Du skrev lenger oppe at dersom en ikke har planer om utstilling, og så sant en ikke hadde noe imot lang pels, så kunne pelsen bare vokse på hunden, og man trengte ikke å trimme like ofte. Dette vil altså ikke ha noen (negativ) innvirkning på pelsen? Da tenker jeg på om pelsen bla. vil være like værbestandig?

Er den reservert overfor fremmede? Og er det enkelte linjer som har mer/mindre vakt/jakt-instinkt, eller går det mer på individ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen til en Bouvier er ikke den samme som Schnauzere eller foreks cairn osv, de har mykere pels som hovedsakelig klippes.

Men hvis du ikke trimmer (napper ut pelsen helt ytterst) så vil pelsen bli tykkere, så kan være å anbefale en

coat king for å fjerne underull.

Napping av løse hår er ikke samme arbeid som å nappe en Schnauzer.

Jeg stiller ikke min Bouvier, og holder henne i hverdagsklipp.. Altså en røff utgave av utstillingsklippen.

Jeg liker å holde hodet og ørene kortklipt, og beholde skjegget.

Skal jo fortsatt se ut som en Bouvier. Hehe

Rasen skal være litt reservert overfor fremmede, de kan hilse og ikke vise tegn til skyhet ol, men mer likegyldighet.

Min Bouvier lærte aldri det og er super sosial på alle mennesker, noe hun arvet etter faren.

Ikke eier hun vaktinstinkt heller, og det skal rasen ha.

Jeg vil tro at bruksbouvierer har mer vakt i seg enn utstillingsbouvieren.

(erfaringsmessig stemmer det, men erfaring er ikke nødvendigvis fakta. :ahappy: )

Masse pels:

292_Emma_1-1.jpg

Litt mindre pels:

348_Emma_lite_2.jpg

Og nyklippa (hun er ikke særlig bra stilt opp eller veldig bra klippa)

215_Emma_lite_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vår første hund var Bovier.

Hun hadde utstillingsfeil så ble aldri brukt til utstilling. Hadde ikke spes stort jaktinstinkt.

Jeg opplevde henne som en ganske stri hund og enmannsbikkje.

Dette er ganske lenge siden altså, jeg var ikke eldre enn 12-13år den gang. Hun vokste heller ikke opp med oss.

Hun var snill og god, men hun båndet aldri med meg eller pappa. Vi hadde henne bare i ca1-1,5år da fikk hun lungekreft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...