Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valp til å sove i bur

Diana

Recommended Posts

Enig med deg SusanneL. Jeg har alltid prøvd å få frem at man ikke trenger å ha hunden i bur til en hver tid, men heller anbefalt å avsperre områder i huset etc. Men at de absolutt ønsker å venne en valp til bur, har jeg personlig ikke noe imot det , siden jeg gjør det selv (har skrevet årsakene flere ganger før), men jeg vil anbefale å kutte ut bur etterhvert, hvis hunden ikke har problemer med å klare seg uten. At det kun er i en fase isåfall, eller ved spesielle tilfeller som med min ene hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 194
  • Created
  • Siste svar

Så, alle som ikke kan ha hund uten å benytte seg av bur inne i huset, burde ikke ha hund? Shoot me...

Nei - men et bur bør ikke være ansett som normalt i ethvert hundehold.

Hvis man absolutt skal bruke et bur skal det være som et treningsredskap - kanskje som siste utvei for en hund som ikke greier å oppføre seg normalt innendørs.

På samme måte som pigghalsbånd på en 10 ukers valp for at den ikke skal lære å trekke i båndet. Man behøver kanskje ikke å STARTE treningen med det mest voldsomme, harde, heftige man kan finne, synes jeg.

Men jeg er rimelig sikker på at det funker helt utmerket!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, alle som ikke kan ha hund uten å benytte seg av bur inne i huset, burde ikke ha hund? Shoot me...

*pang* Kanskje de heller burde hatt hamster ettersom bur er en så viktig ingrediens i hverdagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - men et bur bør ikke være ansett som normalt i ethvert hundehold.

Hvis man absolutt skal bruke et bur skal det være som et treningsredskap - kanskje som siste utvei for en hund som ikke greier å oppføre seg normalt innendørs.

På samme måte som pigghalsbånd på en 10 ukers valp for at den ikke skal lære å trekke i båndet. Man behøver kanskje ikke å STARTE treningen med det mest voldsomme, harde, heftige man kan finne, synes jeg.

Men jeg er rimelig sikker på at det funker helt utmerket!

Susanne

Helt enig! Jeg syns det er skremmende hvor vanlig det er blitt med burbruk. Mange jeg kjenner kjøpte buret før de hadde hentet valpen, og de anser det som noe de MÅ ha. Det ble innkjøpt sammen med mat/vannskål osv, og regnes som en del av hundeholdet rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det omvendt da Selma var liten. Jeg måtte venne henne til å ikke bruke bur, selv om jeg aldri har villet ha henne i bur. Hun ble spinnvill, sutra og heiv seg mot døra da jeg gikk ut. Derfor så prøvde jeg buret, som gikk veldig bra. Hun forbant vel buret med bilkjøring og slo seg til ro med en gang. Så for i det hele tatt å komme meg på butikken ble jeg nøtt til å stappe henne i bur. Det føltes veldig feil! Jeg ble faktisk nøtt til å venne henne av med å bruke buret. Jeg ville jo ikke at hun skulle ligge i bur når jeg skulle være lengre borte. Så vi startet i det små og så ble hun bur-fri! :rolleyes2: Nå var det ikke mange gangene hun var i bur mens jeg var borte da, var vel snakk om en 7-8 ganger. Men det føles iallefall godt å vite av hun kan ligge hvor hun vil, drikke vann, strekke seg, leke, løpe og hoppe mens jeg er på jobb.

Enkelte her gir ingen forutsetninger for treningsredskap eller viktighet for bruk av bur. Verden må se ganske kjedelig ut i svart/hvitt!

Viktighet? Mener du at verden (faktisk!) er svart/hvitt for oss som synes burbruk er unødvendig? Litt frekk måte å diskutere på forum synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier STORE nok bur! Mitt er 110x75x85 . (vekt på mine hunder er 19, 21 og 27 kg... høyde 60, 47 og 58cm)

Temperatur er viktig ja,, Jeg har samojeder.. og vet mye om det...Det blir fort for varmt..

Klart de ikke ligger i buret når det er for varmt inne... Fin presisering.

Og i et så lite bur er det ikke store muligheter for temperaturregulering. Jeg regner også med at hundene dine er 60, 47 og 58 cm i mankehøyde (mtp rasene du har)? Hvordan i alle dager kan et bur på 110x75x85 være stort nok til slike raser? :rolleyes2:

Det skremmer meg at burbruk er så utbredt som det er. Jeg jobbet i dyrebutikk, og nesten hver eneste valpekjøper som var innom for å handle utstyr hadde fått beskjed om å kjøpe bur, til bruk om natten og formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det omvendt da Selma var liten. Jeg måtte venne henne til å ikke bruke bur, selv om jeg aldri har villet ha henne i bur. Hun ble spinnvill, sutra og heiv seg mot døra da jeg gikk ut. Derfor så prøvde jeg buret, som gikk veldig bra. Hun forbant vel buret med bilkjøring og slo seg til ro med en gang. Så for i det hele tatt å komme meg på butikken ble jeg nøtt til å stappe henne i bur. Det føltes veldig feil! Jeg ble faktisk nøtt til å venne henne av med å bruke buret. Jeg ville jo ikke at hun skulle ligge i bur når jeg skulle være lengre borte. Så vi startet i det små og så ble hun bur-fri! :rolleyes2: Nå var det ikke mange gangene hun var i bur mens jeg var borte da, var vel snakk om en 7-8 ganger. Men det føles iallefall godt å vite av hun kan ligge hvor hun vil, drikke vann, strekke seg, leke, løpe og hoppe mens jeg er på jobb.

Viktighet? Mener du at verden (faktisk!) er svart/hvitt for oss som synes burbruk er unødvendig? Litt frekk måte å diskutere på forum synes jeg.

Jeg mener at verden må se ganske svart/hvit ut for folk som ikke ser at andre kan ha god hjelp av bur i hundeholdet, uten at det betyr at hunden tilbringer mesteparten av hverdagen der, eller at den har det dårligere på noen som helst måte. Jeg synes ikke det er mindre frekt enn å kalle folk dyremishandler fordi de bruker litt andre metoder eller har litt annet hundehold enn en selv. Selv om man er uenig i behovet eller effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som du, og enkelte andre, antyder at alle som benytter seg av bur automatisk gjør det både dag og natt, og helst mellom der også? Poenget mitt var kanskje mer at ting ikke er helt svart/hvitt - i noen retninger!

Javel? Og hvor i mine to innlegg er det jeg har antydet det? Når jeg skreiv at jeg hadde brukt det til mine valper/unghunder i en periode, kanskje? :rolleyes2:

Men jo.. Å basere hundeholdet sitt på at bikkja skal bo i bur hele natta og hele arbeidsdagen hele hundens liv fordi den ikke skal ødelegge inventaret, det er burbruk som ligner veldig veldig på mishandling. At man har barn og ektemann er heller ingen grunn til å stappe bikkja i bur.. Da bør man oppdra bikkja, ungene, gubben eller alle sammen bedre - evt droppe å ha bikkje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har skrevet i denne tråden har jeg hatt fornuftig burbruk i tankene.

Vet ikke om det er noen i denne tråden som har skrevet at de bruker buret både på natt og hele arbeidsdag? I så fall "Fy skam dere"!

Men jeg har ikke lest det.. Bare lest flere innlegg om folk som fyrer seg opp over de som gjør det.. Men altså de er kanskje ikke her i denne tråden?

Derfor fortsetter jeg å ha fokus på god og riktig burbruk.

Til de som har kommentert størrelsen på buret mitt ikke passer mine hunder. Buret er av størelse XXXL. Faktisk det største jeg fikk tak på.

På bildet under ser dere tispa mi på 21 kg ligge i buret (selv valg.. døra står åpen).

Bilde0076.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noen i denne tråden som har skrevet at de bruker buret både på natt og hele arbeidsdag? I så fall "Fy skam dere"!

Men jeg har ikke lest det.. Bare lest flere innlegg om folk som fyrer seg opp over de som gjør det.. Men altså de er kanskje ikke her i denne tråden?

Den som dro opp den ett år gamle tråden skrev dette:

For å slippe alt dette mener vi det er best for både oss og valpen at den blir vant med å sove i bur, og være i bur når vi er hjemme på dagtid.

Så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har skrevet i denne tråden har jeg hatt fornuftig burbruk i tankene.

Derfor fortsetter jeg å ha fokus på god og riktig burbruk.

Til de som har kommentert størrelsen på buret mitt ikke passer mine hunder. Buret er av størelse XXXL. Faktisk det største jeg fikk tak på.

På bildet under ser dere tispa mi på 21 kg ligge i buret (selv valg.. døra står åpen).

Bilde0076.jpg

Det er INGEN som bryr seg hvis hunden har et str. hamsterbur den tyter seg selv inn i, hvis den har muligheten å gå ut igjen hvis den ønsker det. Det er hele konseptet å stenge hunden inne i et lite bur i større deler av døget endel av oss synes er forkastelig.

Og beklager bea, men 0,8 kvadratmeter å bevege seg på for en samojed er ikke noen tumleplass det heller. HVIS du også stenger hunden inne i deg i 1/3 av døgnet (kun om natten) eller 2/3 (arbeidstid og natt).

O,8 kvm er vel i hvertfall under halve kravet for en kennel - selv om da hunden har tilgang til luftegård...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bea, bikkja di har det knall. Bare å gi opp å forklare noe til de høyreligiøse burmotstanderene :lol: Bare DU veit hvordan du gjør det med burbruk, hvor godt bikkja di har det og hvor godt ditt hundehold er. Kos deg med det i virkelighetens verden, drit i internettets verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper virkelig ikke vi får like regler som svenskene. for de er virkelig litt på trynet i visse sammenhenger. Feks biltransport- bikkja ska ha så god plass at om man kræsjer kommer hunden til å bli slengt rundt og skadet. Dessuten er det vel pålagt å ha hunden i bilen maks 4 timer om gangen, oppstalling i bur er vel bare tillatt i forbindelse med jakt og da maks seks timer i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper virkelig ikke vi får like regler som svenskene. for de er virkelig litt på trynet i visse sammenhenger. Feks biltransport- bikkja ska ha så god plass at om man kræsjer kommer hunden til å bli slengt rundt og skadet. Dessuten er det vel pålagt å ha hunden i bilen maks 4 timer om gangen, oppstalling i bur er vel bare tillatt i forbindelse med jakt og da maks seks timer i gangen.

Vel, selv lufter jeg hundene jevnlig når vi er på lange bilturer, og synes 6 timer i bur er veldig lang tid jeg...

...men svenske regler gjelder ikke i Norge, selv om noen liker å tro det. Tror du tyskerne bekymrer seg over bruk av strøm på hunder, fordi det er forbudt i Norge?

Hva har det med mitt spørsmål og gjøre?.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv lufter jeg hundene jevnlig når vi er på lange bilturer, og synes 6 timer i bur er veldig lang tid jeg...

Hva har det med mitt spørsmål og gjøre?.. :lol:

stopper selv hver tredje time for å la dem strekke på beina, men ettersom vi har polarhunder så hender det de bor i bilen om natta på løp/samlinger etc. Det er da forbudt. bikkjene her hopper med glede inn i kassene sine om kvelden. og slippes så klart ut tiidlig neste morgen for lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stopper selv hver tredje time for å la dem strekke på beina, men ettersom vi har polarhunder så hender det de bor i bilen om natta på løp/samlinger etc. Det er da forbudt. latterlig

Hvorfor er det latterlig? Fordi de har så god tumleplass at de selv kan velge å skifte leie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det latterlig? Fordi de har så god tumleplass at de selv kan velge å skifte leie?

voksne hunder klarer fint å holde seg seks - åtte timer, så det er noe annet enn valpiser i bur! lufter du hundene dine midt på natta? jeg gjør bare det om det er hunder som er syke eller har spesielle behov. og valper da såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

voksne hunder klarer fint å holde seg seks - åtte timer, så det er noe annet enn valpiser i bur!

Ok, kanskje det er noe rart med mine hunder da. De tisser ikke om natten de heller, men de flytter gjerne på seg for å regulere temperatur, skifte stilling og underlag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje det er noe rart med mine hunder da. De tisser ikke om natten de heller, men de flytter gjerne på seg for å regulere temperatur, skifte stilling og underlag osv.

det er jo ikke den daglige situasjonen. Men enkelte netter ligger de i kasser. gjerne vinterstid, og de krøller seg sammen. Eller de ligger på siden. hun som bor inne ligger på plassen sin hele natta. Plassen er da et åpent bur. Hun velger selv å ligge der. er forrresten ikke tillatt å ha hunder oppstallet i bånd mer enn to timer om gangen i sverige, så om man feks jobber med brukshundarbeid og binder opp hunden mellom slaga så sliter man. mon tro hvordan man gjør det med polarhunder, som har sterkt jaktinstink og ikke kan gå løse? men nå spora jeg helt av. For burdebatten: BUR er ok med måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...