Gå til innhold
Hundesonen.no

Den derre "Om Nordenstams hundeskole læringsmetodikk"


Recommended Posts

Hvorfor er den postet, klistret og låst?

Personlig tror jeg aldri jeg hørt noe mer latterlig i hele mitt liv. Og hadde jeg meldt meg på kurs hos han og han hadde introdusert kurset og metodene på den måten, tror jeg ganske sikkert jeg hadde snudd på hælen :)

Men altså; hvorfor er denne så viktig at den ligger på topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Eller så kan det være fordi at man ville representere litt flere aspekter ved hundetrening enn pølsevifting og klikkertrykking?

Joda, det er greit nok. Kom med forskjellige treningsmetoder. Men det som står skrevet der er da bare tull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er greit nok. Kom med forskjellige treningsmetoder. Men det som står skrevet der er da bare tull :)

Det er mye som er skrevet på dette forumet, som er bare tull. Jeg pleier å bare scrolle over sånt jeg :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det? Har du vært der og opplevd noe annet? Forklar vær så snill

Opplevd noe annet enn hva da?

Oversatt så står det: vi straffer hunden når den ikke utfører ønsket atferd, straffen opphører/byttes ut med kos når ønsket atferd blir utført.

Det er ikke alle hunder som liker å bli kost med eller klødd. Derfor vil ikke dette tilsvare belønning (for alle). Primært jobber den hunden for å unngå straff. Jeg skal ikke si at det ikke funker, for ingen ønsker å bli straffet, men hva hunden jobber for går vel kanskje ikke helt klart frem i teksten. For ingen hunder jobber for eieren. De kan utføre en kommando fra eier/fører for å oppnå et gode eller å unngå noe, men ingen hunder jobber fordi eieren vil at de skal det. Hallo... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som er skrevet på dette forumet, som er bare tull. Jeg pleier å bare scrolle over sånt jeg :)

Hva ligger det i det 2ne? Mener du det som du mener er tull, eller det som faktisk er tull eller faktafeil, for å si det på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den flaten som jeg tok for et år siden har jobbet med mange forskjellige folk men Geir Nordenstam var den han så mest opp til i løpet av sine ti år. Så hva som er rett og galt er vanskelig å si. Det komemr jo ann på mennesker og dyrene som er der. Nå er det lenge siden jeg var der men jeg vil da tro dem også er villig til å se på forskjellige former for ros. Men det er viktig at du bruker deg selv i rosen for deg selv har du altid med deg. San husker jeg at det var. Og om rosen var lek,klapping, kløing ja det måtte en finne ut av hva som var best. Mener jeg dem sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble skrevet i sin tid av et medlem som ikke er her lenger, men lagt ut av meg sånn at den ble klistret. Som dere ser er det snart fire år side :)

Klikkertrening har også egen tråd, betyr det at vi reklamerer for Canis?

Evt. kan jo begge deler fjernes, så er det likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er den postet, klistret og låst?

Personlig tror jeg aldri jeg hørt noe mer latterlig i hele mitt liv. Og hadde jeg meldt meg på kurs hos han og han hadde introdusert kurset og metodene på den måten, tror jeg ganske sikkert jeg hadde snudd på hælen :)

Men altså; hvorfor er denne så viktig at den ligger på topp?

Det er ikke noe galt med den treningsfilosofien. Alle hunder også de som går på den skolen, er underlagt de samme læringskriteriene. Det som kan virke litt merklig er alle ordene det blir pakket inn i. Det er så, men ser man forbi dem, så er filosofien, korrigering og fravær av korrigering som"belønning". Man har trent hunder etter den filosofien i mange år. At det blir pakket inn i andre og mer salgbare ord, er fordi man ønsker å selge et konsept. Man kan ikke gå ut å selge; "Vi korrigerer hunden og når gjør som vi ønsker, så unngår den videre korreks". Selv om det er som skjer i praksis, så er den innpakningen ikke salgbar. Om man ser på klikkertrening som også er klistert så står det :Sitat; "Klikkertrening er en forkortelse for praktisk bruk av operant betinging basert primært på positiv forsterkning med systematisk bruk av en betinget forsterker." Sitat slutt.

Både klikkertrening og trad. trening er altså tuftet på de samme naturlovene. Det er galt å bruke Nordenstams treningsfilosofi som norm fordi den er universell. Så det bør mod. gå inn og endre. Tradisjonell trening blir da. "Praktisk bruk av operant betinging basert på positiv straff og med systematisk bruk av en betinget forsterker."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening har også egen tråd, betyr det at vi reklamerer for Canis?

Evt. kan jo begge deler fjernes, så er det likt.

Treningsfilosofier er en ting, men hverken canis eller Nordenstams har vel rettigheter eller kan kalle den sin egeneide filosofi. Her er det vel kun Nordenstams det reklameres for og ikke Canis - det er mange som bruker de ulike metodene, men altså kun den skolen det reklameres for, ikke canis.

Den lederfilosofien kan vel diskuteres, men å kalle 'pølsebit' filosofien for lokking er helt feil. I korrekt måte å trene denne er det NETTOPP det å ikke lokke som er en av elementene. Skal man først ha info om de ulike metodene (enig eller ei), så bør man ha det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger det i det 2ne? Mener du det som du mener er tull, eller det som faktisk er tull eller faktafeil, for å si det på den måten...

Hva er har det med saken å gjøre, Ingar? Resultatet er uansett at jeg scroller over det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er reklame. Både emne og link til en spesifikk skole som driver trening etter denne filosofien.

Klikketreningen er ikke reklame, for det er hverken nevnt en spesifikk skole eller linket til noen spesifikk.

Så info om metoder er fint å ha med, men de bør stemme og ikke ha med slik nedsettende info om andre metoder som det er på den aktuelle posten. For den er jo helt latterlig slik den framstår etter mitt syn. Bare "at hunden ikke jobber for godbiten, men for han" sammen med mere viser jo hvor feil det er og samtidig er det jo kritikk av den 'andre' metoden. Alle vet jo at hunden aldri jobber for eieren - den jobber for seg selv. En hund er egoistisk.

Som sagt kan man mene hva man vil om de ulike metodene, men å fremheve noen spesifikk ved link og navn er reklame.

Hverken canis eller andre skoler er nevnt i treningsmetoden på klikkemetoden og det er mange som følger denne filosofien. Deriblant den ikke ukjente skolen: Siddis hundeskole i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det reklame da, å ha en opplysende tekst om en "treningsmetode"? Som sagt er det ikke meg som skrev den, og jeg trener heller ikke sånn. Bare lurer :)
Ja jeg mener at man ikke kan sette det opp som Nordenstams treningsfilosofi fordi han har ingen patent på noen treningsfilosofi. De benytter PS NF... som filosofi. Klikkertrening benytter PF NS som filosofi. Så er det dem som blander disse to, men det er som kjent lite hensiksmessig. Man har egentlig ikke noe annet å velge blandt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er har det med saken å gjøre, Ingar? Resultatet er uansett at jeg scroller over det? :)

Det var bare noen tanker som rant meg i hug der og da. Det kunne jo være greit å vite hva du mener er tull og hva som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger er ikke Canis nevnt i forbindelse med klikkertrening og annet på dette forumet da? Jeg ser virkelig ikke problemet.

Problemet er at det her er info om filosofier og info om de. Begge klistret, den ene med reklame for en spesifikk skole. treningfilosofier/metoder har ingenting med spesifikke skoler å gjøre - dermed blir den ene metoden reklame for den aktuelle skolen.

At man nevner canis og Nordenstams, samt andre i selve forumet under diskusjoner er noe helt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det skal få stå, men ser poenget ang reklame. Canis blir jo ikke nevnt i den andre tråden. men det kommer jo av at det er så mange aktører på markedet.

Så kommer mitt spørsmål; hva skal man da kalle denne type trening? For jeg synes absolutt den bør stå der, for det er viktig for alle å vite om begge ytterkantene. Om man skal kalle det tradisjonell trening er det missvisende. Trener jo selv mye etter såkalt tradisjonell trening, men bruker godbiter, ball, klapp og kos, jeg baserer ikke min trening på lederskap, men på samarbeid. Eller, hva skal man kalle "min" type trening, om tradisjonell trening er "nordenstamsk"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så må de begge få stå, eller begge fjernes. Jeg ser det som bra å ha representert begge deler der. Om noen ønsker å skrive noe lignende klikkertreningstråden om annen type trening, gjør det! Så kan vi ta bort den andre. Men erfaringen tilsier dessverre at ikke så mange har lyst til å skrive :/

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare noen tanker som rant meg i hug der og da. Det kunne jo være greit å vite hva du mener er tull og hva som ikke er det.

Jeg tviler sterkt på at du egentlig er interessert i hva jeg syns er tull og ikke, men jeg skal passe på å gjøre deg oppmerksom på det i de trådene det gjelder sånn i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...