Gå til innhold
Hundesonen.no

Schafere i annerledes farger og pelstyper.

Rosin

Recommended Posts

Skrevet

Finnes det langhåra schafere her i Norge? :oops:

Og finnes det hvite eller grå schafere her? De er så fine...

Og er det noen som vet hvordan helseproblemer (HD osv) er hos de litt mere sjeldne schafervariantene? (Det pleier vel ofte å være slik at jo mindre populær en rase er jo mindre arvelige sykdommer finner man?)

Skrevet

Traff på en grå valp her en dag :( den var importert fra Sverige! Nyyydelig liten bisk!

Skrevet
er det bare jeg som synes at hvite gjeterhunder ligner veldig på en hvit schäfer!

Tror Hvit gjeterhund ER hvit schæfer.

For Hvit gjeterhund stammer fra Schæferen, men det er ikke blandet andre raser inn for å få fargen..

Så jeg regner iallefall den hvite gjeterhunden som en Hvit schæfer.

Og de er Godkjente. :(

Skrevet

Tror Hvit gjeterhund ER hvit schæfer.

For Hvit gjeterhund stammer fra Schæferen, men det er ikke blandet andre hunder inn for å få fargen..

Så jeg regner iallefall den hvite gjeterhunden som en Hvit schæfer.

Og de er Godkjente. :(

Ja, de var dt jeg trudde :wink::( de er jo alldeles nydelige da! :(

Skrevet

shferoggroendael.jpg

Til høyre Langhåret Schæfer, til venstre Groendael.

schfer.jpg

gammeldags Schæfer (sånn vil jeg ha :wink: han var bare sååå nydelig og snill den hunden her altså).

Skrevet

Langhåret Creme-farget... *sukk* DET er vakkert det!!! :D:D

Men den langhårete, vanlige typen, er også helt herlig :D

Liker alle Schäfere, men, liker aller best de med langt hår..

Skrevet
Langhåret Creme-farget... *sukk* DET er vakkert det!!!   :D  :D  

Du har vel ikke et bilde av en sånn vel...? Har aldri sett det jeg da..

Skrevet
Langhåret Creme-farget... *sukk* DET er vakkert det!!!   :D  :D  

Cremefarget???? Det tror jeg du må forklare litt bedre, og helst vise bilder... :D Men det finnes hvite(er IKKE godkjent som rase schäfer, men hvit gjeterhund) Og sorte, grå og "vanlig" De tre siste er godkjent som schäfer. Langhår finnes og, det blir og avlet frem langhår, men de er ikke godkjent i utstilling. Og så var det sykdommer.... de eneste som vel ikke er så utsatt for HD er den grå.

Skrevet

Jeg har bilde av en langhåret creme i hundeboka mi :D skal se om jeg kan få det scannet inn snart :D

*finne ledninger til scanneren*

Skrevet

Cremefarget???? Det tror jeg du må forklare litt bedre, og helst vise bilder... :D Men det finnes hvite(er IKKE godkjent som rase schäfer, men hvit gjeterhund) Og sorte, grå og "vanlig" De tre siste er godkjent som schäfer. Langhår finnes og, det blir og avlet frem langhår, men de er ikke godkjent i utstilling. Og så var det sykdommer.... de eneste som vel ikke er så utsatt for HD er den grå.

Cremefarget er nesten hvit.

Noen Hvite Schæfere regnes som hvite når de egentligt er Creme farget. :D

Skrevet

Her ser dere en langhåret kremfarget:

lhk3vt.png

Hodebilde av en krem og en vanlig langhår:

lhk20ok.png

Hodebilde av en svart langhår:

hundebok29tt.jpg

Skrevet

Her er en Kremfarget Schæfer. (Den er faktisk Krem farget)

2002yentl.jpg

Hvit Schæfer.

nakome10.jpg

Kremfarget

spyhvitschfer.jpg

Kremfarget

WhiteSheperdMalProfile.jpg

Og en hvit en.

trex2005.jpg

Skrevet

det finnes langhåra, hvite og grå i norge. Vet om mange langhåra, en hvit og to grå. Nydelige hunder. Den hvite drar til sverige på utstilling. Der er hvit schæfer en egengruppe :P den vinner alltid mye. Vet også om en svart schafer. :P

Skrevet
det finnes langhåra, hvite og grå i norge. Vet om mange langhåra, en hvit og to grå. Nydelige hunder. Den hvite drar til sverige på utstilling. Der er hvit schæfer en egengruppe :P den vinner alltid mye. Vet også om en svart schafer. :P

på NKK og BSBK utstillingene på bønes har det blitt stilt ut hvit schæfer i 2 år nå, så om de vet om bare stiller i sverige så er de lite opplyst for det går helt fint an å stille dem her i landet også, grunnen til det er at hvit gjeterhund (somrasen heter) er nå godkjent som egen rase av FCI og da kan den stilles ut også på internasjonale utstillinger.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
    • Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...