Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellig pels og pelsstell


tm100001

Recommended Posts

Klart! :lol:

Når har din hund dekken på seg, og hvilket dekken har den på seg da?

I vinter hadde hun ofte dekken på seg når hun gikk på tur, i tillegg når hun lå i bilen eller hvilte utendørs. Dekkenet blir å komme på igjen når det blir kaldere ute, hun fryser lettere enn aussien, så tipper hun helst vil ha det på seg utendørs når det er under 5 grader.

Hvor ofte bader, børster og evnt. napper eller klipper du hunden din?

Nesten aldri :wub: Hun har blitt dusjet og shamponert to ganger i sitt liv, tror jeg. Ellers har hun nettopp lært seg å svømme, så da blir det litt regelmessig svømming utover sommeren. Hun børstes så godt som aldri og klipp har vi aldri trengt.

Hvilken pels har hunden din (beskriv pels eller si rase)?

Litt underull og kort, litt stivere dekkhår. Meeeget selvrensende og praktisk!

Perfekt! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør noen spørsmål til sonisene, jeg :)

Når har din hund dekken på seg, og hvilket dekken har den på seg da?

Om vinteren bruker begge to dekken om de må ligge lenge i bilen og om vi skal være lenge i ro. Feks ved trening eller om vi har "langpause" på tur. Jeg begynner å bruke dekken ganske tidlig på høsten, sånn omtrent samtidig med at jeg selv finner fram vottene til meg selv. Sunny som begynner bli litt gammel får på seg dekken når det er spesielt kaldt, om det er veldig med vind eller snø eller noe.

Jeg kan også bruke dekken på Salza om hun har vært veldig fysisk aktiv, i forbindelse med oppvarming og nedgåing, men her sluntrer jeg mye. Da vi var på kurs på Evje for noen uker tilbake angret jeg på at jeg ikke hadde dekken med, for det var så kaldt om nettene at jeg tror hun hadde sovet bedre om hun hadde sluppet være så kald. Jeg har hund uten underull altså.

Hvor ofte bader, børster og evnt. napper eller klipper du hunden din?

Salza bader mye i sjøen, og da pleier jeg spyle henne under hageslangen etterpå. Blir det mye bading i saltvann flere ganger om dagen hver dag (Sommerferie) så spyler jeg henne sånn dann og vann. Jeg bader de med shampoo før jul. :devil: De få gangene jeg har stilt ut har jeg badet og fønet før utstilling.

Jeg børster de hver dag, sånn bare for å se etter sår og floker, flått og anna elendighet. Sunny har jeg barbert helt ned nå, siden hun fikk helt håpløs steriliseringspels... På henne bruker jeg ei strigle, mens Salza har en naturbustbørste som jeg er veldig fornøyd med. Jeg klipper pelsen på bena opp til over hasene bak, og over kodeleddet foran. Samtidig klipper jeg litt under albuene, under halen, bak ørene og en liten del av halen (bare ikke si det til noen :poke: )

Hvilken pels har hunden din (beskriv pels eller si rase)?

Papillon. Lang pels uten underull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har din hund dekken på seg, og hvilket dekken har den på seg da?

De bruker regndekken hvis det sprutregner, ellers ikke. Langhårsraser får fort floker av dekken.

Hvor ofte bader, børster og evnt. napper eller klipper du hunden din?

De dusjes vel en gang i måneden omtrent. Symra oftere når hun skal stilles. Begge dusjer stumpen etter behov ... :) Pippin (wheaten) klippes litt hver gang han børstes, minst hver 14 dag. Symra (beardis) får bare stusset labbene litt et par uker før utstilling. Begge nappes i ørene etter behov.

Hvilken pels har hunden din (beskriv pels eller si rase)?

Wheatenpelsen er helt spesiell, silkemyk og bølget uten underull. Beardisene har lang, helst litt grov pels med underull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har din hund dekken på seg, og hvilket dekken har den på seg da?

Når det regner, da bruker han et rengdekken så han ikke skal bli så våt i pelsen.

Hvor ofte bader, børster og evnt. napper eller klipper du hunden din?

Børstes annenhver dag i ca. en halvtime. Bades 1 - 2 ganger i måneden, og da bruker jeg litt sjampo og en hel flaske balsam. Klipper av og til føttene om vinteren så han ikke får så mye snøklumper når vi går tur.

Hvilken pels har hunden din (beskriv pels eller si rase)?

Han er en Coton de Tulear. Har lang, tykk pels, som lett floker seg om han ikke blir børstet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har din hund dekken på seg, og hvilket dekken har den på seg da?

Regndekken hvis det regner mye.

Hvor ofte bader, børster og evnt. napper eller klipper du hunden din?

Bades ca. hver 3. måned,børstes 1 gang i uka,klippes før utstilling.

Hvilken pels har hunden din (beskriv pels eller si rase)?

Pomeranian,dobbel pels( tykk underull og lange,utstående dekkhår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har din hund dekken på seg, og hvilket dekken har den på seg da?

Aldri noensinne. Han har et regndekken, men det er aldri brukt fordi den er for liten (må huske å bytte gitt..)

Hvor ofte bader, børster og evnt. napper eller klipper du hunden din?

Før utstilling og ellers hver 2-3 mnd ca. Han er mester på å rulle seg i noe dritt eller bade i gjørmepytter osv.. Bader han kun når han "må" og når det er rett før en utstilling (men ikke nærmere enn 1uke før ellers får de for myk pels)

Børster han omtrent 1 gang i uka fordi jeg liker det :icon_confused: Og det gjør at pelsen hans ser mye bedre ut.

Hvilken pels har hunden din (beskriv pels eller si rase)?

Veldig tett og tykk underull. Lange, grove dekkhår. (Finsk Lapphund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har din hund dekken på seg, og hvilket dekken har den på seg da?

Når det er kaldt og vinter. Mine har to forskjellige dekken,spesialsydd til whippet. Det ene har vann og vindtett for utenpå,og teddyfor inni. Det andre er av tykk fleece og teddyfor.

Hvor ofte bader, børster og evnt. napper eller klipper du hunden din?

Jeg dusjer de når de er skitne. Pelsstell er det ingenting av.

Hvilken pels har hunden din (beskriv pels eller si rase)?

Jeg har whippets,og de har kortkort pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har din hund dekken på seg, og hvilket dekken har den på seg da?

Om vinteren, et slags termodekken. Eller type kondomdress når det er kladdete snø.. Ellers har det hent at vi bruker regndekken hvis det er ganske nødvendig å ikke bli skitten.

Hvor ofte bader, børster og evnt. napper eller klipper du hunden din?

Foreløpig er hun kun barbert en gang (på våren) men det blir vel en fast årlig rutine. Børsting er veldig sjeldent, men kunne blitt litt bedre på å ta stikkelshårene med furminatoren!

Hvilken pels har hunden din (beskriv pels eller si rase)?

Egentlig har hun silkemyk litt tykk lang pels (papillon/phalene) men hun barberes som sagt og det er kun hale, bein og ansikt som beholder vanlig lengde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har din hund dekken på seg, og hvilket dekken har den på seg da?

- Så og si aldri. Har på Cita bot-dekken på treninger på vinteren bare.

Hvor ofte bader, børster og evnt. napper eller klipper du hunden din?

Bader de sjeldent med såpe. Tia kun før utstilling. Cita om hun har rullet seg i kattedrit, men det skjer heller aldri lengre. Hender jeg spyler de med hageslangen eller i dusjen når de er skitne på beina.

Børster dem sjeldent. Kun i røyteperioden med furminatoren, men er dårlig på det også.

Klipper aldri Cita. Klipper Tia før utstilling, på potene, hasene, ørene, halen og litt formklipp.

Hvilken pels har hunden din (beskriv pels eller si rase)?

Cita har ganske kort og småstri pels. Tia har lang pels (silke :icon_confused: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har din hund dekken på seg, og hvilket dekken har den på seg da?

Sølve har faktisk ikke dekken, men jeg skal kjøpe et BOT dekken til han når lommeboken tillater det. Han har derimot flere ullgensere som han bruker når det er - grader.

Hvor ofte bader, børster og evnt. napper eller klipper du hunden din?

Sølve bades en gang i uken, børstet flere ganger i uken. Barberes i ansiktet, på potene, rundt haleroten og på tissen hver 14 dag, samt klippes hos frisør ca hver 2-3 måned eller skamklippes av meg. :icon_confused:

Hvilken pels har hunden din (beskriv pels eller si rase)?

Veldig myk og han har ikke underull. Han begynner å få mer stikkhår i pelsen og det vil forhåpentligvis gi den mer stivhet og tykkelse. Sølve er en dvergpuddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har din hund dekken på seg, og hvilket dekken har den på seg da?

Oscar har kun på dekken hvis han er nybadet før en utstilling og det regner når han skal luftes, da har han på seg fleecedekken eller regndress.

Karma har fortsatt valpepels så hun bruker ikke dekken.

Hvor ofte bader, børster og evnt. napper eller klipper du hunden din?

Oscar bader og børstes ca.hver 14.dag i utstillingssesongen.

Jeg klipper han ca. en gang i måneden.

Karma bades ca. hver 14.dag eller etter behov.

Jeg klipper henne hver til annenhver uke.

Hvilken pels har hunden din (beskriv pels eller si rase)?

Oscar har irsk wheaten pels, feller ikke pels, han er i utstillingskondisjon(lang pels).

Karma er en amerikansk cocker spaniel, men er kun 4mnd. så hun er ikke i full pels enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...