Gå til innhold
Hundesonen.no

Bridies LP debut


PsychoLynx

Recommended Posts

Jada, så nå er vi ferdige med den saken... Bridie har debutert i LP, med meg som fører :ahappy:

Det hele begynte tirsdag denne uka. Vi var på avslutning i Land Hundeklubb, og det ble gjennomført en meget uhøytidlig lp konkurranse, med verdens snilleste dommer :whistle: Men altså, enden på visa var at Bridie og jeg (sammen med Bente og Buffy) fikk 50 poeng av 50 mulige. Og vi fikk delt første plass. (oppgavene her var tannvisning, lineføring, innkalling fra sitt, dekk ved holdt og sitt ved holdt)

Dumme meg skrøt jo av Bridie til oppdretter, og da var det gjort.... Onsdag fikk jeg en sms "Bridie er etteranmeldt til LP1 på Vingerom, førstkommende lørdag".

Jada, så det så.... Så jeg sa at det var helt greit det, men oppdretter fikk gå med henne selv.

Saken her er at Bridie ikke har blitt trent uten godbit innen synsvidde (iallefall aldri hos meg). Hun har aldri lært stå under marsj. Og ved både fri ved fot og lineføring, har jeg alltid gått å småpratet med bikkja for å holde fokus. Det sier seg selv at vi avsolutt ikke var startklare til noe lp konk! Men joda...

de neste dagene trente vi jevnt og trutt. Og ved en durabelig trippelkommando så stod Bridie på stå under marsj også. Og selv om varmen tok livet av henne, så diltet hun da etter meg ved forskjellige gangarter osv. :ahappy: Og satte seg til nød ved holdt :ahappy:

Fredag sku vi trene med oppdretter. Hun fikk jo liksom selv få teste Bridie syns jeg. Hun som skulle gå med henne. Men da fredagen kom, fikk jeg sms "jeg er på vei til hunderfossen jeg, får se om vi rekker å trene litt på Vingerom i morra".

:D Hjertet slo, det ble vanskelig å puste, her snakker vi stress altså! Så jeg kastet meg rundt, og fikk trent litt selv da i det minste.

Lørdag kom, vi stod opp klokka 7, lot Bridie bade i mjøsa for å kjøle seg ned, og dekket henne til med kjøledekkenet. Vet jo at varmen er Bridie sin værste fiende. Og når gradestokken stod på 26-28 i skyggen, og det ikke var en sol å se på himmelen, så sier det seg vel selv....

Klokka 9 var vi på plass på Vingerom. Eliteklassen sku i ringen klokka 10. Bridie ville dermed være helt sist ute av alle sammen. Men jeg hadde roet meg nå. Et fett for meg hva oppdretter skulle gjøre? Jeg kom jo bare med bikkja jeg...

Fulgte med på to av hennes hunder i Elite og klasse 2. Det gikk rævva. Pga varmen hovedsaklig og diverse annet småtteri. Bridie var ikke tatt ut av buret en eneste gang. Så da siste hund var i ringen i kl 2 bestemte jeg meg. JEg går med henne selv! Det kan umulig gå dårligere enn mange andre her. :aww: Tusler ut med bikkja, stresser på do en tur, glemmer åssen jeg skal ta bilder, og tusler ut i ringen sammen med 4 andre hunder. på min aller første lydighetskonkurranse. På min aller første konkurranse i det hele tatt med hund. Som er ofisiell!

Tannvisning. Bridie oppførte seg eksemplarisk. Vi fikk 10.

Fellesdekk. Snuppa var kjempeflink. Flytta ikke på en labb mens vi stod x antall meter unna, og hunden nr to til høyre for henne reiste seg og gikk. Da jeg kom inntil henne igjen og sku kommandere sitt, så hørte hun nok på fører nr 1, og satte seg altfor tidlig. Vi fikk 9.

Så var det en nervepirrende pause mens 4 andre gikk programmet foran oss. Her klarte jeg knapt å bruke fotoapparatet. (og dette sier jo litt om meg liksom) Så var det vår tur.

Nå har Bridie fått merke varmen, mitt stress, og hun er lei og gidder ikke. Når Bridie ikke gidder, så ja... Da har hun slått av alt som heter interesse og fokus. Og hu fikk da vel for pokker ikke belønning for den flotte tannvisningen og fellesdekken heller. Hvorfor gidde nå da??

Lineføring.... Bridie tuslet litt bak meg, diltet, null kontakt, og på siste helomvending når Bridie så dommerteltet og en del kasser der, så måtte jeg nappe henne med meg i båndet. Hun var mye mer intr i det enn meg. Vi fikk 7,5.

motet mitt dalte, og sammen med det, så knekte jeg jo den siste velvilje i Bridie.

Fri ved foten. Samme holdning som istad. Men diltet mer bak, så på andre ting, men hun fulgte meg inntil en viss grad. Ved siste helomvendning oppdaget hun at båndet var borte, hun kunne jo sjekke ut kassene som båndet stoppet sist. Jeg måtte kalle henne inn ved navn. Vi fikk en 7'er.

Dekk fra holdt. Bridie er møkklei. Hvor er belønninga? Jeg er sliten, varm, og angrer på at vi deltok. Bridie merker det. Hun stopper da jeg stopper, men jeg må kommandere henne i sitt, før jeg ber henne dekke. Går i fra, Bridie vrir seg og ligger skjevt. Vi fikk 6,5....

jaja, nå begynner jeg å bare tenke "shit happens". Vi har da debutert. Vi har visst om dette i 3 dager. Og trent deretter. Vi er faktisk helt ferske innen dette.

Innkalling. Bridie setter seg, venter når jeg går fra, og kommer ok på innkalling. Bare så altfor sakte! Og setter seg noe skjevt på innsitt. Vi fikk en 8'er.

Så var det det momentet jeg VISSTE jeg måtte bruke dobbeltkommando, mulig trippel på. Her har bridie kun stoppet om jeg har stappet en godbit i munnen hennes. Det kunne jeg jo ikke nå. I tilegg står hun sjelden i ro når jeg går bak henne og inntil.

Stå under marsj. Hun går ok ved fri ved fot. Jeg bruker bevisst dobbeltkommando. Sier STÅ! mens jeg trykker hånda i nesa hennes. Og hun ståår!! :D Jeg er sjokkert! På vei forbi henne ser jeg hun kommer til å gå, så jeg ber henne bli. Resten gikk greit. Men vi fikk 6.

Hopp over hinder. Går skjevt, hopper da ok tror jeg, men nå har jeg selv falt ut så at jeg knapt aner hva bikkja gjør. Vi ender opp med6,5 av en grunn.

Men, vi har debutert! Og vi fikk jo utrolig nok 147,5 poeng! Det er 12,5 under opprykk det. På vår aller første konkurranse, med tre dagers forvarsel! Og i stekende sol. Jeg får vel ikke klage kanskje?

Og jammen fikk vi ikke med oss et sølvmerke i tilegg :ahappy:

Totalt havnet vi på 4. plass av 5.

så jada... Nå er den delen unnagjort. Når vi kommer tilbake, er uvisst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har trent så lite som du sier på forhånd, så er det jo veldig bra! Debuten vår gikk ikke noe bedre, vi fikk ikke sølvmerke engang vi.. hehe

Gratulerer med vel overstått! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW, Marit, det er jo fantastisk! Jeg har litt sansen for sånne "hoppe i det"-debuter, jeg, da har man ikke all verdens tid til å grue seg på forhånd. Dessuten tenker jeg litt sånn at så lenge hun ikke er berørt av de andre hundene og selve omgivelsene på et stevne, så har dere faktisk ikke allverdens å grue dere for! FLINKISER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

Nei altså, siden Bridie kom til meg for 2,5 år siden, så har vi da bare så vidt lekt oss med fri ved fot, sitt ved holdt, noe lineføring osv, men kun med godbit i hånda eller leke i nærheten liksom. Aldri trent hele program uten belønning før to ganger denne uka.

Og ja, stå under marsj kunne hun ikke før hun kom til meg. Eller, det vil si... Før onsdag :ahappy: Har vel prøvd det bittelitt før, men da har jeg trøkka godbit i munnen hennes, sagt ståååååååå og stoppet opp sammen med henne. Men lenge siden sist.

Så joda, jeg er vel fornøyd. Og er kjempetakknemlig til tidligere eier for den jobben hun har lagt i bikkja! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! :whistle: Så utrolig bra! :ahappy: Det var skikkelig fint å lese det du skrev, om hvordan du og hunden var, og hva dere fikk på de forskjellige momentene - lærerikt, og det gjorde at det ikke virker fullt SÅ nervepirrende å starte selv! :ahappy: Stå på - neste gang er det opprykk og napp og tjolahopp! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba! :D Og..

Wow :ahappy:

:ahappy::D:whistle:

Gratulerer:):ahappy: Morsomt at det gikk så bra:):ahappy:

Hvem dømte??

Tusen takk! :D Dommer var Svein G Rønning sier mannen her. (han leser på papirene).

Gratulerer med vel gjennomført debut :aww: Hva ble helhetsinntrykket?

Takk! Og helhetsinntrykk 7,5.

Joda, spennende dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, så nå er vi ferdige med den saken... Bridie har debutert i LP, med meg som fører :P

Jaaaaah!! :banana:

Og når gradestokken stod på 26-28 i skyggen, og det ikke var en sol å se på himmelen, så sier det seg vel selv...

Ikke...?? Hmmm... lurer på hva det var som solbrente meg sånn jeg da...? :o

Tannvisning. Bridie oppførte seg eksemplarisk. Vi fikk 10.

Hanne trodde hun skulle hoppe opp på dommer, hadde visst gjort det før! :)

Så var det en nervepirrende pause mens 4 andre gikk programmet foran oss. Her klarte jeg knapt å bruke fotoapparatet. (og dette sier jo litt om meg liksom).

Ja, det var pussige greier! Marit som ikke skjønner at hun må slå på kameraet før hun tar bilder, som ikke greier å trykke ned utløserknappen osv.... Nesten litt skummelt! :lol:

Bridie er møkklei. Hvor er belønninga? Jeg er sliten, varm, og angrer på at vi deltok.

Og dette så mye bedre ut enn du tror! :lol:

Stå under marsj. Hun går ok ved fri ved fot. Jeg bruker bevisst dobbeltkommando. Sier STÅ! mens jeg trykker hånda i nesa hennes. Og hun ståår! ;) Jeg er sjokkert!

Og hun sto SÅ pent! :D

Hopp over hinder. Går skjevt, hopper da ok tror jeg, men nå har jeg selv falt ut så at jeg knapt aner hva bikkja gjør. Vi ender opp med6,5 av en grunn.

Tror du gikk litt for sakte for hun hoppet et godt stykke foran deg. Men jeg var litt i svime selv... :banana:

Jeg får vel ikke klage kanskje?

Nei, det får du ikke!! Dere var flinke!! :) Og jeg har masse bilder! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...