Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer denne redningsvesten?


Recommended Posts

Uff man blir innmari uselvstendig av å være på forum :whistle:

Men saken er at jeg har kjøpt redningsvest til casper nå, også vet jeg ikke helt om den sitter som den skal. Jeg har kjøpt innenfor vekten hans, lurer på om den var fra 20 til 40 kg, og han veier 34 kg. Så det er jo riktig. Men jeg innbiller meg liksom at de skal gå lengre ned på ryggen, og lenger ned på sidene? Eller ikke? Jeg kjøpte den på chlas olson til 179 kr, og de hadde akkurat den samme på dyrebutikken til 300... glad jeg gikk til chlas olson og spurte om de hadde, for hadde nemlig vært der før og sett, men da hadde de ikke. Viste seg at det lå bak på lageret.

På pakken står det at den passer til airdale terrier, nå kjenner jeg bare en tispe, men hun er betydelig mindre enn Casper. Men det står også at den passer til scäefer og dobberman, altså raser som er litt større enn dalmatiner.... så den burde jo passe sånn sett. Og hvordan er det om man går opp en størrelse, altså til 40 kg +, vil det bli for mye flyt? Pluss at på den pakken sto det at den passet til newfoundlander... et par størrelser opp får man si.

Allrightie, nok bla bla, hva tror dere, passer denne? Hilsen uselvstendig redningsvesttilhund-newbie

DSCN8517.jpg

(Ser på bildet at den er litt stram under magen, men det er bare å løsne opp i, han var ikke helt sammarbeidsvillig. Så se bort ifra at han står som en ku og har mistet halsen sin. Forstyrret ham mitt i leken :ahappy: )

Her er bilder etter jeg har løsnet: (reimen har visst glidd litt)

DSCN8560.jpg

DSCN8561.jpg

DSCN8563.jpg

Er det meningen at den skal ligge slik over halsen, og ikke mer nede på brystet?

DSCN8562.jpg

DSCN8564.jpg

Den er jo skjev foran, hva er det godt for? Er det meningen at flytestoffet foran skal møte hverandre? For isåfall gjør det jo ikke det.Når det gjelder brystreimen er det ikke mye å gå på, nesten på ytterste hakk, så ikke skjønner jeg hvordan den skal passe til en dobber, som har dypere bryst i tillegg til å være større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min sin del ser det riktig ut ihnt til hva gubben fikk vite hos dyrebutikken.. dog ihnt til bildet kunne den vel vært noget løsere rundt halsen å :ahappy:

edit: så nå på de nye bildene at det ikke så riktig ut i det hele tatt.. Syntes nesten det så litt farlig ut at den var sånn jeg...

tips: TAM Alna har bedre vester til ikke så mye mere penger :ahappy: Vår kostet 300,- og er vel verdt det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pablo har den samme vesten. Den sitter også sånn i fronten, og den går heller ikke lenger bakover på ryggen. (Noen bilder av han med den her: http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=45110 )

De skal kanskje være sånn? :whistle: Pablo svømmer bra også uten vest, så det er vanskelig å si hvor stor hjelp han får av flytevesten, men jeg tror at det er bedre med den enn ingenting. Det at vesten ikke rekker så langt bak, gjør at den holder forkroppen flytende, men at hunden må jobbe mer med bakparten for å holde seg flytende.

Jeg kjøpte den til Pablo i fjor da han ikke var ferdig utvokst ennå, så egentlig falt valget på den fordi den var billig og at han kanskje ville vokse fra den. Den passer forsåvidt ennå, men jeg kommer nok til å kjøpe en bedre flytevest etterhvert.

Når det gjelder hvilke raser som det står at ting passer til - uansett hvilket produkt det er - så har jeg funnet ut at det er best å ta det med en diger klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra passformen og "plassering" på hunden synes jeg den ser både rar og liten ut i forhold til vestene mine hunder har, men for all del - det er godt mulig at den vesten du har kjøpt faktisk skal sitte sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så litt rar ut ja. Et eller annet som ikke helt stemte. Har du han med i båt eller bruker du den når han svømmer på steder med f.eks litt strøm? Husk at mange av vestene kun hjelper hunden litt å flyte mens andre er redningsvester som gjør at hunden flyter uten at den svømmer. Jeg hadde også tenkt å kjøpe på clas ohlson fordi vi har med Dina ganske mye i båt, men nå tror jeg at jeg vil investere i en litt dyrere en, for den så litt snodig ut i passformen. Og hvordan kan en vest passe både til airedale terrier OG newfoundlands hund? Det er en ganske stor forskjell på vekt der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også den ser merkelig ut og har rar passform. Ei bikkje jeg kjenner har den vesten også, men den sitter ikke slik.

Synes også den var kort i sidene. Noen som har sett de vestene de har på jula? De er UTROLIG merkelige. Og foran på "festet" er den ene veldig lang og den andre veldig kort. Noe slik som på capser sin vest, bare mye mer! (de festene foran på bryste skal forresten sitte sammen)

Sitter på feil PC nå, kan legge til bilder senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok prøvd XL (altså 40+ kg), den vil sitte mye bedre på han.

Og vesten skal være "Skjev" forann.

Samme vesten som du har, bare i XL.

IMG_3810_Emma_lite.jpg

Sånn som dette skal en svømme vest sitte, så jeg ville nok gått opp en str til Casper

(spennene under magen må du ikke ha for slakke, ha vil ikke vesten hjelpe hunden hvis uhellet er ute, fordi den ikke sitter godt nok på hunden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, var noe som skurret i mine øyne og, men dette er ikke noe jeg har greie på. Da bytter jeg den i morgen jeg. Skal be om å få se både xl og xxl, så jeg kan se hvor stor forskjell det er på dem... :whistle:

Marit&Dina

Den skal brukes i kano, på mjøsa. Kommer til å holde oss nære land uansett, og er ikke så mye strømninger eller bølger akkurat. Derfor vil jeg ha det så billig som mulig egentlig, da jeg egentlig ikke er båtmenneske, blir vel et par ganger i året liksom. Blir det noen større seilas engang investerer jeg i en dyrere vest, men nå vil jeg egentlig bare ha noe som hjelper ham med å svømme, han er ikke så glad i å være på dypt vann, svømmer gjerne og sånn, men han er rimelig tung i bakparten :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor vil jeg ha det så billig som mulig egentlig, da jeg egentlig ikke er båtmenneske, blir vel et par ganger i året liksom.
Egentlig trenger man bare å være bademenneske! Er jo knallgøy å henge på slep når hunden (selvsagt med redningsvest) svømmer og henter dummyer! :banana:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi det er sant :banana: Håper jo litt att denne flytevesten vil gjøre at han blir med å svømmer enda mer. Blir liksom 10-15 meter ut, også svømmer han inn igjen :banana:

Kriistin: Takk for bilde, den så ut til å gå mye lenger bak på den hunden en det den gjør på casper. Må nok en strls. eller to opp ja.

Er ikke helt sikker på hvor stor en briard tispe er jeg, men ikke noe mindre enn den casper har iallefall, vil tro L eller xl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...