Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppretter sædbank for å hindre utrydning av norske hunderaser


Ingvild

Recommended Posts

Sikkert et bra tiltak - men gjøres det noe for de som holder på med rasene i dag, da? Noe avlsfremmende tiltak, fremme salg av valper til disse rasene, etc.

Å få rasen(e) populære i Norge - forenkle eksport, fremme og forenkle bruken av de - alt vil jo gi rasen(e) en sjanse å overleve. Å ha masse sæd fra forskjellige hanner hjelper jo ikke stort hvis alle tispene er utdøde, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanneL har et godt poeng - hva er planene, hvilke tiltak skal gjennomføres? Er eierne av disse rasene motivert, inspirert og informert?

For et par år siden ble det innført gratis valperegistrering og deltagelse på utstilling for de norske harehundene som et ledd for å synliggjøre rasen - noen som vet om det har gitt resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et bra tiltak - men gjøres det noe for de som holder på med rasene i dag, da? Noe avlsfremmende tiltak, fremme salg av valper til disse rasene, etc.

Å få rasen(e) populære i Norge - forenkle eksport, fremme og forenkle bruken av de - alt vil jo gi rasen(e) en sjanse å overleve. Å ha masse sæd fra forskjellige hanner hjelper jo ikke stort hvis alle tispene er utdøde, liksom...

Susanne

Såvidt jeg vet så har noen av rasene gratis påmelding på utstillinger og gratis registrering av valpekull. http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ART...D=1182841129102

Edit: Ja, der postet jeg visst samtidig med Stine. Lar den uansett stå jeg, siden det er med link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH - dèt visste jeg ikke - men det var jo et godt tiltak, da. (Jeg hørte om det for en stund siden, men trodde det kun var på NV-utstillingen...)

Men hvorfor ikke på ALLE de norske hunderasene, da? Elghundene og lundehund burde jo også få nyte av at de er en del av norsk kulturarv, synes jeg..

Men ja - hadde vært interessant å høre om det har blitt noen økning/endring som følge av dette...

Og det er jo synd å miste noen av rasene, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra VG-artikkelen.

- Trenger kjendiser

Enghs håp er at norske kjendiser kan gjøre rasene mer populære. Paris Hiltons chihuahua og Barack Obamas portugisiske vannhund er eksempler på at kjendisreklame fungerer, mener han.

Hva om kronprinsparet hadde valgt en av disse i stedet for blandingshunden Milly Kakao?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om kronprinsparet hadde valgt en av disse i stedet for blandingshunden Milly Kakao?

Det er en helt latterlig uttalelse fra Engh. Har ikke Engh innsikt i hva slik popularitet gjør mot hunderaser? Hvor mange ignoramuses som får seg hunder uten å ha peiling på hva de krever? Av de 7 norske er det kun Buhund, Lundehund og til nøds en elghund som jeg ville plassert hos en aktiv norsk familie. De familiene burde da ha kunnskap til spisshunder, og ikke minst tendensen til å bjeffe hos rasene.

Øvrige; Dunker, Hygen og Halden er jo støvere, hunderaser som naturlig nok fortjener å bli brukt til hva de originalt ble brukt til. Ser man kjapt på valpelista til f.eks dunkerene, er de fleste hundene N JCH premiert. Det er ikke noe man kjøper inn for å ha som familiebikkje!

Tør jeg da ytre; at det får "bare være så" at de er på randen til utryddelse? Den moderne verden er i stadig utvikling. Vi trenger ikke jakthunder for noe annet enn "the joy of it" - trenger vi derfor flere 100 forskjellige jakthundraser i hele verden? Er det å redde rasen viktigere enn å tenke på hva rasens individer trenger? Det er kanskje en grunn til at rasene er såpass utrydningstruede - sett i sammenheng med at folk flest kanskje tenker seg litt mer om når de skaffer seg hund i dag?

(Når det er sagt, så tror jeg nok at både støverene og de andre norske rasene vil fortsette å eksistere en god stund, og jeg har ingen ting i mot at de gjør det. Så lenge det inngår folk som vet hva bikkjene trenger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
http://www.dagbladet.no/2009/07/01/nyheter...s/hund/6997492/

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=6310

Seks norske hunderaser (det vil si alle utenom norsk elghund grå) skal nå få en egen sædbank for å bidra til å opprettholde bestanden.

Dette synes jeg er tull-. Vi har alt for mange raser og trenger å tynne ut antallet. Jeg kunne tenke meg at vi satt igjen med ett tosiffret tall raser for å dekke ulike reelle behov og alle raser som i dag går på "kunstig åndedrett" kan vi bare la forsvinne. Det er overhode ingen grunn til å opprettholde "handikappede" raser bare for å tilfredstille folks sære smak/krav angående eksteriør.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Dette synes jeg er tull-. Vi har alt for mange raser og trenger å tynne ut antallet. Jeg kunne tenke meg at vi satt igjen med ett tosiffret tall raser for å dekke ulike reelle behov og alle raser som i dag går på "kunstig åndedrett" kan vi bare la forsvinne. Det er overhode ingen grunn til å opprettholde "handikappede" raser bare for å tilfredstille folks sære smak/krav angående eksteriør.

Så fint. Hvem skal stile ut hvilke 99 raser vi trenger da? Jeg mener se på din egen rase bc; hvor en haug av oppdrettet er useriøst og uregistrert. Hvor svært mange individer ikke oppfyller minimums kravene til rasestandarden engang. Kanskje vi skal avskrive rasen til fordel for noe annet.. aussie kanskje?

Når det gjelder de norske rasene syns jeg det skal være likhet for rasene, selv om enkelte har høye registreringstall og andre små. De viktigste pådriverne til å endre det norske folks holdninger til harehundene, må jo være NHK selv. Hvorfor importere russiske harehunder til norge og presentere de som "skjeldne perler" når man har svært skjeldne norske raser og norsk avlede perler her i landet fra før? Men dette ble enda mer OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er tull-. Vi har alt for mange raser og trenger å tynne ut antallet. Jeg kunne tenke meg at vi satt igjen med ett tosiffret tall raser for å dekke ulike reelle behov og alle raser som i dag går på "kunstig åndedrett" kan vi bare la forsvinne. Det er overhode ingen grunn til å opprettholde "handikappede" raser bare for å tilfredstille folks sære smak/krav angående eksteriør.

Jeg syns det var et litt merkelig utsagn å komme med - skal det være 99 raser på verdensbasis, eller bare i Norge? Det er en grunn til at alle disse rasene har blitt avlet fram i utgangspunktet - nettopp på grunn av ulike behov ulike steder i verden.

Men det er egentlig ikke det jeg ønsker å kommentere nå. Du sier at man ikke skal "opprettholde 'handikappede' raser for å tilfredstille folks sære smak/krav angående eksteriør" og at man bør kutte ut raser som går på "kunstig åndedrett". Det kan jeg til en viss grad være enig i, men jeg ser ikke helt hvorfor det er relevant i dette emnet? Hvilke(n) av de sju norske hunderasene mener du har et usunt eksteriør og dårlig helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ganske enig i utsagnet til ingar. Ikke at man trenger å sette noe tall, men det er mer enn nok raser. Ja - raser er i utgangspunktet avlet frem på grunn av behov for (eller etterspørsel etter) ulike typer hunder. At en rase "forsvinner" på denne måten kan vel tyde på at behovet ikke er der i samme grad lengre, eller dekkes tilstrekkelig av andre raser? I tillegg til at svært få hunderaser brukes i dag til det de er ment til, i samme grad som for hundre år siden. I det hele tatt er en utrolig liten del av Norges hundebestand brukt til noe annet enn familiehund og treningsvenn - i ulike grader selvfølgelig, men dog.

Jeg mener ikke at man målbevisst trenger å kutte ned på antallet raser - tvert imot jobber jo mange for å få godkjent nye raser. Men å bruke tid å ressurser på å redde raser bare fordi de er "norske", det synes jeg faktisk er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke nok til verken harejakt eller de ulike rasenes egenskaper til å kunne si helt bastant at det ikke er verd å ta vare på alle harehundrasene, men sånn fra utsiden sett virker de knappest så unike som mitt eget hjertebarn, lundehunden.

Lundehunden er en rase som vil kunne passe en hel del moderne eiere. Det ville være utrolig synd om de gikk tapt, også med tanke på det enorme arbeidet som allerede er lagt ned for å bevare den. Sammenlignet med mange andre raser er den jo faktisk også temmelig sunn og frisk. Det er dessuten en hel del interesse for rasen i utlandet. Jeg er selvsagt temmelig inhabil i spørsmålet. Likevel: Både fra et kost-nytte-perspektiv, og fra et vitenskapelig og kulturhistorisk ståsted tror jeg man kan få mye igjen for litt ekstra ressurser til bevaring av akkurat lundehunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...