Gå til innhold
Hundesonen.no

forvert


morwen

Recommended Posts

Jeg er i samtale med en oppdretter ang å være forvert for en hannhund.

så lurer jeg på hva som er normale avtaler og kontrakter (vi har ikke bestemt noe slikt enda)

fant mye info på nett om det å være forvert for tispe men lite om det å være forvert for hannhund.

så tenkte jeg på å spørre de kloke hodene her inne :P om erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen oppdrettere har livslag forvertavtale for hannhunder slik at de beholder alle avlsrettigheter selv. Andre bestemmer at de skal ha x antall parringer på hannhunden men ikke setter innenfor et visst antall år, mens andre vil ha x antall parringer innen så og så mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til antall parringer/valper (noen operer med antall valper, noen antall kull), må du sørge for at dere har skriftlig og har diskutert fordeling av utgifter og å jobbe mot mål. Hvem har ansvar for å sørge for at hannhunden oppfyller raseklubbens avlsregler (hvis det er ønskelig) - helseundersøkelser, utstillingsresultat, bruksresultat, mentalbeskrivelser, etc. Hvem betaler? Hvem trener? Hvem konkurrerer? Hvem gjør det som kreves? Dette kan det være greit å diskutere, fordi oppdretter kan mene at du skal betale/gjøre det fordi det er ting du ville gjort uansett hvis du var eier av hunden, mens kanskje du mener at du ikke ville gjort alt det som kreves. Kanskje vil du gjøre noe, mens oppdretter vil ha enda mer for å ha en god hannhund å markedsføre i avlssammenheng - er det da aktuelt å dele utgifter? Også videre. Tenk gjennom konflikter og spørsmål, og få avklart mest mulig, og få det skriftlig.

En annen ting du bør dobbeltsjekke, som etter min mening tilfaller oppdretters lommebok, er helseundersøkelser som har direkte med parring å gjøre - sædkvalitetstester (noen tar det årlig, noen tar det etter at ei tispe går tom, noen tar det aldri), bakterietester og annet som kan oppstå som en følge av parring.

En tredje ting: Det er praksis at tispeeier oppsøker hannhund for parring, en mener at hannhund presterer bedre på kjent område, og det er tross alt tispeeier som vil ha kull og dermed skal ha utgiftene med å få det til. Men nå som hannhunden har fôrvert - skal parringene skje hos deg? Betyr det at du må være tilgjengelig når som helst, selv om du egentlig var på vei til hytta eller skal på jobb? Eller skal parringene skje hos oppdretter? Må i så fall du sørge for at hannhunden kommer til oppdretter, eller henter oppdretter hannen selv?

Det virker kanskje som banale problem, men de kan skape borgerkriger om en blir inderlig uenig, så greit å ta opp slike eventualiteter på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange gode svar jeg har å tenke igjenom.

det er derfor jeg spør, for man kommer ikke på alt selv spesielt når man ikke har vært borti dette selv

Og jeg vil finne mest mulig info før møte slik at jeg er forberedt og kunnskapsrik nok til å ta de rette avgjørelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange gode svar jeg har å tenke igjenom.

det er derfor jeg spør, for man kommer ikke på alt selv spesielt når man ikke har vært borti dette selv

Og jeg vil finne mest mulig info før møte slik at jeg er forberedt og kunnskapsrik nok til å ta de rette avgjørelsene.

Noen andre spørsmål som kan være greit å diskutere er hva som skjer om hunden ikke oppfyller krav for avl - jeg vet ikke hvilken rase det er og hvilke krav som settes - eller om det er noen krav i det hele tatt.

Men hvis det finnes krav, og disse ikke oppfylles (C på hoftene, tannmangel, får ikke ned testiklene, kullet for øvrig er for dårlig, hva som helst) - hva skjer da? I de fleste tilfeller vil oppdretter overføre eierskapet til fôrvert uten noe mer om og men, men det har vært situasjoner hvor oppdretter tilbyr fôrvert å kjøpe hunden. Jeg synes det er en dårlig deal, andre synes det er helt fair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre spørsmål som kan være greit å diskutere er hva som skjer om hunden ikke oppfyller krav for avl - jeg vet ikke hvilken rase det er og hvilke krav som settes - eller om det er noen krav i det hele tatt.

Men hvis det finnes krav, og disse ikke oppfylles (C på hoftene, tannmangel, får ikke ned testiklene, kullet for øvrig er for dårlig, hva som helst) - hva skjer da? I de fleste tilfeller vil oppdretter overføre eierskapet til fôrvert uten noe mer om og men, men det har vært situasjoner hvor oppdretter tilbyr fôrvert å kjøpe hunden. Jeg synes det er en dårlig deal, andre synes det er helt fair.

fornuftig, det skal jeg notere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fornuftig, det skal jeg notere meg.

Hehe, veldig typisk meg å ose fornuft på en mandag morgen! :P

Men lykke til, det å få være fôrvert kan være en veldig lærerik og fin opplevelse - du må jo nødvendigvis samarbeide tett med oppdretter/hundens formelle eier, og har en unik mulighet til å lære mye. De fleste fôrvertavtaler fungerer finfint, men det er jo de sleipe oppdretterne, de urettferdige avtalene og de avtalebrytende fôrvertene en hører om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, veldig typisk meg å ose fornuft på en mandag morgen! :P

Men lykke til, det å få være fôrvert kan være en veldig lærerik og fin opplevelse - du må jo nødvendigvis samarbeide tett med oppdretter/hundens formelle eier, og har en unik mulighet til å lære mye. De fleste fôrvertavtaler fungerer finfint, men det er jo de sleipe oppdretterne, de urettferdige avtalene og de avtalebrytende fôrvertene en hører om...

:P har ikke fått med meg det er mandag engang (her hjemmeværende småbarnsmor)

heldivis virker oppdretter som en hyggelig og fornuftig person, og noen bekjente av meg har kjøpt hund derifra

oppdretter bor da 3-4timers kjøring unna meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å få utkastet til fôrvert på gjenomlesning før du sier ja.

Da kan du jo diskutere den konkrete avtalen med andre.

Selv har jeg snakket med 2 forskjellige oppdrettere sm tilbød meg to ulike avtaler på hann hund.

Jeg valgte tilslutt ingen av avtalene da jeg har kommet fram til at jeg vil eie nin neste hund helt.

Hvilken rase er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avtale er noe vi skal sette opp i felleskap om det blir aktuelt

her lest litt rundt nå og lurer på hav som er "normalt" ang antall parringer(kull) på en slik avtale

ja vet det er forskjellig fra oppdretter til oppdretter.

har hørt alt fra 2, 5, 10 og hele livet (de siste vil jeg personlig si er en litt dålig avtale da)

den skal utstilles noen få ganger da enten får jeg opplæring i dette av oppdretter eller så tar oppdretter med seg hunden selv på utstilling, dette er no jeg ikke ser noen problem med. ellers var det ingen andre krav som er kommet frem til nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avtale jeg fikk tibud om var 4000 kr i reduksjon på full pris mot 2 -3 mulige parringer på odretters tisper.

En annen oppdretter ga meg ikke avslag i prisen men ønsket å sikkre seg retten til 2-3 parringer i framtiden. Hun ville da betale meg normal parringsavgit for handhunder.

Ingen var aktuelle for meg av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avtale jeg fikk tibud om var 4000 kr i reduksjon på full pris mot 2 -3 mulige parringer på odretters tisper.

En annen oppdretter ga meg ikke avslag i prisen men ønsket å sikkre seg retten til 2-3 parringer i framtiden. Hun ville da betale meg normal parringsavgit for handhunder.

Ingen var aktuelle for meg av forskjellige grunner.

første avtale virket veldig rar etter hva jeg har lest av avtaler, blant annet standaravtalen fra nkk

men det er vel forskjellig fra oppdretter til oppdretter.

men jeg og oppdretter skal ha vidre samtaler før vi bestemmer oss, mn håper og regner med vi blir enige i en avtale som passer oss begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dvergschnauzeren min på forverts avtale. .To kull (som hun skal ha hos oppdretteren) og så blir hun overført til meg.. Fungerer helt flott :P

Jeg for min del synes det er viktig at hunden blir overført til meg og blir helt min innen en viss alder.. Jeg regner med at Blondie blir overført til meg når hun er ca 3,5 år... Hadde jeg skulle hatt en hannhund så tror jeg jeg ville satt krav til oppdretteren at de fikk bruke han (evnt tappe han for sæd og fryse ned) innen en viss alder, slik at hunden ikke var altfor mange år innen den ble øverført til meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dvergschnauzeren min på forverts avtale. .To kull (som hun skal ha hos oppdretteren) og så blir hun overført til meg.. Fungerer helt flott :P

Jeg for min del synes det er viktig at hunden blir overført til meg og blir helt min innen en viss alder.. Jeg regner med at Blondie blir overført til meg når hun er ca 3,5 år... Hadde jeg skulle hatt en hannhund så tror jeg jeg ville satt krav til oppdretteren at de fikk bruke han (evnt tappe han for sæd og fryse ned) innen en viss alder, slik at hunden ikke var altfor mange år innen den ble øverført til meg :P

det er ett punkt hos meg er at hunden skal overføres til meg etter endt avtale ellers så blir jeg ikke med på avtalen

viktig at avtalen er positv til begge partene.

vi får bare se hva vi blir enig om og om det blir en avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dvergschnauzeren min på forverts avtale. .To kull (som hun skal ha hos oppdretteren) og så blir hun overført til meg.. Fungerer helt flott :P

Jeg for min del synes det er viktig at hunden blir overført til meg og blir helt min innen en viss alder.. Jeg regner med at Blondie blir overført til meg når hun er ca 3,5 år... Hadde jeg skulle hatt en hannhund så tror jeg jeg ville satt krav til oppdretteren at de fikk bruke han (evnt tappe han for sæd og fryse ned) innen en viss alder, slik at hunden ikke var altfor mange år innen den ble øverført til meg :P

Jeg har samme avtale (kan velge og ha kullet hjemme, dersom jeg ønsker det!) Fungerer supert. Jeg er også opptatt av at hunden skal skrives i mitt navn innen en viss alder!

Men du? Har du avtale på antall valper, eller er det KUN to kull, altså.. får tispen 4 valper fordelt på 2 kull, så er hun din uansett?

Jeg lurer meg på om ikke det står i avtalen min at hun skal ha to kull, eller 6 valper? *sjekke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme avtale (kan velge og ha kullet hjemme, dersom jeg ønsker det!) Fungerer supert. Jeg er også opptatt av at hunden skal skrives i mitt navn innen en viss alder!

Men du? Har du avtale på antall valper, eller er det KUN to kull, altså.. får tispen 4 valper fordelt på 2 kull, så er hun din uansett?

Jeg lurer meg på om ikke det står i avtalen min at hun skal ha to kull, eller 6 valper? *sjekke*

Vi har ingen minimums krav til valper nei. Egentlig sa avtalen 3 kull, men siden oppdretteren er så fornøyd med at jeg holder pelsen i sjakk, stiller ut, og holder på aktivt med Blondie, så har hun sagt at jeg skal få henne etter to kull :P :P Da kan jeg evnt få ha et tredje kull på henne i mitt eget navn, og få grunnstart på eget oppdrett som hun sier.. :P men vi to har fått veldig godt forhold da. .Var å festet med henne sist helg og sånn.. hehe Jeg har fått tilbud om å ha kull nr to hjemme hos meg hvis hun føder naturlig og alt går bra med kull en. .men jeg vil ikke selv da jeg har to barn hjemme og minste ikke er mere en snart fem år. .:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg foretrukket å få avslag på kjøpsummen. Da er jeg iallefall garantert noe igjen.

En fôrvertavtale er per definisjon en ordning hvor du får valpen gratis, mot visse vilkår - for eksempel to-tre kull. Dermed får valpekjøper hunden gratis, mot å oppfylle avtalte forpliktelser.

Det finnes selvfølgelig andre ordninger, hvor valpekjøper betaler full eller delvis valpepris, og har en avtale med oppdretter, men det anser i hvert fall ikke jeg som en fôrvertavtale, da er det en avlsavtale. Tenker jeg, men det finnes garantert ulike oppfatninger på dette området, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen minimums krav til valper nei. Egentlig sa avtalen 3 kull, men siden oppdretteren er så fornøyd med at jeg holder pelsen i sjakk, stiller ut, og holder på aktivt med Blondie, så har hun sagt at jeg skal få henne etter to kull :P :P Da kan jeg evnt få ha et tredje kull på henne i mitt eget navn, og få grunnstart på eget oppdrett som hun sier.. :P men vi to har fått veldig godt forhold da. .Var å festet med henne sist helg og sånn.. hehe Jeg har fått tilbud om å ha kull nr to hjemme hos meg hvis hun føder naturlig og alt går bra med kull en. .men jeg vil ikke selv da jeg har to barn hjemme og minste ikke er mere en snart fem år. .:P

åååh! Her var avtalen to kull.. Nå bor jo jeg hos oppdretter, så jeg får jo mulighet til å være med uansett! Herlig med slike oppdrettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...