Gå til innhold
Hundesonen.no

forvert


morwen

Recommended Posts

Jeg er i samtale med en oppdretter ang å være forvert for en hannhund.

så lurer jeg på hva som er normale avtaler og kontrakter (vi har ikke bestemt noe slikt enda)

fant mye info på nett om det å være forvert for tispe men lite om det å være forvert for hannhund.

så tenkte jeg på å spørre de kloke hodene her inne :P om erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen oppdrettere har livslag forvertavtale for hannhunder slik at de beholder alle avlsrettigheter selv. Andre bestemmer at de skal ha x antall parringer på hannhunden men ikke setter innenfor et visst antall år, mens andre vil ha x antall parringer innen så og så mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til antall parringer/valper (noen operer med antall valper, noen antall kull), må du sørge for at dere har skriftlig og har diskutert fordeling av utgifter og å jobbe mot mål. Hvem har ansvar for å sørge for at hannhunden oppfyller raseklubbens avlsregler (hvis det er ønskelig) - helseundersøkelser, utstillingsresultat, bruksresultat, mentalbeskrivelser, etc. Hvem betaler? Hvem trener? Hvem konkurrerer? Hvem gjør det som kreves? Dette kan det være greit å diskutere, fordi oppdretter kan mene at du skal betale/gjøre det fordi det er ting du ville gjort uansett hvis du var eier av hunden, mens kanskje du mener at du ikke ville gjort alt det som kreves. Kanskje vil du gjøre noe, mens oppdretter vil ha enda mer for å ha en god hannhund å markedsføre i avlssammenheng - er det da aktuelt å dele utgifter? Også videre. Tenk gjennom konflikter og spørsmål, og få avklart mest mulig, og få det skriftlig.

En annen ting du bør dobbeltsjekke, som etter min mening tilfaller oppdretters lommebok, er helseundersøkelser som har direkte med parring å gjøre - sædkvalitetstester (noen tar det årlig, noen tar det etter at ei tispe går tom, noen tar det aldri), bakterietester og annet som kan oppstå som en følge av parring.

En tredje ting: Det er praksis at tispeeier oppsøker hannhund for parring, en mener at hannhund presterer bedre på kjent område, og det er tross alt tispeeier som vil ha kull og dermed skal ha utgiftene med å få det til. Men nå som hannhunden har fôrvert - skal parringene skje hos deg? Betyr det at du må være tilgjengelig når som helst, selv om du egentlig var på vei til hytta eller skal på jobb? Eller skal parringene skje hos oppdretter? Må i så fall du sørge for at hannhunden kommer til oppdretter, eller henter oppdretter hannen selv?

Det virker kanskje som banale problem, men de kan skape borgerkriger om en blir inderlig uenig, så greit å ta opp slike eventualiteter på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange gode svar jeg har å tenke igjenom.

det er derfor jeg spør, for man kommer ikke på alt selv spesielt når man ikke har vært borti dette selv

Og jeg vil finne mest mulig info før møte slik at jeg er forberedt og kunnskapsrik nok til å ta de rette avgjørelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange gode svar jeg har å tenke igjenom.

det er derfor jeg spør, for man kommer ikke på alt selv spesielt når man ikke har vært borti dette selv

Og jeg vil finne mest mulig info før møte slik at jeg er forberedt og kunnskapsrik nok til å ta de rette avgjørelsene.

Noen andre spørsmål som kan være greit å diskutere er hva som skjer om hunden ikke oppfyller krav for avl - jeg vet ikke hvilken rase det er og hvilke krav som settes - eller om det er noen krav i det hele tatt.

Men hvis det finnes krav, og disse ikke oppfylles (C på hoftene, tannmangel, får ikke ned testiklene, kullet for øvrig er for dårlig, hva som helst) - hva skjer da? I de fleste tilfeller vil oppdretter overføre eierskapet til fôrvert uten noe mer om og men, men det har vært situasjoner hvor oppdretter tilbyr fôrvert å kjøpe hunden. Jeg synes det er en dårlig deal, andre synes det er helt fair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre spørsmål som kan være greit å diskutere er hva som skjer om hunden ikke oppfyller krav for avl - jeg vet ikke hvilken rase det er og hvilke krav som settes - eller om det er noen krav i det hele tatt.

Men hvis det finnes krav, og disse ikke oppfylles (C på hoftene, tannmangel, får ikke ned testiklene, kullet for øvrig er for dårlig, hva som helst) - hva skjer da? I de fleste tilfeller vil oppdretter overføre eierskapet til fôrvert uten noe mer om og men, men det har vært situasjoner hvor oppdretter tilbyr fôrvert å kjøpe hunden. Jeg synes det er en dårlig deal, andre synes det er helt fair.

fornuftig, det skal jeg notere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fornuftig, det skal jeg notere meg.

Hehe, veldig typisk meg å ose fornuft på en mandag morgen! :P

Men lykke til, det å få være fôrvert kan være en veldig lærerik og fin opplevelse - du må jo nødvendigvis samarbeide tett med oppdretter/hundens formelle eier, og har en unik mulighet til å lære mye. De fleste fôrvertavtaler fungerer finfint, men det er jo de sleipe oppdretterne, de urettferdige avtalene og de avtalebrytende fôrvertene en hører om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, veldig typisk meg å ose fornuft på en mandag morgen! :P

Men lykke til, det å få være fôrvert kan være en veldig lærerik og fin opplevelse - du må jo nødvendigvis samarbeide tett med oppdretter/hundens formelle eier, og har en unik mulighet til å lære mye. De fleste fôrvertavtaler fungerer finfint, men det er jo de sleipe oppdretterne, de urettferdige avtalene og de avtalebrytende fôrvertene en hører om...

:P har ikke fått med meg det er mandag engang (her hjemmeværende småbarnsmor)

heldivis virker oppdretter som en hyggelig og fornuftig person, og noen bekjente av meg har kjøpt hund derifra

oppdretter bor da 3-4timers kjøring unna meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å få utkastet til fôrvert på gjenomlesning før du sier ja.

Da kan du jo diskutere den konkrete avtalen med andre.

Selv har jeg snakket med 2 forskjellige oppdrettere sm tilbød meg to ulike avtaler på hann hund.

Jeg valgte tilslutt ingen av avtalene da jeg har kommet fram til at jeg vil eie nin neste hund helt.

Hvilken rase er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avtale er noe vi skal sette opp i felleskap om det blir aktuelt

her lest litt rundt nå og lurer på hav som er "normalt" ang antall parringer(kull) på en slik avtale

ja vet det er forskjellig fra oppdretter til oppdretter.

har hørt alt fra 2, 5, 10 og hele livet (de siste vil jeg personlig si er en litt dålig avtale da)

den skal utstilles noen få ganger da enten får jeg opplæring i dette av oppdretter eller så tar oppdretter med seg hunden selv på utstilling, dette er no jeg ikke ser noen problem med. ellers var det ingen andre krav som er kommet frem til nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avtale jeg fikk tibud om var 4000 kr i reduksjon på full pris mot 2 -3 mulige parringer på odretters tisper.

En annen oppdretter ga meg ikke avslag i prisen men ønsket å sikkre seg retten til 2-3 parringer i framtiden. Hun ville da betale meg normal parringsavgit for handhunder.

Ingen var aktuelle for meg av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avtale jeg fikk tibud om var 4000 kr i reduksjon på full pris mot 2 -3 mulige parringer på odretters tisper.

En annen oppdretter ga meg ikke avslag i prisen men ønsket å sikkre seg retten til 2-3 parringer i framtiden. Hun ville da betale meg normal parringsavgit for handhunder.

Ingen var aktuelle for meg av forskjellige grunner.

første avtale virket veldig rar etter hva jeg har lest av avtaler, blant annet standaravtalen fra nkk

men det er vel forskjellig fra oppdretter til oppdretter.

men jeg og oppdretter skal ha vidre samtaler før vi bestemmer oss, mn håper og regner med vi blir enige i en avtale som passer oss begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dvergschnauzeren min på forverts avtale. .To kull (som hun skal ha hos oppdretteren) og så blir hun overført til meg.. Fungerer helt flott :P

Jeg for min del synes det er viktig at hunden blir overført til meg og blir helt min innen en viss alder.. Jeg regner med at Blondie blir overført til meg når hun er ca 3,5 år... Hadde jeg skulle hatt en hannhund så tror jeg jeg ville satt krav til oppdretteren at de fikk bruke han (evnt tappe han for sæd og fryse ned) innen en viss alder, slik at hunden ikke var altfor mange år innen den ble øverført til meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dvergschnauzeren min på forverts avtale. .To kull (som hun skal ha hos oppdretteren) og så blir hun overført til meg.. Fungerer helt flott :P

Jeg for min del synes det er viktig at hunden blir overført til meg og blir helt min innen en viss alder.. Jeg regner med at Blondie blir overført til meg når hun er ca 3,5 år... Hadde jeg skulle hatt en hannhund så tror jeg jeg ville satt krav til oppdretteren at de fikk bruke han (evnt tappe han for sæd og fryse ned) innen en viss alder, slik at hunden ikke var altfor mange år innen den ble øverført til meg :P

det er ett punkt hos meg er at hunden skal overføres til meg etter endt avtale ellers så blir jeg ikke med på avtalen

viktig at avtalen er positv til begge partene.

vi får bare se hva vi blir enig om og om det blir en avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dvergschnauzeren min på forverts avtale. .To kull (som hun skal ha hos oppdretteren) og så blir hun overført til meg.. Fungerer helt flott :P

Jeg for min del synes det er viktig at hunden blir overført til meg og blir helt min innen en viss alder.. Jeg regner med at Blondie blir overført til meg når hun er ca 3,5 år... Hadde jeg skulle hatt en hannhund så tror jeg jeg ville satt krav til oppdretteren at de fikk bruke han (evnt tappe han for sæd og fryse ned) innen en viss alder, slik at hunden ikke var altfor mange år innen den ble øverført til meg :P

Jeg har samme avtale (kan velge og ha kullet hjemme, dersom jeg ønsker det!) Fungerer supert. Jeg er også opptatt av at hunden skal skrives i mitt navn innen en viss alder!

Men du? Har du avtale på antall valper, eller er det KUN to kull, altså.. får tispen 4 valper fordelt på 2 kull, så er hun din uansett?

Jeg lurer meg på om ikke det står i avtalen min at hun skal ha to kull, eller 6 valper? *sjekke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme avtale (kan velge og ha kullet hjemme, dersom jeg ønsker det!) Fungerer supert. Jeg er også opptatt av at hunden skal skrives i mitt navn innen en viss alder!

Men du? Har du avtale på antall valper, eller er det KUN to kull, altså.. får tispen 4 valper fordelt på 2 kull, så er hun din uansett?

Jeg lurer meg på om ikke det står i avtalen min at hun skal ha to kull, eller 6 valper? *sjekke*

Vi har ingen minimums krav til valper nei. Egentlig sa avtalen 3 kull, men siden oppdretteren er så fornøyd med at jeg holder pelsen i sjakk, stiller ut, og holder på aktivt med Blondie, så har hun sagt at jeg skal få henne etter to kull :P :P Da kan jeg evnt få ha et tredje kull på henne i mitt eget navn, og få grunnstart på eget oppdrett som hun sier.. :P men vi to har fått veldig godt forhold da. .Var å festet med henne sist helg og sånn.. hehe Jeg har fått tilbud om å ha kull nr to hjemme hos meg hvis hun føder naturlig og alt går bra med kull en. .men jeg vil ikke selv da jeg har to barn hjemme og minste ikke er mere en snart fem år. .:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg foretrukket å få avslag på kjøpsummen. Da er jeg iallefall garantert noe igjen.

En fôrvertavtale er per definisjon en ordning hvor du får valpen gratis, mot visse vilkår - for eksempel to-tre kull. Dermed får valpekjøper hunden gratis, mot å oppfylle avtalte forpliktelser.

Det finnes selvfølgelig andre ordninger, hvor valpekjøper betaler full eller delvis valpepris, og har en avtale med oppdretter, men det anser i hvert fall ikke jeg som en fôrvertavtale, da er det en avlsavtale. Tenker jeg, men det finnes garantert ulike oppfatninger på dette området, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen minimums krav til valper nei. Egentlig sa avtalen 3 kull, men siden oppdretteren er så fornøyd med at jeg holder pelsen i sjakk, stiller ut, og holder på aktivt med Blondie, så har hun sagt at jeg skal få henne etter to kull :P :P Da kan jeg evnt få ha et tredje kull på henne i mitt eget navn, og få grunnstart på eget oppdrett som hun sier.. :P men vi to har fått veldig godt forhold da. .Var å festet med henne sist helg og sånn.. hehe Jeg har fått tilbud om å ha kull nr to hjemme hos meg hvis hun føder naturlig og alt går bra med kull en. .men jeg vil ikke selv da jeg har to barn hjemme og minste ikke er mere en snart fem år. .:P

åååh! Her var avtalen to kull.. Nå bor jo jeg hos oppdretter, så jeg får jo mulighet til å være med uansett! Herlig med slike oppdrettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...