Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinær som nekter å hjelpe


Raksha

Recommended Posts

Jeg stod oppe i en situasjon på lørdag som var rimelig dramatisk, og da jeg ringte til vakthavende vet. i østfold og ba om hjelp til å få bedøvet en hund som var farlig for både seg selv og omgivelsene, så nektet veterinæren å komme. Jeg fikk beskjed om å få tak i noen som kunne hund, og binde bikkja til det, eller få noen til å komme og skyte hunden i huet.

Hvordan er reglene på dette? Har vakthavende vet. LOV til å nekte å komme og hjelpe fordi de ikke tør? Han spurte om vi var nok folk til å holde hunden så han kunne bedøvet han, og det sa jeg ja til, vi var tre voksne som var i stand til å hjelpe. inkludert ene eiern til hunden. Likevel ville han ikke komme. Han var heller ikke villig til å komme og avlive bikkja på stedet.

Er det virkelig sånn det skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet noe som tilsier at de har lov eller ikke til å nekte å hjelpe - men det er noe vi virkelig skulle funnet utav. Det blir jo et usikkerhetsmoment for oss som jobber der, om vi vet at vi kan risikere å møte på han igjen om vi skulle trenge veterinærhjelp en annen gang.

Men ja, vi kommer til å forfølge saken videre - for å finne ut om dette er akseptabel behandling fra veterinærens side. Jeg må jo si at jeg ble veldig sjokkert over å få beskjed av en veterinær om å finne noen med våpen som kunne skyte hunden. Var liksom ikke den responsen jeg ventet å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dyrlegen kun skal rykke ut til dyr som er såå syke at de trenger medisinsk hjelp, og hvor ikke eieren har mulighet til å skaffe annen transport. De dyrene som kan fraktes i bil av eieren og andre, de skal vel fraktes til nærmeste dyrlege på vakt. Om et dyr er til fare for sine omgivelser, men ikke skadet, så spørs det om du heller skulle ha kontaktet politiet for hjelp. Hvordan løste dere situasjonen til slutt da? ble hunden avlivd, eller klarte dere å roe situasjonen. Det er jo ikke plenty med dyrleger som jobber på helgen, så om dyrlegen stod og opererte påkjørt hund, eller utførte et keisersnitt, så er det ikke bare bare å rykke ut for å dope ned en annen hund. Jeg har forresten aldri hørt om dyrleger som reiser ut og doper ned hunder skal jeg være ærlig, det har jeg kun sett at dyrleger gjør på tv, når de skal flytte på ville dyr i afrika eller i zologisk hage. Siden du også svarte ja til at dere var nok personer til å holde hunden, så svarte du også på at dere var nok personer til å frakte hunden til dyrlegen. Jeg tror ikke dyrleger er pliktig til å fange inn farlige tamhunder for andre. Men de er nok pliktige til å behandle det samme dyret når den kommer inn på klinikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dyrlegen kun skal rykke ut til dyr som er såå syke at de trenger medisinsk hjelp, og hvor ikke eieren har mulighet til å skaffe annen transport. De dyrene som kan fraktes i bil av eieren og andre, de skal vel fraktes til nærmeste dyrlege på vakt. Om et dyr er til fare for sine omgivelser, men ikke skadet, så spørs det om du heller skulle ha kontaktet politiet for hjelp. Hvordan løste dere situasjonen til slutt da? ble hunden avlivd, eller klarte dere å roe situasjonen. Det er jo ikke plenty med dyrleger som jobber på helgen, så om dyrlegen stod og opererte påkjørt hund, eller utførte et keisersnitt, så er det ikke bare bare å rykke ut for å dope ned en annen hund. Jeg har forresten aldri hørt om dyrleger som reiser ut og doper ned hunder skal jeg være ærlig, det har jeg kun sett at dyrleger gjør på tv, når de skal flytte på ville dyr i afrika eller i zologisk hage. Siden du også svarte ja til at dere var nok personer til å holde hunden, så svarte du også på at dere var nok personer til å frakte hunden til dyrlegen. Jeg tror ikke dyrleger er pliktig til å fange inn farlige tamhunder for andre. Men de er nok pliktige til å behandle det samme dyret når den kommer inn på klinikken

Jeg vet ikke hvordan reglene til veterinærene er - derfor jeg spør her. :P Slik vi anså situasjonen der og da, så hadde vi ikke klart å frakte hunden til veterinær på en trygg måte uten å dope hunden først. Veterinæren var en stordyrveterinær, og ba oss ikke komme til noen klinikk heller. Vi var nok folk til at det skulle være mulig å gi hunden ei sprøyte i låret så den sovna, og deretter kunne fraktes på en trygg måte. Det er godt mulig han ikke brøt noen "regler" ved å nekte å hjelpe oss - men det ønsker jeg å finne utav.

Ønsker forøvrig ikke å legge ut for mange detaljer om hendelsen, siden dette er svært sårt og vondt for eierne av hunden (som var tilstede hele tiden, hendelsen fant sted da eier skulle hente hunden og ha den inn i bilen sin for å ta den med hjem) og fremdeles en smule traumatisk for meg selv, siden jeg ble bitt flere ganger, og dermed kanskje enda ikke er helt objektiv til hva som faktisk skjedde.

Hunden står nå på kennelen og har det tilsynelatende bra, men er ikke mulig å håndtere. Han er blid og fornøyd, og spiser og drikker, men ingen av oss ansatte tør å nærme oss hunden med et bånd i handa, eller ta etter halsen på hunden, uten det så er han ikke noe problem. Så han står der til eier har funnet ut hva han skal gjøre med hunden (ser ut som den blir sendt tilbake til oppdretter) og vi kan gjøre det på en sånn måte at vi ikke får en gjentakelse av lørdagen, både for vår egen sikkerhet og hundens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi sammenligner deres opplevelser med denne hunden og hva som skjer i menneskeverden ellers i Norge. Tenk på en situasjon hvor en person er blitt mishandlet av en pistol desperado og trenger til øyeblikkelig hjelp. Når ambulansepersonellet ankommer stedet så går de garantert ikke inn til den skadede person før politiet har desperadoen under kontroll. Jeg vil tro at dyrlegen har de samme rettigheter og arbeidsmetoder som ambulansepersonellet. De tenker på egen sikkerhet først, før de kan behandle noe som helst. Skjønner godt at du er frustrert etter å ha blitt nektet den hjelpen du mente du trengte, men siden hunden nå er på kennel, så var kanskje dyrlegens vurdering av dyret rett alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren var stordyrveterinær - så at han har bil tar jeg for gitt, også siden jeg spurte om han kunne komme, og han ikke sa at han ikke kunne, men at han ikke ville. Betaling spurte han ikke om, men kennelen har forsikring + at eierne var til stede - det med eierne opplyste jeg om.

Jeg er helt enig i biten om sikkerhet - men den vurderingen burde han tatt når han var på plassen, syns jeg da. Etter å ha kommet, ikke bare si at han ikke ville og be oss finne noen andre.

Godt mulig at veterinæren misforstod og trodde hunden var løs og at han måtte fange han inn eller noe sånt, noe som selvsagt ikke var aktuelt. Det trodde jeg at jeg var klar på - men er selvsagt mulig at det ble en misforståelse der. Jeg er helt klar på at sikkerheten til veterinæren IKKE var et issue der.

Akkurat denne saken er ikke så skrekkelig mye å diskutere - for den løste seg foreløpig, jeg er mer nysgjerrig på hva jeg faktisk har krav på av hjelp fra vakthavende veterinær når jeg ringer lørdags ettermiddag liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er reglene for når de skal hjelpe. Kanskje dyrlegen følte at han ''ikke evnet å gjøre noe pga ditt eller datt''?

Plikt for dyrehelsepersonell til å yte nødhjelp - veterinær- og andre dyrehelsetjenester

Dyrehelsepersonell (veterinærer, fiskehelsebiologer og dyrepleiere) har plikt til å hjelpe dyr med behov for øyeblikkelig hjelp.

Dyret må være så sykt, skadd eller på annen måte helsemessig redusert at dyrehelsehjelp er påtrengende nødvendig.

Det må være behov for øyeblikkelig hjelp. Tilfellet må altså være akutt.

Det er ikke et vilkår at noen ber dyrehelsepersonellet om å hjelpe.

Dyrehelsepersonellet skal vurdere alle tilgjengelige opplysninger om tilstanden til dyret.

Den enkelte har ikke plikt til å gi bedre eller raskere hjelp enn vedkommende ”evner” – det vil si det vedkommende har rimelig mulighet til med hensyn til avstand, samferdselsforhold, kvalifikasjon og utstyr.

Dyrehelsepersonell som er sykt eller på annen måte har god grunn til å la være å hjelpe, får ikke hjelpeplikt.

Hjelpeplikten opphører dersom dyret gis hjelp i tide av annet dyrehelsepersonell.

Dyrehelsepersonell som har krevd, men ikke fått betaling for nødhjelp fra dyreeieren eller andre med betalingsplikt, har rett til en passende godtgjørelse fra Mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Da har han nok fulgt reglene, i og med at han sa rett ut at han ikke smådyrveterinær, og dermed kan stille seg bak at han følte han ikke hadde de kvalifikasjoner han burde ha for å hjelpe oss. Veldig greit å vite. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte rask hjelp midt i pinsa, og ringte den største dyreklinikken som har røntgen og annet utstyr. Men vakthavende bad meg dra til et lite kontor i ødemarka istedet, hun følte seg ikke kompetent til hverken å hjelpe eller å bruke utstyret. Vi fikk ødemarksveterinæren, som gjorde en god jobb, men som laget videre avtalte om rtg og ev opr mange mil unna. Jeg skjønner jo at hun ikke følte seg passende til jobben, og det fikk jeg respektere. Hender jeg har overtalt de til ting de ikke føler seg trygge på, men da kan jeg forvente meg hvilket resultat som helst. Ser på de at de syns det er ubehagelig å gjøre en jobb som kanskje går galt på noe vis. I tillegg er det som en dyrlege sa; han må ta vare på sin egen sikkerhet også, og føler han at det blir for mye, sier han nei, og især dersom det ikke står om liv og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...