Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvarium

tm100001

Recommended Posts

Joda, både sand og stein kan du hente selv fra elver - ikke tjern og små bekker.

Pass bare på at du er sikker på at ikke sand eller steiner inneholder tungmetaller - holde deg til god, gammel gråstein eller skifer.

Sanda må du koke og sile mens steinene skrubber du godt i varmt vann med en potetbørste eller noe lignende.

Røtter og annet trevirke må du IKKE plukke selv, men kjøpe i butikke/fra akvarienettsteder. Trevirke vi har her i Norge vil bare råtne og lage mye pes og surt vann for deg, mens Redmoore og Mangroverøtter er fra Amazonas vanntrær og dermed naturlig impregnerte.

Kan man bruke marmor? Bestemor bor i Fauske, og der ligger det fine rosa, grønne og svarte marmor steiner overalt :)

Hvor mange Eplesnegler du vil ha er en smakssak - de er gode ryddehjelpere så de legger ikke igjen nevneverdig smuss som kan påvirke vannkvaliteten

Pass bare på at de fiskene du vil ha trenger samme PH og GH som sneglene samt at du da må tilsette kalk som sneglene trenger for å bygge og opprettholde skallet sitt.

Sandsnegler bør du ha en del av - få tak i en liten håndfull du.

Eplesnagler er fine, krysser fingrene for at de passer med resten av fiskene :aww: Sandsnegler også, okei :)

Skal du ha snegler må du nok tilsette kalk.

Om du har helt vanlig kranvann fra et kommunalt vannverk er AquaSafe bortkastede penger.

Det er laget med tanke på mer sydlige land hvor de har en mye dårliger vannkvalitet enn her i Norge.

Eneste gangene man fatisk bør bruke det her i Norge er om du enten har uhorvelig gamle kobberrør i huset (type 1940...) eller eget brønnvann.

Det du bør kjøpe inn (etter å ha teste PH og GH i kranvannet) er:

* PH øker eller reduser - avhenger av PH du har og PH du må ha mtp hvilken type fisk

* GH/KH - normalt er det norske vannet litt for mykt ifh. tropiske fisker

Hold deg langt unna akvariesalt om de prøver å prakke det på deg - eneste gangene du trenger det er om du har brakkvannsfisk eller til sykdomsbehandling av en enkelt fisk.

De har nytt vannverk i Fauske med UV - stråling, så det går nok bra :P

Hun vil nok fint klare fisker opp til middelsnivå - ser ikke helt utfordringen der. :-)

Ok! Men det gjør ikkenoe uansett, for den sammensetningen jeg har funnet er veldig enkel :)

Hver dag:

* sjekke lyset, temperatur og pumpe er som det skal

* ser fisken fin ut og er alle der

Annenhver dag:

* foring

Hver uke:

* delvannsbytte 1/3

* luking av visne planter

* skrape alger om nødvendig

Hver mnd.:

* slamsuging

* skylling av filteret

Hvert kvartal:

* plantegjødsel

Hvert år:

* bytte lysrør

Kan man ikke slamsuge bunnen for å få ut 1/3 av vannet? Det er det jeg har lest :P

Her en noen alternative sammensetninger:

1)

Kjøp noen grupper av ulike Vallisneriaplanter og sett de største bakerst og de mindre i midten.

I forgrunn kan du kjøpe f.eks gress

På røtter eller stener kan du enten sette anubias, javabregne eller javamose

2)

Kjøp noen grupper av ulike sverdplanter og gjør som alt. 1

I forgrunn som nevnt over

På røtter og stener som nevnt over

3)

Noen grupper med rotala eller ludwigia i bakgrunnen om du ønsker mer farge i karet

sverdplanter i midten

I frogrunn som nevnt over

På røttet og stener som nevnt over

Sverdplanter har de aller fleste dyrebutikker inne og om de ikke kan bestille de andre for deg, får du alltids tak i de på et nettsted med kjøp og slag av ting og tang innen akvarie.

Det lønner seg faktisk å kjøpe planter privat - ca. halve prisen, får det rett hjem i postkassa og et mye større utvalg. :)

De plantene du ramser opp må du neste søke opp og lese litt om selv.

Jeg likte alt. 1 best :P Vanlig skruvallisineria var fin! :)

Du trenger ikke å være bruker der for å bruke kunnskapsbasen!

Jeg tror @Aina&Kaizer mente at jeg kunne lage en tråd der, og da må jeg jo ha bruker :D

Tusen takk for at du tok deg tid til ett så omfattende svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke marmor? Bestemor bor i Fauske, og der ligger det fine rosa, grønne og svarte marmor steiner overalt :aww:

Det vet jeg ærlig talt ikke, men mener jeg har hørt at men ikke kan pga enten høyt kalk eller saltnivå.

Kankje Marianne vet?

Kan man ikke slamsuge bunnen for å få ut 1/3 av vannet? Det er det jeg har lest :)

Tja, overforer du eller har mye fisker eller fisker som griser mye kan du gjøre det.

Problemet et at du ved å slamsuge for ofte både forstyrrer plantenes røtter og fjerner nødvendige næringsstoffer de nyttegjør seg.

Et akvarie skal aldri være for rent.

To vanlige nybegynner feil er at man enten rengjør for sjeldent eller for ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har hatt mye marmor i karene mine, har ikke vært noe problem det. Så lenge du bruker den faste typen og ikke den som smuldrer seg opp i vann.

La steinene ligge i vann i noen dager og kna litt på de, så ser du fort om de smuldrer opp eller ikke :)

Marmoren jeg har hatt oppi er fra Gildeskål og ikke fra Fauske, men det er jo ikke såååå langt unna hverandre. Men måle vannverdiene og se om de forandrer seg før og etter at du har hatt steinene liggende i en bøtte i noen dager, så ser du fort om de forandrer seg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ærlig talt ikke, men mener jeg har hørt at men ikke kan pga enten høyt kalk eller saltnivå.

Kankje Marianne vet?

Tja, overforer du eller har mye fisker eller fisker som griser mye kan du gjøre det.

Problemet et at du ved å slamsuge for ofte både forstyrrer plantenes røtter og fjerner nødvendige næringsstoffer de nyttegjør seg.

Et akvarie skal aldri være for rent.

To vanlige nybegynner feil er at man enten rengjør for sjeldent eller for ofte!

Hvordan ellers skal man ta ut 1/3? :aww:

Jepp, jeg har hatt mye marmor i karene mine, har ikke vært noe problem det. Så lenge du bruker den faste typen og ikke den som smuldrer seg opp i vann.

La steinene ligge i vann i noen dager og kna litt på de, så ser du fort om de smuldrer opp eller ikke :)

Marmoren jeg har hatt oppi er fra Gildeskål og ikke fra Fauske, men det er jo ikke såååå langt unna hverandre. Men måle vannverdiene og se om de forandrer seg før og etter at du har hatt steinene liggende i en bøtte i noen dager, så ser du fort om de forandrer seg :)

Det var fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med bestemor i ca. 1 time på tlf, og oppklart endel om akvariet. Hun skal på butikken i morgen og kjøpe nytt lysrør, høre om hva de kan bestille, se om pumpen/filteret har stor nok kapasitet, evmt. kjøpe ny varmekolbe og kjøpe vannverditester. Hun skal også se om hun finner noen fine skifer eller marmorsteiner ute.

Vi snakket om hva slags fisker og planter som passer, og jeg skal sette meg ned i kveld og se hvilken temperatur fiskene og plantene vil ha.

Jeg foreslo dette:

1 dag: Ha oppi sand, dekorasjon og plater.

Etter 3 uker: Kjøpe ett par ancistrus sp., eplesnegler og sandsnegler.

Etter 1 uke med ancistrus: Teste vannverdier, og kjøpe 10 venusfisk.

Etter 1 uke med venusfisk: Kjøpe 5 Cory.

Etter 1 uke med Cory: Kjøpe paret med Thomasiciklider.

Edit:

Tenkte på å ha vanlig skruvallisneria i midten og bak, "gress" foran og javamose på røtter og stener :whistle: Jeg synes lemna minor, altså andemat ser fin ut, vil den passe? :ahappy:

Edit2:

Har sett på hvilke vannverider og temperaturer fiskene, snegle og plantene har til felles og kom fram til dette:

Temp. 23 celcius

PH: 7.0 - 7.5

GH: 5 - 8 dH

Andematen liker også disse temperaturene og verdiene. Nå krysser jeg bare fingrene for at vannet i Fauske passer! :ahappy:

Edit3: Skal varmekolben stilles på 23 celcius da, eller skal man stille den på 25 i tilfelle den ikke klarer å komme på den spesielle temperaturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke editet :icon_confused:

Har oppdaget at jeg skrev feil på max temperaturen til venusfisken, jeg trodde den var 23 grader, men den var 22. Det betyr at jeg ikke kan ha den fisken siden noen andre krever minst 23 grader.

Jeg har sett på rosentetra og rød fantomtetra, og skal kikke nærmere på dem i kveld :lol:

Edit: Jeg fantut at rød fantomtetra ville passe bra. Den var uansett fin. Fant ut at akvariet burde være slik:

Temp: 23 celcius

PH: 7.0-7.5

GH: 5.0-8.0 dH

Vannet til bestemor ble testet i to rengjorte glass, som sto over natta, med to ulike strips (kan være veiledende fordi stripsene hadde fargekoder som bare var sånn ca.):

1.

Nitrat: 0

Nitrit: Nærmere 0 enn 0.5

GH: mindre enn 3

KH: Nærmere 0 enn 3.

PH: Over 6.4, under 6.8

2.

Helt likt.

Det betyr at nititen er under 0.3, så det er ikke et problem, men vi må øke PH og GH :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karet har stått med vann og aquasafe i 1 år. Hun skal ha i sanden og plantene når de får inn plantene på butikken, hun skal bestille det i morgen :devil:

For å øke PH og GH, kan kalken til sneglene øke det? :poke: Hvilken kalk har man oppi, er det poser eller tabletter eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor hadde kjøpt akvastabil pluto sand. Jeg fant ut at den var for spiss i kantene, så jeg sendte henne for å bytte til akvastabil orbit. :) Jeg har samlet ting ute til akvariumet; likør flaske, stein og huler.

Jeg lurer på: Skal varmekolben stilles på 23 celsius når det skal blir akkurat 23 celcius i karet?

Bestemor målte opp akvariumet, og fant ut at det er over 80 liter, men det ble bare sånn ca. mål, så vi vet ikke akkurat hva det er. Varmekolben måtte hun kjøpe ny, den kunne være i akavrium fra 75 - 95 liter tror jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...