Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvarium


tm100001

Recommended Posts

Jeg tenkte jeg skulle høre litt her om akvarium :)

Bestemor har ikke noe særlig erfaring med fisk, men hun ønsker seg ett akvarium. Jeg har lest opp og ned på akvaforum og i div. bøker, men det er en stund siden nå. Bestemor pusser opp huset, så vi måtte vente til alt var klart til å få fisker, derfor er det meste jeg leste gått i glemmeboken.

Jeg husker værtfall at det skulle være enklere å holde ett bra miljø jo større kar man hadde, derfor fant vi ut at det 16-18 liters sekskantede akvariumet vi fikk av naboene hennes var uegnet. Så vi fant ut at 60 l burde passe. Plutselig en dag sier venninnen min at de har ett kar fra tidligere som sto tomt. Vi hentet det, og det viste seg å være ganske fint. Jeg målte det og fant ut at det var rund 75-85 l (husker ikke helt), det var rektangulært. Bestemor fikk sendt akvariumet herfra og ned til Fauske i posten (ble en stor pakke pga. all "beskyttelsen" rundt), og nå står det med vann fordi vi har lest at limet tørker ut hvis det står uten vann. Karet er sølvfarget i kantene, og det er en stund siden det var i drift så vi vet ikke hvor gammelt det er.

Bestemor ønsker seg mange små, livlige og enkle fisk. Helst fargerike og de burde tåle tabbene til en nybegynner. Jeg tenkte derfor først på guppy og slikt, men jeg leste jo etterhvert hvor kort de lever og at de er avlet helseløse :) Vi fant vel en sammensetning av div. platyer og sebrafisk til slutt, men jeg husker ikke det nå.

Kan noen foreslå en sammensetning av fisker, plater, utstyr (grus, filter, pumper, kolber, fór, tilsettningsstoffer osv.) som er enkle å ha og som passer i en 85 l(?)? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle høre litt her om akvarium :)

Bestemor har ikke noe særlig erfaring med fisk, men hun ønsker seg ett akvarium. Jeg har lest opp og ned på akvaforum og i div. bøker, men det er en stund siden nå. Bestemor pusser opp huset, så vi måtte vente til alt var klart til å få fisker, derfor er det meste jeg leste gått i glemmeboken.

Jeg husker værtfall at det skulle være enklere å holde ett bra miljø jo større kar man hadde, derfor fant vi ut at det 16-18 liters sekskantede akvariumet vi fikk av naboene hennes var uegnet. Så vi fant ut at 60 l burde passe. Plutselig en dag sier venninnen min at de har ett kar fra tidligere som sto tomt. Vi hentet det, og det viste seg å være ganske fint. Jeg målte det og fant ut at det var rund 75-85 l (husker ikke helt), det var rektangulært. Bestemor fikk sendt akvariumet herfra og ned til Fauske i posten (ble en stor pakke pga. all "beskyttelsen" rundt), og nå står det med vann fordi vi har lest at limet tørker ut hvis det står uten vann. Karet er sølvfarget i kantene, og det er en stund siden det var i drift så vi vet ikke hvor gammelt det er.

Så fint at dere fikk tak i et med såpass størrelse på! Vanligvis anbefaler jeg nybegynnere å anskaffe et kar på ca. 100 liter, netopp fordi, som du selv sier også, at det er enklere å få et stabilt miljø og å opprettholde det jo større karet er og ikke minst får man flere valgmuligheter når det kommer til både planter og fisk enn om man ei lita "bøtte" på noen få liter.

Det som kan være kjipt med å ta over gamle kar er netopp inntørkingen av silikonen, men om det er tørt på og rundt karet etter 5-7 dager (vann kan svette ut gjennom silikonen i utrolig små mengder) så er det nok tett.

Høres ut som om det er et Aquastabil-kar du har fått tak i og det behøver ikke være så himla gammelt, og det er et kvalitetsmerke.

Bestemor ønsker seg mange små, livlige og enkle fisk. Helst fargerike og de burde tåle tabbene til en nybegynner. Jeg tenkte derfor først på guppy og slikt, men jeg leste jo etterhvert hvor kort de lever og at de er avlet helseløse :D Vi fant vel en sammensetning av div. platyer og sebrafisk til slutt, men jeg husker ikke det nå.

Vil ikke anbefale deg kombinasjonen platy (levendefødene) og sebrafisk (egglegger) fordi dette er arter som krever litt forskjellige vannverdier mtp. PH og GH. I tillegg er sebrafisken er ganske aktiv og hurtigsvømmende fisk som kan stresse platyen. Og platybarn kan du glemme å få frem med sebrafisker gående der - de er noen racere til å spise yngel!

Kan noen foreslå en sammensetning av fisker, plater, utstyr (grus, filter, pumper, kolber, fór, tilsettningsstoffer osv.) som er enkle å ha og som passer i en 85 l(?)? :)

Hva med å tittte litt på forskjellige tetratyper? Der får du mye fargefine og livlige fisker som stimer godt.

I kombinasjon med tetraer kan du godt ha et par med dvergciklider (finnes mye fredelige arter) som er fargerike og livlige. Og gode foreldre er de også så sjansne for å få frem yngel skal være god til tross for tetraene.

Har en 83 liter selv hvor det går kardinal- og sort neontetra sammen med palettciklider.

Av planter kan du f.eks ha Vallisneria i bakgrunn sammen med middelsstore sverdplanter. Har du ei rot eller to i karet kan du kle den med javabregne eller mose.

Sette gjerne litt gress eller noen små sverdplanter i forgrunn.

Om du velger sand eller grus er en smakssak egentlig, men om du velger ciklider eller corydoras må du ha sand da dette er arter som beiter sand, dvs. de filtrere sanden gjennom gjellene i let etter mat. En naturlig adferd som skaper mistrivsel og skader om de forhindres fra det ved bruk av grus.

Personlig synes jeg det er enklere å slamsuge sand enn grus, og erfarer også at plantene trives bedre i sand.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere fikk tak i et med såpass størrelse på! Vanligvis anbefaler jeg nybegynnere å anskaffe et kar på ca. 100 liter, netopp fordi, som du selv sier også, at det er enklere å få et stabilt miljø og å opprettholde det jo større karet er og ikke minst får man flere valgmuligheter når det kommer til både planter og fisk enn om man ei lita "bøtte" på noen få liter.

Det som kan være kjipt med å ta over gamle kar er netopp inntørkingen av silikonen, men om det er tørt på og rundt karet etter 5-7 dager (vann kan svette ut gjennom silikonen i utrolig små mengder) så er det nok tett.

Høres ut som om det er et Aquastabil-kar du har fått tak i og det behøver ikke være så himla gammelt, og det er et kvalitetsmerke.

Etter det jeg har fått med meg har karet stått med vann veldig lenge nå, gjør det noe? :P Synes å huske at det het noe med AkvaXXX eller AquaXXX eller noe sånt, ja.

Vil ikke anbefale deg kombinasjonen platy (levendefødene) og sebrafisk (egglegger) fordi dette er arter som krever litt forskjellige vannverdier mtp. PH og GH. I tillegg er sebrafisken er ganske aktiv og hurtigsvømmende fisk som kan stresse platyen. Og platybarn kan du glemme å få frem med sebrafisker gående der - de er noen racere til å spise yngel!

Åja, så de passer ikke sammen? Jeg som liker begge så godt også... Vil gjerne ha noen som får unger, men ikke sånn at de år så mange at man må drepe masse fordi det blir for mye fisk i karet... :P Har lest at sebrafisk babyer liker å gjemme seg i klinkekuler.

Hva med å tittte litt på forskjellige tetratyper? Der får du mye fargefine og livlige fisker som stimer godt.

I kombinasjon med tetraer kan du godt ha et par med dvergciklider (finnes mye fredelige arter) som er fargerike og livlige. Og gode foreldre er de også så sjansne for å få frem yngel skal være god til tross for tetraene.

Har en 83 liter selv hvor det går kardinal- og sort neontetra sammen med palettciklider.

Jeg tror jeg leste at cikilider og slike måtte ha sånn voldsom plass fordi de var så terretorielle? :D Kan se litt på slike. Hvor mye fisk rommer ett slikt kar?

Av planter kan du f.eks ha Vallisneria i bakgrunn sammen med middelsstore sverdplanter. Har du ei rot eller to i karet kan du kle den med javabregne eller mose.

Sette gjerne litt gress eller noen små sverdplanter i forgrunn.

Får man tak i alt dette på dyrebutikker? Det er bare å si i fra om noen bor i nærheten av Fauske og kanskje har noe til overs :)

Om du velger sand eller grus er en smakssak egentlig, men om du velger ciklider eller corydoras må du ha sand da dette er arter som beiter sand, dvs. de filtrere sanden gjennom gjellene i let etter mat. En naturlig adferd som skaper mistrivsel og skader om de forhindres fra det ved bruk av grus.

Personlig synes jeg det er enklere å slamsuge sand enn grus, og erfarer også at plantene trives bedre i sand.

Lykke til!

Er det ikke noe med at det danner seg gass i sanden, så da må man ha sandsnegler eller noe?

Edit: Søkte på Akvaforum på "lett" og "ferskvann". Da kom det opp mange fine fisker. Lurer på hva som kan bo sammen med hva, og antall.

Jeg likte:

Sebrafisk, Palettciklide, Thomasciklide (men det sto at de trengte 100 l akvarium?), Kobbertetra, Metallpansermalle, Ancistrus, Glødebåndstetra, Gul tetra, Tigerbarbe (den trenger visst også 100l?) og Venusfisk. Si bare i fra hvi dere kommer på flere, eller har tips til en fin sammensetning! :)

Edit2: Hva med Nettbarbe eller Svarddrager (trenger den virkelig 120 l?)? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har fått med meg har karet stått med vann veldig lenge nå, gjør det noe? :D Synes å huske at det het noe med AkvaXXX eller AquaXXX eller noe sånt, ja.

Det høres veldig ut som akvastabil ja :P

Jeg tror jeg leste at cikilider og slike måtte ha sånn voldsom plass fordi de var så terretorielle? :P Kan se litt på slike. Hvor mye fisk rommer ett slikt kar?

Det er mange av de som er det ja, men mange er ikke det. De "nybegynner ciklidene" er stort sett greie, kan være litt påpasselige under lek og når de har yngel, men ikke noe særlig mer enn det.

Får man tak i alt dette på dyrebutikker? Det er bare å si i fra om noen bor i nærheten av Fauske og kanskje har noe til overs :D

De plantene som Colliegirl har nevn er planter man får i alle dyrebutikker :P Ellers så selges det og endel planter på akvaforum, og mange sender, så det er bare å følge litt med der og :P

Er det ikke noe med at det danner seg gass i sanden, så da må man ha sandsnegler eller noe?

Jepp, det kan gjøre det. Sandsnegler er veldig lurt å ha, uansett om dere velger sand eller grus. Personlig ville jeg valgt sand, det gjør det lettere med valg av fisk, for alle fisk kan gå på sandbunn, men ikke alle trives med grus (som feks coryene som Colliegirl nevnte) Og coryer, det må man ha :)

Edit: Søkte på Akvaforum på "lett" og "ferskvann". Da kom det opp mange fine fisker. Lurer på hva som kan bo sammen med hva, og antall.

Enkel huskeregel: Eggleggere skal bo sammen med eggleggere, og levenefødere sammen med levendefødere. Det er en sannhet med visse modifikasjoner så klart :P Men på akvaforum står det veldig greit nedest på sidene til hver fiskeart hvordan vannverdier de skal ha, så det er bare å forholde seg til det og sette fisk sammen som krever samme verdier. Et lurt tips er å måle verdiene på springvannet ditt, og velge fisk ut i fra det :P

Jeg likte:

Sebrafisk, Palettciklide, Thomasciklide (men det sto at de trengte 100 l akvarium?), Kobbertetra, Metallpansermalle, Ancistrus, Glødebåndstetra, Gul tetra, Tigerbarbe (den trenger visst også 100l?) og Venusfisk. Si bare i fra hvi dere kommer på flere, eller har tips til en fin sammensetning! :P

Edit2: Hva med Nettbarbe eller Svarddrager (trenger den virkelig 120 l?)? :P

Jeg har ingen erfaring med palettene og thomasene, men jeg vet at Colliegirl har/har hatt begge de, så hun kan fortelle deg om de :P

Kobbertetraene har jeg hatt masser av, fine fiskene! Min erfaring er at de er litt vanskeligere å få til enn feks kardinalene. Paleatusene (metallpansermallen) er utrolig skjønne fisk! Min første corytype faktisk! De er fine å se på og morsome, og lette å få til.

Ancistrus må man ha :)

Tigerbarbene kan være litt mobbete av seg, tror jeg..

Tips til sammensettning, tja, noen tetraer, coryer og kanskje et par med ciklider? og ancistrus da, åff kårs.

Men da må du ha sandbunn..

Og et annet tips er å sørge for at du har fisk som går i forskjellige skikt i karet. Som feks coryene går på bunnen, sammen med ancistrusene, så da må du ha noen andre fisk som går i toppen og på midten, som feks tetra. Da får du en ballanse i karet og det blir bedre for fisken, og penere å se på :)

Nå tror jeg at jeg skal gi meg før dette blir altfor langt.. Hvem putta på meg en 5'er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig ut som akvastabil ja :P

Det er mange av de som er det ja, men mange er ikke det. De "nybegynner ciklidene" er stort sett greie, kan være litt påpasselige under lek og når de har yngel, men ikke noe særlig mer enn det.

De plantene som Colliegirl har nevn er planter man får i alle dyrebutikker :) Ellers så selges det og endel planter på akvaforum, og mange sender, så det er bare å følge litt med der og :D

Jepp, det kan gjøre det. Sandsnegler er veldig lurt å ha, uansett om dere velger sand eller grus. Personlig ville jeg valgt sand, det gjør det lettere med valg av fisk, for alle fisk kan gå på sandbunn, men ikke alle trives med grus (som feks coryene som Colliegirl nevnte) Og coryer, det må man ha :)

Enkel huskeregel: Eggleggere skal bo sammen med eggleggere, og levenefødere sammen med levendefødere. Det er en sannhet med visse modifikasjoner så klart :D Men på akvaforum står det veldig greit nedest på sidene til hver fiskeart hvordan vannverdier de skal ha, så det er bare å forholde seg til det og sette fisk sammen som krever samme verdier. Et lurt tips er å måle verdiene på springvannet ditt, og velge fisk ut i fra det :)

Jeg har ingen erfaring med palettene og thomasene, men jeg vet at Colliegirl har/har hatt begge de, så hun kan fortelle deg om de :P

Kobbertetraene har jeg hatt masser av, fine fiskene! Min erfaring er at de er litt vanskeligere å få til enn feks kardinalene. Paleatusene (metallpansermallen) er utrolig skjønne fisk! Min første corytype faktisk! De er fine å se på og morsome, og lette å få til.

Ancistrus må man ha :P

Tigerbarbene kan være litt mobbete av seg, tror jeg..

Tips til sammensettning, tja, noen tetraer, coryer og kanskje et par med ciklider? og ancistrus da, åff kårs.

Men da må du ha sandbunn..

Og et annet tips er å sørge for at du har fisk som går i forskjellige skikt i karet. Som feks coryene går på bunnen, sammen med ancistrusene, så da må du ha noen andre fisk som går i toppen og på midten, som feks tetra. Da får du en ballanse i karet og det blir bedre for fisken, og penere å se på :P

Nå tror jeg at jeg skal gi meg før dette blir altfor langt.. Hvem putta på meg en 5'er :P

Tusen takk for hjelpen! :P

Hvordan måler man verdiene på springvannet (jeg kan ikke gjøre det, siden bestemor bor en annen plass enn meg)? Er det nødvendig sjekke verdiene i ett vanlig nybegynner akvarium, hvis ja, hvor ofte og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen! :)

Hvordan måler man verdiene på springvannet (jeg kan ikke gjøre det, siden bestemor bor en annen plass enn meg)? Er det nødvendig sjekke verdiene i ett vanlig nybegynner akvarium, hvis ja, hvor ofte og hvordan?

Du trenger måleutstyr, du får kjøpt det på dyrebutikker. Det viktigste er pH, GH og nitritt. Så følger du bruksamvisningene der. Springvannet trenger du ikke sjekke så ofte, men jeg anbefaler deg å sjekke akvariet 1 gang i uka. Og huske vannbytte en gang i uka og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger måleutstyr, du får kjøpt det på dyrebutikker. Det viktigste er pH, GH og nitritt. Så følger du bruksamvisningene der. Springvannet trenger du ikke sjekke så ofte, men jeg anbefaler deg å sjekke akvariet 1 gang i uka. Og huske vannbytte en gang i uka og :)

Etter å ha sett på fisker, finner man altså ut hva de hvil ha av div. verdier. Hvordan justerer man verdiene da? :)

Har sett litt på noen typer som kom opp når jeg søkte på ferskvannsfisk, lett å holde og de tre forskjellige delene av karet:

Topp:

Sebrafisk. 17-25 celsius. PH 6-8. GH 5-19 dH.

Glødebåndstetra. 24-28 celsius. PH 5-7,5. GH 0-10 dH

Venusfisk. 18-22 celsius. PH 6-7,5. GH 1-10 dH.

Midten:

Sebrafisk. Glødebåndstetra. Venusfisk.

Thomasciklide. 23-27 celsius. PH 6-8. GH 5-15 dH.

Bunn:

Thomasciklide.

Anicistrus sp. "oppsrettsvariant". 20-30 celsius. PH 6-8. GH 0-12 dH.

Metallpansermalle. 23-28 celsius. PH 6-7,5. GH 0-8 dH.

Palettciklide. 23-26 celsius. PH 5-8. GH 5-19 dH.

Aner ikke hva som passer, hvor mange arter eller antall fisker av hver art jeg kan ha. Kanskje noen kan hjelpe meg å se hvilke som passer og hvilke verdier jeg burde ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt midler til å ha i vannet som justerer pH/GH. Nitritt bør ligge på 0, og måten å få vekk det på er hyppige vannbytter.

Som sagt, mål springvannet hos bestemoren din, og bestem etter det, så slipper du så mye styr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å måle PH og GH i springvannet kjøper man et testsett på dyrebutikken, tapper et glass vann som står på benken natta over og måler da verdiene i det.

De aller fleste i Norge har en PH som ligger rundt 7,5 og GH ca. 3.

Det kan være lurt å ta hensyn til det ved valg av fisk da det blir litt enklere å holde det stabilt - da slipper du å stadig passe på og justere.

Sandsnegler er et must uansett! Men er du flink til å slamsuge og har mye planter reduseres faren for gassbobler også.

Du må ikke bare se på om fiskene er eggleggende/levendefødene, PH, GH og antall liter men også ta i betraktning fiskens adferd - en hyper "mobber" eller aggresiv fisk sammen med en rolig art skaper stress og mistrivsel som igjen fører til sykdommer og høy dødlighet.

Tigerbarbe er et klassisk eksemple der - den er fredelig om stimen er stor nok (noe som krever mer enn 100 liter), men er en j*** til å nappe og jage om den ikke trives eller har nok kompiser å ta det ut på...

Palettciklider er enkle og fine fisker, men kan være noe agressive når de har yngel og bør derfor være eneste bunnfisken i et så lite kar. Har du fisker som holder seg i midt-/toppsjiktet går det stort sett helt greit. Om du velger å ha cory sammen med paletter i en 85 liter KAN du oppleve at ciklidene napper og jager de.

Thomasiciklidene er egentlig et bedre alternativ om du har lyst på cory. De er ikke fullt så gode foreldre og legger ikke beslag på så mye territorie. Men de krever et par-tre flate stener om du har lyst på yngel.

Du har jo også sommerfuglcikliden. Pen og rolig fisk, men desverre litt skjør og kan være litt vrien å få til.

De fleste fiskene du har lyst på er stimfisk og jeg vil derfor anbefale deg å plukke ut en art - en stim er mimimum 6-8 individer (min mening er ikke under 10) og med to arter vil de forstyrre hverandre og du får ikke oppleve det fantasiske samspillet i en velfungerende stim.

Faller valget på sebrafisk synes jeg du bør ha 8-10 stk, et par ciklider (f.eks. Thomasi), 2 ancistruser og en gruppe på 6-8 coryer - det er mer enn nok i en 85 liter.

Husk at fisken skal ha plass til å leve og trives også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt midler til å ha i vannet som justerer pH/GH. Nitritt bør ligge på 0, og måten å få vekk det på er hyppige vannbytter.

Som sagt, mål springvannet hos bestemoren din, og bestem etter det, så slipper du så mye styr :)

Ok, skal si det til henne. Tenker hun må kjøpe ny pumpe og kanskje ny varmekolbe fordetom det fulgte med. Er det nødvendig å kjøpe nye lysrør også, jeg vet ikke når de ble byttet sist? Hvilken pumpe egner seg for 85 liters akvarium?

Edit:

For å måle PH og GH i springvannet kjøper man et testsett på dyrebutikken, tapper et glass vann som står på benken natta over og måler da verdiene i det.

De aller fleste i Norge har en PH som ligger rundt 7,5 og GH ca. 3.

Det kan være lurt å ta hensyn til det ved valg av fisk da det blir litt enklere å holde det stabilt - da slipper du å stadig passe på og justere.

Sandsnegler er et must uansett! Men er du flink til å slamsuge og har mye planter reduseres faren for gassbobler også.

Hvordan innredes et akvarium hvis det skal være mye plater og samtidig tistrekkelig svømmeplass for en stim?

Du må ikke bare se på om fiskene er eggleggende/levendefødene, PH, GH og antall liter men også ta i betraktning fiskens adferd - en hyper "mobber" eller aggresiv fisk sammen med en rolig art skaper stress og mistrivsel som igjen fører til sykdommer og høy dødlighet.

Tigerbarbe er et klassisk eksemple der - den er fredelig om stimen er stor nok (noe som krever mer enn 100 liter), men er en j*** til å nappe og jage om den ikke trives eller har nok kompiser å ta det ut på...

Palettciklider er enkle og fine fisker, men kan være noe agressive når de har yngel og bør derfor være eneste bunnfisken i et så lite kar. Har du fisker som holder seg i midt-/toppsjiktet går det stort sett helt greit. Om du velger å ha cory sammen med paletter i en 85 liter KAN du oppleve at ciklidene napper og jager de.

Thomasiciklidene er egentlig et bedre alternativ om du har lyst på cory. De er ikke fullt så gode foreldre og legger ikke beslag på så mye territorie. Men de krever et par-tre flate stener om du har lyst på yngel.

Du har jo også sommerfuglcikliden. Pen og rolig fisk, men desverre litt skjør og kan være litt vrien å få til.

Jeg synes palettene er finere enn "Thomasfiskene", så kanskje vi ikke får cory da :)

De fleste fiskene du har lyst på er stimfisk og jeg vil derfor anbefale deg å plukke ut en art - en stim er mimimum 6-8 individer (min mening er ikke under 10) og med to arter vil de forstyrre hverandre og du får ikke oppleve det fantasiske samspillet i en velfungerende stim.

Ok, det er jo greit.

Faller valget på sebrafisk synes jeg du bør ha 8-10 stk, et par ciklider (f.eks. Thomasi), 2 ancistruser og en gruppe på 6-8 coryer - det er mer enn nok i en 85 liter.

Husk at fisken skal ha plass til å leve og trives også!

Hva med:

10+ stim av sebrafisk/glødebåndstetra/venusfisk

1 par paletter

2 ancistrus

Går det an å kutte ut noen av stimfiskene eller en ancistrus, og ha ett par ciklider til?

Har noen erfaring med kardinalfisk/venusfisk? Jeg synes de ser så fine ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal si det til henne. Tenker hun må kjøpe ny pumpe og kanskje ny varmekolbe fordetom det fulgte med. Er det nødvendig å kjøpe nye lysrør også, jeg vet ikke når de ble byttet sist? Hvilken pumpe egner seg for 85 liters akvarium?

Om kolba varmer tilstrekkelig så bruk den og om filteret ikke er for lite så bytt bare filtermatta - ingen vits i å kaste bort mange hundrelapper på nytt om det du har fremdeles virker.

Lysrør bør du nok koste på nye - man bytter de 1 gang i året da lyset reduseres betraktelig etter 1 år uten at vi ser det, men planetene og fisken merker det godt.

Har du et kar med to rør i bytter du ett nå og det andre om 6 mnd. - og fortsette med den rulleringen. Da får både fisken og plantene jevnere tilførsel av lys.

Edit:

Hvordan innredes et akvarium hvis det skal være mye plater og samtidig tistrekkelig svømmeplass for en stim?

Du lager en "vegg" med høye bakgrunnsplanter bakerst i karet, noen grupper på sidene og noen grupper med lave forgrunnsplanter i midten eller i forkant.

Plantene tar seg best ut i grupper og det er bedre med mange av få arter enn en type histen og en type pisten...

Alternativt kler du opp 1/3 av karet med store og frodige planter og noen få grupper av lavtvoksende spredd på resten.

Innredning er en smakssak og man må nesten prøve seg litt frem og prøve å se for seg hvordan man vil ha det før man planter og innreder.

Mye ommøblering stresser både planter og fisk.

Jeg synes palettene er finere enn "Thomasfiskene", så kanskje vi ikke får cory da :)

Thomasicikliden er en undervurdert ciklide som ikke tar seg ut i butikkarene - det er først når de trives og kan leke blant stener og planter de virkelig viser hvor vakre de er - men igjen så er jo smaken som baken...

Har jo selv paletter per i dag.

Ok, det er jo greit.

Hva med:

10+ stim av sebrafisk/glødebåndstetra/venusfisk

1 par paletter

2 ancistrus

Går det an å kutte ut noen av stimfiskene eller en ancistrus, og ha ett par ciklider til?

Høres ut som en fin sammenetning, men venusfisken er rimelig aktiv og krever mye plass så de kan nok komme i klinsj med palettene når de leker.

Skal du ha ciklider må du ha 1 par og 1 par only! Setter du inn 2 par har du full krig og død på plakaten...

Eneste gangen man kan sette inn to ulike typer ciklider eller to par er om du har et svært kar på noen hundre liter og kan innrede slik at de kan etablere hvert sitt territorie.

Kjøper du 3 eller flere av samme art vil de som etablerer seg som et par ta kverken på den eller de som blir til overs, alternativt som nevnt over få to krigene par som dreper hverandre.

Eneste gangene jeg setter inn mange er om jeg har en art som er litt kresen på partner, f.eks. scalarer. Da garderer jeg meg med butikken/leverandøren og leverer inn de som ble til overs når det er etablert et par.

Har noen erfaring med kardinalfisk/venusfisk? Jeg synes de ser så fine ut.

Har selv kardinaler i dag og de er en enkel, fredelig, pen fisk som stimer veldig godt. De får mer kropp og størrelse enn neon og har mer farge.

Venusfisken beskrev jeg litt om over, og ja har hatt den også men den ble levert tilbake da adferden ikke passet de som allerede bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kolba varmer tilstrekkelig så bruk den og om filteret ikke er for lite så bytt bare filtermatta - ingen vits i å kaste bort mange hundrelapper på nytt om det du har fremdeles virker.

Lysrør bør du nok koste på nye - man bytter de 1 gang i året da lyset reduseres betraktelig etter 1 år uten at vi ser det, men planetene og fisken merker det godt.

Har du et kar med to rør i bytter du ett nå og det andre om 6 mnd. - og fortsette med den rulleringen. Da får både fisken og plantene jevnere tilførsel av lys.

Det er bare ett lysrør. Vi har ikke prøvd utstyret før, og vet ikke om det er i orden og om filteret er stort nok. Er det en fordel med innvendig eller utvendig filter for en nybegynner? Hvordan merker man om kolben og filteret passer karet og fungerer? Hva er forskjellen på en pumpe og ett filter? Gjør det noe om karet står med kun vann i en lengere periode, for å bevare limet?

Du lager en "vegg" med høye bakgrunnsplanter bakerst i karet, noen grupper på sidene og noen grupper med lave forgrunnsplanter i midten eller i forkant.

Plantene tar seg best ut i grupper og det er bedre med mange av få arter enn en type histen og en type pisten...

Alternativt kler du opp 1/3 av karet med store og frodige planter og noen få grupper av lavtvoksende spredd på resten.

Innredning er en smakssak og man må nesten prøve seg litt frem og prøve å se for seg hvordan man vil ha det før man planter og innreder.

Mye ommøblering stresser både planter og fisk.

Det høres fint ut!

Thomasicikliden er en undervurdert ciklide som ikke tar seg ut i butikkarene - det er først når de trives og kan leke blant stener og planter de virkelig viser hvor vakre de er - men igjen så er jo smaken som baken...

Har jo selv paletter per i dag.

Så på bilder av Thomasi, og de var jo egentlig ganske pene! :)

Høres ut som en fin sammenetning, men venusfisken er rimelig aktiv og krever mye plass så de kan nok komme i klinsj med palettene når de leker.

Skal du ha ciklider må du ha 1 par og 1 par only! Setter du inn 2 par har du full krig og død på plakaten...

Eneste gangen man kan sette inn to ulike typer ciklider eller to par er om du har et svært kar på noen hundre liter og kan innrede slik at de kan etablere hvert sitt territorie.

Kjøper du 3 eller flere av samme art vil de som etablerer seg som et par ta kverken på den eller de som blir til overs, alternativt som nevnt over få to krigene par som dreper hverandre.

Eneste gangene jeg setter inn mange er om jeg har en art som er litt kresen på partner, f.eks. scalarer. Da garderer jeg meg med butikken/leverandøren og leverer inn de som ble til overs når det er etablert et par.

Ok, skal bare ha ett par da :D

Hvordan høres dette ut da:

1 par Thomasiciklider

10 Venusfisker

2 Ancistruser

5 Cory

Si i fra om det er for mye, eller om artene ikke vil trives sammen.

Har selv kardinaler i dag og de er en enkel, fredelig, pen fisk som stimer veldig godt. De får mer kropp og størrelse enn neon og har mer farge.

Venusfisken beskrev jeg litt om over, og ja har hatt den også men den ble levert tilbake da adferden ikke passet de som allerede bodde der.

Det sto på akvaforum at Venusfisken også kunne hete Kardinalfisk :P

Tusen takk for hjelpen!

Edit: Jeg har hørt om en regel om at for hver cm fisk skal de ha 1 liter vann. Da kan vvi ha 85 cm fisk i vårt. Jeg plusset alle disse fiskene og fikk 123,5. Uten Coryene ble det 86. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ett lysrør. Vi har ikke prøvd utstyret før, og vet ikke om det er i orden og om filteret er stort nok. Er det en fordel med innvendig eller utvendig filter for en nybegynner? Hvordan merker man om kolben og filteret passer karet og fungerer? Hva er forskjellen på en pumpe og ett filter? Gjør det noe om karet står med kun vann i en lengere periode, for å bevare limet?

Bytt lysrøret uansett.

Det beste er utvendig filter, men på et så lite kar ville jeg ikke ha lagt så mange kronene i det. De er rimelig svindyre sammenlignet med et innvendig som du gir 300-500 for.

Et innvendig filter gjør en mer enn god nok jobb.

Sett i varmekolba innstilt på 25 grader (vannet blir stort sett 1-2 grader kaldere enn det du stiller kolba på) og sjekk temperaturen etter 24 timer så har du svaret på det.

Kapasiteten på filteret står på den om du ikke har en veldig gammel type da... Men du ser og kjener det på vannstrømmen om pumpa er for kraftig/svak.

Den skal ikke være så kraftig at fisken presses opp i motsatt hjørne og plantene ligger flate, men ei heller så svak at vannet ikke sirkuleres.

Ei pumpe gjør stort sett ikke annet enn å tilføre oksygen i vannet mens et filter suger vann inn, filltrerer det og pumper det ut igjen - for å gjøre forvirringen total kaller man begge deler for pumpe eller filter og sier luftpumpe når man mener pumpe... :D

Karet kan fint stå med vann i så lenge som helst det, men for å klargjøre til innsetting av fisk må du kjøre inn filtereret 2-4 uker da det er der den viktige bakteriefloraen bosetter seg.

Det høres fint ut!

Så på bilder av Thomasi, og de var jo egentlig ganske pene! :P

Ok, skal bare ha ett par da :)

Hvordan høres dette ut da:

1 par Thomasiciklider

10 Venusfisker

2 Ancistruser

5 Cory

Si i fra om det er for mye, eller om artene ikke vil trives sammen.

Høres bra ut men du må ikke finne på å ha mer - husk at de skal leve og trives der også!

Det sto på akvaforum at Venusfisken også kunne hete Kardinalfisk :D

Her er kardinalen og her er venus

Tusen takk for hjelpen!

Edit: Jeg har hørt om en regel om at for hver cm fisk skal de ha 1 liter vann. Da kan vvi ha 85 cm fisk i vårt. Jeg plusset alle disse fiskene og fikk 123,5. Uten Coryene ble det 86. :)

Joda, det het det i "gamle" dager men sier seg selv at du kan kna ganske mange flere rolige og "slappe" fisker i et kar enn en gjeng aktive og virille typer...

Jeg synes det antallet du har satt opp et max for en 85 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt lysrøret uansett.

Det beste er utvendig filter, men på et så lite kar ville jeg ikke ha lagt så mange kronene i det. De er rimelig svindyre sammenlignet med et innvendig som du gir 300-500 for.

Et innvendig filter gjør en mer enn god nok jobb.

Sett i varmekolba innstilt på 25 grader (vannet blir stort sett 1-2 grader kaldere enn det du stiller kolba på) og sjekk temperaturen etter 24 timer så har du svaret på det.

Kapasiteten på filteret står på den om du ikke har en veldig gammel type da... Men du ser og kjener det på vannstrømmen om pumpa er for kraftig/svak.

Den skal ikke være så kraftig at fisken presses opp i motsatt hjørne og plantene ligger flate, men ei heller så svak at vannet ikke sirkuleres.

Ei pumpe gjør stort sett ikke annet enn å tilføre oksygen i vannet mens et filter suger vann inn, filltrerer det og pumper det ut igjen - for å gjøre forvirringen total kaller man begge deler for pumpe eller filter og sier luftpumpe når man mener pumpe... :)

Karet kan fint stå med vann i så lenge som helst det, men for å klargjøre til innsetting av fisk må du kjøre inn filtereret 2-4 uker da det er der den viktige bakteriefloraen bosetter seg.

Høres bra ut men du må ikke finne på å ha mer - husk at de skal leve og trives der også!

Her er kardinalen og her er venus

Joda, det het det i "gamle" dager men sier seg selv at du kan kna ganske mange flere rolige og "slappe" fisker i et kar enn en gjeng aktive og virille typer...

Jeg synes det antallet du har satt opp et max for en 85 liter.

Det synes jeg høres bra ut. Filtret som fulgte med var skittent inne i den svampen, og veldig lite, så det spørs altså...

Hvilke kjønn burde de forskjellige typene jeg satt opp ha?

Edit: Finnes det en felles fórtype for dem, eller må det være mange forskjellige fór? Får man tak i disse fiskene i dyrebutikker? Har noen erfaring med kunnskapen om fisk i buddy butikker? :)

Edit2: Siden sammensetningen er absolutt max i en 85 l, hva gjør vi hvis de får yngel? Jeg har lest at Venusfisken er lett på yngel på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg høres bra ut. Filtret som fulgte med var skittent inne i den svampen, og veldig lite, så det spørs altså...

Filteret skal være litt skittent det - du skal kun skvise det litt i ei bøtte med akvarievann ca. 1 gang i mnd.

Du kan jo ta med pumpa ned på dyrebutikken og spørre der hvor mange litere den er beregnet for.

Hvilke kjønn burde de forskjellige typene jeg satt opp ha?

En hunn og en hann av ancistrusen og ciklidene, ca. 2/3 hunner av coryene og venusfisken

Edit: Finnes det en felles fórtype for dem, eller må det være mange forskjellige fór? Får man tak i disse fiskene i dyrebutikker? Har noen erfaring med kunnskapen om fisk i buddy butikker? :P

Alle spiser mygglarver og vanlig flakfor, men coryene og ancistrusen må også ha sine respektive pellets i tillegg.

Ancistrusen må også ha ei rot å tygge på pga fordøyelsen.

De fleste dyrebutikker har stort sett guppy, sverddragerer osv. men kan bestille inn fisk etter ønske for deg.

Har ingen direkte erfaring selv med Buddy butikk annet enn at jeg har vært og tittet i en. Hvordan kunnskapsnivået er der vil vel avhenge like mye av personen som kjeden h*n jobber i.

Edit2: Siden sammensetningen er absolutt max i en 85 l, hva gjør vi hvis de får yngel? Jeg har lest at Venusfisken er lett på yngel på.

Yngle som vokser opp kan du drette i eget kar og enten selge på privatmarkedet eller bytte inn i for etc. på dyrebutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret skal være litt skittent det - du skal kun skvise det litt i ei bøtte med akvarievann ca. 1 gang i mnd.

Du kan jo ta med pumpa ned på dyrebutikken og spørre der hvor mange litere den er beregnet for.

Skal si det til bestemor :P

En hunn og en hann av ancistrusen og ciklidene, ca. 2/3 hunner av coryene og venusfisken

Ok, ancistrus og ciklide i par. 6-7 hunner og 3-4 hanner av venusfisk altså :P 3 hunner og 2 hanner av Cory.

Alle spiser mygglarver og vanlig flakfor, men coryene og ancistrusen må også ha sine respektive pellets i tillegg.

Ancistrusen må også ha ei rot å tygge på pga fordøyelsen.

De fleste dyrebutikker har stort sett guppy, sverddragerer osv. men kan bestille inn fisk etter ønske for deg.

Har ingen direkte erfaring selv med Buddy butikk annet enn at jeg har vært og tittet i en. Hvordan kunnskapsnivået er der vil vel avhenge like mye av personen som kjeden h*n jobber i.

Ok. Skal 1/3 av vannet byttes 1 gang i uka?

Yngle som vokser opp kan du drette i eget kar og enten selge på privatmarkedet eller bytte inn i for etc. på dyrebutikken.

Får høre med bestemor hva hun synes om det, jeg synes det høres bra ut :P

Edit: Når vi skal teste varmekolba, må vi bytte til kaldt vann så vi ser om den klarer å varme vannet på 24 timer, eller skal vi bare sette den oppi vannet som har stått i romtemperatur over lang tid? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, bytt ut 1/3 hver uke, slamsug/rør litt i grusen og skyll filteret i akvarievann en gang i mnd. så kommer du langt.

Du trenger ikke å gjøre noe med vannet for å sjekke om kolba virker - bare sett den på og sjekk temperaturen etter ett døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, bytt ut 1/3 hver uke, slamsug/rør litt i grusen og skyll filteret i akvarievann en gang i mnd. så kommer du langt.

Du trenger ikke å gjøre noe med vannet for å sjekke om kolba virker - bare sett den på og sjekk temperaturen etter ett døgn.

Tester man vannet i samband med slamsuging og vannbytte? :P

Ok, tror bestemor skulle innom dyrebutikken i dag å sjekke pumpen og kjøpe vannprøver :P Hun skulle også høre med de i butikken om de hadde inne noen av fiskene eller om de kunne ta inn, og om de hadde bilde av dem så hun vet hvordan de ser ut :P Siden hun noen ganger reiser bort og f. eks. besøker oss skulle hun se om de hadde fóringsautomat, hvis ikke kunne jeg kjøpe. Så at på sportsbutikken her hadde de algespiser tabletter og flakfór til alle typer fisk, er det det vi må fóre med? Hvor ofte skal man fóre, og med hva?

Tusen takk for all hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester man vannet i samband med slamsuging og vannbytte? :P

Ikke nødvendig å teste vannet ved hvert vannbytte men sånn ca. 1 gang i mnd. er det greit å gjøre.

Ok, tror bestemor skulle innom dyrebutikken i dag å sjekke pumpen og kjøpe vannprøver :P Hun skulle også høre med de i butikken om de hadde inne noen av fiskene eller om de kunne ta inn, og om de hadde bilde av dem så hun vet hvordan de ser ut :P Siden hun noen ganger reiser bort og f. eks. besøker oss skulle hun se om de hadde fóringsautomat, hvis ikke kunne jeg kjøpe. Så at på sportsbutikken her hadde de algespiser tabletter og flakfór til alle typer fisk, er det det vi må fóre med? Hvor ofte skal man fóre, og med hva?

Tusen takk for all hjelpen!

Så sant hun ikke blir borte i ukesvis er det ikke nødvendig med foringsautomat. De brukes som regel till oppforing i større yngelkar.

Jeg drar bort i opptil 14 dager jeg uten å tenke på foring - fisker er oportunister og spiser det de kommer over og klarer seg lenge på lite.

Ja, vanlig flakfor er bra å ha samt mygglarver.

Ancistrusen må ha en malletablett (algespisertablett) hver 2. - 3. dag mens coryene må ha sin type tablett.

Jeg forer ca. annenhver dag og ikke mer enn at maten er borte på null komma niks.

Ligger det for på bunnen gir du for mye - desverre en veldig vanlig nybegynnerfeil som kan føre til algeoppblomstring og i verste fall forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig å teste vannet ved hvert vannbytte men sånn ca. 1 gang i mnd. er det greit å gjøre.

Så sant hun ikke blir borte i ukesvis er det ikke nødvendig med foringsautomat. De brukes som regel till oppforing i større yngelkar.

Jeg drar bort i opptil 14 dager jeg uten å tenke på foring - fisker er oportunister og spiser det de kommer over og klarer seg lenge på lite.

Ja, vanlig flakfor er bra å ha samt mygglarver.

Ancistrusen må ha en malletablett (algespisertablett) hver 2. - 3. dag mens coryene må ha sin type tablett.

Jeg forer ca. annenhver dag og ikke mer enn at maten er borte på null komma niks.

Ligger det for på bunnen gir du for mye - desverre en veldig vanlig nybegynnerfeil som kan føre til algeoppblomstring og i verste fall forgiftning.

Åja, da lærte jeg noe nytt nå! :P

Edit:

Kan man hente stein og sand ute, og hvilke steiner eller sand typer kan man ta inn i akvariumet?

Hvis vi vil ha..:

10+ Venusfisk

5 Metallpansermaller

2 Thomasiciklider

2 Ancistrus sp.

Eplesnegler i varierende farger (hvor mange er passe?)

Sandsnegler (hvor mange er passe?)

...hva trenger vi å tilsette i vannet da, som kalk, aquasafe osv.?

Jeg ser at det er kategorisert "Lett" - "Ganske lett" osv. på akvaforum, tror dere bestemor klarer å holde fisker som går i kategorien "ganske lett" også, eller burde vi holde oss til de aller letteste? :P

Kan dere sette opp ett "skjema" for hva som skal gjøres i akvariet, og hvor ofte det skal gjøres (fóring, rensing, vannverdi måling, algeskraping osv.)?

Edit2: Har dere tips til noen forskjellige planter. Jeg ønsker:

- En som blir lang, som kan stå bakerst. Den skal være enkel og vokse raskt.

- En plante som blir mellomstor, som kan stå i midten. Den skal være enkel og vokse raskt.

- En lavere plante enn de andre, som kan være nedrest, evnt. dekke hele forgrunnen.

Alle må være lette å få tak i, og det må være gode skjulesteder for fiskene.

Hvordan er den planten som heter lemna minor på latin? Og vasspest, hornblad, vanlig sverdplante, Hygrophila difformis og javamose? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, da lærte jeg noe nytt nå! :)

Edit:

Kan man hente stein og sand ute, og hvilke steiner eller sand typer kan man ta inn i akvariumet?

Joda, både sand og stein kan du hente selv fra elver - ikke tjern og små bekker.

Pass bare på at du er sikker på at ikke sand eller steiner inneholder tungmetaller - holde deg til god, gammel gråstein eller skifer.

Sanda må du koke og sile mens steinene skrubber du godt i varmt vann med en potetbørste eller noe lignende.

Røtter og annet trevirke må du IKKE plukke selv, men kjøpe i butikke/fra akvarienettsteder. Trevirke vi har her i Norge vil bare råtne og lage mye pes og surt vann for deg, mens Redmoore og Mangroverøtter er fra Amazonas vanntrær og dermed naturlig impregnerte.

Hvis vi vil ha..:

10+ Venusfisk

5 Metallpansermaller

2 Thomasiciklider

2 Ancistrus sp.

Eplesnegler i varierende farger (hvor mange er passe?)

Sandsnegler (hvor mange er passe?)

Hvor mange Eplesnegler du vil ha er en smakssak - de er gode ryddehjelpere så de legger ikke igjen nevneverdig smuss som kan påvirke vannkvaliteten

Pass bare på at de fiskene du vil ha trenger samme PH og GH som sneglene samt at du da må tilsette kalk som sneglene trenger for å bygge og opprettholde skallet sitt.

Sandsnegler bør du ha en del av - få tak i en liten håndfull du.

...hva trenger vi å tilsette i vannet da, som kalk, aquasafe osv.?

Skal du ha snegler må du nok tilsette kalk.

Om du har helt vanlig kranvann fra et kommunalt vannverk er AquaSafe bortkastede penger.

Det er laget med tanke på mer sydlige land hvor de har en mye dårliger vannkvalitet enn her i Norge.

Eneste gangene man fatisk bør bruke det her i Norge er om du enten har uhorvelig gamle kobberrør i huset (type 1940...) eller eget brønnvann.

Det du bør kjøpe inn (etter å ha teste PH og GH i kranvannet) er:

* PH øker eller reduser - avhenger av PH du har og PH du må ha mtp hvilken type fisk

* GH/KH - normalt er det norske vannet litt for mykt ifh. tropiske fisker

Hold deg langt unna akvariesalt om de prøver å prakke det på deg - eneste gangene du trenger det er om du har brakkvannsfisk eller til sykdomsbehandling av en enkelt fisk.

Jeg ser at det er kategorisert "Lett" - "Ganske lett" osv. på akvaforum, tror dere bestemor klarer å holde fisker som går i kategorien "ganske lett" også, eller burde vi holde oss til de aller letteste? :)

Hun vil nok fint klare fisker opp til middelsnivå - ser ikke helt utfordringen der. :-)

Kan dere sette opp ett "skjema" for hva som skal gjøres i akvariet, og hvor ofte det skal gjøres (fóring, rensing, vannverdi måling, algeskraping osv.)?

Hver dag:

* sjekke lyset, temperatur og pumpe er som det skal

* ser fisken fin ut og er alle der

Annenhver dag:

* foring

Hver uke:

* delvannsbytte 1/3

* luking av visne planter

* skrape alger om nødvendig

Hver mnd.:

* slamsuging

* skylling av filteret

Hvert kvartal:

* plantegjødsel

Hvert år:

* bytte lysrør

Edit2: Har dere tips til noen forskjellige planter. Jeg ønsker:

- En som blir lang, som kan stå bakerst. Den skal være enkel og vokse raskt.

- En plante som blir mellomstor, som kan stå i midten. Den skal være enkel og vokse raskt.

- En lavere plante enn de andre, som kan være nedrest, evnt. dekke hele forgrunnen.

Alle må være lette å få tak i, og det må være gode skjulesteder for fiskene.

Hvordan er den planten som heter lemna minor på latin? Og vasspest, hornblad, vanlig sverdplante, Hygrophila difformis og javamose? :)

Her en noen alternative sammensetninger:

1)

Kjøp noen grupper av ulike Vallisneriaplanter og sett de største bakerst og de mindre i midten.

I forgrunn kan du kjøpe f.eks gress

På røtter eller stener kan du enten sette anubias, javabregne eller javamose

2)

Kjøp noen grupper av ulike sverdplanter og gjør som alt. 1

I forgrunn som nevnt over

På røtter og stener som nevnt over

3)

Noen grupper med rotala eller ludwigia i bakgrunnen om du ønsker mer farge i karet

sverdplanter i midten

I frogrunn som nevnt over

På røttet og stener som nevnt over

Sverdplanter har de aller fleste dyrebutikker inne og om de ikke kan bestille de andre for deg, får du alltids tak i de på et nettsted med kjøp og slag av ting og tang innen akvarie.

Det lønner seg faktisk å kjøpe planter privat - ca. halve prisen, får det rett hjem i postkassa og et mye større utvalg. :aww:

De plantene du ramser opp må du neste søke opp og lese litt om selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...