Gå til innhold
Hundesonen.no

Kul i halsen


Guest LXT

Recommended Posts

Nå er jeg faktisk veldig bekymret.

Det startet først med at min lille Kooikergutt fikk et sår under haken, som jeg trodde var "bare" et lite skrubbsår. At han hadde stukket seg på en skarp pinne eller noe. Men for sikkerhets skyld dro vi til dyrlegen, som mente at dette var en godartet hudsvulst. Den vil forvinne av seg selv, men kan ta lang tid. Og jeg trengte ikke bekymre meg.

Så jeg dro hjem og syns egentlig det var ganske ille at tassen min hadde kul under haken sin. Han ble ett år i mai, så aldersmessig var det liksom ikke svulst det første som jeg tenkte det kunne være...

Men så, i dag oppdaget jeg en ny kul. Men denne er annerledes. Like ved den andre. Denne her er på str med en kjempestor drue eller kanskje to litt små. Og den sitter ikke ytterst i huden. Den er flyttbar, og da ble jeg faktisk ganske redd. Det første som slår meg er om det kan være kreft, men siden han er så ung trenger det vel ikke være det?

Jeg har fått time til han kvart over to i morgen, men det er så lenge til :rolleyes2:

Det jeg håper på, er at det er en fettkul ellerno. Men jeg har ikke så mye erfaring med sykdom på hund. (sikkert litt derfor jeg er skikkelig hønemor også..)

Er det noen av dere som har hatt relativt ung hund, og opplevd noe av det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på rett over et år fikk også en sånn kul under haken nylig. Jeg er usikker på hva det var. Det lignet i utgangspunktet litt på et sår, men den vokste liksom endel etter at jeg oppdaget den. Funderte på å dra til veterinæren og sjekke det ut, men plutselig begynte den å krympe igjen, og er omtrent helt borte nå. Det tok vel omtrent 3 uker fra jeg oppdaget kulen og til den forsvant igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg måtte bare høre litt tilfelle noen har opplevd noe lignende. Og det er flyttbar samtidig som jeg kan klare å få fingrene bak. Ok, da satser jeg på at det er ufarlig. Fikk bare litt hetta da jeg oppdaget den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er flyttbar, du får fingrene under den på en måte, pleier det ikke være noe alvorlig altså. Er når de er harde og sitter fast det er skummelt.

Lykke til da, sikkert ikke noe å uroe seg for :lol:

Jepp, hvis du kan ta fingrene under sitter den i huden, og ikke i vevet under - da er det sjelden noe farlig :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nå ble jeg litt lettet :lol: godt å høre at det ikke trenger å være farlig. Håper dyrlegen sier det samme som dere :rolleyes2:

Kanskje den bare forsvinner av seg selv igjen den også. Er jo lille gullet mitt det er snakk om, så blir jo litt engstlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenkte jeg bare skulle informere om at begge kulene er så og si borte. Dyrlegen mente den første irriterte en lymfekjertel, slik at den hovnet opp også.

På bakgrunn av det ville dyrlegen fjerne den første kulen, men siden den nå er borte og "bare" er et lite sår der, så får han antibiotikakur i to uker istedet for operasjon.

Så veldig glad eier nå :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at alt løste seg, og at dere slapp operasjon - noen ganger kan det lønne seg å ha litt is i magen og vente/se det an. Jeg har selv hatt en væskende kul på en hund som veterinær mente vi måtte fjerne med en gang. Jeg konsulterte med to andre veterinærer (den ene jobbet på samme kontor som den første), og begge mente at vi prøvde en antibiotikakur først, så da insisterte jeg på det - og kulen forsvant uten kirurgisk hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...