Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjernstyrt spray halsbånd?


Recommended Posts

En jeg kjenner har en Norsk Buhund som han sliter litt med. Han forsøker å lære den å gå uten bånd, men så straks den hører "klikk" lyden at kroken er av halsbåndet løper han av gårde i full fart!

Så vi lurte på om det fins noe fjernstyrt Spray halsbånd som kan brukes? Så langt finner vi bare slike som reagerer til bjeffing. Det som vi håpet var om å ha en kontrol som vi trykket på når han løper, i et forsøkt på å få han til å stoppe.

Ellers må vi springe rundt hele dagen i et forsøk å slite han ned...som vi måtte gjøre igår. :icon_confused:

Tips? Anbefalinger?

Vi har forsøkt i et innegjerdet område, men dette forstår hunden han ikke kommer seg ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig å bruke fjernstyrt halsbånd i Norge, uansett om det er med sprut eller strøm :icon_confused: Det er kun de som holder sauerenhetskurs og er autoriserte som får lov til å bruke den type bånd på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig å bruke fjernstyrt halsbånd i Norge, uansett om det er med sprut eller strøm :rofl: Det er kun de som holder sauerenhetskurs og er autoriserte som får lov til å bruke den type bånd på hunder.

Huff, seriøst? Så tåpelig da. Greit nok at sjokkbånd er ikke tillatt, men spray? Skal si det var dumt. :lol:

Må kanskje modifisere en selv?

godbiter? Langline?

Hehe, det har vi prøvd. Han løper av sted så fort at vi klarer ikke å lokke han med godbiter. Han ignorerer all komandoer da.

Langline forstår han at han her å bånd. Så han bare sitter der og ser dumt på oss...som da vi er i et innegjerdet område.

Ekte sta nordmann/hund er den ivertfall! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke forbudt med sprut vel?

Tror uansett at jeg ikke ville sluppet hunden med sprutbånd. Du kan ev. "lure" den og sette på langline med det samme du knipser av båndet. For uansett må du kunne hale inn hunden så den vet hva den skal gjøre når det spruter.

Lag en plan om hvordan du skal gjøre det, og tenk nøye gjennom om den planen er god nok.

http://zoosupply.com/xcart/masterplus-pro.html

Synes den virket mest ok av alle, for den har lyd også. Da har man muligheten til å kun bruke lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje prøvd en langline uten krok som er veldig lett? f.eks 3mm klatretau? disse veier lite, er sterke og du kan med det ha kontroll uten at hunde merker lina. Plastlinene veier en del mer etter min erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange metoder for å trene på at bikkja ikke stikker av med en gang. Feks kan du, i det du klipser av lina, strø en god neve veldig gode godbiter på bakken forran bikkja for så å bevege deg et godt stykke unna.Poenget er å få hunden til å forbinde lyden av klipsen med noe godt/morsomt. Når hunden har spist godbitene vil den naturlig se etter deg (har intrykk av at den ikke stikker helt av, men holder seg i nærheten, bare ikke kan fanges?). Løper hunden mot deg så kan du belønne hunden for å løpe mot deg, da er det viktig at du gjør det i det den løper mot deg... Godbiter e.l. funker fint, og kanskje gjøre det gradvis; kaste godbitene på bakken først for så å bevege deg unna og gjennta og etter hvert gjøre det nærmere og nærmere deg. Belønn bikkja og la den få løpe fritt igjen.

Kan være lurt å ha på langline i samme slengen, gjerne en helt tynn line som er knytt fast i halsbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
En jeg kjenner har en Norsk Buhund som han sliter litt med. Han forsøker å lære den å gå uten bånd, men så straks den hører "klikk" lyden at kroken er av halsbåndet løper han av gårde i full fart!

Så vi lurte på om det fins noe fjernstyrt Spray halsbånd som kan brukes? Så langt finner vi bare slike som reagerer til bjeffing. Det som vi håpet var om å ha en kontrol som vi trykket på når han løper, i et forsøkt på å få han til å stoppe.

Ellers må vi springe rundt hele dagen i et forsøk å slite han ned...som vi måtte gjøre igår. :icon_confused:

Tips? Anbefalinger?

Vi har forsøkt i et innegjerdet område, men dette forstår hunden han ikke kommer seg ut av.

Ja det finnes halsbånd med sitronsprut og fjernkontroll. Ja de er ulovlige å bruke, men det er ulovlig å kjøre fortere enn fartsgrensen også. Så spørsmålet om man skal kjøpe ett slikt halsbånd som er helt tillatt å kjøpe og selge, bare ikke bruke det lander til slutt på din venns personlige moral og etikk. Men utifra det du beskriver her, så ville jeg kanskje først brukt pengene mine på ett hundekurs hvor innkalling var en av de viktigste øvelsene, slik at din venn og hunden først kunne lære dette på en slik måte at sannsynligheten er størst for at din venn forstår hvordan han kan behandle sin hund for å lære hunden at det er lønnsomt å forholde seg til eier. Da er jeg ganske sikker på at han etter litt trening ikke føler at han trenger på bruke tusenvis av kroner på ett halsbånd som han i utgangspunktet ikke har kunnskap nok til å bruke riktig eller syns er etisk forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes halsbånd med sitronsprut og fjernkontroll. Ja de er ulovlige å bruke, men det er ulovlig å kjøre fortere enn fartsgrensen også. Så spørsmålet om man skal kjøpe ett slikt halsbånd som er helt tillatt å kjøpe og selge, bare ikke bruke det lander til slutt på din venns personlige moral og etikk. Men utifra det du beskriver her, så ville jeg kanskje først brukt pengene mine på ett hundekurs hvor innkalling var en av de viktigste øvelsene, slik at din venn og hunden først kunne lære dette på en slik måte at sannsynligheten er størst for at din venn forstår hvordan han kan behandle sin hund for å lære hunden at det er lønnsomt å forholde seg til eier. Da er jeg ganske sikker på at han etter litt trening ikke føler at han trenger på bruke tusenvis av kroner på ett halsbånd som han i utgangspunktet ikke har kunnskap nok til å bruke riktig eller syns er etisk forsvarlig.

Dette er gode tips (og gråtass er ganske beskjeden av seg, men er faktisk instruktør så kunnskapene hennes skal man ikke tvile på). Og så må jeg for egen del tilføye at det er veldig fint at din venn ikke har basenji!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, å være en instruktør har ikke noe med kunnskap innen salg å gjøre. Rart å påstå at fjernstyrt Spray er ulovelig når disse selges i norge. Jeg kontaktet zoosupply og fikk svar:

Hei

Det er ikke ulovlig å selge disse treningsmidlene og de er iflg.

dyrevernsloven lov å bruke under "aktiv dressur". Dyrevernsloven

finner du her: www.lovdata.no

Vi setter imidlertid grensen med treningsapperater som enten

korrigerer med lyd eller spray - dressurhalsbånd som benytter strøm

vil du ikke få kjøpt hos oss.

Med vennlig hilsen

www.zoosupply.com

Uansett, jeg har fortalt han med Buhunden om forumet her og emnen, så får han lese litt selv og finne ut av hva han vil gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Vel, å være en instruktør har ikke noe med kunnskap innen salg å gjøre. Rart å påstå at fjernstyrt Spray er ulovelig når disse selges i norge. Jeg kontaktet zoosupply og fikk svar:

Hei

Det er ikke ulovlig å selge disse treningsmidlene og de er iflg.

dyrevernsloven lov å bruke under "aktiv dressur". Dyrevernsloven

finner du her: www.lovdata.no

Vi setter imidlertid grensen med treningsapperater som enten

korrigerer med lyd eller spray - dressurhalsbånd som benytter strøm

vil du ikke få kjøpt hos oss.

Med vennlig hilsen

www.zoosupply.com

Uansett, jeg har fortalt han med Buhunden om forumet her og emnen, så får han lese litt selv og finne ut av hva han vil gjøre.

Jeg har ikke påstått at jeg kan noe som helst om salg, men jeg kan noe om dette lovverket.

Jeg har påpekt i mitt innlegg (hvis du leser det en gang til..) at det er tillatt og kjøpe og selge disse hjelpemiddlene, men de er ikke tillatt å bruke. Ikke i aktiv dressur heller om man skal tolke de nye forskriftene fra Mattilsynet som kom ifb dyrs velferd. Jeg gidder ikke lete fram på mattilsynet og lovdata nå, men du kan søke selv. Det står riktignok at slike hjelpemiddler er tillatt bruke for folk med kompetanse. Mener du seriøst at en som ikke klarer å lære hunden sin innkalling på ett inngjerdet område, innehar den kompetansen som kreves for å bruke ett så sterk aversiv som dette halsbåndet er, i en trenings situasjon?

I så fall, så kan jo jeg og mange med meg, bare pensjonere oss...

Edit: Hva er forøvrig begrunnelsen for zoosupply til å sette sin moralske grense mellom spray/lyd og strøm, tror du? Jeg finner det meget betenkelig, da hvis man først skal trene med slike avesiver, så er det i flere forskningsøyemed vist at strøm er langt mer preventivt og har en mye høyere læringseffekt enn noe annet hjelpemiddel.

Neste poeng er jo å definere hva er korreksjon og hva er innlæring. Jeg mener at om hunden ikke kommer på innkalling i ett lukket miljø, så er det fordi den ikke kan det, det å da korrigere en hund for noe den faktisk ikke har forutsetninger for å utføre er i beste fall urettferdig ovenfor hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jo på hva som vil skje i praksis når hunden er 50-100 meter fra eier og får seg en eller flere sprut. Når hunden ikke kommer til eier på innkalling slik at det kan trenes videre per i dag, hva er begrunnelsen for at hunden vil oppsøke eier når ubehaget kommer?

Først og fremst - gå på kurs eller start og tren noe annet enn innkalling for å få en bedre relasjon til hunden. Tren deretter innkalling med langline(det går fint ann å ha på langline og kobbel, slik at kneppelyden kommer) på lukket område, slik at hunden lærer at det er moro å komme. Husk at når man trener innkalling(og jeg syns forsåvidt i all tid etterpå) at hunden skal ha belønning hver gang. Det mange gjør feil når de trener innkalling er at hunden får ikke være fri lenger, altså knepper eier på båndet igjen. La hunden løpe fri igjen de fleste av gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...