Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og varme


Aya

Recommended Posts

Jeg har fundert endel på noe i det siste. Mine to hunder står bundet ute hele dagen nå som det er så fint vær. De har tilgang på sol og skygge, flatt underlag med gress, svaberg og underlag med høytvoksende gress. Selvsagt har de også tilgang til vann! MEN- så er det det, at i dag faktisk er første gang jeg har sett de velge å ligge i skyggen, og jeg synes de drikker veldig lite begge to, til at det faktisk er sommertemperaturer. De virker ellers ikke slappe, annet enn normalt, men kvikner veldig til når det begynner å bli kjølig på kvelden. Kan jeg stole på at de drikker nok, velger skygge fremfor sol, osv, når det trengs? Eller bør jeg gå inn og sørge for at de f.eks ikke KAN ligge noe annet sted enn i skyggen? Hva gjør dere andre, som har hunder som er mye ute? Jeg tenker jo litt sånn også at det underlaget de ligger på; jord og gress, kjøler endel også, iallefall ift grus, asfalt o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt sammenlignbart men i helgene når jeg er hjemme får Toya være så mye ute hun vil da døra står oppe. Om jeg ligger ute og soler meg så hender det rett som det er at hun legger seg i gresset og "griller" seg. Hun blir så varm at jeg ikke kan ta på henne. Etter en god stund flytter hun seg til skyggen. Før hun så kommer ut i sola igjen. Vann har hun tilgang på hele dagen og jeg stoler på at hun fikser dette selv.

Nå er hun løs og kan gå hvor hun vil ( ut eller inn )

Så jeg vil tro at de fikser dette selv og at det er individ forskjeller; noen takler sola og varmen bedre enn andre.

Men å følge litt mer er nok ikke dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet mitt hadde blitt fryktelig masete hvis jeg skulle løpe rundt å detajlestyre hvor hundene mine får ligge - når de har tilgang til ute/inne skygge og sol...

Nei, det stoler jeg blindt på at de selvsagt styrer helt selv. Så lenge de har frihet til å gå hvor de vil, såklart.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er akkurat som MonicaT sin. Han griller seg (svar hund) i solen for så å gå inn i skyggen og ut igjen i solen for grilling.

Min drikker ca en skål i døgnet med vann, litt over, og han fôres tørt + at han hopper ned i alle elver han får lov til for å drikke når vi er på tur. Jeg synes det er litt lite men han virker nå frisk og rask, ikke endring i oppførsel etter at sommervarmen kom frem og viser ingen tegn på dehydrering.

Om hundene oppfører seg normalt og ikke viser tegn på dehydrering tror jeg man kan stole på at de har vett til å ta vare på seg selv. Vi blir jo også slappe og late når vi steker oss i varmen og kvikner til på kvelden, men de fleste av oss er vel frisk eog har det bra for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden har mulighet til å legge seg i skyggen ville jeg stolt på at de da faktisk gjør det hvis det blir for varmt. Hvis du ser at de blir dehydrert, og drikker alt for lite ville jeg vurdert å lagt de slik at de kun lå i skyggen. Jeg bruker å ta med Dina å bade jeg nå som det er så varmt. Da får hun svømme hver dag sånn at hun får god avkjøling. Jeg passer alltid på at hun kan legge seg i skygge når jeg har henne med ut i parken og på café eller andre sted vi er i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stoler jeg ikke alltid på. Og selv om det er skygge, kan temperaturen komme så høyt opp at det blir farlig. Mine hunder velger å ligge i skyggen når det er varmt, og spesielt hvis de har løpt. Aynï liker varme godt, og kan også finne på å ligge i solen og dra seg, men flytter seg når det blir for varmt. Dette gjelder når de er ute i hagen her hjemme, og for en stund går dette selvsagt bra. Men i fjor (forfjor?) var vi tilskuere på utstilling, hadde telt vi satt i i skyggen, og Tulla var med der. Tilgang på vann hadde hun, og hun lå bare i ro i skyggen (ikke i bur). Men det var ikke kjølig nok for henne, og hun holdt på å svime av da jeg reiste meg og skulle gå. Det var sykelig varmt da, og det er klart det hadde alt med saken å gjøre! Så når det er skikkelige sommertemperaturer tar jeg ikke sjansen på at skyggen er kald nok for de, da passer jeg bedre på. At de kan regulere hvor de vil ligge, har de bevist for lenge siden, men det begrenser seg til hvilke valgmuligheter de har. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund styrer det iallefall selv, han har tilgang på stor hage, masse trær som gir skygge, og masse sol. Vannskåler omtrent overalt :rofl:

Han ligger gjerne en havtime i sola, så blir han så varm at han går inn og legger seg i gangen en stund, så ut igjen, så inn... så er ikke bekymret der altså. Nå står han jo ikke i bånd da, men hadde vel blitt noe av det samme der og :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine passer på selv. Ihvertfall her på hytta, de ligger i sola, skyggen, går og bader... alt ettersom det passer dem.

Selv nabohunden, den er eldgammel, går i sjøen om det blir varmt. Den står i sjøen om den har flått også, de slipper taket etter en stund i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så rart! jeg har gått å lurt på mye i det siste som jeg har tenkt å spørre om her men venter jeg noen dager så er det andre som spør om akk det jeg skal spørre om:O

Mike også griller seg i sola og han drikker veeeeeeeldig lite...

noen ganger flytter jeg han til skyggen. for jeg blir beskymra når han ligger i sola å steker seg og puster og peser og tunga henger ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skyggen ikke er kald nok må man skylle hunden i lunkent vann for å avkjøle den, evt la den bade i elv, vann, sjø. Da kan ikke hunden selv ta ansvar lenger... Hvis skyggen er kjølig nok er det jo greit. Jeg er livredd for at hunden skal bli overopphetet. Spesielt etter jeg hadde Collie. Det var et svare strev på sommeren å gjøre ting komfortable for han. Ikke ville han bade heller... Heldigvis er det litt enklere med kortpelset hund som tåler varme mye bedre, men likevel bør man passe på så de ikke blir liggende i solsteiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke jeg stoler hundre prosent på BCdamen når det gjelder å huske å drikke nok, jeg tror hun er sløv sånn. Nå har jeg fått ferdig hundegården, med enda flere muligheter til skygge, og hvor jeg er sikker på at de alltid har vann uansett, så jeg tror jeg skal slappe av og ikke tenke på akkurat det så mye:p Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mennesker er jo flinke til å la seg dehydrere de. Det er fort gjort det om sommeren, så jeg er ikke i tvil om at hundene mine kan begå samme feilen og ikke drikke nok vann eller holde seg i skyggen i varmen. Tar dem gjerne med på tur et sted hvor de kan få bade og avkjølt seg i elven her, eventuelt spyler jeg dem i dusjen hvis det er veldig varmt. I dag har begge jentene plasket i hagedammen, så no need for spyling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder den blå damen din så var hun som valp og unghund ikke flink å drikke på dagtid, MEN hun drakk masse på kvelden!

Her i huset så lar jeg dem regulere selv, men går turer stort sett om morgenen før det blir for varmt eller om kvelden for på turer klarer vi nemlig IKKE å regulere intensitet i ballhenting og løping.... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toiwo er ikke spes glad i varme og jeg synes han drikker litt lite. Fryser derfor ned vann med feks noen få pølsebiter i, veldig mye mer stas med vann i frossen tilstand enn flytende...

Det kjøligste stedet er hundegården, den står i skogkanten slik at det alltid er skygge der samt at deler av dekket består av jord. Der graver han seg vakre hull som han trykker kroppen godt ned i.

Går vi tur og han synes det blir for varmt legger han seg ned i skyggen og nekter å gå videre...

Så i all hovedsak tror jeg han regulerer han det selv så fremt han har mulighet til det, men litt hønemor er man nok ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...