Gå til innhold
Hundesonen.no

Klipping/Stell av hund

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ser det er mange her på forumet som spør ang klipping av hund o.l

Det er jo en del her på forumet som klipper både egen og andre raser. Det hadde ikke vært en idè og kanskje limt en tråd øverst et eller annet sted med nick + bosted - slik at noen av disse som trenger hjelp kan kontakte dersom noen fra forumet bor i nærheten? Eller kan kontakte de vedr. spørsmål. Så kan de som ønsker skrive seg på der? Bare en liten idè siden en del har spørsmål rundt dette her inne...?

Skrevet
Jeg ser det er mange her på forumet som spør ang klipping av hund o.l

Det er jo en del her på forumet som klipper både egen og andre raser. Det hadde ikke vært en idè og kanskje limt en tråd øverst et eller annet sted med nick + bosted - slik at noen av disse som trenger hjelp kan kontakte dersom noen fra forumet bor i nærheten? Eller kan kontakte de vedr. spørsmål. Så kan de som ønsker skrive seg på der? Bare en liten idè siden en del har spørsmål rundt dette her inne...?

Støttes :)

Skrevet

Jeg tenker at dette er jo noe som disse personene som regel tar litt betalt for. Da blir jo dette i såfall gratisreklame...

Skrevet
Kanskje det hadde vært en idè å laget et eget underforum for pelsstell?

Ja, det hadde vært kjekt.

Skrevet
Jeg tenker at dette er jo noe som disse personene som regel tar litt betalt for. Da blir jo dette i såfall gratisreklame...

Sant - men jeg tenkte i førsteomgang for hjelpens del. Altså at man setter seg der dersom man kan tenkte seg å hjelpe en og annen, enten via spml på pm, kanskje ved at personen kan møte personen å vise dersom det er ønskelig - så får det jo tilslutt bli vedkommendes sak om h*n ønsker å betale personen for klipp. For min del hadde dette vært for å hjelpe en person som lurer på klipp, tenker ikke på "Er det noen her på forumet som kan klippe min ******* billig?" Men mer "Hvordan skal ******* klippes, er intr i å lære mer" etc.

Men det med underforum for det var kanskje ikke så dumt det heller :)

edit; kunne fint meldt meg til lista for min rase. Har hjulpet flere av oppdretteres valpekjøpere, både med gratis klipp og opplæring.

edit2; Tror ikke alltid det er like lett å finne hjelp dersom man ønsker å lære, det var baktanken.

Skrevet
Sant - men jeg tenkte i førsteomgang for hjelpens del. Altså at man setter seg der dersom man kan tenkte seg å hjelpe en og annen, enten via spml på pm, kanskje ved at personen kan møte personen å vise dersom det er ønskelig - så får det jo tilslutt bli vedkommendes sak om h*n ønsker å betale personen for klipp. For min del hadde dette vært for å hjelpe en person som lurer på klipp, tenker ikke på "Er det noen her på forumet som kan klippe min ******* billig?" Men mer "Hvordan skal ******* klippes, er intr i å lære mer" etc.

Men det med underforum for det var kanskje ikke så dumt det heller :)

edit; kunne fint meldt meg til lista for min rase. Har hjulpet flere av oppdretteres valpekjøpere, både med gratis klipp og opplæring.

edit2; Tror ikke alltid det er like lett å finne hjelp dersom man ønsker å lære, det var baktanken.

Det er dumt å ta slikt på pm, for det kan jo være andre som også har nytte av informasjonen om hvordan rasen klippes.

Skrevet

Jeg er for at vi skal ha en plass der vi kan dele informasjon om klipping og stell av hund. Men jeg er ikke for å ha en liste der mennesker kan føre seg opp for å få gratis reklame.

Vi har hatt flere runder der vi har måtte si nei til brukere som f.eks holder kurs, lager halsbånd og lignende som ikke får lov å reklamere for sine tjeneste, og jeg ser ikke at det er noe forskjell på det og dette.

(silje UTEN moderatorhatten på seg!)

Skrevet

Okei! Jeg tar det tilbake, siden folk ser på gratis hjelp (i hvertfall for min del) som reklame.

Men sikkert fint med et underforum for klipp/pels i det minste :)

Skrevet

Problemet er ikke de som hjelper gratis, men de som vil prøve å utnytte det. Det ER veldig enkelt at slikt fort blir til gratis reklame. F. eks kommer kanskje noen til å kontakte deg og tilby deg penger for å klippe hunden deres mens du lærer bort, og da har det allerede blitt noe du tjener penger på - selv om det var ubevisst.

Underforum for pelsstell er nok mer aktuelt :) Erfaringen tilsier at folk tar kontakt på PM uansett om de lurer på noe :)

Moderator IW

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...